Terug

Berekening te betalen tarief injectie

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. V.

Naar: Bolt

29/05/2024

Situering Mijn energiecontract : BOLT - Variabel met maandelijkse afrekening via digitale meter.ProbleemstellingIn de maande april 2024 werd voor het eerst een negatief daltarief toegepast voor de injectie op het net.Ik heb aan BOLT de berekening gevraagd van dit tarief.Ik kreeg geen uitleg, enkel een link naar de Belpex pagina met de uurtarieven.Mijn bedenkingDat er op electriciteitsmarkt( Belpex-noteringen ) negatieve uurtarieven zijn gedurende enkele uren op zonnige dagen, is gekend.Maar dat ik gedurende “gans” de maand april geïnjecteerd zou hebben tijdens de dalperiode steeds op het moment dat er een overschot aan elektriciteit is op de markt en er dus een negatief tarief geldt, kan ik moeilijk begrijpen/aanvaarden.Op deze opmerking krijg ik geen antwoord ( enkel de verwijzing naar Belpex).Dus de transparantie is wel degelijk zoek.Merk op dat er wel tarieffiches worden geafficheerd op www.mijnenergie.be maar dat deze tarieven niet gevolgd worden. Enerzijds begrijp ik dit wel, vermits ik een variabeltariefcontract heb. Anderzijds vraag ik mij het nut af van deze (verplichte) affichering van tarieffiches als die toch niet gevolgd worden. Dit maakt het vergelijken van tarieven onmogelijk. Maar deze opmerking is een ander probleem. Aan TA om dit te onderzoeken.MvgJVB

Berichten (1)

Bemiddeling door Testaankoop 16 juni 2024

Bolt

Naar: J. V.

20/06/2024

Dag Jacques,Bedankt voor je mail. Ik begrijp inderdaad dat je hierbij vragen (en bedenkingen) hebt en graag wat meer concrete info. Zie bijlage voor een export van jouw specifieke consumptie- en injectiehoeveelheden, steeds gelinkt aan de effectieve uurprijs.Belangrijk hierbij is natuurlijk dat het hier steeds gaat om een gewogen gemiddelde qua prijsbepaling (de prijs die je op de afrekening terugziet, houdt rekening met welke hoeveelheid aan welke prijs geïnjecteerd is).Je kan in de export dan ook terugvinden dat - op momenten dat jij veel injecteerde - de prijs inderdaad laag was: dit volgt natuurlijk het logische vraag-aanbod verloop: op momenten van negatieve prijzen kennen we (zeker qua duurzame energieproductie) steeds aanbodpieken (winderige, zonnige dagen) en vraagdalen. Dat toont zich dan ook duidelijk in de dalinjectieprijs die zichtbaar is op jouw afrekening: zeker injectie tijdens zonnige, winderige weekendmomenten (die immers ook als dalmomenten meetellen) zal hierbij doorwegen.Heel kort door de bocht: negatieve injectieprijzen zijn het gevolg van hoge injectievolumes en weinig afname. En zolang jouw injectie op heel andere momenten plaatsvindt dan normaal (bvb: je hebt een sterke batterij staan waarmee je gestuurd kan injecteren op momenten met hoge vraag), zal die trend zich ook doorzetten op jouw factuur.Hopelijk verduidelijkt dit het nodige voor je?Indien je verder nog vragen of bedenkingen hebt, help ik je graag verder. We kunnen in dat geval steeds ook even bellen, indien je dat makkelijker vindt.Opgewekte groetjes,PjotrHead of Carehallo@boltenergie.be+32 2 899 33 00--------------------


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform