Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Klacht tegen VAB
Onderwerp: Klacht tegen VAB – weigering annulatievergoeding, negeren opzegging polis en vraag naar toekomstig verzekeren Geachte medewerkers van Test Aankoop Ik ben sinds dit weekend lid geworden omdat ik dringend jullie hulp nodig heb bij een conflict met VAB. Ik wens hierbij formeel klacht neer te leggen tegen hun weigering van een annulatievergoeding, tegen het feit dat zij niet reageren op mijn opzegging van de polis, én ik vraag advies over mijn mogelijkheden om mij in de toekomst nog degelijk te verzekeren. Situatieschets Op 13 april 2025 boekte ik een korte reis (vertrek voorzien op 18 mei). Omdat ik voordien al bij VAB verzekerd was, maar mijn polis verplicht moest stopzetten na verkoop van mijn wagen (VAB bood geen optie om enkel de autoverzekering te schrappen), bevond ik mij tijdelijk onverzekerd. Nog diezelfde dag (13 april) vroeg ik via e-mail een nieuwe annulatieverzekering op de vervolgmail van de door hen gevraagde stopzetting om alles te kunnen regelen. Toen reactie uitbleef, sloot ik op 16 april 2025 zelf online een nieuwe polis af en betaalde deze – nog steeds méér dan een maand voor vertrek. Op 22 april 2025 werd onverwacht beslist dat mijn moeder, chronisch ziek en sinds juli 2024 rolstoel- en zorgafhankelijk, opnieuw radiotherapie moest ondergaan – precies tijdens mijn geplande reisweek. Omdat ik enig kind ben en mijn moeder sinds het overlijden van mijn vader volledig op mij aangewezen is, rust de mantelzorg uitsluitend op mijn schouders. Mijn aanwezigheid die week was dus absoluut noodzakelijk: voor medische afspraken, vervoer, coördinatie van zorg en emotionele steun. Annulatie was onvermijdelijk. Weigering VAB VAB weigerde terugbetaling van 2.000 euro, met als motief dat: De medische toestand van mijn moeder “reeds gekend” zou zijn. De reisverzekering volgens VAB één dag “te laat” is ingegaan, hoewel ik de aanvraag onmiddellijk deed en de polis nog steeds ruim een maand voor vertrek heb afgesloten en betaald. Deze weigering werd intussen bevestigd door VAB en vervolgens ook door de Ombudsdienst Verzekeringen, ondanks het feit dat ik alle medische verslagen, documentatie én een attest van de behandelende arts heb voorgelegd waaruit mijn aanwezigheid onmisbaar bleek. VAB houdt dus voet bij stuk, zelfs na bemiddeling. Extra probleem: opzegging verzekering Na de negatieve beslissing van de ombudsdienst heb ik VAB via e-mail laten weten dat ik mijn verzekering wens op te zeggen, omdat ik vaststel dat ik in de praktijk helemaal niet verzekerd ben. Op die vraag is geen enkele reactie gekomen. Ik blijf ondertussen verplicht doorbetalen voor een polis die voor mij geen enkele waarde meer heeft. Indien nodig stuur ik mijn opzeg ook nog aangetekend, tenzij Test Aankoop mij hierin kan bijstaan. Waarom dit disproportioneel en onrechtvaardig is De heropstart van behandeling was een onvoorzienbare medische beslissing, genomen ná boeking en ná afsluiten van de verzekering. Het argument dat de polis één dag “te laat” zou zijn ingegaan, is een puur formalistische redenering. Ik had al op 14 april per e-mail de aanvraag gedaan en kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor het uitblijven van reactie. Het feit dat ik door VAB verplicht werd een volledige polis te schrappen na verkoop van mijn wagen, creëerde de verzekeringskloof – dit mag niet in mijn nadeel worden aangewend. Ik heb alle mogelijke informatie verstrekt: medische verslagen, documentatie en een attest van de behandelende arts waarin mijn aanwezigheid onmisbaar werd verklaard. Toch blijft VAB weigeren. Als enig kind en enige mantelzorger was er geen enkele andere familie die de zorg kon overnemen. De impact Ik voel me in dit dossier tot driemaal toe gestraft: Door de ziekte en afhankelijkheid van mijn moeder, de enige naaste familie die ik nog heb. Door het verlies van een broodnodige reis – reizen zijn mijn levenslange passie en vormen mijn belangrijkste bron van ontspanning en herstel. Door de financiële bestraffing van 2.000 euro die VAB weigert terug te betalen, bovenop het feit dat ik nu zelfs vastzit in een waardeloze verzekering waar ik blijf voor betalen. Mijn vragen aan Test Aankoop Ik wens de terugbetaling van mijn reis en de bijhorende verzekering waarvoor ik correct betaald heb. Ik wens dat mijn lopende polis effectief wordt stopgezet, zodat ik niet langer verplicht blijf doorbetalen. Ik vraag dringend advies over mijn mogelijkheden om mij in de toekomst nog degelijk te verzekeren. Begin dit jaar heb ik immers al een reis naar Botswana geboekt, vóór dit hele conflict. Of die doorgaat, hangt volledig af van de gezondheidstoestand van mijn moeder. In de voorbije anderhalve maand werd zij al tweemaal met spoed opgenomen wegens een nierblokkage (zij heeft nog slechts één nier). Ik vrees dat een annulatie opnieuw realiteit kan worden, en dat ik nu helemaal onverzekerd dreig te blijven. Ik ben geen klant die misbruik maakt, maar een dochter die alles correct deed en die in een onvermijdelijke situatie voor haar moeder moest zorgen. Dat mijn goede trouw en proactief handelen (meer dan een maand vóór vertrek!) worden afgestraft, voelt niet alleen juridisch twijfelachtig maar ook menselijk onaanvaardbaar. Met dank voor uw aandacht en hulp. Met vriendelijke groet Valérie Steurbaut
Schade aan wagen
Beste, Ik heb een wagen van vab zonder schade achter gelaten bij een garage in Kontich, Ze zijn deze komen ophalen zonder dat ik er bij aanwezig was. Ik heb de auto achter gelaten zonder schade en nu krijg ik een factuur en aanmaningen.
Vervoer naar huis na depannage
Korte beschrijving van uw probleem Op woensdag 11/6 ben ik met de motor in panne gevallen op autostrade van Haasdonk naar Temse. VAB gebeld. E komt iemand binnen 50 a 60 minuten! Ik heb een verzekering bij KBC en daar staat duidelijk in dat ik bij panne terug naar huis gebracht wordt! Om 19 uur in panne om 21 uur gedepanneerd. Dan motor naar Hamme gebracht. Takeldienst Barnes. Ik zeg en nu! Moet met openbaar vervoer naar huis om 21 uur van Hamme naar Deinze! Heb mijn vrouw opgebeld en die is mij komen halen. Totaal 100 km. Graag een schade vergoeding voor afgelegde kilometers. De motor is pas zaterdag aangekomen in mijn garage in Drongen! Dossiernummer VAB 7961673 Motor BMW 1200 RT nummerplaat 1MAQ763 verzekering B/0014/C21921056071 Paul Boydens sportstraat 16 Deinze 0475696617
onterecht aangerekende tankkosten/vervalsing van documenten
Ik ontving een factuur van 74,96 euro voor het tanken van de vervangwagen. Toen ik de wagen in mijn bezit kreeg moest ik mijn rijbewijs tonen en een elektronische handtekening zetten op een document dat ik pas later in mijn mailbox ontving. Ik heb dus blind moeten tekenen. De brandstoftank stond op 290 km toen ik de wagen kreeg. Ik verschoot toen ik achteraf op het document 75% zag staan. Er worden foto's van het dashboard gemaakt. Ik zou het ten zeerste appreciëren mocht u deze foto bekijken. De dag van het inleveren ben ik een tweede keer gaan tanken en ben ik naar de wasstraat gegaan. Een dag later is de wagen opgehaald, zonder dat er nog mee gereden is. Bij het inleveren stond de brandstoftank op 310 km. Bij het ophalen zei de man dat alles in orde was en moest ik opnieuw blind tekenen. Achteraf zie ik dan in mijn mailbox dat de wagen als vuil beschreven wordt. 2 april heb ik getankt voor 15,98 euro en 28 maart voor 47,04 euro. Wanneer de kilometerstanden vergeleken worden ziet u dat ik correct getankt heb. Ik heb de factuur dan ook geprotesteerd op 20/4/25. Deze betwisting werd niet door u weerlegd. Op 28/4/25 heeft u mij per mail gevraagd om een betalingsbewijs van de tankbeurten. Deze heb ik op 29/4/25 doorgemaild, maar sindsdien heb ik geen enkel antwoord meer van u ontvangen. Ook de door mij gevraagde foto's van de kilometerteller op het dashboard. Tot mijn verbazing ontving ik op 28/5/25 echter een aanmaning voor deze betwiste factuur. U laat u klanten bij ontvangst en afleveren van een vervangwagen een handtekening plaatsen op een tablet zonder enig document voor te leggen. Uw medewerkers beweren dat ik enkel een handtekening moest plaatsen voor respectievelijk ontvangst en inleveren van de wagen. Achteraf plakt u mijn handtekening op een document die ik nooit gezien heb. Een handelswijze die u zelfs schriftelijk bevestigt in uw schrijven van 28/4! U zult nochtans weten dat schriftvervalsing strafbaar is.
Gratis tankkaart
Beste Ik heb al enkele jaren een tankkaart van VAB dit staat beschreven op de website als gratis. Als ik dit eens goed bekijk is dit toch zo gratis niet als beschreven. Op jaarbasis kost dit 40 euro excl btw. Ik heb de kaart opgezegd en nu blijkt dat ik dit net te laat heb opgezegd waardoor ik die 40 euro moet betalen voor een kaart die niet meer actief is. Graag het probleem eens bekijken en de website aan te passen dat dit niet gratis is. Met vriendelijke groeten Sam
foutieve informatie
Beste, Dinsdag (4/3) is mijn auto getakeld in Neeroeteren (Limburg) wegens een panne. Mijn auto zou dinsdag naar de garage gebracht worden. Echter, tot op heden is mijn auto nog steeds niet in de garage! Elke dag heb ik VAB gecontacteerd met de vraag wanneer mijn auto zal geleverd worden en elke dag kreeg ik te horen vandaag. Ondertussen is het vrijdag namiddag en is mijn auto nog steeds niet in de garage! Na alweer een telefoon zou dit nu morgen (8/3) gebeuren. En elke keer als ik de vraag stelde waarom kreeg ik hier geen duidelijk antwoord op. Uiteindelijk vandaag wel, dat het iets met de planning te maken heeft. Als mensen aan de telefoon niet de juiste informatie weten moeten ze ook geen foutieve informatie aan de klant geven! Het gaat hier om mijn auto die gemist wordt en die zonder mijn toestemming zo maar dagen ergens geplaatst wordt. Het gaat hier toch om iemands bezit wat achtergehouden wordt zonder duidelijke info te geven. En ondertussen maar alles in rekening brengen van de dagen dat de auto ergens staat zonder mijn toestemming!! Dit vind ik geen service van een takeldienst zoals VAB! Hoe kan ik er nu zeker van zijn dat mijn auto morgen wel naar de garage gebracht wordt na al zoveel dagen bedrogen te zijn?? Mvg Sieglinde Weyts
opzeggen vab
3 WAGENS BIJSTAND BIJ VAB OPGEZEGD DOOR DE STARRE HOUDING VAN VAB KLANTENDIENST OP 28/12. contrakt 54748519-56063234 DOOR DE OPZEGTERMIJN VAN 2 MAANDEN EIST VAB EEN VOLLEDIGE BETALING VAN DE FAKTUREN OM NADIEN NA VERREKENING VAN DE OPZEGTERMIJN HET TEVEELBETAALDE BEDRAG TERUG TE STORTEN binnen de 14 dagen!!!!!!!!! 282.72€ en 152.00€ overgeschreven op 31jan. tot op heden(ondanks kontaktname" via mail op 25/2 geen terugbetaling ontvangen. volledig bedrag opeisen wel,maar terugbetalen???? denkt men bij via mss dat( elke klant kapitaalkrachtig genoeg is om zomaar 434€ voor te schieten? automatische verlengingen met opzegtermijnen van 2 maanden om zeker te zijn dat de klanten NIET tijdig opzeggen? mij lijkt het meer naar afzetterij te gaan.. zulke gang van zaken is zeker niet bevorderlijk voor een eventuele terugkeer in de toekomst.
Tegenstrijdige informatie - hoge garagekosten
Beste, Op 14 januari had ik motorpech dichtbij Tarifa en werd ik gesleept naar Algeciras. Na een nacht door te brengen in mijn wagen begint op 15 jan de communicatie met de garage en de verdere communicatie met de diensten van VAB. De Spaanse garage (Automocion Cano – zie factuur in Bijlage) vraagt me 500 euro voor het vervangen van de distributieriem, en zegt dat het niet zeker is dat de wagen zal starten, indien niet zal het nog 1000 euro extra kosten en 2a3 weken wachten. Na overleg wil ik de wagen hier niet laten maken maar me laten slepen naar een bevriende mechanieker in Malaga. Volgens een zekere medewerker zou dit me dan 300 à 400 euro meer kosten boven het sleepbudget van 500 euro. nota: de sleep van Bolonia naar Algeciras (45km) werd toen door medewerker op +-100 EUR geschat. Volgens hem zou de volgende sleep naar Malaga in totaal rond de 700 a 800 euro kosten (dus met een budget van 500 euro waarvan 100 gebruikt is nog 300 à 400 bijbetalen). Maar dit is eigenlijk al heel raar, waarom zou een sleep van 45km +- 100 euro kosten (2 EUR per km. dit is een gangbaar tarief), en dan een sleep van 135 km ineens 700 à 800 euro. Volgens dezelfde redenering, een sleep tijdens een weekdag, zou dit rond de 270 euro moeten zijn. Dit is wel een HEEL GROOT inschattingsverschil. Voor mij lijkt het alsof de medewerker me probeerde te ontmoedigen zodat vab geen kosten zou hoeven te maken. Een gekende tactiek. Gebaseerd op bovenstaande info besluit ik dan maar de garage het veel te hoge bedrag van 500 te betalen, omdat anders die 300/400 die ik moet bijbetalen aan vab voor de sleep anders toch maar verloren zijn. Op 16 jan begint de garage aan de werken, ze bellen me op want de motor start, ik rijd een klein ritje en de motor heeft heel weinig kracht, nog zeker niet helemaal gerepareerd. Ze verzekeren me wel dat ik ermee tot Malaga kan rijden. Ik betaal de garage, ik rijd 20m verder en de wagen valt terug stil. Ze slagen erin hem terug te starten, en dan valt hij opnieuw stil, en nu voorgoed, wagen start niet meer. Garage zegt dat ze er niets meer aan kunnen doen. Later blijkt (17 januari), in overleg met een andere medewerkster van VAB dat de sleep inderdaad zoals ik dacht helemaal geen 700a 800 euro zou kosten, maar eerder rond de 250 euro, en dus binnen budget of met een klein bedrag bij betalen. Nu besef ik dat ik door de foutieve informatie van de 1e medewerker voor niets 500 euro kosten heb gemaakt, terwijl ik dit oorspronkelijk niet eens wou doen en rechtstreeks naar Malaga had gesleept kunnen worden. Hoe kan ik een beredeneerde beslissing maken als de informatie die ik van de assistentie krijg compleet fout is? Ik heb vrijdag 17 jan ook aan een verantwoordelijke van de dienst gesuggereerd dat het hier eigenlijk om een nieuwe sleep gaat, aangezien de wagen opnieuw in pan gevallen is. Ze zeggen mij dat dit niet zo is. Men zegt mij dat op 18 jan (de dag erna), mijn wagen gesleept gaat kunnen worden (en dat ik dus geen hotel op eigen kosten moet bijboeken). Op 18 jan blijkt de VAB niet capabel om mij op een zaterdag te laten slepen, en wordt de sleep uiteindelijk uitgesteld tot maandag 20 januari. Maandag 20 januari wordt de sleep nog eens verlengd tot de dag erna, dinsdag 21 januari. Ze zeggen mij er niets aan te kunnen doen doordat hun partners in Spanje niet meewerken. Ik zeg dat ze dan tenminste de verlenging omdat ik zaterdag niet gesleep kan worden ook moeten vergoeden, het is hun job mij gesleept te krijgen en hun beloftes na te komen, niet de mijne. Ze zeggen dat ze mij enkel 3 nachten betalen terwijl ik wacht op reparatie, maar ik wacht niet op reparatie, ik wacht erop gesleept te worden! Uiteindelijk betaal ik dus nog een hotel voor het weekend (zat/zon, 18/19 jan) Men verklaart me ondertussen ook dat ze niet in mijn polis zien dat taxikosten terugbetaald worden. Uiteindelijk komt een medewerker van vab dinsdag 21 jan met het nieuws dat mijn sleep naar malaga dan toch als een 2e pechgeval gezien kan worden. Ineens kan het wel? Weer een tactiek die lijkt op ontmoediging. Ik vond het al vreemd dat mijn geval niet als een 2e sleep gezien kon worden omdat dit de hele reden is waarvoor ik voor VAB gekozen heb: ze claimen dat er geen limiet is op het aantal keer dat je gesleept kan worden, een sterk verkoopsargument! Maar dit blijkt een recht dat je met bloed, zweet en tranen moet afdwingen, in de hoop dat de medewerkers medelijden met je hebben. Ik heb dus recht op een terugbetaling van de 3 nachten die ik in Malaga zal boeken. In de mail voor de terugbetaling zet ik voor de zekerheid de taxikosten, en wat blijkt? De taxikosten worden wel terugbetaald. Weer een tegenstrijdigheid! Nu begint het wel heel hard te lijken op een specifieke tactiek die toegepast wordt. Ik heb volledig tegengestelde info gekregen van VAB : • Sleep kost 300/400 extra, dan ineens niet • Sleep kan niet gezien worden als 2e sleep, dan ineens wel • Hotel in Malaga kon eerst niet vergoed worden, dan ineens wel • Taxiritten konden niet vergoed worden, dan ineens wel. • Iets dat ik nog vermeld had: in het begin van het contact zei een medewerker dat ik tot een week hotel betaald krijg, iets dat later ook tegengesproken werd. Dit lijkt op een tactiek om mensen te ontmoedigen, en de mensen die aanhouden, die betalen ze dan wel uit. Is dit niet op het randje van de legaliteit? Ik vind dat de VAB hun verantwoordelijkheid moet nemen en mij de volgende overblijvende kosten moet vergoeden • De 500 euro kosten van de garage die ik door hun onprofessionaliteit heb opgelopen. • De kosten tijdens de verlenging in Algeciras die ik door het feit dat zijn niet capabel waren mij op tijd te laten slepen (en dus niet omdat ik langer dan 3 dagen aan het wachten was op reparatie, want ik was aan het wachten op een sleep). • Kosten taxi op en af wagen om propere kleding e.a. te halen dor onverwachte verlenging van verblijf in Algeçiras Ik hoop dat iedereen kan zien hoe tegenstrijdig de informatie die men vande VAB krijgt is, en dat je je dus nooit mag baseren op wat 1 medewerker zegt, en ook nooit je moet neerleggen bij de 1e oplossing die aangeboden wordt.
Tussenkomst voor extra verplaatsingskosten bij autopanne
Bij autopech in Duitsland zou VAB ons naar onze vakantiebestemming brengen maar zij konden geen taxi vinden die ons met onze fietsen naar onze vakantiebestemming kon brengen. Zij suggereerden daarbij dat onze vrienden die naar dezelfde vakantiebestemming reden ons zouden komen halen. VAB zou dan tussenkomen in hun kosten. Met een taxi zou dat in Duitsland minstens 2 euro per km gekost hebben (zonder fietsvervoer). VAB heeft na lang aandringen een vergoeding betaald van 0,35 euro/km voor de extra 326 km. Ik heb al meermaals uitdrukkelijk gevraagd waarop die 0,35 is gebaseerd maar ik krijg daar geen duidelijk antwoord op. Ik zou graag een betere vergoeding claimen en een duidelijke verklaring krijgen voor die 0,35 euro/km
depannage
Op 21/07 ben ik in panne gevallen met mijn auto op de parking van merelbeke dierenkliniek. Ik bel om 17h30 de VAB om mij te depanneren. Ze geven me een dossier nummer en ik moet 1h30 wachten zeggen ze. 40 min later bellen ze me op met boodschap dat mijn dossier niet is doorgegaan omdat ik een nieuwe klant ben en ik moet betalen en indienen via website. Dus ik doet dit en krijg een nieuw dossier nummer. Beetje later bellen ze om te zeggen dat ik terug 1h45 moet wachten terwijl ik reeds al 40 min ah wachten was. Oké we zijn dus meer dan 2h verder. Ik krijg bericht dat de depanneur in aantocht is. 5 min later krijg ik bericht dat deze vertraging heeft opgelopen en dat ze ah zoeken zijn achter nieuwe oplossing. Nog eens paar minuten later een nieuw bericht met vermelding dat iemand van Zwijnaarde me nu zal komen depanneren en dat dit nog eens 40-50 min kan duren. Kom die persoon eindelijk toe, kijkt hij 5 min naar mijn auto en kan er niets worden aan gedaan buiten te worden gesleept. Als ik had geweten dat dit hetgeen was dat maar werd gedaan door de VAB had ik deze auto laten staan en mijn eigen garagist hem laten komen ophalen de dag erna (wat hij nu toch heeft gedaan in het depot van de depannage). Ik heb meer dan 300 euro betaald om 3h te wachten en niets van pechverhelping te krijgen. In bijlage vindt u de verschillende sms'en. Ik heb hun zelf gecontacteerd maar het enigste dat ze me kunnen geven is excuses. Dit is echt niet voldoende.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten