Scoredetails
- Totaal aantal klachten
- 71
- Aantal klachten *
- 13
- Afgesloten klachten*
- 84%
- Antwoordratio*
- 2 dagen
Bedrijfsscore uitgelegd
De bedrijfsscore op ons platform weerspiegelt hoe goed het bedrijf een geschil met de consument op een minnelijke manier kan oplossen.
De score wordt berekend op basis van drie criteria:
De score wordt berekend op basis van de afgelopen 12 maanden.
Indien er geen score wordt getoond, betekent dit dat we nog onvoldoende gegevens hebben over het bedrijf.
Klachtenafhandelingsdienst
Ontdek de voordelen van het platform en hoe het werkt
-
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
-
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
-
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf? Bel ons! Onze advocaten kunnen je helpen.
-
Meer impact voor je klacht dankzij onze steun
-
Onze advocaten staan steeds klaar om op gelijk welk moment tussen te komen
-
Maak je klacht extra krachtig door hem openbaar te maken (optioneel)
Meest recente klachten
Klacht inzake niet-uitbetaalde vergoeding – dossier 8025009
Op 11 augustus hebben wij melding gemaakt van een probleem met onze camper Burstner (kenteken 2-GLN-654), waarbij het voertuig niet meer wilde starten ten gevolge van een defecte starter. Conform de procedure werd door uw dienst een depannagebedrijf (Garage Nivaille, 62137 Coulogne) aangesteld. De verantwoordelijke ter plaatse, de heer Frederik, deelde ons mee dat een depannage van een voertuig met een gewicht van circa 4,5 ton aanzienlijke kosten met zich zou meebrengen, gezien de locatie waarin wij ons bevonden. Na overleg met uw dienst werd, via Juvenal van VAB International Assistance, zowel per e-mail als via sms (+32 476 86 73 38) bevestigd dat wij het wisselstuk (de starter) zelf mochten bestellen en installeren, waarna de kostprijs zou worden vergoed. Wij zijn op deze regeling ingegaan en hebben het wisselstuk vervolgens op eigen kosten besteld en geplaatst. Tot onze verwondering vernemen wij nu dat de uitbetaling van het wisselstuk alsnog wordt geweigerd vanwege interne beslissingen aan uw zijde. Deze gang van zaken achten wij onaanvaardbaar, temeer daar de gemaakte afspraken schriftelijk bevestigd werden door een medewerker van uw organisatie. Wij verzoeken u dan ook vriendelijk doch dringend om dit dossier met de nodige ernst en spoed te herzien, en de vergoeding van het wisselstuk conform de gemaakte afspraken alsnog positief af te handelen. Na het versturen van deze mail, kregen wij volgend negatief advies; "Beste meneer C. Wij hebben uw dossier onderzocht en de bijhorende gesprekken beluisterd. Hieruit blijkt dat er geen belofte werd gedaan dat VAB zou tussenkomen in de kosten van het wisselstuk. Wel werd er toestemming gegeven om het wisselstuk zelf te bestellen en te plaatsen. Wisselstukken en herstellingskosten zijn te allen tijde ten laste van de klant, ongeacht of er een sleep plaatsvindt of niet. Hiervoor verwijzen wij u naar onze algemene voorwaarden (zie bijlage), artikel C.1.A.2 Wij betreuren dat dit tot een misverstand heeft geleid en nemen uw feedback mee in onze interne evaluatie, zodat we dergelijke situaties in de toekomst kunnen vermijden. Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en bieden onze verontschuldigingen aan voor het ervaren ongemak." Wij ervaren dit dan ook als het in de steek laten van klanten, ondanks de duidelijke en schriftelijke toezeggingen vanwege uw medewerker. Indien er binnen redelijke termijn geen correcte en billijke oplossing wordt geboden, zien wij ons genoodzaakt verdere stappen te overwegen om onze rechten te vrijwaren, inclusief het neerleggen van een formele klacht bij de bevoegde instanties. Wij hopen echter dat het zover niet hoeft te komen, en rekenen op uw verantwoordelijkheidszin om dit dossier alsnog naar behoren af te handelen. Met vriendelijke groeten,
Klacht tegen VAB
Onderwerp: Klacht tegen VAB – weigering annulatievergoeding, negeren opzegging polis en vraag naar toekomstig verzekeren Geachte medewerkers van Test Aankoop Ik ben sinds dit weekend lid geworden omdat ik dringend jullie hulp nodig heb bij een conflict met VAB. Ik wens hierbij formeel klacht neer te leggen tegen hun weigering van een annulatievergoeding, tegen het feit dat zij niet reageren op mijn opzegging van de polis, én ik vraag advies over mijn mogelijkheden om mij in de toekomst nog degelijk te verzekeren. Situatieschets Op 13 april 2025 boekte ik een korte reis (vertrek voorzien op 18 mei). Omdat ik voordien al bij VAB verzekerd was, maar mijn polis verplicht moest stopzetten na verkoop van mijn wagen (VAB bood geen optie om enkel de autoverzekering te schrappen), bevond ik mij tijdelijk onverzekerd. Nog diezelfde dag (13 april) vroeg ik via e-mail een nieuwe annulatieverzekering op de vervolgmail van de door hen gevraagde stopzetting om alles te kunnen regelen. Toen reactie uitbleef, sloot ik op 16 april 2025 zelf online een nieuwe polis af en betaalde deze – nog steeds méér dan een maand voor vertrek. Op 22 april 2025 werd onverwacht beslist dat mijn moeder, chronisch ziek en sinds juli 2024 rolstoel- en zorgafhankelijk, opnieuw radiotherapie moest ondergaan – precies tijdens mijn geplande reisweek. Omdat ik enig kind ben en mijn moeder sinds het overlijden van mijn vader volledig op mij aangewezen is, rust de mantelzorg uitsluitend op mijn schouders. Mijn aanwezigheid die week was dus absoluut noodzakelijk: voor medische afspraken, vervoer, coördinatie van zorg en emotionele steun. Annulatie was onvermijdelijk. Weigering VAB VAB weigerde terugbetaling van 2.000 euro, met als motief dat: De medische toestand van mijn moeder “reeds gekend” zou zijn. De reisverzekering volgens VAB één dag “te laat” is ingegaan, hoewel ik de aanvraag onmiddellijk deed en de polis nog steeds ruim een maand voor vertrek heb afgesloten en betaald. Deze weigering werd intussen bevestigd door VAB en vervolgens ook door de Ombudsdienst Verzekeringen, ondanks het feit dat ik alle medische verslagen, documentatie én een attest van de behandelende arts heb voorgelegd waaruit mijn aanwezigheid onmisbaar bleek. VAB houdt dus voet bij stuk, zelfs na bemiddeling. Extra probleem: opzegging verzekering Na de negatieve beslissing van de ombudsdienst heb ik VAB via e-mail laten weten dat ik mijn verzekering wens op te zeggen, omdat ik vaststel dat ik in de praktijk helemaal niet verzekerd ben. Op die vraag is geen enkele reactie gekomen. Ik blijf ondertussen verplicht doorbetalen voor een polis die voor mij geen enkele waarde meer heeft. Indien nodig stuur ik mijn opzeg ook nog aangetekend, tenzij Test Aankoop mij hierin kan bijstaan. Waarom dit disproportioneel en onrechtvaardig is De heropstart van behandeling was een onvoorzienbare medische beslissing, genomen ná boeking en ná afsluiten van de verzekering. Het argument dat de polis één dag “te laat” zou zijn ingegaan, is een puur formalistische redenering. Ik had al op 14 april per e-mail de aanvraag gedaan en kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor het uitblijven van reactie. Het feit dat ik door VAB verplicht werd een volledige polis te schrappen na verkoop van mijn wagen, creëerde de verzekeringskloof – dit mag niet in mijn nadeel worden aangewend. Ik heb alle mogelijke informatie verstrekt: medische verslagen, documentatie en een attest van de behandelende arts waarin mijn aanwezigheid onmisbaar werd verklaard. Toch blijft VAB weigeren. Als enig kind en enige mantelzorger was er geen enkele andere familie die de zorg kon overnemen. De impact Ik voel me in dit dossier tot driemaal toe gestraft: Door de ziekte en afhankelijkheid van mijn moeder, de enige naaste familie die ik nog heb. Door het verlies van een broodnodige reis – reizen zijn mijn levenslange passie en vormen mijn belangrijkste bron van ontspanning en herstel. Door de financiële bestraffing van 2.000 euro die VAB weigert terug te betalen, bovenop het feit dat ik nu zelfs vastzit in een waardeloze verzekering waar ik blijf voor betalen. Mijn vragen aan Test Aankoop Ik wens de terugbetaling van mijn reis en de bijhorende verzekering waarvoor ik correct betaald heb. Ik wens dat mijn lopende polis effectief wordt stopgezet, zodat ik niet langer verplicht blijf doorbetalen. Ik vraag dringend advies over mijn mogelijkheden om mij in de toekomst nog degelijk te verzekeren. Begin dit jaar heb ik immers al een reis naar Botswana geboekt, vóór dit hele conflict. Of die doorgaat, hangt volledig af van de gezondheidstoestand van mijn moeder. In de voorbije anderhalve maand werd zij al tweemaal met spoed opgenomen wegens een nierblokkage (zij heeft nog slechts één nier). Ik vrees dat een annulatie opnieuw realiteit kan worden, en dat ik nu helemaal onverzekerd dreig te blijven. Ik ben geen klant die misbruik maakt, maar een dochter die alles correct deed en die in een onvermijdelijke situatie voor haar moeder moest zorgen. Dat mijn goede trouw en proactief handelen (meer dan een maand vóór vertrek!) worden afgestraft, voelt niet alleen juridisch twijfelachtig maar ook menselijk onaanvaardbaar. Met dank voor uw aandacht en hulp. Met vriendelijke groet Valérie Steurbaut
Schade aan wagen
Beste, Ik heb een wagen van vab zonder schade achter gelaten bij een garage in Kontich, Ze zijn deze komen ophalen zonder dat ik er bij aanwezig was. Ik heb de auto achter gelaten zonder schade en nu krijg ik een factuur en aanmaningen.
Vervoer naar huis na depannage
Korte beschrijving van uw probleem Op woensdag 11/6 ben ik met de motor in panne gevallen op autostrade van Haasdonk naar Temse. VAB gebeld. E komt iemand binnen 50 a 60 minuten! Ik heb een verzekering bij KBC en daar staat duidelijk in dat ik bij panne terug naar huis gebracht wordt! Om 19 uur in panne om 21 uur gedepanneerd. Dan motor naar Hamme gebracht. Takeldienst Barnes. Ik zeg en nu! Moet met openbaar vervoer naar huis om 21 uur van Hamme naar Deinze! Heb mijn vrouw opgebeld en die is mij komen halen. Totaal 100 km. Graag een schade vergoeding voor afgelegde kilometers. De motor is pas zaterdag aangekomen in mijn garage in Drongen! Dossiernummer VAB 7961673 Motor BMW 1200 RT nummerplaat 1MAQ763 verzekering B/0014/C21921056071 Paul Boydens sportstraat 16 Deinze 0475696617
onterecht aangerekende tankkosten/vervalsing van documenten
Ik ontving een factuur van 74,96 euro voor het tanken van de vervangwagen. Toen ik de wagen in mijn bezit kreeg moest ik mijn rijbewijs tonen en een elektronische handtekening zetten op een document dat ik pas later in mijn mailbox ontving. Ik heb dus blind moeten tekenen. De brandstoftank stond op 290 km toen ik de wagen kreeg. Ik verschoot toen ik achteraf op het document 75% zag staan. Er worden foto's van het dashboard gemaakt. Ik zou het ten zeerste appreciëren mocht u deze foto bekijken. De dag van het inleveren ben ik een tweede keer gaan tanken en ben ik naar de wasstraat gegaan. Een dag later is de wagen opgehaald, zonder dat er nog mee gereden is. Bij het inleveren stond de brandstoftank op 310 km. Bij het ophalen zei de man dat alles in orde was en moest ik opnieuw blind tekenen. Achteraf zie ik dan in mijn mailbox dat de wagen als vuil beschreven wordt. 2 april heb ik getankt voor 15,98 euro en 28 maart voor 47,04 euro. Wanneer de kilometerstanden vergeleken worden ziet u dat ik correct getankt heb. Ik heb de factuur dan ook geprotesteerd op 20/4/25. Deze betwisting werd niet door u weerlegd. Op 28/4/25 heeft u mij per mail gevraagd om een betalingsbewijs van de tankbeurten. Deze heb ik op 29/4/25 doorgemaild, maar sindsdien heb ik geen enkel antwoord meer van u ontvangen. Ook de door mij gevraagde foto's van de kilometerteller op het dashboard. Tot mijn verbazing ontving ik op 28/5/25 echter een aanmaning voor deze betwiste factuur. U laat u klanten bij ontvangst en afleveren van een vervangwagen een handtekening plaatsen op een tablet zonder enig document voor te leggen. Uw medewerkers beweren dat ik enkel een handtekening moest plaatsen voor respectievelijk ontvangst en inleveren van de wagen. Achteraf plakt u mijn handtekening op een document die ik nooit gezien heb. Een handelswijze die u zelfs schriftelijk bevestigt in uw schrijven van 28/4! U zult nochtans weten dat schriftvervalsing strafbaar is.
Hulp nodig?
Dit bedrijf antwoordt doorgaans binnen de 2 dagen.
Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten