Dossier

Zonnepanelen: alles wat je moet weten

15 januari 2021
Zonnepanelen

Hoe weet je of jouw dak zich ertoe leent? Moet je je elektrische installatie aanpassen? Hoe rendabel zijn zonnepanelen? Waarop moet je letten bij zo’n installatie? Ons uitgebreide dossier maakt je wegwijs.

Hoe werken zonnepanelen?

Sinds meer dan 10 jaar kennen zonnepanelen een zeker succes bij de consument. Dankzij deze technologie kan hij zijn eigen stroom produceren voor zover hij over een goed georiënteerd dak beschikt.

Licht omgezet in elektriciteit

In een fotovoltaïsche zonnecel wordt licht omgezet in elektriciteit. Hoeveel stroom een cel produceert, hangt af van hoeveel licht er rechtstreeks of onrechtstreeks op valt. En dat varieert gedurende de dag en het seizoen. De zon hoeft daarvoor niet volop te schijnen; een beetje zonlicht is voldoende om stroom op te wekken.
Zonnecellen worden aan elkaar geschakeld in zonnepanelen of zogeheten PV-modules. Die modules worden doorgaans op een dak geplaatst dat naar de zon is gericht en weinig schaduw kent.

Een omvormer zet de stroom van 230 V om alvorens die naar het elektriciteitsnet in huis wordt gestuurd. Als de stroom niet meteen (zelf) wordt verbruikt, gaat hij de wijk bevoorraden.

Nog rendabel?

Wil je snel weten in welke mate de plaatsing van zonnepanelen nog rendabel is ondanks de recent doorgevoerde en nog aangekondigde maatregelen, ga dan meteen door naar "Hoe rendabel is de investering?".

Bekijk het rendement voor jouw installatie

 

Bepaal je prioriteiten

Denk eraan dat zonnepanelen niet de enige mogelijke mogelijkheid zijn om de energiefactuur te verlagen en om jouw ecologische voetafdruk te verkleinen. Je kunt ook isoleren, hoogrendementsglas plaatsen, een condensatieketel plaatsen enz. Als je hiervoor op zoek bent naar een betrouwbare vakman, kun je een gratis offerte aanvragen via onze Actie Bespaar Energie.

Naar onze actie Bespaar Energie

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

52 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/01/2021

Zoals verschillende mensen aanhalen genereert deze beslissing van het grondwettelijk hof een nieuwe ongelijke behandeling namelijk diegenen die reeds een digitale meter hebben en zij die hem niet hebben. Kunnen we geen klacht indienen tegen de verplichte invoering van de digitale meter, zonder dat de overige technologische aanpassingen die nodig zijn om de energie te verbruiken als ze het goedkoopst is betaalbaar zijn? Het is door de onbegrijpelijke verplichte en snelle invoering van de digitale meter dat we volledig vastlopen met de andere aspecten van het energiebeleid. Het lijkt er sterk op dat de grote energieleveranciers hun machtspositie en verdienmodel vooral willen behouden en daar via lobbying verdomd goed in lijken te slagen. De digitale meter is dan als het paard van Troje binnengebracht.
Hier hebben ze vorig jaar de hoofdleidingen in de straat vernieuwd, de uitleg was dat bij de aansluiting op de nieuwe leiding, meteen de meter vervangen moest worden anders geen stroom meer!? En nu???
Zal de vergoeding ook rekening houden met de hogere prijzen, lagere rendementen, van de oudere installaties?
Ik vind het wel opvallende dat sommigen Demir aanwijzen terwijl ALLE beslissingen ivm meters en panelen door ministers van OpenVLD genomen zijn, het is altijd beter om de juiste vijand te kennen lijkt me.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/01/2021

Wat kan testaankoop ondernemen voor zijn leden ?
Wat weten wij heden op heden over de beloofde compensatie ?
Welke stappen dienen wij Asap te ondernemen ten aanzien van wie ?
Welke politieke partijen zijn verantwoordelijk voor deze ontgoocheling?
Veel vragen, graag antwoorden aub

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021

Gaat Test-Aankoop actie ondernemen? Wat met de discriminatie tussen de Belgen (vlaanderen en wallonie).

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021

Is het juist dat de elektriciteit die wij terug aan het net geven een opbrengst heeft van 4 cent/kwh of minder?
Moet het aangeven van de goedkoopste elektriciteitsleverancier geen rekening houden met de opbrengst van deze teruggegeven elektriciteit? Of is deze opbrengst VERWAARLOOSBAAR?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021

Hoe kan je uitleggen dat ik als eigenaar van zonnepanelen, die aan de hand van een duur prosumentarief betaal om mijn energie even in bewaring te houden om nadien terug te kunnen verbruiken, de prijs voor elektriciteit zou omhoog drijven voor niet eigenaars van zonnepanelen.

Als ik vergelijk met een ander domein: in een financiële wereld stel ik geld beschikbaar aan de bank via een spaarrekening, daar wordt ik nog vergoed voor het beschikbaar stellen aan de bank van mijn geld dat ik tijdelijk niet nodig heb (al is dat momenteel ook niet veel). Er is geen enkele pipo die hier al gesteld heeft dat deze regeling de prijs voor klanten die geen spaarrekening hebben omhoog brengt .

Ik kan anderzijds wel begrijpen dat elektriciteitsbedrijven mij liever elektriciteit verkopen waarop ze meer dan 600% van de aankoopprijs aanrekenen dan een elektriciteit in leen te houden voor een "schamel" prosumententarief (cynisch bedoeld natuurlijk). Maar is het hier de rol van de VREG niet om de prijzen eerlijk en correct te houden en schiet de VREG hier duidelijk niet te kort?

Ik heb tussen 2017en 2020 mijn woning sterk gerenoveerd en vergroend voor wat betreft energie, waaronder zonnepanelen en warmtewisselaar voor het tussenseizoen geplaatst. Dit alles zonder gebruik van subsidies maar wel rekening houdende met de regelgeving op dat moment. De politiek laat mij nu dus duidelijk in de steek bij het milieuvriendelijk maken van mijn woning.

Als ik maximum compensaties hoor vernoemen van 1500 € maximum dan besef ik dat dit maar een klein deel van het verlies dekt en kan ik niet begrijpen op welke basis dit verlies wordt berekend.

Ik hoop dat Testaankoop actie neemt naar de verschillende betrokken partijen die deze wantoestand hebben veroorzaakt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021

Mijn voorstel zou zijn, dat men de overtollige energie die door de eigenaars van zonnepanelen op het net wordt gezet, zou vergoeden aan de kostprijs die de leveranciers ons aanrekenen. Tenslotte zijn wij toch allemaal leveranciers in zekere zin?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021

Wanneer gaat testaankoop iets ondernemen ?

Dit kan toch niet: ik heb zonnepanelen, en het aantal werd berekend zodat we jaarlijks op 0 verbruik uitkomen (bij een terugdraaiende teller).
Gaat de Vlaamse regering mij gedurende de volgende 13 jaar dan mijn verbruiks kosten terugbetalen ? Of gaan ze het te veel aan panelen terug betalen ?

Ik heb een digitale meter. Het lijkt mij normaal dat die blijft terugdraaien zolang niet IEDEREEN een digitale meter heeft. Anders is dit toch niet eerlijk? Mijn buur kan nog jaren een terugdraaiende teller hebben ...

Die digitale meter is ook een klucht. Vroeger kon ik in 1 oogopslag zien of ik veel stroom verbruikte/terug op het net zette. Nu moet ik op een knop duwen, en 4 (!) meterstanden bekijken en controleren. Slim is die meter niet, alleen digitaal.

Verbruiken terwijl te zon schijnt kan ook nog niet. Overdag is hier niemand thuis ... Apparaten die veel verbruiken laten draaien wanneer er niemand thuis is werd ook altijd sterk afgeraden ( brandgevaar ). "Slimme" apparaten die door die meter aangestuurd worden hebben we niet ( bestaat dat al wel ) ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021

Wanneer gaat testaankoop iets ondernemen ?

Dit kan toch niet: ik heb zonnepanelen, en het aantal werd berekend zodat we jaarlijks op 0 verbruik uitkomen (bij een terugdraaiende teller).
Gaat de Vlaamse regering mij gedurende de volgende 13 jaar dan mijn verbruiks kosten terugbetalen ? Of gaan ze het te veel aan panelen terug betalen ?

Ik heb een digitale meter. Het lijkt mij normaal dat die blijft terugdraaien zolang niet IEDEREEN een digitale meter heeft. Anders is dit toch niet eerlijk? Mijn buur kan nog jaren een terugdraaiende teller hebben ...

Die digitale meter is ook een klucht. Vroeger kon ik in 1 oogopslag zien of ik veel stroom verbruikte/terug op het net zette. Nu moet ik op een knop duwen, en 4 (!) meterstanden bekijken en controleren. Slim is die meter niet, alleen digitaal.

Verbruiken terwijl te zon schijnt kan ook nog niet. Overdag is hier niemand thuis ... Apparaten die veel verbruiken laten draaien wanneer er niemand thuis is werd ook altijd sterk afgeraden ( brandgevaar ). "Slimme" apparaten die door die meter aangestuurd worden hebben we niet ( bestaat dat al wel ) ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021

Mijn voorstel zou zijn, dat men de overtollige energie die door de eigenaars van zonnepanelen op het net wordt gezet, zou vergoeden aan de kostprijs die de leveranciers ons aanrekenen. Tenslotte zijn wij toch allemaal leveranciers in zekere zin?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021

Misschien kan de Vreg eens opkomen voor de gezinnen? Of is dit een lobbygroep van de energiespelers?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021

Laat ons hopen, dat Test-Aankoop actie onderneemt!

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021

Als er zo'n sterke wijziging komt in het beleid en de tarifering, zou iedereen minstens nog eens gratis moeten kunnen omschakelen tussen een enkelvoudige of een dubbelvoudige tariefmeter. Dus los van of Test-Aankoop reageert tegen de gewijzigde regels omtrent de terugdraaiende digitale meter zelf, zou ik verwachten dat de organisatie minstens voor zo'n gratis omschakeling pleit.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021

Ben al meer dan 20 jaar lid van testaankoop. Ik kan niet geloven dat testaankoop akkoord kan gaan met deze beperkte compensatie voor dit massaal consumentenbedrog. Wat zijn jullie van plan?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021

Ik ga voor een groepsklacht. Testaankoop kan dit perfect organiseren.
Waarom promoot Testaankoop niet het Waalse systeem : wel goede oplossing.
Kunnen we de huidige regering / energieminister boycotten : niet meer stemmen voor deze partij. Kunnen alle mensen met zonnepanelen een klacht formuleren per e-mail naar Mevr.Demir? Ik ben jullie voor gegaan.

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/01/2021

Misschien kan er een groepsklacht ingediend worden voor alle gedupeerden? Samen staan we sterk!

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021
, Gereageerd:

ZEER GOED IDEE

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/01/2021

Misschien kan er een groepsklacht ingediend worden voor alle gedupeerden? Samen staan we sterk!

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/01/2021

En geldt er in Wallonië dan een andere grondwet?

www.engie.be/.../

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/01/2021

Einde de jaren 70 gekozen voor verwarming op elektriciteit, ik dacht toen een goede keuze (extra isolatie, ventilatie, milieuvriendelijk enz.)
Nadien is gebleken dat dit toch een van de duurste systemen was.
Ik ben een milieubewust persoon, en had de oplossing gevonden, ik verbruik veel elektriciteit, ik ga er zelf in investeren en produceren, en tot op heden was dit een van de beste beslissingen die ik ooit heb genomen.
Ik zei tot op heden, nu beslist is dat ik de zomerse kWh van mijn installatie niet meer kan gebruiken in de winter, en deze kWh bovendien (bijna) niets meer waard zullen zijn, voelt dit toch heel slecht aan.
Ik vind het echt oneerlijk dat diegenen die het meest geïnvesteerd hebben in milieuvriendelijke systemen (zonneboiler, warmtepompen, zonnepanelen), nu het meest zullen moeten betalen!!!
De aangekondigde eenmalige tegemoetkoming (op 1 dag in elkaar geflanst) om de gemoederen wat te bedaren zal daar helaas niet veel aan veranderen.
Er moet een blijvende regeling komen, zodat mensen die zoals gevraagd, milieuvriendelijk geïnvesteerd hebben daar nu niet voor afgestraft worden!!!
Als dat niet gebeurt zullen de gedupeerde mensen zich zo vlug mogelijk trachtten los te koppelen van het net (door bvb zelfopslag), wat het net uiteindelijk duurder zal maken voor de mensen die het wel nog gebruiken, dit kan toch ook niet de bedoeling zijn!!!
Als Fluvius belt voor het plaatsen van een digitale meter, zal ik beleefd zeggen dat het mij best past op 31/12/2029, of later kan ook, want mijn oude metertje werkt nog altijd heel goed !!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021
, Gereageerd:

Je hebt 100% gelijk. Ook ik heb de combinatie warmtepomp/panelen en beschouw de afschaffing van de terugdraaiende als de zoveelste contractbreuk vanwege de overheid en dat is nog zacht uitgedrukt. Mijn zomers stroomoverschot wordt toch verkocht aan de volle prijs? Is dat geen diefstal? Ik weet wie het meeste profiteert. Ik overweeg om bij hoge opbrengst uit schakelen. Hopelijk komt er sterke gezamenlijke reactie, ik sluit me er bij aan.

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/01/2021

De regeling voor de terugdraaiende teller is o.a. wegens discriminatie vernietigd maar wat met volgende discriminatie die men nu creërt.
Ik heb sinds 2009 zonnepanelen en heb in juni 2020 een digitale meter moeten plaatsen omwille van een keuze om over te schakelen naar enkelvoudig tarief. Ik zal geen premie meer ontvangen omwille van de vorige steunmaatregelen maar ik word nu wel gediscrimineerd tov zonnepaneelhouders (die dezelfde steunamaatregelen hebben genoten) die nog een oude teller hebben die wel nog terugdraait en dat zelfs tot 2029. Het loutere feit van het verschil in type teller bepaalt dat de ene meer betaalt dat de andere. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/01/2021
, Gereageerd:

Over discriminatie gesproken? Ik heb geen zonnepanelen maar mag toch onrechtstreeks mee betalen aan jullie panelen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/01/2021
, Gereageerd:

Dit denkt u door verkeerde communicatie, dat is niet zo, uiteindelijk moet door te investeren in milieuvriendelijke zonnepanelen, er iedereen beter van worden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/01/2021
, Gereageerd:

Beste, had u de keuze om zonnepanelen te plaatsen dan niet? Als u geen zonnepanelen mocht plaatsen of niet dezelfde voorwaarden aangeboden kreeg, dan bent u gediscrimineerd, anders heeft u gewoon zelf een keuze gemaakt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/01/2021

Ik heb vorige donderdag een nieuwe digitale meter geplaatst gekregen nav verzwaring van mijn vermogen. Kan ik gebruik maken van 14 dagen herroepingsrecht en mijn oude meter laten terugplaatsen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/01/2021
, Gereageerd:

Dag Marc, heb je hier al een reactie op gehad?
Bij mij is er een digitale meter geplaatst op 8/01/2021, zit in hetzelfde scheutje.

Community

Hernieuwbare energie

Gerelateerde discussies