Terug

Klacht tegen VAB

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

V. S.

Naar: VAB

03/09/2025

Onderwerp: Klacht tegen VAB – weigering annulatievergoeding, negeren opzegging polis en vraag naar toekomstig verzekeren Geachte medewerkers van Test Aankoop Ik ben sinds dit weekend lid geworden omdat ik dringend jullie hulp nodig heb bij een conflict met VAB. Ik wens hierbij formeel klacht neer te leggen tegen hun weigering van een annulatievergoeding, tegen het feit dat zij niet reageren op mijn opzegging van de polis, én ik vraag advies over mijn mogelijkheden om mij in de toekomst nog degelijk te verzekeren. Situatieschets Op 13 april 2025 boekte ik een korte reis (vertrek voorzien op 18 mei). Omdat ik voordien al bij VAB verzekerd was, maar mijn polis verplicht moest stopzetten na verkoop van mijn wagen (VAB bood geen optie om enkel de autoverzekering te schrappen), bevond ik mij tijdelijk onverzekerd. Nog diezelfde dag (13 april) vroeg ik via e-mail een nieuwe annulatieverzekering op de vervolgmail van de door hen gevraagde stopzetting om alles te kunnen regelen. Toen reactie uitbleef, sloot ik op 16 april 2025 zelf online een nieuwe polis af en betaalde deze – nog steeds méér dan een maand voor vertrek. Op 22 april 2025 werd onverwacht beslist dat mijn moeder, chronisch ziek en sinds juli 2024 rolstoel- en zorgafhankelijk, opnieuw radiotherapie moest ondergaan – precies tijdens mijn geplande reisweek. Omdat ik enig kind ben en mijn moeder sinds het overlijden van mijn vader volledig op mij aangewezen is, rust de mantelzorg uitsluitend op mijn schouders. Mijn aanwezigheid die week was dus absoluut noodzakelijk: voor medische afspraken, vervoer, coördinatie van zorg en emotionele steun. Annulatie was onvermijdelijk. Weigering VAB VAB weigerde terugbetaling van 2.000 euro, met als motief dat: De medische toestand van mijn moeder “reeds gekend” zou zijn. De reisverzekering volgens VAB één dag “te laat” is ingegaan, hoewel ik de aanvraag onmiddellijk deed en de polis nog steeds ruim een maand voor vertrek heb afgesloten en betaald. Deze weigering werd intussen bevestigd door VAB en vervolgens ook door de Ombudsdienst Verzekeringen, ondanks het feit dat ik alle medische verslagen, documentatie én een attest van de behandelende arts heb voorgelegd waaruit mijn aanwezigheid onmisbaar bleek. VAB houdt dus voet bij stuk, zelfs na bemiddeling. Extra probleem: opzegging verzekering Na de negatieve beslissing van de ombudsdienst heb ik VAB via e-mail laten weten dat ik mijn verzekering wens op te zeggen, omdat ik vaststel dat ik in de praktijk helemaal niet verzekerd ben. Op die vraag is geen enkele reactie gekomen. Ik blijf ondertussen verplicht doorbetalen voor een polis die voor mij geen enkele waarde meer heeft. Indien nodig stuur ik mijn opzeg ook nog aangetekend, tenzij Test Aankoop mij hierin kan bijstaan. Waarom dit disproportioneel en onrechtvaardig is De heropstart van behandeling was een onvoorzienbare medische beslissing, genomen ná boeking en ná afsluiten van de verzekering. Het argument dat de polis één dag “te laat” zou zijn ingegaan, is een puur formalistische redenering. Ik had al op 14 april per e-mail de aanvraag gedaan en kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor het uitblijven van reactie. Het feit dat ik door VAB verplicht werd een volledige polis te schrappen na verkoop van mijn wagen, creëerde de verzekeringskloof – dit mag niet in mijn nadeel worden aangewend. Ik heb alle mogelijke informatie verstrekt: medische verslagen, documentatie en een attest van de behandelende arts waarin mijn aanwezigheid onmisbaar werd verklaard. Toch blijft VAB weigeren. Als enig kind en enige mantelzorger was er geen enkele andere familie die de zorg kon overnemen. De impact Ik voel me in dit dossier tot driemaal toe gestraft: Door de ziekte en afhankelijkheid van mijn moeder, de enige naaste familie die ik nog heb. Door het verlies van een broodnodige reis – reizen zijn mijn levenslange passie en vormen mijn belangrijkste bron van ontspanning en herstel. Door de financiële bestraffing van 2.000 euro die VAB weigert terug te betalen, bovenop het feit dat ik nu zelfs vastzit in een waardeloze verzekering waar ik blijf voor betalen. Mijn vragen aan Test Aankoop Ik wens de terugbetaling van mijn reis en de bijhorende verzekering waarvoor ik correct betaald heb. Ik wens dat mijn lopende polis effectief wordt stopgezet, zodat ik niet langer verplicht blijf doorbetalen. Ik vraag dringend advies over mijn mogelijkheden om mij in de toekomst nog degelijk te verzekeren. Begin dit jaar heb ik immers al een reis naar Botswana geboekt, vóór dit hele conflict. Of die doorgaat, hangt volledig af van de gezondheidstoestand van mijn moeder. In de voorbije anderhalve maand werd zij al tweemaal met spoed opgenomen wegens een nierblokkage (zij heeft nog slechts één nier). Ik vrees dat een annulatie opnieuw realiteit kan worden, en dat ik nu helemaal onverzekerd dreig te blijven. Ik ben geen klant die misbruik maakt, maar een dochter die alles correct deed en die in een onvermijdelijke situatie voor haar moeder moest zorgen. Dat mijn goede trouw en proactief handelen (meer dan een maand vóór vertrek!) worden afgestraft, voelt niet alleen juridisch twijfelachtig maar ook menselijk onaanvaardbaar. Met dank voor uw aandacht en hulp. Met vriendelijke groet Valérie Steurbaut

Berichten (1)

Bemiddeling door Testaankoop 03 september 2025

VAB

Naar: V. S.

17/09/2025

Onze referentie: 2025-1427 (gelieve deze referentie te vermelden op elke communicatie) Uw referentie: Beste, Bedankt voor uw bericht van 03/09/2025, uw feedback is belangrijk voor ons. Wij onderzoeken uw opmerking(en) bij de betrokken afdeling(en) en bezorgen de klant zo snel mogelijk en ten laatste binnen de 30 dagen een antwoord. Met vriendelijke groeten Samara Gdouda Customer Experience VABNV PastoorCoplaan100te2070Zwijndrecht KBO0436.267.594 RPRGent,afdelingDendermonde ​​​​Deze e-mail en alle bijgevoegde bestanden zijn vertrouwelijk en kunnen informatie bevatten die beschermd is door intellectuele eigendomsrechten. Als u niet de bovengenoemde geadresseerde bent, dan is het bekendmaken, reproduceren, kopiëren, distribueren of elke andere vorm van verspreiding of gebruik van deze communicatie verboden. Hebt u deze e-mail per vergissing ontvangen, breng de verzender daar dan onmiddellijk van op de hoogte en wis dit bericht. Het gebruik van e-mail is niet gegarandeerd veilig of foutloos. Informatie kan worden onderschept, vervalst, vernietigd of verloren gaan, ze kan te laat of onvolledig binnenkomen of virussen bevatten. De verzender aanvaardt daarom geen enkele verantwoordelijkheid voor fouten of weglatingen in de inhoud van dit bericht en zal niet aansprakelijk zijn voor verlies of schade die de gebruiker heeft geleden als gevolg van het versturen via e-mail. This e-mail and any attached files are confidential and may contain information which is protected by intellectual property rights. If you are not the addressee named above any disclosure, reproduction, copying, distribution, or other dissemination or use of this communication is prohibited. If you have received this transmission in error, please notify the sender immediately and destroy this e-mail. E-mail transmission cannot be guaranteed to be secure or error free as information could be intercepted, corrupted, lost, destroyed, arrive late or incomplete, or contain viruses. The sender therefore does not accept liability for any errors or omissions in the contents of this message, and shall have no liability for any loss or damage suffered by the user, which arise as a result of e-mail transmission.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform