Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
A. M.
19/03/2025

Herhaald schermdefect en onterechte garantieweigering

Beste Deze klacht betreft de geweigerde reparatie van een apparaat door Lenovo, ondanks een eerdere reparatie voor hetzelfde defect. 1. Eerste defect: Binnen de garantieperiode traden er witte strepen op het scherm op. Lenovo repareerde dit probleem correct 2. Tweede defect: Deed hetzelfde probleem zich opnieuw voor, nog steeds binnen de garantie. Na inspectie (van een foto van het scherm) beweert Lenovo nu dat onoordeelkundig gebruik de oorzaak is, en weigert de garantie. Mijn bezwaren: - Er is geen sprake van fysieke schade of misbruik. De laptop wordt uitsluitend normaal en voorzichtig gebruikt. - Een identiek defect binnen korte tijd wijst op een onderliggend fabricageprobleem niet op gebruikersschade. - Lenovo heeft geen concreet bewijs geleverd dat ik verantwoordelijk ben voor de schade. De klacht gaat alleen over het beeldscherm, niet de toetsen.

Afgesloten
F. C.
6/01/2025

Terugbetaling

Geachte mevrouw/heer, Op 16/10/2024 heb ik in uw online winkel een IdeaPad Slim 5 Gen 10 (13" AMD) & Lenovo 13-inch Laptop Urban Sleeve Case gekocht, waarbij ik het bedrag van €661,06 voor heb betaald. Bij de levering van het product, die plaatsvond op 04/11/2024, heb ik, na kennis te hebben genomen van de kenmerken ervan, besloten gebruik te maken van het herroepingsrecht. Ik heb u op 10/11/2024 een mededeling in die zin gestuurd. Op 12/11/2024 antwoordde u mij dat u het verzoek om teruggave aanvaardde en gaf u mij instructies voor de terugzending van de goederen. Ik heb uw instructies opgevolgd en heb op 14/11/2024 de bevestiging ontvangen dat het product bij u is aangekomen. Tot op heden, na 53 dagen, heb ik echter nog geen terugbetaling ontvangen van de betaalde prijs van €661,06. Ik nodig u uit mij dit bedrag zo spoedig mogelijk te betalen . Ik wacht op uw antwoord binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief. Dit schrijven geldt als ingebrekestelling. Met vriendelijke groet, Cafmeyer Frank Bijlagen: • Orderbevestiging • Betalingsbewijs • Kopie van het bericht van herroeping + ontvangstbewijs

Opgelost Behandeld door Test Aankoop
M. A.
15/11/2024

herstelling

Beste op 6/12/2023 doe ik een bestelling van smartphone via Lenovo : bestelnr.4644401202 Toen was er al iets met de prijsafspraak die niet correct was maar na vele mails heb ik het opgegeven.(jammer verschil van €300,00) Mijn Motorola Razr 40 heeft problemen met het display reeds mails gestuurd maar niets opgeleverd.(28/02/2024) Nu heb ik het toestel opgestuurd via herstellingssite van Motorola en laten ophalen. De firma Dynafix heeft het behandelt en contact genomen met Motorola en volgende diagnose: De diagnose Na onderzoek door de technici is geconstateerd dat er val-, stoot- of drukschade is aan je toestel. Dit valt buiten de dekking van de garantie. Er is een oplossing waarmee je weer snel geholpen bent. We kunnen het toestel repareren. Kosten excl. BTW: € 320,17 21% BTW: € 67,24 Totaal kosten incl. BTW: € 387,41 Toestel onder garantie en diagnose is een eenvoudige manier om niet te moeten herstellen . Het toestel is niet gevallen en het was eerst begonnen met problemen rechterbovenhoek (28/02/2024)display maanden zo gewerkt tot nu een flikkerende display. Bel je naar 02/7001660 hang je minuten aan de lijn en plots afgesloten .Via franstalig dan lukt het maar verwijzen je door en zo gaat het verder. Wat kan ik doen om mijn recht te halen? alvast bedankt.

Afgesloten
J. B.
11/03/2024

Weigering van terugname of vervanging van Lenovo pc

Beste, ik kocht voor het werk een Lenovo desktop pc in maart 2023. Sinds de aankoop heeft de pc steeds dezelfde foutmeldingen en crasht. De pc is al 2 keer teruggestuurd naar de hersteldienst en een tiental keer op afstand overgenomen door een technieker. De pc is nog nooit gebruikt kunnen worden waarvoor deze aangekocht werd, doordat de crashes zich blijven voordoen en we dus niet kunnen vertrouwen op het toestel voor het verwerken van 3D data. 2 laptops van hetzelfde merk werken binnen ons bedrijf perfect met dezelfde software. Aangezien de desktop crasht tijdens het verwerken van simpele Word documenten alsook bij zwaarder grafisch werk, lijkt het niet aan de gebruikte software te liggen. Ook het meermaals volledig resetten van de Windows versie blijkt na 5 keer niets uit te halen. De terugkerende foutmelding in de logboeken van Windows is Kernel Power, waarop de pc een BSOD geeft en opnieuw opstart. Het toestel is nog steeds binnen garantie, maar Lenovo wil hierin niet tussenkomen voor een eventuele vervanging van het toestel of tegemoetkoming.

Afgesloten
B. B.
1/02/2024

Probleem met on site garantie en APD

Beste, Ik beschik over Premium Care met on site ondersteuning in combinatie met Aditional Damage Protection (ADP) van Lenovo. Afgelopen maandag 29/01/2024 heb ik een case ingediend voor een accident met glasbreuk van het scherm aan onze Lenovo Yoga 7i laptop en een probleem met de audiouitgang (geen stereo geluid meer via hoofdtelefoon). Diezelfde dag heb ik geantwoord op het verzoek per e-mail om een foto te bezorgen waarop het probleem duidelijk zichtbaar is, inclusief een aankoopbewijs/factuur. Donderdag 1/02/2024 heb ik opnieuw telefonisch contact opgenomen wegens geen enkele reactie van Lenovo technische ondersteuning Benelux. Telefonisch werd mij medegedeeld dat het toestel in dit geval enkel opgestuurd kan worden naar een depot om de herstelwerkzaamheden uit te voeren. Nochtans staat in de voorwaarden van ADP in combinatie met Premium Care te lezen dat een vervanging van LCD-scherm ter plaatse 'on site' uitgevoerd wordt. Dit heb ik ook zo medegedeeld aan de medewerker. De medewerker van Lenovo heeft daarop opnieuw navraag gedaan bij zijn collega's en benadrukte opnieuw dat de herstelling enkel kan gebeuren in een depot in Duitsland omdat uitgemaakt moet worden dat het enkel om schade aan het scherm betreft. De duurtijd van het opsturen en herstelling zou minstens een drietal weken in beslag nemen. Omdat mijn dochter deze laptop dagelijks voor schooldoeleinde gebruikt, verzocht ik om gebruik te kunnen maken van mijn 'on site' premium garantie met ADP waardoor het toestel sneller hersteld zou zijn. Dit is ook de rede waarom wij in de eerste plaats betaald hebben voor Premium Care garantie. De medewerker antwoordde dat de 'enige' optie is om akkoord te gaan met het versturen van het toestel naar een depot en dat hij alles geprobeerd heeft om aan mijn eisen te voldoen. Als ik hiermee niet akkoord ga, wordt de case meteen gesloten. Als klant kan ik dus mijn recht niet doen gelden. In de voorwaarden van ADP staat thans te lezen dat in geval van een schade aan LCD en/of toetsenbord in combinatie met premium care on site dit ter plaatse kan hersteld worden door een technieker. Het is bovendien vreemd dat eerst een foto wordt gevraagd van glasbreuk aan het scherm om vast te stellen wat het probleem is en dat de enige optie blijkt dat het toestel sowieso opgestuurd dient te worden om vast te stellen dat er geen andere problemen aan het scherm zouden zijn. Dit zou betekenen dat een klant in geen enkel geval kan genieten van 'on site' herstelling en het toestel steevast in alle gevallen opgestuurd moet worden naar een depot met een lange hertelduurtijd als gevolg. Ik vroeg de technische medewerker in welk geval dan wel een klant kan genieten van on site herstelling. De medewerker kon hierop niet antwoorden. Ik voel me als klant bedrogen en niet snel geholpen. Ik heb tenslotte betaald voor Premium Care on site. Bij deze vraag ik om een snellere oplossing en herstelling zodat mijn dochter haar dagelijkse taken voor school op haar laptop kan uitvoeren.

Afgesloten
S. L.
6/12/2023

Problemen met terugbetaling

Ik bestelde een computer en bijhorende zaakverzekering en software onderhoudsservice voor een bedrag van 718,15 € op 31/08. Product voldeed niet en werd conform de voorgestelde procedure geretourneerd op 11/09. Sindsdien hebben ettelijke contacten met de klantendienst enkel beloftes van terugbetaling opgeleverd.

Afgesloten
A. V.
21/06/2022

Probleem met garantie.

Beste, Ik bestelde op 30/03/2021 een ThinkPad E14 Gen 2 (€855,20) op de site van Lenovo. Deze aankoop en levering zijn zonder problemen afgewerkt.Na de laatste BIOS-update wilde ik het toestel opstarten op 18/06/2022, blijkbaar is er tijdens die BIOS-update iets misgegaan en heeft de laptop ongeveer 14uur lang een luid alarmsignaal gegeven en is het toestel dus onbruikbaar.Na online opzoekwerk vond ik dat andere mensen hetzelfde probleem hadden, met een kapot moederbord of CPU als gevolg.Op 20/06/2022 heb ik de klantendienst gevolgd en het inbelmenu gevolgd voor mijn product, na mijn probleem uit te leggen zocht de klantendienst medewerker het serienummer op en zei dat mijn toestel na een jaar uit garantie was. Toen ik het probleem omschreef wist hij onmiddellijk dat een nieuw moederbord nodig was en het €40 verzendingskosten, +/- €750 voor een nieuw moederbord en nog bijkomende reparatiekosten was voor het herstel. Ik heb hem gezegd dat wat hij beschreef duurder zou uitkomen dan de aankoopprijs, en dat het niet kan dat de garantie na een jaar verlopen is.Nadat hij liet blijken dat hij de situatie volkomen normaal vond heb ik het gesprek beëindigd.Lenovo biedt dus geen oplossing voor een gekend probleem na een BIOS-update vanuit Lenovo bij particuliere klanten.

Afgesloten
E. V.
30/05/2022

Problemen met terugbetaling

Op 04/05/2022 plaatste ik een bestelling van een laptop op de officiële Lenovo website. Bij de betaling van 840.20 euro kreeg ik de melding dat de betaling mislukt was. Nadat ik dit nakeek in mijn banking app, bleek dit bedrag toch overgeschreven te zijn naar Lenovo. Na contact met de bank, blijkt ook dat dit bedrag effectief is overgeschreven naar de juiste bankrekening van Lenovo.Ik heb sinds 04/05 tot vandaag (30/05) al meermaals telefonisch en per mail contact opgenomen met Lenovo met de vraag of ik een bevestiging kan krijgen van de terugbetaling. Hierbij heb ik de nodige screenshots en rekeninguittreksels bijgevoegd. Echter heb ik na bijna een maand nog steeds geen bevestiging gekregen dat het bedrag is ontvangen, of een bevestiging voor terugbetaling. Mijn acties hebben tot hiertoe nog geen resultaat opgeleverd. Graag wens ik zo spoedig mogelijk bevestiging te krijgen dat ik 840.20 euro teruggestort zal krijgen op mijn rekening. Aangezien ik al gedurende een lange periode aan het wachten ben, overweeg ik verdere juridische stappen. Ik heb ook al contact opgenomen met de politie omtrent deze klacht.

Opgelost
S. V.
23/12/2021

reparatie onder garantie wordt niet aanvaard

Beste,In oktober 2019 kocht ik via Fnac een Legion Y540-15IRH-PG0 Laptop (Lenovo) - Type 81SY aan voor € 1249. Dit najaar (2021) kocht ik een garantieverlenging aan bij Lenovo van 1 jaar (Depot-ondersteuning (Parts & Labor Basic telefonische ondersteuning voor hardware issues Reparaties uitgevoerd in Lenovo depot).Onlangs is de poort (dc jack) voor de voedingskabel spontaan stukgegaan. Op het internet zie ik dat dit een regelmatig voorkomend euvel is bij Lenovo-pc's van dit type. Na contact te hebben opgenomen met de dienst technische ondersteuning van Lenovo, antwoordt deze: 'Ik vrees dat fysieke schade helaas niet gedekt wordt door de garantie en daarom niet ingeboekt kan worden voor reparatie.U kunt deze via onze Buiten garantie afdeling aanmelden voor een reparatie op eigen kosten', waarbij als reden wordt opgegeven dat storingen of schade voortvloeiend uit verkeerd gebruik, misbruik, een ongeval, aanpassing, een ongeschikte fysieke omgeving of gebruiksomgeving, natuurrampen, spanningspieken, onjuist onderhoud, of gebruik dat niet in overeenstemming is met hetgeen wordt beschreven in de productinformatie, niet worden gedekt door de betreffende garantie.Het gaat evenwel om schade die geenszins het gevolg is van één van bovenvermelde oorzaken, dan wel van gebruik van een minderwaardig onderdeel door Lenovo.Lenovo repliceert: 'Het wordt gezien als zelf toegebrachte schade, hier kan ik geen verschil aan brengen.U kunt hiervoor de genoemde ADP aanschaffen of Medion contacteren.'Hierop verzoek ik mij door te verwijzen om intern bij Lenovo een klacht in te dienen, waarna de technische ondersteuning van Lenovo er het zwijgen toe doet.Ik kan geen vrede nemen met deze reactie van Lenovo. Het gaat niet om hoe iets ‘wordt gezien’, zoals de technische ondersteuning van Lenovo dit schrijft. Het gaat om de realiteit, nl. dat de stukken in werkelijkheid niet het gevolg zijn van het gedrag van de consument, maar wel van duidelijke ondermaatse kwaliteit van het gebruikte onderdeel. Ik ben werkelijk teleurgesteld in het feit dat reeds na 2 jaar deze Lenovo-laptop stuk is, terwijl ik een prijs heb betaald die ik normaal gezien niet aan laptops uitgeef. Het feit dat Lenovo nu op een slinkse manier onder haar verantwoordelijkheid probeert uit te komen door het gebruik van een minderwaardig onderdeel in de laptop voor te doen als verkeerd gebruik door of een ongeval bij de consument, keldert mijn vertrouwen in Lenovo. Het internet staat trouwens vol met Legion Y540 DC Jack issues. Zijn deze problemen dan telkens het gevolg van verkeerd gebruik of een ongeval? Ik dacht het niet.

Afgesloten
A. V.
11/10/2019

Geen garantie op Lenovo laptop met verborgen gebrek

Beste ,Wij kochten via MediaMarkt in september 2018 een laptop van het merk Lenovo aan, de garantieperiode is nog lopende. Deze week ontdekten we dat er 1 van de 2 scharnieren waaraan het klapbare scherm vastzit los zat. Dit metalen scharnier is vastgeschroefd aan een plastic frame binnenin de schermbehuizing door middel van 4 metalen schroeven. Dit plastic frame is amper 1 mm dik. Ten gevolge van hefboomkrachten brak het plastic rondom de verankerpunten af. Deze scharnieren en schroeven zijn niet zichtbaar omdat ze afgedekt zijn met een plastic klep. De buitenbehuizing van het toestel is volledig intact en het toestel werd enkel huishoudelijk gebruikt. Bij contact met Lenovo vroeg men om foto's op te sturen. Dit hebben we gedaan. Ze stellen dat dit niet onder garantie valt, omdat het gezien wordt als accidentele schade. Merk op dat het hele scherm slechts bevestigd is aan twee scharnieren met een oppervlakte van amper 6 cm². Trekken we hier de schroefopeningen van af, wordt dit ongeveer 4 cm² bevestigingsoppervlakte per scharnier. Bovendien is er, in vergelijking met andere laptops, een grote kracht nodig om het scherm te openen. Het scharnier loopt namelijk zeer stroef. Bij het hands-on vergelijken van andere Lenovo Ideapad-modellen, leren we hieruit dat deze scharnieren ook hierop stroef aanvoelen. Combineren we nu al deze informatie, kunnen we hieruit concluderen dat het afbreken van de scharnieren met grote waarschijnlijkheid te wijten is aan een ondoordacht design. Bij normaal gebruik zouden de spanningskrachten nooit zo hoog mogen oplopen dat de schroeven afbreken na slechts 1 jaar. Gezien de 4 schroeven op dezelfde manier afgebroken zijn, bewijst dit dat dit voorval niet te wijten is aan het toeval, maar aan een constructieve designfout, namelijk een gebrek aan weerstand tegen te hoge spanningen bij de verbinding van het schroefgat met het plastic frame. Het is dan ook vanzelfsprekend dat er zich pas schade voordoet nadat de spanningen hebben plaatsgevonden. Cruciaal in dit verhaal is de oorzaak van de schade. Volgens Lenovo wordt deze schade in verband gebracht met ingebruikname van het toestel, terwijl de werkelijke oorzaak te vinden is bij de zwakke bevestigingspunten. Door het feit dat deze schade zich enkel en alleen kan voordoen door het product te gebruiken en bovendien pas zichtbaar wordt wanneer de schade zich volledig heeft voorgedaan, kunnen we stellen dat het gaat om een verborgen gebrek. Contact met de Lenovo-klantendienst bevestigt dat deze herstelling niet binnen garantie valt en dat de kosten zelf gedragen moeten worden. ik citeer:….“Ik heb uw foto's doorgenomen met het reparatieteam, maar zij kunnen helaas geen garantie geven met betrekking tot een vergoeding voor de schade die waar te nemen is afgaande van de foto's. Weliswaar zou er een foutief scharnier kunnen zijn, maar de schade die zij waarnemen betreft meer dan enkel het scharnier waardoor het euvel erger lijkt te zijn dan enkel een fabricagefout. Indien u een schatting zou willen hebben van de mogelijk te verwachten schade dan kunt u bellen naar het nummer 0900 – 5433833. Daar kunt u indien u daarmee akkoord gaat ook meteen de reparatie inboeken. Indien u nog verdere vragen heeft of u niet akkoord gaat met de conclusie van het reparatieteam kunt u hier uiteraard tegen in bezwaar gaan en dan zal ik dit doorgeven aan het reparatieteam, maar ik kan hierbij geen garantie geven dat dit dan ook een verschil zal maken in de eindbeoordeling. Ik hoop u hiermee voldoende van dienst te zijn geweest en wens u nog een hele fijne dag toe.Met vriendelijke groet,MathijsLenovo-klantenservice. ”Na contactname met het 0900-nummer kom ik terecht bij computerfabricant Medion. Zij doen blijkbaar de buiten-garantie-herstellingen voor Lenovo. Zij kunnen me geen offerte maken, tenzij ik een ticketnummer aanvraag om het toestel eerst op te sturen en mits betaling van een dossierkost een dossier op te maken, zelfs al zou ik nadien moeten beslissen of ik al dan niet akkoord zou gaan met de kostenraming. Een opzoeking op het Lenovo gebruikersforum leert ons dat indien er niet akkoord wordt gegaan met de herstellingskost naast de dossierskosten ook nog eens de verzendingskosten moeten betaald worden. De gebruiker moet dus een kost betalen om te weten te komen wat een herstelling gaat kosten. Wordt deze kost niet betaald, krijg je je toestel niet terug in bezit. Bovendien lijken er geen alternatieven te zijn om op de hoogte te worden gesteld van de herstellingskosten bij een officiële reparatie door Lenovo. Gezien het toestel gekocht is bij MediaMarkt, hebben we het geluk dat we het toestel kunnen laten herstellen bij de herstellingsdienst van MediaMarkt zelf. Daar wist men ons aan de hand van dezelfde foto’s te zeggen dat deze herstelling ongeveer 79 euro zou kosten. Ook zij bevestigen dat het afbreken van de scharnierbevestigingen een veelvoorkomend probleem is bij Lenovo. Wanneer men op het Lenovo- forum zoekt met de Engelse zoektermen ‘screen bezel’ of ‘screen hinge’, kan men hier een honderdtal klachten terugvinden die te maken hebben met het scharnier en/of bevestiging van het scharnier. Dit is waarschijnlijk slechts een fractie van gelijkaardige schadegevallen die zich voordoen bij Lenovo-toestellen. Principieel zijn we van oordeel dat Lenovo hier zwaar in de fout gaatWe blijven erbij dat dit een verborgen gebrek betreft en geen gebruikersschade. Lenovo doet er alles aan om dit te ontkennen. Als klant wordt je vakkundig naar de exit geleid. Wij staan erop dat Lenovo zijn verantwoordelijkheid neemt wil het een consumentvriendelijk beleid blijven hanteren!Met vriendelijke groeten

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform