Beste ,Wij kochten via MediaMarkt in september 2018 een laptop van het merk Lenovo aan, de garantieperiode is nog lopende. Deze week ontdekten we dat er 1 van de 2 scharnieren waaraan het klapbare scherm vastzit los zat. Dit metalen scharnier is vastgeschroefd aan een plastic frame binnenin de schermbehuizing door middel van 4 metalen schroeven. Dit plastic frame is amper 1 mm dik. Ten gevolge van hefboomkrachten brak het plastic rondom de verankerpunten af. Deze scharnieren en schroeven zijn niet zichtbaar omdat ze afgedekt zijn met een plastic klep. De buitenbehuizing van het toestel is volledig intact en het toestel werd enkel huishoudelijk gebruikt. Bij contact met Lenovo vroeg men om foto's op te sturen. Dit hebben we gedaan. Ze stellen dat dit niet onder garantie valt, omdat het gezien wordt als accidentele schade. Merk op dat het hele scherm slechts bevestigd is aan twee scharnieren met een oppervlakte van amper 6 cm². Trekken we hier de schroefopeningen van af, wordt dit ongeveer 4 cm² bevestigingsoppervlakte per scharnier. Bovendien is er, in vergelijking met andere laptops, een grote kracht nodig om het scherm te openen. Het scharnier loopt namelijk zeer stroef. Bij het hands-on vergelijken van andere Lenovo Ideapad-modellen, leren we hieruit dat deze scharnieren ook hierop stroef aanvoelen. Combineren we nu al deze informatie, kunnen we hieruit concluderen dat het afbreken van de scharnieren met grote waarschijnlijkheid te wijten is aan een ondoordacht design. Bij normaal gebruik zouden de spanningskrachten nooit zo hoog mogen oplopen dat de schroeven afbreken na slechts 1 jaar. Gezien de 4 schroeven op dezelfde manier afgebroken zijn, bewijst dit dat dit voorval niet te wijten is aan het toeval, maar aan een constructieve designfout, namelijk een gebrek aan weerstand tegen te hoge spanningen bij de verbinding van het schroefgat met het plastic frame. Het is dan ook vanzelfsprekend dat er zich pas schade voordoet nadat de spanningen hebben plaatsgevonden. Cruciaal in dit verhaal is de oorzaak van de schade. Volgens Lenovo wordt deze schade in verband gebracht met ingebruikname van het toestel, terwijl de werkelijke oorzaak te vinden is bij de zwakke bevestigingspunten. Door het feit dat deze schade zich enkel en alleen kan voordoen door het product te gebruiken en bovendien pas zichtbaar wordt wanneer de schade zich volledig heeft voorgedaan, kunnen we stellen dat het gaat om een verborgen gebrek. Contact met de Lenovo-klantendienst bevestigt dat deze herstelling niet binnen garantie valt en dat de kosten zelf gedragen moeten worden. ik citeer:….“Ik heb uw foto's doorgenomen met het reparatieteam, maar zij kunnen helaas geen garantie geven met betrekking tot een vergoeding voor de schade die waar te nemen is afgaande van de foto's. Weliswaar zou er een foutief scharnier kunnen zijn, maar de schade die zij waarnemen betreft meer dan enkel het scharnier waardoor het euvel erger lijkt te zijn dan enkel een fabricagefout. Indien u een schatting zou willen hebben van de mogelijk te verwachten schade dan kunt u bellen naar het nummer 0900 – 5433833. Daar kunt u indien u daarmee akkoord gaat ook meteen de reparatie inboeken. Indien u nog verdere vragen heeft of u niet akkoord gaat met de conclusie van het reparatieteam kunt u hier uiteraard tegen in bezwaar gaan en dan zal ik dit doorgeven aan het reparatieteam, maar ik kan hierbij geen garantie geven dat dit dan ook een verschil zal maken in de eindbeoordeling. Ik hoop u hiermee voldoende van dienst te zijn geweest en wens u nog een hele fijne dag toe.Met vriendelijke groet,MathijsLenovo-klantenservice. ”Na contactname met het 0900-nummer kom ik terecht bij computerfabricant Medion. Zij doen blijkbaar de buiten-garantie-herstellingen voor Lenovo. Zij kunnen me geen offerte maken, tenzij ik een ticketnummer aanvraag om het toestel eerst op te sturen en mits betaling van een dossierkost een dossier op te maken, zelfs al zou ik nadien moeten beslissen of ik al dan niet akkoord zou gaan met de kostenraming. Een opzoeking op het Lenovo gebruikersforum leert ons dat indien er niet akkoord wordt gegaan met de herstellingskost naast de dossierskosten ook nog eens de verzendingskosten moeten betaald worden. De gebruiker moet dus een kost betalen om te weten te komen wat een herstelling gaat kosten. Wordt deze kost niet betaald, krijg je je toestel niet terug in bezit. Bovendien lijken er geen alternatieven te zijn om op de hoogte te worden gesteld van de herstellingskosten bij een officiële reparatie door Lenovo. Gezien het toestel gekocht is bij MediaMarkt, hebben we het geluk dat we het toestel kunnen laten herstellen bij de herstellingsdienst van MediaMarkt zelf. Daar wist men ons aan de hand van dezelfde foto’s te zeggen dat deze herstelling ongeveer 79 euro zou kosten. Ook zij bevestigen dat het afbreken van de scharnierbevestigingen een veelvoorkomend probleem is bij Lenovo. Wanneer men op het Lenovo- forum zoekt met de Engelse zoektermen ‘screen bezel’ of ‘screen hinge’, kan men hier een honderdtal klachten terugvinden die te maken hebben met het scharnier en/of bevestiging van het scharnier. Dit is waarschijnlijk slechts een fractie van gelijkaardige schadegevallen die zich voordoen bij Lenovo-toestellen. Principieel zijn we van oordeel dat Lenovo hier zwaar in de fout gaatWe blijven erbij dat dit een verborgen gebrek betreft en geen gebruikersschade. Lenovo doet er alles aan om dit te ontkennen. Als klant wordt je vakkundig naar de exit geleid. Wij staan erop dat Lenovo zijn verantwoordelijkheid neemt wil het een consumentvriendelijk beleid blijven hanteren!Met vriendelijke groeten