Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
W. V.
9/07/2025

Probleem inzake opzeg contract Bolt

Beste, Ik vergelijk halfjaarlijks de energieprijzen om het goedkoopste tarief te bekomen. Hierdoor ben ik begin dit jaar 2025 terecht gekomen bij jullie energie-vergelijker. Op 22/01/2025 ben ik klant geworden bij energieleverancier Mega. Ik heb ingetekend bij de groepsaankoop van Mega via de Testaankoopkorting. Mega ging de overstap regelen met mijn vorige leverancier Bolt. Na het bekend maken van mijn overstap naar Mega, contacteerde mijn vorige energieleverancier Bolt mij om toch klant te blijven bij hen, ik ben hierop niet ingegaan. Dit omdat ik veel goedkopere tarieven kon bekomen bij Mega dan bij Bolt. Hierdoor ben ik vanaf begin maart 2025 tot eind juni 2025 mijn voorschotfacturen beginnen te betalen bij Mega. Echter werd ik eind juni 2025 gecontacteerd door Bolt, ze gingen er van uit dat ik nog klant was bij hen. Ik heb geantwoord naar Bolt dat ik geen klant meer ben bij hen aangezien ik sinds maart 2025 ben overgestapt naar Mega. Hierop diende ik mijn voorschotfacturen over te maken aan Bolt aangezien ze contact gingen opnemen met Fluvius. Enkele dagen later kreeg ik een bericht van Bolt dat ik weldegelijk klant ben gebleven bij hen. Ik zou volgens Bolt hebben meegedeeld aan Mega dat ik toch liever klant bij Bolt zou blijven. Dit is compleet onjuist ik heb nooit dergelijke toestemming gegeven aan Bolt om klant te blijven bij hen. Ze kunnen mij hiervan ook niets vertonen. Het is ook onlogisch dat ik klant zou blijven bij Bolt aangezien hun energietarieven duurder waren dan bij Mega. Ik heb Mega ingelicht van dit verhaal eind juni 2025 en ze konden mij vertellen dat ze melding hadden gekregen in hun bestanden dat ik toch klant zou blijven bij Bolt. Het stoot met tegen de borst dat ik zonder enige mondelinge of schriftelijke toestemming terug overgezet ben naar mijn vorige leverancier Bolt. Hierdoor diende ik achterstallige voorschotfacturen van Bolt te betalen wat toch een aanzienlijk bedrag was. Midden juli 2025 zal ik mijn voorschotten van Mega terugkrijgen volgens hen maar toch kan ik enige tijd geen beroep doen op het geld waarmee ik dubbele voorschotfacturen heb betaald. Alsook zal ik van maart 2025 tot eind augustus 2025 te veel betalen aan verbruikte energiekosten aangezien ik bij het duurdere contract van Bolt ben gebleven buiten mijn wil om. In september 2025 stap ik opnieuw over, deze keer naar Engie aan een gunstig gereserveerd vast tarief. Ik had graag mijn contract meteen opgezegd bij Bolt maar aangezien september zo dichtbij is leek het mij te omslachtig om opnieuw te veranderen van leverancier voor deze korte periode. Omwille van deze feiten is mijn consumentenvertrouwen heel erg beschadigd door Bolt. Ik was altijd tevreden van hun service maar het is onvergefelijk dat ze mijn goedkopere contract bij Mega eigenhandig hebben geblokkeerd buiten mijn wil om. Bijkomende informatie zoals voorschotfacturen van beide leveranciers stuur ik u door in bijlage. Ik beschik ook nog over mailverkeer met beide leveranciers, indien u deze wenst kan ik die u later ook overmaken maar ik kan ze niet toevoegen via de bijlageknop. Hopend op een passend gevolg van jullie uit en alvast bedankt voor de gedane moeite. Met vriendelijke groeten Wout Van der Hoeven

Afgesloten
D. D.
17/01/2025

Voorschotfactuur

Beste, Mijn energie wordt geleverd door engie. De verkoper van mijn zonnepanelen Stefaan Sanctorum, van firma Rasolar gaf mij het advies om over te schakelen naar Bolt energie, daar zij 9 cent gaven voor al de terug gestoken electriciteit op het net. Heb dit in vertrouwen van de verkoper gedaan... Hij regelde dit op een minuut, waar ik op zijn tablet tekende. Op dinsdag 14 januari, had ook een domicilering door Stefaan laten invullen. Vandaag vrijdag 17 januari wilde ik bellen naar Boltenergie, kreeg antwoordapparaat, we zijn op teambuilding. Had op hun side ergens gelezen dat ze aan nieuwe klanten 4000 euro voorschot factuur vroegen voor electriciteit en aardgas, daar ze niet wisten wat hun verbruik was? Je moet goed zoeken voor je dit vind. Ik ben heel ongerust geworden... Heb mail gestuurd, dat dit voorcontract dat door de verkoper Stefaan Sanctorum is opgemaakt, onmiddellijk ontbonden moest worden en ik bij engie blijf. Daar het logo van testaankoop ook op de site stond... Tekende ik...ook meer in vertrouwen. Daar ik lid ben. Hoop echt dat dit voorcontract snel ontbonden wordt... Ook een waarschuwing voor anderen. Hoop ook dat testaankoop snel tussen komt. Mvg DWD

Opgelost
J. V.
29/05/2024

Berekening te betalen tarief injectie

Situering Mijn energiecontract : BOLT - Variabel met maandelijkse afrekening via digitale meter.ProbleemstellingIn de maande april 2024 werd voor het eerst een negatief daltarief toegepast voor de injectie op het net.Ik heb aan BOLT de berekening gevraagd van dit tarief.Ik kreeg geen uitleg, enkel een link naar de Belpex pagina met de uurtarieven.Mijn bedenkingDat er op electriciteitsmarkt( Belpex-noteringen ) negatieve uurtarieven zijn gedurende enkele uren op zonnige dagen, is gekend.Maar dat ik gedurende “gans” de maand april geïnjecteerd zou hebben tijdens de dalperiode steeds op het moment dat er een overschot aan elektriciteit is op de markt en er dus een negatief tarief geldt, kan ik moeilijk begrijpen/aanvaarden.Op deze opmerking krijg ik geen antwoord ( enkel de verwijzing naar Belpex).Dus de transparantie is wel degelijk zoek.Merk op dat er wel tarieffiches worden geafficheerd op www.mijnenergie.be maar dat deze tarieven niet gevolgd worden. Enerzijds begrijp ik dit wel, vermits ik een variabeltariefcontract heb. Anderzijds vraag ik mij het nut af van deze (verplichte) affichering van tarieffiches als die toch niet gevolgd worden. Dit maakt het vergelijken van tarieven onmogelijk. Maar deze opmerking is een ander probleem. Aan TA om dit te onderzoeken.MvgJVB

Afgesloten
K. H.
18/05/2024

Hoge energiefactuur

Na meerdere telefoons en e-mails bleek dat we een dubbel contract hebben voor elektriciteit bij zowel Bolt als Mega, dit onder hetzelfde EAN nummer.Sinds begin april'24 zijn we voor zowel aardgas als elektriciteit overgeschakeld van Bolt naar Mega. Al meerdere malen ging Bolt dit in orde brengen en ons contract opzeggen, tot op heden is dit nog steeds niet gebeurd. Ook ontvangen wij nog steeds voorschotfacturen en herinneringen tot betaling. Deze van april'24 heeft Bolt uiteindelijk geannuleerd maar nu voor mei ontvingen we terug één met een 1ste herinnering tot betaling hierbij.Tot op de koop toe ontvingen we van Bolt een afrekening van 1624,24 euro . Op 15/11/'23 ontvingen we nog 469,51 euro terug.Vanwaar komt dit? Ik vroeg uitleg maar kreeg geen antwoord hierop. We hebben sinds 2 jaar zonnepanelen, sinds een jaar ook een warmtepompboiler en beschikken nog steeds over een analoge meter. Toen mijn echtgenoot de meterstanden doorgaf bleek er eerst iets niet te kloppen en werd er nog gezegd dat ons elektriciteitsverbruik enorm verlaagd is tegenover vroeger. Waarom loopt deze factuur dan zo op?Nu gaat het om 707,30 euro stroomkosten, nettarieven en bedragen 1006,96 euro, platformkost Bolt 89,41 euro Van die nettarieven en bijdragen begrijp ik niks, hoe komt dit dat het zo hoog is?Ik hoop alvast dat u mij meer uitleg kan geven. Klopt deze factuur wel? Dienen wij dit effectief te betalen?

Afgesloten
B. V.
20/10/2023

Onduidelijke en laattijdige faktuur

Beste,Normaal gezien moet ik maandelijks een faktuur krijgen van Bolt op basis van werkelijk elektriciteitsverbruik. Sinds Mei 2023 heb ik geen fakturen meer ontvangen. Ik heb daar meerdere malen voor getelefoneerd en gemaild, zonder succes.Uiteindelijk ben ik overgestapt naar Engie. Sinds 7 oktober 2023 levert Engie de elektriciteit. Op 12/10/2023 ontvang ik een eindafrekening van Bolt met daarin een herziening van een faktuur van 10/11/2022.Ik krijg geen enkele cijfermatige uitleg bij deze herziening ook niet na telefonisch contact. Ik kan bijgevolg niet controleren of deze herziening terecht is.Wat mij bovendien ook ernstig stoort, is het feit dat ik 15 euro adminstratieve kosten moet betalen bij laattijdige betaling terwijl de firma Bolt zonder verpinken 5 maanden geen faktuur stuurt.Graag wil ik van Bolt een controleerbare schriftelijke uitleg van de herziening van de faktuur van 10/11/2022.met vriendelijke groeten,Ben van Even

Opgelost
J. N.
16/06/2023

Energiedelen

BesteIk ben verhuisd, mijn vroegere grote woning heeft 40 zonnepanelen en staat bijna een jaar leeg, mijn nieuwe appartement heeft er slechts een drietal. Ik vroeg Bolt om bij ingang van de wettelijke regeling aan energiedelen te willen doen, en dit werd door hen geweigerd. Ik bleef grote voorschotten betalen voor de leegstaande woning, op 28/6 wordt akte verleden en overnamedocument met nieuwe kopers getekend. Kan ik verhaal maken tegen het feit dat Bolt niet in staat blijkt te zijn aan energiedelen te doen gedurende het voorbije jaar? Ik heb mailcorrespondentie bijgehouden met mijn herhaalde verzoeken hiervoor

Afgesloten
B. G.
22/05/2023

Probleem met terugbetaling

Beste, in april '23 veranderden wij van energieprovider : van Bolt naar Luminus.Per 26 april '23 stuurt Bolt ons een eindafrekening, waarbij zij zich schriftelijk akkoord verklaren om 2.088,23 eur (= door ons teveel betaalde voorschotten) op onze rekening bij Fortis terug te storten vòòr 13 mei '23.Er staat op vandaag 22 mei '23 nog niks op onze rekening.Reeds tweemaal gebeld (met enkele dagen tussentijd) naar de klantendienst Bolt. Per 16 mei '23 hebben we ook een duidelijke klachtenmail naar Bolt gestuurd.De per telefoon verkregen uitleg was telkens zeer mistig. Onze klachtenmail hadden ze ook ontvangen, dat wist men ons zondermeer te bevestigen aan de telefoon.Eén uitspraak van Bolt ad telefoon, klonk echter zeer vreemd : Mijnheer, als het te lang zou duren met uw terugbetaling, kunnen we dit misschien manueel overschrijven ..... hallo ???Mogelijks zijn er dus financiële problemen bij BOLT, en is het aldaar alle hens aan dek... met druppelsgewijze en manuele terugbetalingen aan klanten...Graag versturing dus van jullie Testaankoop-klacht.En mocht dit probleem nog langer aanhouden, zullen we zeker niet aarzelen van gebruik te maken vd advokatendienst van Testaankoop.

Opgelost
J. L.
24/03/2023

ONTERECHTE DOMICILIERING

BESTEIK KREEG EEN HOGE EINDFACTUUR IK VROEG EN KREEG EEN AFBETALINGSPLAN. IK BETAALDE DE 1STE SCHUIF RUIM OP TIJD. TOCH VONDEN JULLIE HET NODIG OM HET MAANDBEDRAG+DE VOLLEDIGE EINDAFREKENING AF TE HOUDEN SAMEN MET DE 1STE SCHIJF. HET GAAT NU OM EEN BEDRAG VAN 3000 EURO. IK CONTACTE 4X JULLIE DIENSTEN OM VLAK VOOR HET WEEKEND TE HOREN DAT IK ZELF MAAR MIJN BANK MOET CONTACTEREN OM DEZE ONTERECHTE DOMICILIERING TERUG TE KRIJGEN!!!! DIT IS BESCHAMEND.

Afgesloten
V. P.
21/02/2023

Energie contract closed but i still had to pay the bills

Dear Mr/Ms,I had an energy contract with Bolt starting on 1 May 2021 until 1 May 2022 on the address Stationsstraat 305, Sint Katelijne Waver. I have closed the contract on this address on 1 May 2022 and paid all the bills including the annual recalculation amount. In September i began to receive again bills on that address even though i had closed the contract. I called the company multiple times and they always promised they will fix the issue-in their system i was still active as client even if i closed my contract and in the same time at that address other people were living there paying also their own energy bills. Basically i was expensed for a service that they didnt provide to me anymore since i moved from there. More than this, on 22 December they even retired from my bank account several amounts of 418,78 euro. I called them again several times again because i was left without money on my account and they always told me that they will solve the issue but they didn't do it. After this unresolved discussion i closed the Bolt domiciliering from my bank account and KBC bank returned my money that Bolt retired automatically from me. On 3 Feb 2023 i received a letter from company De Wilde and Baele Gerechtvorwarders that i have to pay the amount of 1852,08 euros and today they called me insisting that i have to pay this amount on their account. I have explained that i am actually the victim here since they keep on coming back with debts that i didnt have. In the attachment will find several proffs-(evergie overname document, the payments and mail exchanges with Bolt. Please help me in solutionate this problem, i don't know what to do anymore ,with whom to talk to have them realize they are in fault but not me. I am extremely disappointed by their service.I want them to correct in their system the details, remove me as their client and of course i want them to stop requesting me pay bills since i am not a client anymore. Many thanks and please do not hesitate to contact me if you need more info.Kind Regards,Vlad Popescu

Opgelost
M. B.
14/11/2022

Bolt wilt meetregime 3 niet activeren voor energiedelen

BesteIk wou starten met energie delen met een ander adres van mij waar ik geen zonnepanelen heb. Hiervoor moet meetregime 3 geactiveerd worden door de leverancier. Na een aanvraag pas weken later een antwoord op gekregen dat ze dit niet zullen doen, met de mededeling dat ik momenteel goed wordt gecompenseerd voor de injectie, en dat ze daar geen tijd voor hebben. Ze zeggen dat ‘de energiecrisis en daar mee gepaarde uitdagingen voorrang hebben’. Ze hebben dat dus gewoon geweigerd zonder pardon.

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform