Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Aanvraag premie
Dag, IK heb zonnepanelen en bij mij is de analoge meter vervangen door de digitale meter op 01/02/2025. Heb een paar weken geleden een artikel in de krant gelezen van een mevrouw die de premie die we zouden krijgen als compensatie te laat zou aangevraagd hebben.Die mevrouw wist niks van deze premie en is daar niet van op de hoogte gebracht dat ze deze premie moets aanvragen. Ik heb net hetzelfde aan de hand. Toen ik dit artikel in de krant las heb ik deze premie ook willen aanvragen maar ging niet meer omdat ik 14 dagen te laat was. Heb contact opgenomen met fluvius maar kunnen daar niks aan doen zeggen ze . Wij zijn van deze premie niet op de hoogte gebracht en zeker niet dat deze binnen de 6maanden moet aangevraagd worden.Vind dit echt diefstal en hebben ze niet voor niks gedaan. Dit gaat over meer dan 1000 euro. Nu gaan ze de 170000 mensen die dit jaar de premie nog moeten aanvragen wel een verwittiging sturen. Waarom hebben ze dat bij ons niet gedaan? Waar zou ik nog een klacht kunnen indienen dat we het geld waar we recht op hebben toch nog zouden kunnen krijgen? Grtj Guy
Premieaanvraag zonnepanelen
Beste, Ik wil even een klacht indienen tegen Fluvius. Ik was stomverbaasd toen ik vanmorgen op het nieuws hoorde dat indien je geen premie aanvraag doet voor zonnepanelen voor 31/12/25, je duizenden Euro’s kan mislopen. Echter voor die aanvraag te doen moet je reeds een digitale meter hebben, en hier komt het: Op 24/07/2025 werd er een brief verstuurd van Fluvius en Unit T dat ik een afspraak moest maken voor de installatie van de digitale meter voor de week van 28/07/2025 tem 05/09/2025. Door de gereduceerde postbedeling is die brief pas een aantal dagen later in mijn brievenbus gevallen. Ik heb onmiddellijk online een afspraak proberen te maken, zonder succes, geen enkele beschikbare datum (tot einde van het jaar). Ik heb dan telefonisch contact opgenomen: idem, geen beschikbare datums, zij zouden dit doorgeven aan Fluvius en mij terug contacteren. Tot vandaag 03/09 niets meer gehoord. Ik heb gevraagd of zij mij via mail konden bevestigen dat ik had geprobeerd om een afspraak te maken, neen een mail bevestiging kan alleen als je een afspraak hebt !!!! (KAFKA). Vandaan na het nieuws, opnieuw geprobeerd om online een afspraak te maken, opnieuw geen beschikbare datums tot einde van dit jaar. Ik heb naar Fluvius gebeld om dit probleem te melden en gevraagd om hier een mail over te sturen voor schriftelijke bevestiging, je kan namelijk zelf geen mails sturen naar Fluvius. Kan u mij laten weten wat ik (en waarschijnlijk heel wat andere mensen) moeten doen? Mvg, Nancy
Vraag tot collectieve actie – geen retroactieve schadevergoeding bij geblokkeerde EAN-code
Geachte, Ik wens bij u een klacht in te dienen en tegelijkertijd te informeren naar de mogelijkheid tot collectieve actie. Sinds november 2022 zit ik met een geblokkeerde EAN-code ten gevolge van de IT-problemen bij Fluvius. Dit heeft ertoe geleid dat ik sinds die datum geen correcte eindafrekening heb ontvangen, en dat mijn klantendossier bij mijn leverancier (Eneco) geblokkeerd bleef. Ondertussen werd op 13 juni 2025 het nieuwe Energiedecreet gepubliceerd, dat voorziet in een forfaitaire vergoeding van € 1,50 per dag per EAN-code na 180 dagen blokkering. Volgens mijn leverancier geldt deze regeling echter enkel vanaf 12 juli 2025, waardoor ik geen compensatie ontvang voor de periode 2022–2025, ondanks het feit dat mijn EAN-code reeds jaren geblokkeerd was. Ik lees echter in de berichtgeving oa. van VRT NWS (artikel van 12 juni 2025) dat de vergoeding zou beginnen te lopen vanaf 180 dagen na de eerste melding van het probleem aan de netbeheerder. Indien dit correct is, zou mijn situatie dus wél aanleiding moeten geven tot een vergoeding die begint te lopen vanaf 180 dagen na de eerste melding (November 2022). Mijn vragen aan Testaankoop: Kan deze regeling juridisch geïnterpreteerd worden zodat de blokkering vanaf de oorspronkelijke melding (in 2022) in rekening wordt gebracht, conform de uitleg in de media en de tekst van het decreet? Indien dit niet zo is: is Testaankoop bereid dit probleem collectief aan te kaarten bij de Vlaamse overheid of via gerechtelijke weg, zodat getroffen consumenten wél een billijke compensatie ontvangen voor de volledige periode van hun blokkade? Wat kan ik als individuele consument concreet ondernemen in afwachting van eventuele collectieve stappen? Ik dank u alvast voor uw aandacht en zie uw advies en eventuele vervolgstappen graag tegemoet.
Groene stroomcertificaten tegoed wegens traaglopende analoge teller
Geachte mevrouw/heer, Op 29 oktober 2024 is er bij mij thuis een interventie gebeurd, uitgevoerd door Linea Trovata Suntec. Vermits mijn bestaande analoge teller defect was, is deze vervangen door een nieuwe digitale teller. Vermits deze oude teller maar op halve kracht draaide, en ik deze meterstand telkens heb doorgegeven voor mijn certificaten te ontvangen. Komt de opbrengst niet overeen met de werkelijke opbrengst aangegeven door mijn omvormer en de details vd data vd Solar-log. Ik heb alle bewijzen doorgestuurd dat er een verschil is van 6 MWh (gedurende een bepaalde periode). Deze stroom is opgewekt geweest; dus ik heb nog recht op 6x €270 certificaten = €1.620 Ik stel echter vast dat in jullie eerste communicatie jullie nog spreken over dat jullie zelf een schatting gingen maken over de bewust periode dat mijn teller trager liep ... dus jullie houden geen rekening met de resultaten van mijn omvormer/Solar log. (Mail 14/1/'25 Wij hebben een schatting gemaakt voor de periode zonder meting. De schatting geldt van de laatst goedgekeurde meterstand tot het moment dat u een nieuwe productiemeter plaatst. Er wordt rekening gehouden met het seizoen, de weersomstandigheden en met uw elektriciteitsproductie in het verleden.) En plots in jullie laatste mail gaan jullie helemaal geen certificaten uitbetalen en is de defecte meter gewoon mijn probleem. (Mail 9/4/'25 Ik heb de collega’s van de dienst groene stroom opnieuw gecontacteerd en zij hebben mij volgende info gegeven : Uw groenestroomcertificaten worden uitbetaald op basis van de productiewaarde op uw groenestroomteller. Daarom ziet u er als eigenaar van de groenestroomteller, best op toe dat deze correct werkt. Wanneer u merkt dat deze niet meer juist werkt, laat u deze best zo snel mogelijk vervangen door uw installateur. Als de productiemeter stuk gaat beschikt u voor een bepaalde periode over onvoldoende nauwkeurige productiemeting. U heeft dan in principe geen recht op groenestroomcertificaten. Met de meterstand van de omvormer kunnen wij geen rekening houden. Het is normaal dat de meterstand op de omvormer(s) afwijkt van de meterstand op de productiemeter en zelfs een stuk hoger kan zijn. Deze meterstand is irrelevant voor de toekenning van groenestroomcertificaten. De situatie die je bent tegengekomen is heel vervelend maar jammer genoeg is hiervoor geen andere oplossing en wordt de klacht afgesloten.) Toch wil ik hier bovenop enkele dingen uitklaren ... op jullie Fluvius website staat het volgende ivm de controle die jullie uitvoeren op de meterstand die wordt doorgegeven : 'Door deze controle kan Fluvius onregelmatigheden of fouten opsporen die zich kunnen voordoen tijdens het registratieproces zoals onjuiste meterstanden of andere problemen met de meetapparatuur. Jullie kunnen dus wel degelijk zien dat er een verlaagde meeting werd doorgegeven. Maar waarschijnlijk werkt dit maar in 1 richting ... enkel in jullie voordeel !! Langs de andere kant staat er ook op jullie website dat indien jullie de doorgegeven meterstand betwisten er een foto dient gemaakt te worden vd meterstand ... EN indien deze NIET leesbaar is, mag er een foto worden doorgestuurd vd meeting vd omvormer !!! Dus waarom weigeren jullie dan in mijn geval de meeting vd omvormer niet te volgen en de certificaten bij te passen. IK ben zo eerlijk (en dom) geweest van altijd de meterstand door te geven van mijn analoge groene meter zoals het hoort ... terwijl veel andere mensen de meeting doorgeven van hun omvormer. Helaas heb ik in die periode er niet opgelet om de 2 resultaten met elkaar te vergelijken en heb ik het verschil maar te laat gemerkt. Daarom verzoek ik u om alsnog mijn situatie te bekijken en de certificaten bij te passen waar ik recht op heb. Indien ik altijd de meetstand van mijn omvormer HAD doorgegeven, had ik die certificaten ook gehad. Met vriendelijke groeten, Kim De Cock Bijlage: - Kopie factuur Linea Trovata Suntec NV vd interventie vh vervangen vd defecte meter - document met de uitleg - verschil meeting - foto's omvormer - solar log resultaat - Jaaroverzicht omvormer - Nota ivm Fluvius controle op hun website
P1 poort openen lukt niet
Geachte mevrouw/heer, Op 16 juni 2025 stuurde ik voor de eerste keer een vraag via jullie platform. Ik wil via jullie website mijn P1 poort laten openen, maar ik krijg steeds de melding "Voor deze EAN-code is er geen energiecontract." Jullie hebben mij toen geantwoord dat jullie enkel de gegevens kunnen gebruiken die jullie doorkrijgen van de leverancier en dat jullie hen daarover geïnformeerd hebben. Ik stel echter vast dat er na 1,5 maand nog steeds geen oplossing is, ondanks meerdere e-mails/telefoontjes van en naar Fluvius en van en naar Engie. Engie gaf al meermaals aan dat alle gegevens correct zijn doorgegeven en dat ik anders mijn verbruik niet zou kunnen consulteren. Dit heeft geleid tot extreem ongenoegen van mijn kant en ik heb het gehad met van hot naar her gestuurd te worden. Fluvius kan zogezegd niets doen zonder update van de leverancier en Engie kan zogezegd niets doen want alles is reeds (jaren geleden!) correct doorgegeven. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen vrijdag 1 augustus 2025 ervoor te zorgen dat mijn P1-poort geopend wordt. Vriendelijke groet, Iris Oosterlinck
Toekennen groenstroomcertificaten
Beste Graag had ik bijstand gevraagd in mijn strijd tegen fluvius groenstroom certificaten. Ik heb mijn installatie moeten vervengen omdat deze defect was. Na aanmelding van de nieuwe installatie werd er zeer veel over en weer gemaild tussen Fluvius en mezelf. Ik moest bewijzen dat de panelen vervangen waren omdat ze stuk waren en niet om meer rendement te krijgen. Ik moest aantonen wat de fout was, wie ze vervangen had waar waren de oude gebleven een schaderapport enz... Dat heb ik uiteindelijk allemaal kunnen aantonen maar dat bleek voor hen niet voldoende. Ik heb het zelfde vermogen terug geplaatst en heb nog recht op zes jaar certificaten van 270 euro dit wordt mij nu ontnomen. Ik ben al langs geweest bij Fluvius in Turnhout en Hasselt ook daar kunnen ze mij niet helpen en de groencertificaten dienst is telefonisch en fysiek niet bereikbaar. Ik ben ten einde raad.
P1 poort werkt niet na installatie nieuwe digitale meter
Beste, op 26/6/25 hebben ze bij mij een digitale elektriciteitsmeter geplaatst. Sindsdien probeer ik deze uit te lezen via de uitgang P1. Maar dit lukt niet. De uitleg van fluvius is steeds verschillend: zet poort uitlezen open. Wacht 72 h. Probeer nog eens en nog eens. Telkens gelieve 72uur te wachten andere uitleg de meter zou niet communiceren met hen wegens te weinig ontvangst; terwijl er maximum ontvangst is aangeduid op het scherm. Ik heb een energie management system en een thuisbatterij die afhankelijk zijn van dat signaal en ze zijn nu buiten dienst. De laatste reactie van fluvius: gelieve admin formulier in te vullen en tot 2 weken ! te wachten. Terwijl ik denk dat een technisch medewerker dit eenvoudig kan oplossen. Met vriendelijke groeten Erwin Peeters
Negatieve terugleveringsvergoeding injectie
Betreft: Klacht – Dynamisch contract & onjuiste communicatie rond terugleveringsvergoeding injectie Geachte mevrouw/heer, Hierbij dien ik een formele klacht in over de wijze waarop Ecopower mij gedwongen heeft om over te schakelen op een dynamisch contract onder valse voorwendselen, en vervolgens injectiekosten heeft aangerekend: - Contract onder valse voorwendselen Mij werd verteld dat deze wijziging het gevolg was van een aanpassing bij Fluvius. In werkelijkheid was dit een strategische keuze van Ecopower zonder wettige verplichting. (zie mail in bijlage) - Ontbrekende transparantie over injectiekosten Bij de overstap werd enkel vermeld dat het "tarief dynamisch" zou worden. Er werd nooit duidelijk verteld dat er kosten voor injectie van toepassing zouden zijn. (zie mail in bijlage) Financieel nadeel Injectiekosten, zeker bij piekuren of negatieve uurprijzen, slaan recht in het nadeel van de prosument. Enerzijds positioneert Ecopower zich als eerlijke en coöperatieve “voor de burger”, anderzijds worden ongunstige voorwaarden toegepast. (zie website: https://www.ecopower.be/groene-stroom/onze-aanpak --> bv. rubriek "Geen Verrassingen") Mijn wens: - ik wil dat de facturatie vanaf 1 mei tot en met de overschakeling naar een andere leverancier (20 juli) wordt rechtgezet aan het tarief van mijn oorspronkelijk contract: https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijs-nieuw - ik wil de 250 euro terug die ik heb betaald voor het verplichte aandeel om lid te worden van Ecopower. Met vriendelijke groet, Eline Van Raemdonck
Digitale teller onderaannemer brand veroorzaakt
Korte beschrijving van uw probleem een paar weken geleden kregen we een brief voor een afspraak om een digitale teller te plaatsen. Kort nadien kwam iemand van unit T. Om een afspraak in te plannen. Ik ga aan die man 1 belangrijke vraag; werken jullie met onderaannemers? Ik kreeg een stellige neen, als antwoord. De reden van mijn vraag is de volgende; mijn nicht liet in haar boerderij in Vorselaar in april 2023 een digitale teller plaatsen. Het huis brandde af ten gevolge van die installatie door een onderaanneming Buttler tech, nu reeds failliet. Zij wonen nu reeds 2 jaar in een caravan, want hun bedrijf met paarden is daar gevestigd. Volgende probleem, Buttler tech werkte voor unit T! Het bedrijf dat om mijn oprit beweerde nooit met onderaannemers te werken. Noch Fluvius nemen hun verantwoordelijkheid, noch unit T en Buttler tech verstopt zich achter een faillissement. Ik heb nog nooit iemand zo snel zien omkeren toen ik dit vertelde en de man van Unit T vertrok zonder een afspraak. Hij zou mijn man contacteren. Mijn vraag is, de digitale teller is onvermijdelijk omdat secans consument zwaar in de zak gezet zijn. Maar hoe kan ik me beschermen dat mijn huis , waar ik al heel mijn leven voor werk niet vernield wordt. Welke tips hebben jullie? Mag ik bijvoorbeeld filmen als ze de meter installeren? Mijn nicht wacht nu al 2 jaar op een uitbetaling en vooral Fluvius laat zich bijstaan door een batterij aan advocaten. Hoe kunnen wij hier tegen op?
facturatie kosten
wij hadden bij fluvius de vraag gesteld of wij een verzwaring konden krijgen van onze instalatie. wij hebben toen een offerte gekregen maar vonden dit op dat moment wat veel. bij de aanvraag moet je aanvinken dat er eventueel wel kosten aangerekend zullen worden. ja kan dat dus niet kiezen, noch staat ter bij wat dit dan zal zijn. ruime tijd laten krijgen we een factuur van 570€ voor de volledige studie van deze aanvraag. deze kosten stonden vermeld in de offerte dus gingen we er van uit dat we dat enkel dienden te betalen als we akkoord gingen met de offerte. ( een algemene logica). na contact met fluvius zeiden ze me dat die studiekosten de " eventuele kosten waren". dus eigenlijk moeten we akoord gaan met een stuk van de offerte alvorens we die ontvangen??? toen ik hen voorstelde om de werken toch uit te voeren omdat ik toch al meer dan de helft van het factuur moest betalen zeiden ze dan weer dat de offerte reeds vervallen was en ik een nieuwe aanvraag moest doen. dat wil zeggen,... nog eens de studie betalen die ze reeds gedaan hebben. zouden jullie ons hierin kunnen bijstaan/ helpen aub? dit lijkt zo onrechtvaardig. eventuele kosten die meer dan de helft van de offerte uitmaken en ook daarin vermeld worden. of 2x betalen voor dezelfde studie. alvast bedankt voor de feedback. PS: we zijn lid van Testaankoop, maar vind niet onmiddelijk het klantennr terug. mvg, Robin Deekens.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten