Scoredetails
- Totaal aantal klachten
- 72
- Aantal klachten *
- 16
- Afgesloten klachten*
- 81%
- Antwoordratio*
- 6 dagen
Bedrijfsscore uitgelegd
De bedrijfsscore op ons platform weerspiegelt hoe goed het bedrijf een geschil met de consument op een minnelijke manier kan oplossen.
De score wordt berekend op basis van drie criteria:
De score wordt berekend op basis van de afgelopen 12 maanden.
Indien er geen score wordt getoond, betekent dit dat we nog onvoldoende gegevens hebben over het bedrijf.
Klachtenafhandelingsdienst
Ontdek de voordelen van het platform en hoe het werkt
Meest recente klachten
Betwisting van bestelbon na misleidend verkoopgesprek – geen transparante prijsopbouw
Beste, Ik dien via deze weg een klacht in tegen het keukenbedrijf Keukens De Abdij, naar aanleiding van een bestelling die ik op 3 augustus 2025 ondertekende onder bestelbonnummer B251211. Na mijn eerdere schriftelijke betwisting (binnen de 24 uur na ondertekening) ontving ik op 7 augustus 2025 een telefoontje van de verkoper, de heer Nikolai Pivovarov. Hij reageerde verbaasd op mijn klacht, maar stelde vervolgens dat Keukens De Abdij "hoe dan ook" niet van plan is om de bestelbon te annuleren. Daarbij dreigde hij ermee het dossier onmiddellijk door te sturen naar hun juridische dienst. (klantvriendelijk toch?) Hoewel hij beweerde dat Keukens De Abdij een familiebedrijf is "dat alles voor zijn klanten doet", werd op mijn vraag waarom een annulering dan wordt geweigerd en of er überhaupt schade is geleden, geen enkel antwoord gegeven. Dat stelt me ernstig teleur en doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van het bedrijf. Het feit dat ik na de ondertekening een hele nacht wakker heb gelegen, geschokt en verward, wijst er voor mij op dat ik mij in een ongezonde en misleidende verkoopsituatie bevond. Mijn echtgenote, die getuige was van het verkoopgesprek, bevestigde dat de verkoper mij voortdurend trachtte af te leiden terwijl ik de bestelbon probeerde te lezen. Dit maakte het voor mij onmogelijk om in alle rust en volledigheid kennis te nemen van de inhoud. De bestelling werd geplaatst op het adres van mijn vrouw, maar alleen ik heb de bestelbon ondertekend. Mijn echtgenote geeft geen toestemming voor enige plaatsing of levering van een keuken op haar eigendom. Gebrekkige informatie en misleidende prijszetting: Er werd tijdens het verkoopgesprek geen duidelijke of gestructureerde offerte voorgelegd. De totaalprijs op de bestelbon bedraagt € 26.500, maar nergens wordt aangegeven hoe dit bedrag is opgebouwd (meubilair, toestellen, werkblad, plaatsing, verlichting, volumes, afmetingen, enz.). Er werd een kladblad getoond met daarop enkel de vermelding: “toestellen: € 5.800”. Dit blad mocht ik niet meenemen. De verkoper stelde dat dit bedrag reeds een “klantenkorting” bevatte en dat de werkelijke waarde van de toestellen hoger lag. Na eigen opzoekwerk heb ik echter vastgesteld dat deze toestellen bij erkende leveranciers beschikbaar zijn voor om en bij de € 2.800 in totaal. Er is dus sprake van een overprijs van meer dan 100%, ondanks de indruk dat ik een korting kreeg. Deze zogenaamde korting blijkt geen werkelijke prijsvermindering te zijn, maar een manipulatieve verkooptactiek. Wat mij verder zorgen baart, is dat de verkoper zelf aangaf dat de Economische Inspectie reeds bij het bedrijf is langsgeweest in verband met eerdere klachten. Volgens hem werd het bedrijf in het gelijk gesteld, maar daar gaat het mij niet om. Het feit dat er meerdere klachten zijn toont aan dat ik niet de enige ben en dat er mogelijk sprake is van een structureel probleem binnen de manier waarop Keukens De Abdij met consumenten omgaat. Een goed familiebedrijf zou net klachten vermijden en transparantie vooropstellen. In vergelijking met andere keukenbedrijven, waar ik intussen ben langsgegaan, is het verschil in aanpak schrijnend. Andere bedrijven: werken met duidelijke offertes, geven de klant tijd en ruimte om thuis (in een veilige omgeving) rustig na te denken, hanteren geen dwingende en afleidende verkooptactieken. Tot slot wens ik te wijzen op het onevenwichtige karakter van de contractvoorwaarden. Bij annulering door de klant is volgens de bestelbon een forfaitaire verbrekingsvergoeding van 30% van toepassing, terwijl het bedrijf zichzelf bij annulering slechts 5% als vergoeding oplegt. Deze ongelijkheid in rechten en verplichtingen vormt een onrechtmatig beding in de zin van artikel VI.83, 17° van het Wetboek van Economisch Recht, dat bepaalt dat bedingen die de consument verplichten tot schadevergoeding bij niet-naleving, zonder een gelijkwaardig beding ten laste van de onderneming, als onrechtmatig worden beschouwd. Dit maakt de overeenkomst des te problematischer. Gelet op het bovenstaande verzoek ik Testaankoop om mijn klacht formeel te registreren en mij bij te staan bij de correcte afhandeling. Mijn doel is niet om in een juridisch conflict verwikkeld te raken, maar wel om als consument serieus genomen te worden en rechtvaardig behandeld te worden. Ik wens dat deze overeenkomst, die tot stand is gekomen onder druk, misleiding en zonder transparantie, nietig wordt verklaard zonder dat ik aan enige schadevergoeding of betaling gehouden ben. Groet, Ruben
Keuken die we niet willen, moeten kopen
Wij gingen in keukens de abdij Zemst akkoord met de aankoop van een keuken, volledig naar onze smaak. In de toonzaal kozen we voor een keuken maar in de stalenhoek kozen we nog voor andere fronten. Nadien werd vanalles genoteerd. De verkopen zei dat we binnenkort een render zouden ontvangen, maar die kleuren nooit kloppen met de realiteit. Hij had wel degelijk de door ons gekozen keukenkasten genoteerd en dit was gegarandeerd in orde zo. Alsook moesten we nadien nog een afspraak hebben wij de binnenhuis architect en daar zou dan als we wilden, de kleur nog kunnen worden aangepast. We ontvingen de render en inderdaad, de kleur was niet zoals besproken maar we waren gewaarschuwd dat we daar niet van moesten wakker liggen. Intussen zijn we bij de binnenhuis architect, we gaan naar de stalenhoek en daar har zij de kleuren al klaar gelegd die wij hadden gekozen. Het werkblad klopte, maar de fronten niet. We zeiden dat wij niet die kleur hadden gekozen en ze nam de kleur die we wilden. We gaan terug naar haar kantoor en daar krijgen we te horen dat zij niet langer met de leverancier van die fronten samen werken wegens enorm veel klachten van slechte kwaliteit. De kleur die wij aanduiden was van de nieuwe leverancier dus dat kon wel. Kortom, moesten we wel ineens een €4000 bijbetalen voor dezelfde keuken met dezelfde kleur die we in Zemst hadden gekozen, alleen van een andere leverancier. We gaan niet akkoord. Zij zegt dat we nog steeds via de oude leverancier kunnen werken indien we wensten en we kregen dezelfde garantie voorwaarden als voorheen. We gaan daarmee akkoord maar krijgen nu te horen dat die kleur die wij zeggen, nooit heeft bestaan bij die leverancier. Wij vallen compleet uit de lucht want bij de stalenhoek werk hier ten eerste niets van vermeld, en in Zemst kozen wij effectief dezelfde kleur, of wat van leverancier a of b is, dat weten wij natuurlijk niet. De verkoper noteerde Manhattan dus wij gingen ervan uit dat dat die kleur was. Nu blijkt dat de kleurenlijn te zijn. Wij gaan dus niet akkoord. Oude leverancier heeft geen enkele kleur die ons aanstaat (behalve de kleur die wij in Zemst aanduiden maar die zal dan toch niet bij die leverancier hebben gehoord? Nogmaals, weten wij veel. Wij kiezen en er word Manhattan genoteerd..) nu doen zij moeilijk. Wij moeten uit de Manhattan lijn kiezen of annuleren en ons voorschot t.w.v. bijna €5000 kwijt zijn. We worden nu dus verplicht om veel meer te betalen voor de keuken die we oorspronkelijk kozen wat wij niet kunnen want hebben ons renovatie budget zorgvuldig op voorhand gespendeerd om rond te komen. Of we moeten 16300 betalen voor een keuken die we niet willen.. of alles annuleren en bijna €5000 verliezen. Dat vinden wij toch in het zak zetten. Wij kunnen toch niet verantwoordelijk zijn voor fouten die verkopers maken?
Klachtmelding ondeugdelijk product en gebrek aan correcte dienstverlening door De Abdij
Geachte heer/mevrouw, Via deze weg willen wij een klacht indienen over de firma Keukens De Abdij, bij wie wij eind 2022 een keuken hebben aangekocht, inclusief een ingebouwde koel/vriescombinatie van het merk AEG. Goed om te vermelden is dat wij tijdens de installatie ook al veel problemen hebben ondervonden, ze onbereikbaar waren en zeer slechte service verleenden. Nu hebben wij een nieuw probleem en wederom laat de service ons in de steek. Samenvatting van het probleem: Reeds niet lang na installatie (november 2022) hebben wij binnen garantieperiode melding gemaakt van abnormale geluiden afkomstig van de koelkast. Ondanks onze klacht werd dit destijds weggewimpeld als normaal. In juni 2025, dus nog geen 2,5 jaar na levering, is het toestel volledig defect geraakt (gasblokkade – onherstelbaar, aldus een technieker). Wij hebben zelf reeds €129 aan techniekerkosten betaald en zijn daarnaast voor minstens €100 aan etenswaren kwijtgeraakt. Wij hebben herhaaldelijk contact gezocht met Keukens De Abdij, maar stuitten op volledig afwijzende reacties waarbij zij zich beroepen op het verstrijken van de wettelijke garantietermijn van 2 jaar. Maar ze reageren ook niet eens op het feit dat we al problemen eerder hadden gemeld. Zij schuiven hun verantwoordelijkheid onterecht af op AEG, terwijl onze koopovereenkomst met Keukens De Abdij is gesloten en niet met AEG. AEG heeft inmiddels een commercieel voorstel gedaan (vervangtoestel aan €199,99), maar wij zijn van mening dat wij volledig recht hebben op kosteloze vervanging en vergoeding van de gemaakte kosten, gezien het gebrek aan conformiteit van het geleverde toestel en het feit dat we al hebben geklaagd binnen garantieperiode . Het is gewoon een ondeuglijk product, zo'n toestel kan en mag niet defect geraken binnen deze periode. Volgens het Europees consumentenrecht moet een product voldoen aan de legitieme verwachtingen die men ervan mag hebben. Voor een ingebouwde koelkast van een A-merk zoals AEG mag men uitgaan van een levensduur van minstens 8 à 10 jaar bij normaal gebruik. Dit toestel is dus duidelijk non-conform, zeker gezien de eerdere meldingen van defect gedrag binnen de initiële garantieperiode. Het is niet aanvaardbaar dat de servicemanager van een firma zoals Keukens De Abdij: -Niet luistert naar ons probleem en niet eens reageert op het feit dat we al eerder gemeld hebben en er gewoon overheen praat -Een vergelijking maakt met een dure auto die kapot gaat na 105.000km defect is terwijl de garantie 100.000km is. Ik heb hierop gereageerd dat dit vergelijk compleet irrelevant is gezien een auto onderhevig is aan andere slijtage -Na alle slechte service in het verleden nu weer niet kiest om wel iets voor de klant te doen om hen bij te staan. -De verantwoordelijkheid afschuift op derden; Wij verwachten: -Een kosteloze vervanging van het defecte toestel en dan zonder vriezerdeel -Een vergoeding van de kosten: €129 (technieker) -Een duidelijke erkenning dat de verkochte koelkast niet voldoet aan de wettelijke vereisten van duurzaamheid en conformiteit. We hebben gevraagd om derving voedsel a 100 euro te vergoeden maar zijn bereid om dit te laten vallen. Wij zullen de gehele e-mailcorrespondentie niet bijvoegen, maar hieronder een voorbeeld hoe de servicemanager reageert: Beste, Wij begrijpen dat het zeer jammer is dat een toestel van een externe leverancier (AEG) na amper 2,5 jaar (buiten garantie) onherstelbaar is. Helaas kunnen wij vanuit Keukens De Abdij hier niet in tussenkomen. Wanneer u een dure wagen aankoopt, met garantie 100.000km en deze na 105.000km defect blijkt, valt dit ook buiten garantie en dienen deze kosten betaald te worden. Dit voorbeeld komt eigenlijk op hetzelfde neer als uw geval met de koel/vriescombinatie. Ik heb begrepen dat AEG u reeds een zeer mooi voorstel heeft gedaan (199,99 EUR) om het toestel te vervangen tegen een sterk gereduceerde prijs. Wij raden dan ook aan om hier tijdig op in te gaan. I.v.m. de verloren gegane goederen, kan u dit mogelijks inbrengen in uw brandverzekering, indien uw polis dit vergoedt. (een mail die we ontvingen van de servicemanager)
Weigeren tot annulering na 20 minuten
Beste, Zondag laatstleden (15 juni 2025) had ik een afspraak in jullie filiaal te Brugge. Er werden fikse kortingen aangeboden omdat de toonzaal voor een tijdje zal sluiten. Één voorwaarde: ik moest hier en nu beslissen en onmiddellijk tekenen. Ik voelde een enorme druk. En heb dit ook gemeld. Dit om verschillende redenen: ik ben alleenstaande en moest alleen beslissen en het was de eerste zaak die ik bezocht. Dus ik kon onmogelijk vergelijken. Ik uitte dit meermaals bij de verkoper. Toen ik voorstelde om later op de dag terug te komen, bleek dit ook onmogelijk. De 3 verkopers zaten immers volboekt tot sluitingstijd. Ik liet me overhalen en tekende. Pas toen hoorde ik dat er een voorschot van 30% moet betaald worden binnen de maand. Mijn wantrouwen werd al groter. Waarom werd dit niet op voorhand gemeld? Na 20 minuten keerde ik terug naar de winkel. Ik had hier geen goed gevoel bij. Toen ik zag dat de 3 verkopers een praatje stonden te maken, bleek dit wantrouwen ook bevestigd want voordien werd gezegd dat ze alledrie volboekt zaten tot sluitingstijd en dat er geen ruimte was om terug te komen. Na mijn gevoel geuit te hebben, kon ik afdruipen. Afzien van de aankoop bleek onmogelijk. Ook niet na 20 minuten. De keuken kon nog niet besteld zijn of in productie want mijn bouw moet nog starten en ik heb deze pas nodig in het najaar van 2026. Bovendien kreeg ik enkel een vage bestelbon mee zonder prijzen. En geen offerte. Jullie laten uitschijnen een familiebedrijf te zijn met oor voor de kla´nt. Ik betreur deze gang van zaken dan ook enorm.
Offerteprijs
Ervaring winkel in Zoersel, we zagen de keuken van onze dromen in de winkel en hebben een berekening laten maken. Zijn tot 3 keer terug naar de keuken gegaan tijdens de verkoop om alles goed te berekenen. De prijs viel mee en hebben een overeenkomst getekend.een tijd later bij de binnenhuisarchitect bleek er een fout op de bestelbon te staan. Niet het type fronten waar wij voor gekozen hadden. Als leek zijnde weten wij ook niets van benamingen!! Het type fronten die wij wilde bleken alleen verkrijgbaar te zijn met een meerprijs van 5000 euro. Want dat was van een andere leverancier. Daar gingen we niet mee akkoord. Ze gingen het uitzoeken en dan terug contact opnemen. Het telefoontje bleef echter uit. Dan maar zelf bellen. Er nam altijd iemand anders op en ze zouden de binnenhuisarchitect wel terug laten bellen. Maar het telefoontje kwam niet. Ook niet na talloze pogingen.Klantenservice NIET ok! Na een paar weken toch telefoon, we gingen samen komen met verkoper en binnen huisarchitect. Verkoper beweert niet in de fout te zijn en dat het type fronten dat op de bestelbon staan het gene is wat we gevraagd hebben. Compleet gelogen. En die meerprijs gaan we echt niet betalen.we vroegen of ze de overeenkomst dan niet wilde verbreken langs hun kant. Dat doen ze echter niet. Maar omdat we met zo’n leugenaars en bedriegers niet wensen samen te werken hebben we zelf de overeenkomst stopgezet en zijn daarbij ons voorschot kwijt. Vertrouwen in keukens de abdij zijn we volledig kwijt. Weg is onze droomkeuken.
Hulp nodig?
Dit bedrijf antwoordt doorgaans binnen de 6 dagen.
Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten