Beste,
Op 14 januari had ik motorpech dichtbij Tarifa en werd ik gesleept naar Algeciras.
Na een nacht door te brengen in mijn wagen begint op 15 jan de communicatie met de garage en de verdere communicatie met de diensten van VAB. De Spaanse garage (Automocion Cano – zie factuur in Bijlage) vraagt me 500 euro voor het vervangen van de distributieriem, en zegt dat het niet zeker is dat de wagen zal starten, indien niet zal het nog 1000 euro extra kosten en 2a3 weken wachten. Na overleg wil ik de wagen hier niet laten maken maar me laten slepen naar een bevriende mechanieker in Malaga. Volgens een zekere medewerker zou dit me dan 300 à 400 euro meer kosten boven het sleepbudget van 500 euro.
nota: de sleep van Bolonia naar Algeciras (45km) werd toen door medewerker op +-100 EUR geschat. Volgens hem zou de volgende sleep naar Malaga in totaal rond de 700 a 800 euro kosten (dus met een budget van 500 euro waarvan 100 gebruikt is nog 300 à 400 bijbetalen). Maar dit is eigenlijk al heel raar, waarom zou een sleep van 45km +- 100 euro kosten (2 EUR per km. dit is een gangbaar tarief), en dan een sleep van 135 km ineens 700 à 800 euro. Volgens dezelfde redenering, een sleep tijdens een weekdag, zou dit rond de 270 euro moeten zijn. Dit is wel een HEEL GROOT inschattingsverschil. Voor mij lijkt het alsof de medewerker me probeerde te ontmoedigen zodat vab geen kosten zou hoeven te maken. Een gekende tactiek.
Gebaseerd op bovenstaande info besluit ik dan maar de garage het veel te hoge bedrag van 500 te betalen, omdat anders die 300/400 die ik moet bijbetalen aan vab voor de sleep anders toch maar verloren zijn.
Op 16 jan begint de garage aan de werken, ze bellen me op want de motor start, ik rijd een klein ritje en de motor heeft heel weinig kracht, nog zeker niet helemaal gerepareerd. Ze verzekeren me wel dat ik ermee tot Malaga kan rijden. Ik betaal de garage, ik rijd 20m verder en de wagen valt terug stil. Ze slagen erin hem terug te starten, en dan valt hij opnieuw stil, en nu voorgoed, wagen start niet meer. Garage zegt dat ze er niets meer aan kunnen doen.
Later blijkt (17 januari), in overleg met een andere medewerkster van VAB dat de sleep inderdaad zoals ik dacht helemaal geen 700a 800 euro zou kosten, maar eerder rond de 250 euro, en dus binnen budget of met een klein bedrag bij betalen. Nu besef ik dat ik door de foutieve informatie van de 1e medewerker voor niets 500 euro kosten heb gemaakt, terwijl ik dit oorspronkelijk niet eens wou doen en rechtstreeks naar Malaga had gesleept kunnen worden. Hoe kan ik een beredeneerde beslissing maken als de informatie die ik van de assistentie krijg compleet fout is?
Ik heb vrijdag 17 jan ook aan een verantwoordelijke van de dienst gesuggereerd dat het hier eigenlijk om een nieuwe sleep gaat, aangezien de wagen opnieuw in pan gevallen is. Ze zeggen mij dat dit niet zo is.
Men zegt mij dat op 18 jan (de dag erna), mijn wagen gesleept gaat kunnen worden (en dat ik dus geen hotel op eigen kosten moet bijboeken).
Op 18 jan blijkt de VAB niet capabel om mij op een zaterdag te laten slepen, en wordt de sleep uiteindelijk uitgesteld tot maandag 20 januari. Maandag 20 januari wordt de sleep nog eens verlengd tot de dag erna, dinsdag 21 januari. Ze zeggen mij er niets aan te kunnen doen doordat hun partners in Spanje niet meewerken. Ik zeg dat ze dan tenminste de verlenging omdat ik zaterdag niet gesleep kan worden ook moeten vergoeden, het is hun job mij gesleept te krijgen en hun beloftes na te komen, niet de mijne. Ze zeggen dat ze mij enkel 3 nachten betalen terwijl ik wacht op reparatie, maar ik wacht niet op reparatie, ik wacht erop gesleept te worden! Uiteindelijk betaal ik dus nog een hotel voor het weekend (zat/zon, 18/19 jan)
Men verklaart me ondertussen ook dat ze niet in mijn polis zien dat taxikosten terugbetaald worden.
Uiteindelijk komt een medewerker van vab dinsdag 21 jan met het nieuws dat mijn sleep naar malaga dan toch als een 2e pechgeval gezien kan worden. Ineens kan het wel? Weer een tactiek die lijkt op ontmoediging. Ik vond het al vreemd dat mijn geval niet als een 2e sleep gezien kon worden omdat dit de hele reden is waarvoor ik voor VAB gekozen heb: ze claimen dat er geen limiet is op het aantal keer dat je gesleept kan worden, een sterk verkoopsargument! Maar dit blijkt een recht dat je met bloed, zweet en tranen moet afdwingen, in de hoop dat de medewerkers medelijden met je hebben.
Ik heb dus recht op een terugbetaling van de 3 nachten die ik in Malaga zal boeken. In de mail voor de terugbetaling zet ik voor de zekerheid de taxikosten, en wat blijkt? De taxikosten worden wel terugbetaald. Weer een tegenstrijdigheid! Nu begint het wel heel hard te lijken op een specifieke tactiek die toegepast wordt.
Ik heb volledig tegengestelde info gekregen van VAB :
• Sleep kost 300/400 extra, dan ineens niet
• Sleep kan niet gezien worden als 2e sleep, dan ineens wel
• Hotel in Malaga kon eerst niet vergoed worden, dan ineens wel
• Taxiritten konden niet vergoed worden, dan ineens wel.
• Iets dat ik nog vermeld had: in het begin van het contact zei een medewerker dat ik tot een week hotel betaald krijg, iets dat later ook tegengesproken werd.
Dit lijkt op een tactiek om mensen te ontmoedigen, en de mensen die aanhouden, die betalen ze dan wel uit.
Is dit niet op het randje van de legaliteit?
Ik vind dat de VAB hun verantwoordelijkheid moet nemen en mij de volgende overblijvende kosten moet vergoeden
• De 500 euro kosten van de garage die ik door hun onprofessionaliteit heb opgelopen.
• De kosten tijdens de verlenging in Algeciras die ik door het feit dat zijn niet capabel waren mij op tijd te laten slepen (en dus niet omdat ik langer dan 3 dagen aan het wachten was op reparatie, want ik was aan het wachten op een sleep).
• Kosten taxi op en af wagen om propere kleding e.a. te halen dor onverwachte verlenging van verblijf in Algeçiras
Ik hoop dat iedereen kan zien hoe tegenstrijdig de informatie die men vande VAB krijgt is, en dat je je dus nooit mag baseren op wat 1 medewerker zegt, en ook nooit je moet neerleggen bij de 1e oplossing die aangeboden wordt.