Terug

Weigering welkomstkorting 200 euro

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Wijziging van leverancier

Klacht

R. C.

Naar: Eneco

02/11/2025

Geachte mevrouw/heer, Op 29.10.25 werd ik klant bij Eneco voor de levering van gas en electriciteit in de Papestraat 82 te 8560 Wevelgem. Het betreft een woning die ik op 28.10.25 heb aangekocht. Telefonisch werd mij voorafgaandelijk beloofd dat ik als nieuwe klant een welkomstkorting zou genieten van 200,00 €. Dit zonder het minste voorbehoud qua verbruik. Daar ik de woning nog moet renoveren vroeg ik aanvankelijk om enkel het leegstandstarief toe te passen. Na het voltooien van mijn inschrijving die telefonisch werd opgevolgd door de bediende van Eneco liet die mij weten dat ik, gezien ik aanvankelijk op leegstandstarief zou staan, geen recht meer heb op de welkomstkorting. Na diverse telefoons waarbij ik vroeg om dan een minimumtarief toe te passen in plaats van het leegstandstarief en mij toch de korting te verlenen werd mij gezegd dat ik die korting niet meer kon krijgen gezien het reeds anders werd ingebracht in de computer. Ik ontving nadien ook een mail in zeer klein lettertype dat voor mij zonder vergrootglas niet leesbaar is. Zie bijlage 2. De bediende die ik hieromtrent contacteerde zei dat dit wel goed leesbaar was en gebruikelijk was voor hun mails. Dit is duidelijk niet het geval, want ik verwijs jullie naar de andere mails in bijlage 1 die wel in groot lettertype geformuleerd zijn! Hij zei mij tevens dat de weigering van de korting niets te zien had met mijn aanvankelijke inschrijving als leegstand. De facto blijkt trouwens dat Eneco mij niet op leegstandstarief gezet heeft want zij rekenen mij meer dan 30,00 euro per maand aan voor electriciteit in plaats van 10,00 euro ingeval van leegstand. Voor gas rekent men nog niets aan gezien de meter nog door Fluvius moet geactiveerd worden (de vorige eigenaar verwarmde met mazout). Vervolgens zei hij mij opnieuw dat hij de korting niet kon verlenen en dat dit de bevoegdheid was van een aparte dienst die mij binnen maximaal drie weken zou informeren. Gezien mijn ervaring met diens uitleg over het lettertype van de mail vertrouw ik deze persoon evenwel totaal niet meer! Uit de bijlagen blijkt ook dat hij liegt wanneer hij mij zei dat alle mails van Eneco in dergelijk klein lettertype worden opgemaakt. Het gebruikte lettertype van de mail neigt volgens mij sterk naar pestgedrag. Is het mogelijk voor jullie om het nodige te doen zodat ik vooralsnog toch nog de beloofde korting van 200 euro krijg? Ik heb inderdaad online een contract bevestigd, maar dit waren enkel grote pagina's (zie 1 à 3). Ik werd telefonisch begeleid door een medewerker die moest ik al de kleine voorwaarden gelezen hebben uren aan de telefoon zou gezeten hebben. Pas achteraf zei die me dat ik iets bevestigd had zonder de beloofde korting... Iets wat mij totaal verraste want die man had oorspronkelijk op geen enkele wijze te kennen gegeven dat er voorwaarden waren voor het verkrijgen van de korting. De facto blijkt trouwens dat ik niet op leegstand sta bij Eneco. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen 7.11.25 te vragen aan Eneco dat die mij zouden bevestigen dat ik vooralsnog toch nog de beloofde korting van 200 euro krijg per mail in gewoon lettertype. Met vriendelijke groeten, Bijlage: - Kopie inschrijving - Mail in extreem klein lettertype - Mijn klantnummer 5453402670 Ik zal alle bijlagen apart verstrekken want ik kan ben beperkt tot 2 mb.

Berichten (1)

Bemiddeling door Testaankoop 12 november 2025

Eneco

Naar: R. C.

14/11/2025

Beste, We hebben je klacht goed ontvangen via testaankoop. Op 10-11-2025 hebben we jou hierover onderstaande gecommuniceerd: “ Bedankt voor je vraag in verband met je promotie. Ik bevestig dat ik voor jou volgende promoties heb geactiveerd: - 100€ aardgas - 100€ elektriciteit De promotievoorwaarden kan je onderaan de e-mail terugvinden. Indien je nog verdere vragen of opmerkingen hebt, mag je me altijd contacteren. Ik help je graag verder! Ik wens je nog een prettige dag toe! Met vriendelijke groeten, Tom Klantendienst Eneco Heb je nog vragen? Stel je vraag via onzeHulp Contact pagina. Neem zeker ook eens een kijkje bij de veelgestelde vragen. Inzichten in je energieverbruik dankzij onze Smart Meter App!Download vooriPhoneofAndroid. Promotievoorwaarden: *Eenmalige korting van €100(incl. 6% btw) enkel geldig voor nieuwe, particuliere klanten met een afnamepunt in Vlaanderen of Wallonië die een overeenkomst met Eneco ondertekenen tussen 01/09/2025 tot en met 31/10/2025 voor het product Eneco Zon Wind Flex en op voorwaarde dat zij gedurende 1 jaar (promotieperiode) ononderbroken dit product van Eneco afnemen, gekoppeld aan de oorspronkelijk toegekende tariefkaart, gedurende de volledige duurtijd van de promotieperiode ononderbroken opteren voor digitale facturatie (e-billing) en steeds betalen via domiciliëring binnen de betalingstermijn voorzien in de algemene voorwaarden. De korting wordt, onder voorbehoud van naleving van de voorwaarden, verrekend, ofwel via elke Eneco afrekeningsfactuur waarvan een deel van de verbruiksperiode binnen de promotieperiode valt pro-rata het aantal dagen van de promotieperiode op die afrekeningsfactuur ofwel via een creditnota of de eerste Eneco afrekeningsfactuur na afloop van de promotieperiode. De korting is evenwel slechts definitief verworven na afloop van de promotieperiode. De toegekende korting kan nooit hoger zijn dan de energieprijs (vaste vergoeding en kWh-prijs). De korting is niet cumuleerbaar met andere promotionele aanbiedingen en wordt niet toegepast in het geval van sociaal tarief. In geval van niet-naleving van de voorwaarden voor de korting, vervalt elk recht op uitbetaling van de korting voor de volledige contracuur en wordt het eventuele reeds verrekende deel desgevallend teruggevorderd. Eenmalige korting van € 100(incl. 6% btw) enkel geldig voor nieuwe, particuliere klanten met een afnamepunt in Vlaanderen of Wallonië die een overeenkomst met Eneco ondertekenen tussen 01/09/2025 tot en met 31/10/2025 voor het product Eneco Aardgas Flex en op voorwaarde dat zij gedurende 1 jaar (promotieperiode) ononderbroken dit product van Eneco afnemen, gekoppeld aan de oorspronkelijk toegekende tariefkaart, gedurende de volledige duurtijd van de promotieperiode ononderbroken opteren voor digitale facturatie (e-billing) en steeds betalen via domiciliëring binnen de betalingstermijn voorzien in de algemene voorwaarden. De korting wordt, onder voorbehoud van naleving van de voorwaarden, verrekend, ofwel via elke Eneco afrekeningsfactuur waarvan een deel van de verbruiksperiode binnen de promotieperiode valt pro-rata het aantal dagen van de promotieperiode op die afrekeningsfactuur ofwel via een creditnota of de eerste Eneco afrekeningsfactuur na afloop van de promotieperiode. De korting is evenwel slechts definitief verworven na afloop van de promotieperiode. De toegekende korting kan nooit hoger zijn dan de energieprijs (vaste vergoeding en kWh-prijs). De korting is niet cumuleerbaar met andere promotionele aanbiedingen en wordt niet toegepast in het geval van sociaal tarief. In geval van niet-naleving van de voorwaarden voor de korting, vervalt elk recht op uitbetaling van de korting voor de volledige contracuur en wordt het eventuele reeds verrekende deel desgevallend teruggevorderd. “ Indien je nog verdere vragen of opmerkingen hebt, mag je me altijd contacteren. Ik help je graag verder! Ik wens je nog een prettige dag toe! Met vriendelijke groet, Tom Polyvalent Medewerker EACH VS Customer Lifetime Exception Complaint Handling Battelsesteenweg 455i B-2800 Mechelen eneco.be Dit e-mailbericht is bestemd voor de geadresseerde(n) en kan vertrouwelijk zijn. Als dit bericht niet voor u bestemd is, wordt u vriendelijk verzocht dit aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform