Scoredetails
- Totaal aantal klachten
- 614
- Aantal klachten *
- 86
- Afgesloten klachten*
- 86%
- Antwoordratio*
- 13 dagen
Bedrijfsscore uitgelegd
De bedrijfsscore op ons platform weerspiegelt hoe goed het bedrijf een geschil met de consument op een minnelijke manier kan oplossen.
De score wordt berekend op basis van drie criteria:
De score wordt berekend op basis van de afgelopen 12 maanden.
Indien er geen score wordt getoond, betekent dit dat we nog onvoldoende gegevens hebben over het bedrijf.
Klachtenafhandelingsdienst
Ontdek de voordelen van het platform en hoe het werkt
-
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
-
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
-
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf? Bel ons! Onze advocaten kunnen je helpen.
-
Meer impact voor je klacht dankzij onze steun
-
Onze advocaten staan steeds klaar om op gelijk welk moment tussen te komen
-
Maak je klacht extra krachtig door hem openbaar te maken (optioneel)
Meest recente klachten
Weigering welkomstkorting 200 euro
Geachte mevrouw/heer, Op 29.10.25 werd ik klant bij Eneco voor de levering van gas en electriciteit in de Papestraat 82 te 8560 Wevelgem. Het betreft een woning die ik op 28.10.25 heb aangekocht. Telefonisch werd mij voorafgaandelijk beloofd dat ik als nieuwe klant een welkomstkorting zou genieten van 200,00 €. Dit zonder het minste voorbehoud qua verbruik. Daar ik de woning nog moet renoveren vroeg ik aanvankelijk om enkel het leegstandstarief toe te passen. Na het voltooien van mijn inschrijving die telefonisch werd opgevolgd door de bediende van Eneco liet die mij weten dat ik, gezien ik aanvankelijk op leegstandstarief zou staan, geen recht meer heb op de welkomstkorting. Na diverse telefoons waarbij ik vroeg om dan een minimumtarief toe te passen in plaats van het leegstandstarief en mij toch de korting te verlenen werd mij gezegd dat ik die korting niet meer kon krijgen gezien het reeds anders werd ingebracht in de computer. Ik ontving nadien ook een mail in zeer klein lettertype dat voor mij zonder vergrootglas niet leesbaar is. Zie bijlage 2. De bediende die ik hieromtrent contacteerde zei dat dit wel goed leesbaar was en gebruikelijk was voor hun mails. Dit is duidelijk niet het geval, want ik verwijs jullie naar de andere mails in bijlage 1 die wel in groot lettertype geformuleerd zijn! Hij zei mij tevens dat de weigering van de korting niets te zien had met mijn aanvankelijke inschrijving als leegstand. De facto blijkt trouwens dat Eneco mij niet op leegstandstarief gezet heeft want zij rekenen mij meer dan 30,00 euro per maand aan voor electriciteit in plaats van 10,00 euro ingeval van leegstand. Voor gas rekent men nog niets aan gezien de meter nog door Fluvius moet geactiveerd worden (de vorige eigenaar verwarmde met mazout). Vervolgens zei hij mij opnieuw dat hij de korting niet kon verlenen en dat dit de bevoegdheid was van een aparte dienst die mij binnen maximaal drie weken zou informeren. Gezien mijn ervaring met diens uitleg over het lettertype van de mail vertrouw ik deze persoon evenwel totaal niet meer! Uit de bijlagen blijkt ook dat hij liegt wanneer hij mij zei dat alle mails van Eneco in dergelijk klein lettertype worden opgemaakt. Het gebruikte lettertype van de mail neigt volgens mij sterk naar pestgedrag. Is het mogelijk voor jullie om het nodige te doen zodat ik vooralsnog toch nog de beloofde korting van 200 euro krijg? Ik heb inderdaad online een contract bevestigd, maar dit waren enkel grote pagina's (zie 1 à 3). Ik werd telefonisch begeleid door een medewerker die moest ik al de kleine voorwaarden gelezen hebben uren aan de telefoon zou gezeten hebben. Pas achteraf zei die me dat ik iets bevestigd had zonder de beloofde korting... Iets wat mij totaal verraste want die man had oorspronkelijk op geen enkele wijze te kennen gegeven dat er voorwaarden waren voor het verkrijgen van de korting. De facto blijkt trouwens dat ik niet op leegstand sta bij Eneco. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen 7.11.25 te vragen aan Eneco dat die mij zouden bevestigen dat ik vooralsnog toch nog de beloofde korting van 200 euro krijg per mail in gewoon lettertype. Met vriendelijke groeten, Bijlage: - Kopie inschrijving - Mail in extreem klein lettertype - Mijn klantnummer 5453402670 Ik zal alle bijlagen apart verstrekken want ik kan ben beperkt tot 2 mb.
Afbetaling en geen stopzetting contract
Beste, op 18/08/2025 kreeg ik van jullie een afrekening van 320,14€. Ik had jullie gecontacteerd via de chat voor een afbetaling maar die persoon kon me niet helpen. Ik heb jullie al proberen bellen maar dat lukt blijkbaar ook niet! Op 13/10/2025 heb ik via jullie site contact genomen met jullie en mijn situatie uitgelegd. Op die contactname heb ik nog steeds geen antwoord en we zijn al 12 dagen verder. Nu dacht ik ik zal eens kijken op de site of er al antwoord is en daar zie ik plots staan dat ik zal afgesloten worden in december! 1 ik heb een afbetaling voorgesteld en 2 ik heb nooit gezegd dat ik wens afgesloten te worden! Ik wil U uitdrukkelijk nog eens mijn toestand schetsen en toch nogmaals vragen om een afbetaling te doen in 10x Mijn tussentijdse facturen zijn nu naar 80 gegaan ipv 40 en voor mij is het echt zeer zeer moeilijk om in kortere termijnen af te betalen dan 10 maanden. Ik heb ontzettend veel gezondheidskosten elke maand. Ik ben altijd een juiste betaler geweest bij jullie maar voor mij is elke maand ipv 40€, 120€ al heel veel om te betalen maar dat lukt me nog wel net. Als U geen afbetaling in 10 maanden 40€ aanvaard dan weet ik echt niet waar ik het geld nog moet halen. Ik heb tenminste de wil om het af te betalen en is in korter dan 1j. Ook vraag ik U om in december het contract niet stop te zetten, 1 heb ik daar niet om gevraagd en 2 heb ik zelfs maar 1 herinnering gekregen en al u gecontacteerd maar ben ik nog steeds wachtende op een antwoord van mijn laatste contact. Ik kan nu nog 40€ storten als eerste afbetaling indien U akkoord gaat. Met vriendelijke groeten Van den Brande Sandra
Veel te hoge eindfactuur
Beste, Ik hè een paar maand geleden aangegeven dat mijn verbruik van de gas niet klopte. Toen zeiden ze dat ik moest wachten op de eindfactuur om dit na te kunnen kijken. Nu met een verhuis is de eindfactuur gekomen en heb ik al gemeld dat ik denk dat de meter stuk is. Elk jaar trok ik rond 1000 euro terug en nu ineens moet ik over de 2550 euro betalen. Ik heb met hun gebeld en die willen mij niet helpen om mijn bewijzen via de energy monitor door te sturen naar fluvius. Ze beweren dat die verwijderd zijn. Wij zouden zelf verbruik hebben gehad tijdens onze reizen. Nu kan fluvius ons ook niet helpen zonder die bewijzen. Terug naar Eneco gebeld en die vertikken te helpen. Dus ik sta nu met mijn rug tegen de muur want wij zijn naar het buitenland verhuist en kan niet meer in het huis en ondertussen wonen daar ook andere mensen in
Herrineringskosten
Beste, Ik vind het niet correct dat eneco na twee weken herrineringskosten aanrekent, op een voorschot, bij mensen die ook nog altijd betalen. Volgens mij is dit niet eens legaal. Mvg
Dubbele aanrekening periode 2022 - 2024 na ingeven correcte meterstanden
Beste, Tot voor kort werd mijn verbruik geschat door Fluvius. Aangezien ik een vermoeden had dat mijn verbruik lager lag als normaal, heb ik iemand van Fluvius gecontacteerd om de meterstanden te komen opnemen. Voor de periode van 2023-2024 heb ik ik in November vorig jaar in totaal 4369,39 euro betaald voor electriciteit en gas samen. Geschat verbruik: Piekuren: 3619kwh Daluren: 2865 kWh Nu krijg ik plots een nieuwe jaarafrekening voor dezelfde periode, een zogezegde herberekening. En moet ik plots 6821,64 euro betalen voor dezelfgde periode. Verbruik: Piekuren: 142kwh Daluren: 6277kWh En mijn gasverbruik was zelf 3x lager als geschat. Begrijpen wie begrijpen kan. Hun support blijft mij standaard emails terug sturen en herinneringen om te betalen. Dus ik zag geen andere uitweg als jullie te contacteren.
Hulp nodig?
Dit bedrijf antwoordt doorgaans binnen de 13 dagen.
Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten