Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
A. K.
16/10/2025

Foutieve of misleidende product- of service-informatie (kwaliteit) + Aggressieve verkoopstechnieken

Geachte medewerkers van Keukens De Abdij Ik wil via deze weg graag een klacht indienen over Bestelbon 252301 wegens misleidende product informatie en aggressieve verkoopstechnieken. Laat ik beginnen met context te geven bij mijn klacht. Op zaterdag 11 oktober 2025 was ik samen met mijn mama op de Bisbeurs in Gent, waar Keukens De Abdij een uitgebreide stand had. Ik was niet van plan om die dag een keuken te kopen, aangezien wij nog maar aan het begin van onze verbouwreis staan. Ik had nog niet eerder keukenoffertes opgevraagd en wou geen beslissing nemen zonder vergelijkingsmateriaal. Dat was echter buiten dhr. Nikolai Pivovarov gerekend, een verkoper werkzaam voor uw bedrijf. Alhoewel ik meermaals had aangegeven niet geïnteresseerd te zijn in een aankoop op dat moment, bood hij toch aan om eens met ons samen te zitten om voor ons een keuken uit te tekenen. Eenmaal de keuken uitgetekend was, gaf hij aan om ons een commercieel voorstel te willen doen. Indien dat aanvaard zou worden, dan zouden we in een volgende fase met een binnenhuisarchitect alle materialen en afwerkingen kunnen kiezen wat zoals zal blijken, een leugen bleek te zijn. Op dit moment vielen de maskers bij de verkoper echter af en werden we geconfronteerd met enorm aggressieve en dwingende verkoopspraktijken die volgens mij volledig indruisen tegen de waarden waar een familiebedrijf als Keukens De Abdij voor zou moeten staan. Ik heb verscheidenen keren aangegeven dat ik wou stoppen met de onderhandelingen, aangezien ik geen vertrouwen had in de gehanteerde verkoopsstijl. Elke keer dat ik het proces echter probeerde stop te zetten, werd ik de pas afgesneden en kwam de verkoper met nieuwe argumenten om ons zover te brengen om onze handtekening te zetten. Dit ging van 3 jaar prijsvastheid, kortingen die zogezegd speciaal met de eigenaar (een jeugdvriend van de voetbal) waren afgetoetst tot een interessante prijs voor de totaalrenovatie van ons huis via een bevriende aannemer (De Donder uit Ternat) die zogezegd al hun business deden via Keukens De Abdij en daardoor zware kortingen gaven aan mensen die bij De Abdij een keuken kochten. Uiteindelijk is de verkoper met zijn aggressieve gedrag ering geslaagd om me in een spreekwoordelijke hoek te dwingen en heeft hij mijn weerstand gebroken. Als een roofdier heeft hij vervolgens toegeslagen en snel snel in een onleesbaar handschrift een bestelbon ingevuld. Die heeft hij onder onze neus geduwd voor ondertekening, zonder met ons de algemene voorwaarden te overlopen of ons verdere info te geven over toekomstige stappen. Zoals u kan begrijpen, zijn we uiteindelijk met een heel slecht gevoel weggegaan van de Bisbeurs. Een gevoel dat nu als een donkere wolk boven ons leven hangt. Initieel dacht ik dat dit gevoel van PTSD enkel te wijten was aan de dreigende stijl van de verkoper in kwestie, maar tijdens een onderhoud met mijn architect op woensdag waarin we over het trauma van de Bisbeurs gesproken hebben, werden mijn ergste angsten beantwoord. De bestelbon was niet gewoon voor een keuken met een granieten werkblad, waarvan de afwerking nog kon besproken worden met de interieurarchitect. Nee, dhr. Nikolai had voor ons op de bestelbon allerhande keuzes gemaakt over de afwerking van de zichtzijde, de dikte van het werkblad, de plafondafwerking (die ging volledig door Keukens De Abdij worden gedaan volgens hem, maar bij nadere inspectie staat er dat we dit zelf moeten schilderen). Ook andere delen van de bestelbon strookten niet met de beloftes die ons voorheen gemaakt werden. Zo staat er op de bestelbon dat er slecht 2 jaar prijsvastheid is, terwijl ons expliciet werd gesteld dat die prijsgarantie drie jaar geldig zou zijn. We zien ook nergens de Quooker kraan terug die ons beloofd was en dit zijn dan nog enkel de zaken die ik nu momenteel al met mijn architect gevonden heb. Het zal u niet verbazen dat ik weinig vertrouwen heb in de rest van de bestelbon aangezien hier ook evengoed misleidende benamingen in kunnen staan om ons te proberen te bedriegen. Zoals u kan begrijpen was deze ervaring allesbehalve aangenaam en kleurt dit heel erg mijn perceptie van Keukens De Abdij. Ik ga grif toegeven dat als men mij dit vooraf had laten weten, ik deze overeenkomst niet had gesloten. Ik ben echter van nature een redelijk man en begrijp dan ook dat één malafide verkoper niet noodzakelijk betekent dat Keukens De Abdij zelf geen oprechte speler is die in het belang van haar klanten wenst te handelen. Voor ik naar de economische inspectie trek, wil ik daarom ook de hand uitreiken om te zien of er geen compromis kan bereikt worden waarbij de verkoop overeind kan blijven en mijn vertrouwen in Keukens De Abdij kan hersteld worden. Mijn voorstel tot compromis zou in casu bestaan uit drie onderdelen, hieronder weergegeven in oplopende volgorde van belangrijkheid. Ten eerste spreekt het voor zich dat ik graag een andere contactpersoon zou toegewezen krijgen vanuit Keukens De Abdij, aangezien ik het vertrouwen in dhr. Pivovarov volledig kwijt ben en ik graag een duidelijke uitleg wil over alle zaken die ons door de strot zijn geboord om te weten of er nog andere zaken zijn die niet met de beloftes overeenkomen. Ten tweede denk ik dat het Keukens De Abdij zou sieren als ze de verkoper in kwestie van begeleiding en coaching zouden voorzien om te werken aan zijn verkoopsmethodieken en gedrag. Dit is extra dringend gelet op het feit dat dhr. Nikolai Pivovarov niet aan zijn proefstuk toe blijkt te zijn (zie o.a. klacht "Betwisting van bestelbon na misleidend verkoopgesprek – geen transparante prijsopbouw" d.d. 08/08/2025 op deze website). Het lijkt met niet meer dan terecht dat hij op zijn verantwoordelijkheid gewezen wordt en geholpen wordt om zich te verbeteren. Ten derde lijkt het me fair dat er vanuit Keukens De Abdij een commerciële geste gedaan wordt om de schade die wij persoonlijk geleden door de foutieve/misleidende informatie hebben goedgemaakt wordt. Dat betekent dat ik - op basis van de discrepanties die ik nu al vastgesteld heb - graag tegemoetkomingen zou willen zien op vlak van afwerkingsgraad, prijsvastheid, de dikte van het werkblad en de Quooker aangezien dit zaken zijn waarvan wij dachten dat ze inbegrepen waren en/of beslisbaar waren binnen onze afgesproken prijs. Indien er stappen genomen worden op de drie onderdelen van dit compromis, dan beschouw ik mijn vertrouwen in Keukens De Abdij hersteld en ga ik graag in dialoog over de verdere samenwerking. Alvast bedankt op voorhand voor uw antwoord. Hoogachtend Een gegriefde klant en bezorgde burger

In behandeling
R. E.
8/08/2025

Betwisting van bestelbon na misleidend verkoopgesprek – geen transparante prijsopbouw

Beste, Ik dien via deze weg een klacht in tegen het keukenbedrijf Keukens De Abdij, naar aanleiding van een bestelling die ik op 3 augustus 2025 ondertekende onder bestelbonnummer B251211. Na mijn eerdere schriftelijke betwisting (binnen de 24 uur na ondertekening) ontving ik op 7 augustus 2025 een telefoontje van de verkoper, de heer Nikolai Pivovarov. Hij reageerde verbaasd op mijn klacht, maar stelde vervolgens dat Keukens De Abdij "hoe dan ook" niet van plan is om de bestelbon te annuleren. Daarbij dreigde hij ermee het dossier onmiddellijk door te sturen naar hun juridische dienst. (klantvriendelijk toch?) Hoewel hij beweerde dat Keukens De Abdij een familiebedrijf is "dat alles voor zijn klanten doet", werd op mijn vraag waarom een annulering dan wordt geweigerd en of er überhaupt schade is geleden, geen enkel antwoord gegeven. Dat stelt me ernstig teleur en doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van het bedrijf. Het feit dat ik na de ondertekening een hele nacht wakker heb gelegen, geschokt en verward, wijst er voor mij op dat ik mij in een ongezonde en misleidende verkoopsituatie bevond. Mijn echtgenote, die getuige was van het verkoopgesprek, bevestigde dat de verkoper mij voortdurend trachtte af te leiden terwijl ik de bestelbon probeerde te lezen. Dit maakte het voor mij onmogelijk om in alle rust en volledigheid kennis te nemen van de inhoud. De bestelling werd geplaatst op het adres van mijn vrouw, maar alleen ik heb de bestelbon ondertekend. Mijn echtgenote geeft geen toestemming voor enige plaatsing of levering van een keuken op haar eigendom. Gebrekkige informatie en misleidende prijszetting: Er werd tijdens het verkoopgesprek geen duidelijke of gestructureerde offerte voorgelegd. De totaalprijs op de bestelbon bedraagt € 26.500, maar nergens wordt aangegeven hoe dit bedrag is opgebouwd (meubilair, toestellen, werkblad, plaatsing, verlichting, volumes, afmetingen, enz.). Er werd een kladblad getoond met daarop enkel de vermelding: “toestellen: € 5.800”. Dit blad mocht ik niet meenemen. De verkoper stelde dat dit bedrag reeds een “klantenkorting” bevatte en dat de werkelijke waarde van de toestellen hoger lag. Na eigen opzoekwerk heb ik echter vastgesteld dat deze toestellen bij erkende leveranciers beschikbaar zijn voor om en bij de € 2.800 in totaal. Er is dus sprake van een overprijs van meer dan 100%, ondanks de indruk dat ik een korting kreeg. Deze zogenaamde korting blijkt geen werkelijke prijsvermindering te zijn, maar een manipulatieve verkooptactiek. Wat mij verder zorgen baart, is dat de verkoper zelf aangaf dat de Economische Inspectie reeds bij het bedrijf is langsgeweest in verband met eerdere klachten. Volgens hem werd het bedrijf in het gelijk gesteld, maar daar gaat het mij niet om. Het feit dat er meerdere klachten zijn toont aan dat ik niet de enige ben en dat er mogelijk sprake is van een structureel probleem binnen de manier waarop Keukens De Abdij met consumenten omgaat. Een goed familiebedrijf zou net klachten vermijden en transparantie vooropstellen. In vergelijking met andere keukenbedrijven, waar ik intussen ben langsgegaan, is het verschil in aanpak schrijnend. Andere bedrijven: werken met duidelijke offertes, geven de klant tijd en ruimte om thuis (in een veilige omgeving) rustig na te denken, hanteren geen dwingende en afleidende verkooptactieken. Tot slot wens ik te wijzen op het onevenwichtige karakter van de contractvoorwaarden. Bij annulering door de klant is volgens de bestelbon een forfaitaire verbrekingsvergoeding van 30% van toepassing, terwijl het bedrijf zichzelf bij annulering slechts 5% als vergoeding oplegt. Deze ongelijkheid in rechten en verplichtingen vormt een onrechtmatig beding in de zin van artikel VI.83, 17° van het Wetboek van Economisch Recht, dat bepaalt dat bedingen die de consument verplichten tot schadevergoeding bij niet-naleving, zonder een gelijkwaardig beding ten laste van de onderneming, als onrechtmatig worden beschouwd. Dit maakt de overeenkomst des te problematischer. Gelet op het bovenstaande verzoek ik Testaankoop om mijn klacht formeel te registreren en mij bij te staan bij de correcte afhandeling. Mijn doel is niet om in een juridisch conflict verwikkeld te raken, maar wel om als consument serieus genomen te worden en rechtvaardig behandeld te worden. Ik wens dat deze overeenkomst, die tot stand is gekomen onder druk, misleiding en zonder transparantie, nietig wordt verklaard zonder dat ik aan enige schadevergoeding of betaling gehouden ben. Groet, Ruben

Afgesloten
L. V.
24/07/2025

Keuken die we niet willen, moeten kopen

Wij gingen in keukens de abdij Zemst akkoord met de aankoop van een keuken, volledig naar onze smaak. In de toonzaal kozen we voor een keuken maar in de stalenhoek kozen we nog voor andere fronten. Nadien werd vanalles genoteerd. De verkopen zei dat we binnenkort een render zouden ontvangen, maar die kleuren nooit kloppen met de realiteit. Hij had wel degelijk de door ons gekozen keukenkasten genoteerd en dit was gegarandeerd in orde zo. Alsook moesten we nadien nog een afspraak hebben wij de binnenhuis architect en daar zou dan als we wilden, de kleur nog kunnen worden aangepast. We ontvingen de render en inderdaad, de kleur was niet zoals besproken maar we waren gewaarschuwd dat we daar niet van moesten wakker liggen. Intussen zijn we bij de binnenhuis architect, we gaan naar de stalenhoek en daar har zij de kleuren al klaar gelegd die wij hadden gekozen. Het werkblad klopte, maar de fronten niet. We zeiden dat wij niet die kleur hadden gekozen en ze nam de kleur die we wilden. We gaan terug naar haar kantoor en daar krijgen we te horen dat zij niet langer met de leverancier van die fronten samen werken wegens enorm veel klachten van slechte kwaliteit. De kleur die wij aanduiden was van de nieuwe leverancier dus dat kon wel. Kortom, moesten we wel ineens een €4000 bijbetalen voor dezelfde keuken met dezelfde kleur die we in Zemst hadden gekozen, alleen van een andere leverancier. We gaan niet akkoord. Zij zegt dat we nog steeds via de oude leverancier kunnen werken indien we wensten en we kregen dezelfde garantie voorwaarden als voorheen. We gaan daarmee akkoord maar krijgen nu te horen dat die kleur die wij zeggen, nooit heeft bestaan bij die leverancier. Wij vallen compleet uit de lucht want bij de stalenhoek werk hier ten eerste niets van vermeld, en in Zemst kozen wij effectief dezelfde kleur, of wat van leverancier a of b is, dat weten wij natuurlijk niet. De verkoper noteerde Manhattan dus wij gingen ervan uit dat dat die kleur was. Nu blijkt dat de kleurenlijn te zijn. Wij gaan dus niet akkoord. Oude leverancier heeft geen enkele kleur die ons aanstaat (behalve de kleur die wij in Zemst aanduiden maar die zal dan toch niet bij die leverancier hebben gehoord? Nogmaals, weten wij veel. Wij kiezen en er word Manhattan genoteerd..) nu doen zij moeilijk. Wij moeten uit de Manhattan lijn kiezen of annuleren en ons voorschot t.w.v. bijna €5000 kwijt zijn. We worden nu dus verplicht om veel meer te betalen voor de keuken die we oorspronkelijk kozen wat wij niet kunnen want hebben ons renovatie budget zorgvuldig op voorhand gespendeerd om rond te komen. Of we moeten 16300 betalen voor een keuken die we niet willen.. of alles annuleren en bijna €5000 verliezen. Dat vinden wij toch in het zak zetten. Wij kunnen toch niet verantwoordelijk zijn voor fouten die verkopers maken?

Opgelost
J. B.
12/07/2025

Klachtmelding ondeugdelijk product en gebrek aan correcte dienstverlening door De Abdij

Geachte heer/mevrouw, Via deze weg willen wij een klacht indienen over de firma Keukens De Abdij, bij wie wij eind 2022 een keuken hebben aangekocht, inclusief een ingebouwde koel/vriescombinatie van het merk AEG. Goed om te vermelden is dat wij tijdens de installatie ook al veel problemen hebben ondervonden, ze onbereikbaar waren en zeer slechte service verleenden. Nu hebben wij een nieuw probleem en wederom laat de service ons in de steek. Samenvatting van het probleem: Reeds niet lang na installatie (november 2022) hebben wij binnen garantieperiode melding gemaakt van abnormale geluiden afkomstig van de koelkast. Ondanks onze klacht werd dit destijds weggewimpeld als normaal. In juni 2025, dus nog geen 2,5 jaar na levering, is het toestel volledig defect geraakt (gasblokkade – onherstelbaar, aldus een technieker). Wij hebben zelf reeds €129 aan techniekerkosten betaald en zijn daarnaast voor minstens €100 aan etenswaren kwijtgeraakt. Wij hebben herhaaldelijk contact gezocht met Keukens De Abdij, maar stuitten op volledig afwijzende reacties waarbij zij zich beroepen op het verstrijken van de wettelijke garantietermijn van 2 jaar. Maar ze reageren ook niet eens op het feit dat we al problemen eerder hadden gemeld. Zij schuiven hun verantwoordelijkheid onterecht af op AEG, terwijl onze koopovereenkomst met Keukens De Abdij is gesloten en niet met AEG. AEG heeft inmiddels een commercieel voorstel gedaan (vervangtoestel aan €199,99), maar wij zijn van mening dat wij volledig recht hebben op kosteloze vervanging en vergoeding van de gemaakte kosten, gezien het gebrek aan conformiteit van het geleverde toestel en het feit dat we al hebben geklaagd binnen garantieperiode . Het is gewoon een ondeuglijk product, zo'n toestel kan en mag niet defect geraken binnen deze periode. Volgens het Europees consumentenrecht moet een product voldoen aan de legitieme verwachtingen die men ervan mag hebben. Voor een ingebouwde koelkast van een A-merk zoals AEG mag men uitgaan van een levensduur van minstens 8 à 10 jaar bij normaal gebruik. Dit toestel is dus duidelijk non-conform, zeker gezien de eerdere meldingen van defect gedrag binnen de initiële garantieperiode. Het is niet aanvaardbaar dat de servicemanager van een firma zoals Keukens De Abdij: -Niet luistert naar ons probleem en niet eens reageert op het feit dat we al eerder gemeld hebben en er gewoon overheen praat -Een vergelijking maakt met een dure auto die kapot gaat na 105.000km defect is terwijl de garantie 100.000km is. Ik heb hierop gereageerd dat dit vergelijk compleet irrelevant is gezien een auto onderhevig is aan andere slijtage -Na alle slechte service in het verleden nu weer niet kiest om wel iets voor de klant te doen om hen bij te staan. -De verantwoordelijkheid afschuift op derden; Wij verwachten: -Een kosteloze vervanging van het defecte toestel en dan zonder vriezerdeel -Een vergoeding van de kosten: €129 (technieker) -Een duidelijke erkenning dat de verkochte koelkast niet voldoet aan de wettelijke vereisten van duurzaamheid en conformiteit. We hebben gevraagd om derving voedsel a 100 euro te vergoeden maar zijn bereid om dit te laten vallen. Wij zullen de gehele e-mailcorrespondentie niet bijvoegen, maar hieronder een voorbeeld hoe de servicemanager reageert: Beste, Wij begrijpen dat het zeer jammer is dat een toestel van een externe leverancier (AEG) na amper 2,5 jaar (buiten garantie) onherstelbaar is. Helaas kunnen wij vanuit Keukens De Abdij hier niet in tussenkomen. Wanneer u een dure wagen aankoopt, met garantie 100.000km en deze na 105.000km defect blijkt, valt dit ook buiten garantie en dienen deze kosten betaald te worden. Dit voorbeeld komt eigenlijk op hetzelfde neer als uw geval met de koel/vriescombinatie. Ik heb begrepen dat AEG u reeds een zeer mooi voorstel heeft gedaan (199,99 EUR) om het toestel te vervangen tegen een sterk gereduceerde prijs. Wij raden dan ook aan om hier tijdig op in te gaan. I.v.m. de verloren gegane goederen, kan u dit mogelijks inbrengen in uw brandverzekering, indien uw polis dit vergoedt. (een mail die we ontvingen van de servicemanager)

Afgesloten
S. D.
19/06/2025

Weigeren tot annulering na 20 minuten

Beste, Zondag laatstleden (15 juni 2025) had ik een afspraak in jullie filiaal te Brugge. Er werden fikse kortingen aangeboden omdat de toonzaal voor een tijdje zal sluiten. Één voorwaarde: ik moest hier en nu beslissen en onmiddellijk tekenen. Ik voelde een enorme druk. En heb dit ook gemeld. Dit om verschillende redenen: ik ben alleenstaande en moest alleen beslissen en het was de eerste zaak die ik bezocht. Dus ik kon onmogelijk vergelijken. Ik uitte dit meermaals bij de verkoper. Toen ik voorstelde om later op de dag terug te komen, bleek dit ook onmogelijk. De 3 verkopers zaten immers volboekt tot sluitingstijd. Ik liet me overhalen en tekende. Pas toen hoorde ik dat er een voorschot van 30% moet betaald worden binnen de maand. Mijn wantrouwen werd al groter. Waarom werd dit niet op voorhand gemeld? Na 20 minuten keerde ik terug naar de winkel. Ik had hier geen goed gevoel bij. Toen ik zag dat de 3 verkopers een praatje stonden te maken, bleek dit wantrouwen ook bevestigd want voordien werd gezegd dat ze alledrie volboekt zaten tot sluitingstijd en dat er geen ruimte was om terug te komen. Na mijn gevoel geuit te hebben, kon ik afdruipen. Afzien van de aankoop bleek onmogelijk. Ook niet na 20 minuten. De keuken kon nog niet besteld zijn of in productie want mijn bouw moet nog starten en ik heb deze pas nodig in het najaar van 2026. Bovendien kreeg ik enkel een vage bestelbon mee zonder prijzen. En geen offerte. Jullie laten uitschijnen een familiebedrijf te zijn met oor voor de kla´nt. Ik betreur deze gang van zaken dan ook enorm.

Opgelost Behandeld door Test Aankoop
S. M.
10/06/2025

Offerteprijs

Ervaring winkel in Zoersel, we zagen de keuken van onze dromen in de winkel en hebben een berekening laten maken. Zijn tot 3 keer terug naar de keuken gegaan tijdens de verkoop om alles goed te berekenen. De prijs viel mee en hebben een overeenkomst getekend.een tijd later bij de binnenhuisarchitect bleek er een fout op de bestelbon te staan. Niet het type fronten waar wij voor gekozen hadden. Als leek zijnde weten wij ook niets van benamingen!! Het type fronten die wij wilde bleken alleen verkrijgbaar te zijn met een meerprijs van 5000 euro. Want dat was van een andere leverancier. Daar gingen we niet mee akkoord. Ze gingen het uitzoeken en dan terug contact opnemen. Het telefoontje bleef echter uit. Dan maar zelf bellen. Er nam altijd iemand anders op en ze zouden de binnenhuisarchitect wel terug laten bellen. Maar het telefoontje kwam niet. Ook niet na talloze pogingen.Klantenservice NIET ok! Na een paar weken toch telefoon, we gingen samen komen met verkoper en binnen huisarchitect. Verkoper beweert niet in de fout te zijn en dat het type fronten dat op de bestelbon staan het gene is wat we gevraagd hebben. Compleet gelogen. En die meerprijs gaan we echt niet betalen.we vroegen of ze de overeenkomst dan niet wilde verbreken langs hun kant. Dat doen ze echter niet. Maar omdat we met zo’n leugenaars en bedriegers niet wensen samen te werken hebben we zelf de overeenkomst stopgezet en zijn daarbij ons voorschot kwijt. Vertrouwen in keukens de abdij zijn we volledig kwijt. Weg is onze droomkeuken.

Afgesloten
A. A.
7/06/2025

Offerteprijs

We tekenden een offerte bij Keukens De Abdij, deze werd uitgebreid uitgewerkt via mail en besproken in de toonzaal. Toen we na opmeting samen zaten met de interieurarchitecte kwam er plots +- 6000 euro bij op de offerteprijs, dit terwijl we enkel aanpassingen deden in minprijs (keuken iets kleiner na opmeting, een lade minder, een spotje minder, tafel iets kleiner...). Een meerprijs was echt niet van toepassing op deze keuken. Intussen zijn we 16 dagen verder zonder antwoord te mogen ontvangen op onze vraag of ze de keuken gaan plaatsen aan offerteprijs of dat ze de verkoop annuleren. Ons vertrouwen werd zwaar geschonden. We verstuurden een aangetekende brief, de moeite werd zelfs niet gedaan om deze af te halen. Daarin stond vermeld dat we binnen de 5 werkdagen een antwoord moesten ontvangen, indien uitblijven van reactie beschouwen we dit als een verbreking van het contract. Deze 5 dagen zijn intussen voorbij. Vandaag ontving ik een mail om een afspraak te maken met de verantwoordelijke om onze kant van het verhaal te horen, dit wil zeggen dat ze ons nog langer aan het lijntje wensen te houden; deze kan maar doorgaan over 14 dagen! Wij willen een antwoord. Onze kant van het verhaal was reeds zeer duidelijk in alle mails die we hadden bezorgd. Een afspraak lijkt me dus nutteloos. Gezien ons vertrouwen zwaar geschonden werd, onze verbouwingen vertragingen op lopen, wij niet slapen van de stress en het uitblijven van reactie op de aangetekende zending, wensen we dus ons voorschot van 7095 euro terug te ontvangen, eveneens de verbrekingsvergoeding van 5% op het offertebedrag. We staan met onze rug tegen de muur. Ons voorschot zit vast. Keukens de Abdij heeft wel reeds toegegeven dat er fouten zijn gemaakt, maar een definitief antwoord blijft uit. Ik werk zelf als kwaliteitsverantwoordelijke, problemen worden asap opgelost. We vinden het verschrikkelijk dat dit zo moet lopen. We hebben 3 kinderen en geen keuken. Gezien ze de keuken niet willen plaatsen aan de overeen gekomen offerte, willen we graag ons voorschot terug zodat wij ergens anders een keuken kunnen voorzien. Indien gewenst kan ik u alle mails en bijkomende informatie bezorgen. Hopend op een snelle oplossing, familie Ackaert-De Meydts

Afgesloten
T. V.
16/04/2025

beloofde keuken niet kunnen aanbieden na betaling voorschot

Geachte mevrouw/heer, Wij zijn met ons plan van ons huis naar Keukens de Abdij gegaan om prijs te laten maken voor een nieuwe keuken. Ze hebben daar via ons plan een keuken getekend die er voor ons goed uit zag. we kregen 24u de tijd om te beslissen anders zou de promo verlopen. We gingen akkoord en betaalde het voorschot, later zijn ze alles komen opmeten. Bij de volgende ontmoeting zeiden ze plots dat er meer dan een volledige kolom kast niet in de keuken paste. Ze hebben dan de keuken kleiner getekend. We gingen akkoord met het origineel plan en niet met het nieuw. het gaat ons niet om de prijs maar om de grote van de keuken. We zouden nooit akkoord zijn gegaan hadden ze de 1ste keer het juiste hebben getekend. Dus besloten we om enkel ons voorschot te gebruiken om de originele keuken gewoon aan te passen maar toen zeiden ze dat we minstens 50% van de originele prijs moesten uitgeven wat nergens te lezen stond in het contract. Wij vinden dat we eerst zijn voorgelogen om ons te laten tekenen en daarna proberen ze meer geld aan ons te verdienen. Het liefst zouden we ons voorschot gewoon terug krijgen of op zijn minst enkel ons voorschot moeten uitgeven Met vriendelijke groet,

Opgelost
S. C.
8/04/2025

Vertrouwen kwijt in Keukens De Abdij

Wij bestelden een keuken via Keukens De Abdij Ninove. Op 20/12/2024 werd de definitieve bestelbon voor onze nieuwe keuken met wederzijds akkoord opgesteld én ondertekend door onszelf enerzijds en door een binnenhuisarchitect van Keukens De Abdij, anderzijds. Op 28/02/2025 werden wij echter via mail op de hoogte gebracht door de binnenhuisarchitect met de melding dat het ontwerp van onze nieuwe keuken dan toch niet realiseerbaar zou zijn omwille van technische redenen: 'De besteklade in de ladenblok zou botsen tegen de kookplaat omdat deze te veel naar onderen uitsteekt, waardoor de besteklade niet gesloten zou kunnen worden.' Om deze reden zou de ladenblok onder de kookplaat aangepast worden naar een ladenblok met 2 grote korven en een binnenlade. Wij gingen echter niet akkoord met deze eenzijdig opgelegde wijziging (de optie voor 2 grote korven met een binnenlade werd ons al eens voorgelegd vóór het ondertekenen van de definitieve bestelbon en wij hadden toen reeds aangegeven dat wij dit niet wouden. Een ladenblok met 3 laden kon perfect, vertelde men ons, en dat hebben wij dan ook gekozen. Wij waren dan ook ietwat verbouwereerd toen wij in de mail van de binnenhuisarchitect van 28/02/2025 het volgende vernamen: "Dit is een probleem dat wij meermaals zagen terugkomen bij service en willen dit dus naar de toekomst toe vermijden." Aangezien ons hier niets van werd verteld vóór het ondertekenen van de definitieve bestelbon en ons op 20/12/2024 werd gezegd dat een ladenblok met 3 laden perfect mogelijk was (zonder conflict met de bovenliggende kookplaat) werd dit dan ook zo opgenomen in de definitieve bestelbon van 20/12/2024 en voor akkoord ondertekend door Keukens De Abdij. Wij stellen vast dat Keukens De Abdij de door hen beloofde keuken niet kan leveren (zonder gebreken, mankementen of conflicten) en dat Keukens De Abdij bijgevolg eenzijdig aan contractbreuk doet. Wij wouden dit nog enigszins door de vingers zien en tot een gezamenlijke oplossing komen. Op 11/03/2025 kregen wij echter een mail waar ons als 'commerciële geste' werd voorgesteld om het werkblad van de nieuwe keuken te verhogen mits een meerprijs van 'slechts' €750. Opnieuw waren wij verbouwereerd te vernemen dat wij nu zouden moeten bijbetalen voor een probleem dat blijkbaar al gekend was bij Keukens De Abdij, maar waar men heeft nagelaten ons dit mee te delen en men dit toch heeft laten opnemen en goedkeuren in de definitieve bestelbon van 20/12/2024. Bijgevolg kwamen wij in ons antwoord van 12/03/2025 via mail met volgende en méér dan redelijke tegenvoorstellen: • Aanvaarding van het verhoogde werkblad van 2cm naar 5 cm ZONDER meerkost. OF • Toch €750 bijbetalen als bovenop deze 'commerciële geste' onze oude keuken 'GRATIS' afgebroken zou worden door Keukens De Abdij. Tot op heden, 08/04/2025 (intussen bijna een maand later) hebben wij nog steeds geen enkel antwoord, laat staan ook maar een reactie ontvangen op onze tegenvoorstellen. Wel ontvingen wij op 19/03/2025 een mail van de dienst facturatie met de eindfactuur en de vraag om deze te betalen. Deze eindfactuur bleek echter niet te kloppen, daar het hierin nog steeds ging om een werkblad van 2 cm i.p.v. 5 cm en er niets werd opgenomen van de "commerciële geste" en/of onze tegenvoorstellen. Bovendien was deze factuur totaal niet transparant. Nergens was er een vermelding van eenheidsprijs per element noch was er een duidelijke en overzichtelijke toekenning van de beloofde kortingen (-35% op meubilair en -20% op toestellen en werkblad) te bespeuren. Wij trachtten diezelfde dag telefonisch contact op te nemen met de binnenhuisarchitect om enerzijds op de hoogte gebracht te worden van de beslissing van Keukens De Abdij en anderzijds om te melden dat er binnen Keukens de Abdij niet gecommuniceerd werd naar de dienst facturatie. Helaas kregen wij de binnenhuisarchitect niet aan de telefoon, wel ontvingen we een e-mail van hem waarin stond dat we spoedig gecontacteerd zouden worden met de beslissing van Keukens De Abdij. Gezien onze eindfactuur betaald diende te worden ten laatste op 31/03/2025 en gezien het ontbreken van gedetailleerde eenheidsprijzen, waardoor wij het niet-betwiste gedeelte evenmin konden betalen, zagen wij ons jammer genoeg genoodzaakt om de eindfactuur in zijn totaliteit te betwisten via een aangetekende zending omdat: 1. Keukens de Abdij ons in absolute onwetendheid liet over de beslissing van onze tegenvoorstellen. 2. De laatste onderhandelingen en (mogelijke) wijzigingen niet werden opgenomen in deze eindfactuur. 3. Wij een transparante factuur eisten met eenheidsprijzen en een overzichtelijke toekenning van de beloofde kortingen. Deze aangetekende zending werd op 26/03/2025 in ontvangst genomen en ondertekend door Keukens De Abdij. Echter kwam hier geen reactie op (tot afgelopen vrijdag 4/04/2025, waarin ons werd meegedeeld dat we (na intern onderzoek) spoedig een reactie mochten verwachten. Na 5 dagen hebben wij echter nog steeds niets van Keukens De Abdij gehoord). Op 01/04/2025 ontvingen wij vervolgens van de dienst planning 2 mails. Dit om de leverings- en plaatsingsdata te bevestigen binnen de 2 en de 3 dagen en met de melding dat de eindfactuur nog niet voldaan werd. Wij antwoordden diezelfde dag via mail dat beide voorgestelde data voor ons pasten, maar dat deze niet bevestigd konden worden omdat wij: 1. nog steeds geen reactie hadden gekregen op onze tegenvoorstellen van 12/03/2025. 2. nog steeds geen transparante en aangepaste factuur hadden ontvangen met daarin de vermelding van eenheidsprijzen en de wijzigingen van werkblad en saldo, waardoor wij niet in staat waren om deze factuur te betalen. Onze herhaaldelijke vraag om een antwoord op onze tegenvoorstellen van 12/03/2025 en om ons een aangepaste en transparante factuur te sturen zodat wij tijdig konden betalen, werden meerdere malen door verschillende medewerkers van Keukens De Abdij straal genegeerd. Dit blijkt onder meer uit: • de mail van de verkoper van 02/04/2025 waarin hij ons antwoordde dat we gewoon de voorgestelde leverings- en plaatsingsdata moesten bevestigen maar verder met geen woord repte over onze tegenvoorstellen en/of een aangepaste eindfactuur. • de mail van de dienst planning van 04/04 waarin zij ons dezelfde eindfactuur stuurde die wij reeds ontvingen van de dienst facturatie op 19/03/2025 (zonder aanpassingen van de eerder vermeldde punten) met de vraag om te betalen omdat de leverings- en plaatsingsdata anders niet gereserveerd konden worden. Dit brengt ons bij het volgende: De eerste afgesproken periode voor de plaatsing van de keuken werd in de eerste bestelbon vastgelegd in de krokusvakantie (03 - 09 maart). Dit werd niet gehaald en bijgevolg door Keukens De Abdij uitgesteld naar de tweede week van de paasvakantie (14 - 20 april). Door het niet kunnen bevestigen van de voorgestelde data (omdat wij geen tijdig antwoord op onze tegenvoorstellen en bijgevolg ook geen correcte en aangepaste factuur mochten ontvangen) zorgt Keukens De Abdij er voor de tweede maal voor dat de plaatsing van onze nieuwe keuken uitgesteld moet worden. Wij hoeven u niet te vertellen dat wij ontzettend teleurgesteld zijn in Keukens de Abdij. Gezien de laatste ontwikkelingen, het gebrek aan communicatie en de manier waarop we behandeld worden, zijn wij het vertrouwen in Keukens De Abdij dan ook dusdanig kwijt dat wij de volledige terugbetaling van ons voorschot vragen.

Afgesloten
C. H.
4/03/2025

Laattijdige levering en gebrekkige communicatie

Beste, Wij hebben een keuken besteld bij Keukens De Abdij op 12/10/2024 op de BIS Beurs. Na uitgebreid overleg kregen we een voorstel voor een keuken inclusief keukeneiland en ontbijtkast voor €42.000. Een bedrag dat ver boven ons maximumbudget lag voor de aankoop van onze nieuwe keuken. Mits wat aanpassingen (dunner werkblad, ander merk toestellen) kregen we een nieuw voorstel van €36.000. Wij hadden meegegeven dat dit nog steeds boven onze maximumprijs lag en nadat de verkoper met de grote baas ging praten kregen we een laatste voorstel van €30.000 indien we dit ineens zouden bevestigen. Achteraf bleek dit een sluwe verkoopstruc om ons meteen te binden. Indien we binnen de 4 weken besloten om onze keuken bij hen te bestellen bleef het aanbod van €36.000 geldig. Wij besloten dan ook om meteen onze handtekening te zetten op het aanbod voor €30.000. Op dat ogenblik werd een levertermijn afgesproken periode februari-maart. Deze levertermijn werd uitdrukkelijk meegedeeld aan de verkoper waarop werd geantwoord dat dit zeker geen probleem zou zijn, alsook werd op onze bestelbon deze levertermijn bevestigd. Pas op 26/11/2024, ruim 6 weken later, werden wij gecontacteerd voor het inplannen van de opmeting van ruimte waar de keuken komt te staan. Deze werd uiteindelijk ingepland op 18/12/2024. Vervolgens krijgen wij als eerstvolgende contact een mail op 02/01/2025 om een afspraak in te plannen bij de binnenhuisarchitect. Zij was pas ten vroegste beschikbaar op 30/01/2025 wat ons weer een maand verder bracht. Wij hadden zelf al het idee dat dit zeer krap ging worden naar levertermijn maar vertrouwden op Keukens de Abdij. We hadden namelijk het belang van de levertermijn meermaals naar de verkoper op de bisbeurs uitgesproken. Uiteindelijk bij de binnenhuisarchitect (die ook gewoon een verkoper bleek te zijn) aangekomen hadden wij onze gewenste keuken beschreven en overlopen. Meteen doken al enkele problemen op: • De toestellen die ons op de beurs werden aangeboden bleken niet meer beschikbaar. Gevolg was dat we opzoek moesten gaan naar nieuwe toestellen die ook een nieuwe, duurdere, prijs opleverde; • De vaatwasser die door de verkoper in de keuken was gezet bleek een toestel met energielabel E. Deze moest aangepast worden naar een milieuvriendelijker alternatief; • De ingetekende spoelbak was het kleinste formaat voorhanden. Wij wilden een standaardformaat spoelbak waardoor we opnieuw moesten bijbetalen. Daarnaast was er voor elk item dat we graag in de keuken hadden een meerprijs aan verbonden terwijl vele zaken reeds op de beurs werden besproken (bvb. specifieke indeling van de voorraadkast, stopcontacten in het kookeiland, keukenkasten tot aan het plafond, etc.) Andere zaken die wij wensten aan te passen kon het bedrijf ons dan weer niet leveren. Zoals het leveren van de spots in de wandplanken met neutraal wit licht ipv warm wit, de beschermende boord onderaan de kasten in het wit (zoals onze kastkleur) ipv zwart. Zaken die ons logisch lijken dat de koper hierin zelf een keuze kan maken. We hadden op de beurs een ontbijtkast gekozen in een mooie zwarte houtsoort. Van zodra we de showroom binnenkwamen werd ons meegedeeld dat dit niet mogelijk was omdat het niet in dezelfde designlijn lag als de witte kasten we hadden uitgekozen. Hierdoor moesten wij een andere zwarte houtsoort nemen (van dezelfde fabrikant als onze witte kasten) die we totaal niet mooi vonden. De eerste, mooie houtsoort werd echter wel reeds aangeduid tijdens de afspraak op de bisbeurs, dat deze combinatie niet mogelijk was (of weer veel meer zou kosten) werd niet meegedeeld. Drie afspraken en vele mails later kregen we een aangepaste prijs van bijna €38.000. Een immens verschil is met de reeds afgesproken prijs op de beurs. Wanneer we een detail vroegen waar zich de meerprijs precies situeerde kwam hier geen duidelijk antwoord op. Na lang discussiëren kregen we een summiere mondelinge uitleg: kolomkasten verhogen, greeplijsten van 600€, wandpanelen van 400€, infrezen van de spots in de wandplanken1000€, meerprijs van het op maat maken van de ontbijtkast, .. . Wij besloten hier, uiteraard, niet op in te gaan en vroegen een afspraak met onze initiële verkoper van op de beurs. Uiteindelijk werd deze afspraak ingepland op 14 februari, weer twee weken later. (Hier zitten we eigenlijk al in de ons beloofde levertermijn terwijl de keuken nog steeds niet werd besteld.) De verkoper deed zijn best om tegemoet te komen in prijs over puntjes die misbegrepen waren door de binnenhuisarchitect en zaken die wel reeds afgesproken waren op de beurs. Uiteindelijk kwamen we tot een prijs van €33.500 wat nog steeds ruim boven de eerder afgesproken prijs lag. Gezien in deze prijs de ontbijtkast weer in het materiaal werd gemaakt dat niet door ons werd gekozen besloten wij integraal uit onze offerte te halen. Waardoor we opnieuw op onze initiële prijs van €30.000 zaten, doch ditmaal zonder ontbijtkast. De meerprijs zat in: - een Quookerkraan aan €1.500: een meerprijs die wij volkomen snappen omdat wij op de beurs nog niet wisten dat een aparte boiler noodzakelijk was in onze keuken; - verhoging kolomkasten tot 221cm: de kasten werden initieel ingetekend op 208cm terwijl wij uitdrukkelijk om “kasten tot het plafond” vroegen. Een gemiddelde hoogte van een plafond is 240cm, waardoor de kasten initieel ook gemakkelijk op 221cm konden ingetekend worden zonder de opmeting af te wachten. - extra stopcontacten en inbouwspots. Dit leek ons een redelijke prijs met uitzondering van de verhoging van de kolomkasten. Daarnaast werd in de oorspronkelijke tekening het verschil tussen de hoogte van de kast en het plafond opgevuld met MFD waardoor het absoluut niet goed zichtbaar was hoe hoog deze kasten uiteindelijk waren. De verkoper (van op de beurs) heeft ons, uiteindelijk, goed geholpen om tot een betere prijs te komen doch heeft dit enorm veel tijd en moeite in beslag genomen. Ook omwille vanB atibouw werden wij telkens achteruitgeschoven. Dit is begrijpelijk een enorm drukke periode maar wij zijn evengoed klanten en daarnaast hadden wij reeds een voorschot van 30% betaald. Meermaals hebben wij na de bevestiging van de keuken naar de technische plannen gevraagd bij zowel verkoper als binnenhuisarchitect. Ondertussen hebben wij reeds tweemaal onze afspraak met de elektricien moeten verplaatsen waardoor ook het leggen van onze nieuwe vloer vertraging heeft opgelopen. Uiteindelijk tekenden we op 26/02/2025 het akkoord voor de bestelling van onze keuken. Tot onze grote verbazing staat hierop een levertermijn ten vroegste week 21, hetzij eind mei. Van begin af aan werd de levertermijn duidelijk gecommuniceerd maar hier werd duidelijk vanaf het begin al geen rekening mee gehouden. Nu verhuizen wij op 02/04/2025 en zullen wij minimaal 8 weken zonder keuken zitten. Er werd gevraagd naar een noodoplossing maar ook hier weer is er weinig tot geen moeite van de verkopers van keukens de abdij. Om deze periode van 8 weken te overbruggen dienen serieus wat extra kosten te maken: aankoop ijskast, microgolf, oven en klein elektrisch vuur, etc. De afwas zullen we in onze badkamer moeten doen want ook absoluut niet aangenaam is. Wij wensen dan ook graag een schadevergoeding voor de laattijdige levering van de keuken en vergoeding voor de extra kosten die wij nu dienen te maken. Dank bij voorbaat.

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform