Terug

Betwisting van bestelbon na misleidend verkoopgesprek – geen transparante prijsopbouw

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Bestelling

Klacht

R. E.

Naar: KEUKENS DE ABDIJ

08/08/2025

Beste, Ik dien via deze weg een klacht in tegen het keukenbedrijf Keukens De Abdij, naar aanleiding van een bestelling die ik op 3 augustus 2025 ondertekende onder bestelbonnummer B251211. Na mijn eerdere schriftelijke betwisting (binnen de 24 uur na ondertekening) ontving ik op 7 augustus 2025 een telefoontje van de verkoper, de heer Nikolai Pivovarov. Hij reageerde verbaasd op mijn klacht, maar stelde vervolgens dat Keukens De Abdij "hoe dan ook" niet van plan is om de bestelbon te annuleren. Daarbij dreigde hij ermee het dossier onmiddellijk door te sturen naar hun juridische dienst. (klantvriendelijk toch?) Hoewel hij beweerde dat Keukens De Abdij een familiebedrijf is "dat alles voor zijn klanten doet", werd op mijn vraag waarom een annulering dan wordt geweigerd en of er überhaupt schade is geleden, geen enkel antwoord gegeven. Dat stelt me ernstig teleur en doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van het bedrijf. Het feit dat ik na de ondertekening een hele nacht wakker heb gelegen, geschokt en verward, wijst er voor mij op dat ik mij in een ongezonde en misleidende verkoopsituatie bevond. Mijn echtgenote, die getuige was van het verkoopgesprek, bevestigde dat de verkoper mij voortdurend trachtte af te leiden terwijl ik de bestelbon probeerde te lezen. Dit maakte het voor mij onmogelijk om in alle rust en volledigheid kennis te nemen van de inhoud. De bestelling werd geplaatst op het adres van mijn vrouw, maar alleen ik heb de bestelbon ondertekend. Mijn echtgenote geeft geen toestemming voor enige plaatsing of levering van een keuken op haar eigendom. Gebrekkige informatie en misleidende prijszetting: Er werd tijdens het verkoopgesprek geen duidelijke of gestructureerde offerte voorgelegd. De totaalprijs op de bestelbon bedraagt € 26.500, maar nergens wordt aangegeven hoe dit bedrag is opgebouwd (meubilair, toestellen, werkblad, plaatsing, verlichting, volumes, afmetingen, enz.). Er werd een kladblad getoond met daarop enkel de vermelding: “toestellen: € 5.800”. Dit blad mocht ik niet meenemen. De verkoper stelde dat dit bedrag reeds een “klantenkorting” bevatte en dat de werkelijke waarde van de toestellen hoger lag. Na eigen opzoekwerk heb ik echter vastgesteld dat deze toestellen bij erkende leveranciers beschikbaar zijn voor om en bij de € 2.800 in totaal. Er is dus sprake van een overprijs van meer dan 100%, ondanks de indruk dat ik een korting kreeg. Deze zogenaamde korting blijkt geen werkelijke prijsvermindering te zijn, maar een manipulatieve verkooptactiek. Wat mij verder zorgen baart, is dat de verkoper zelf aangaf dat de Economische Inspectie reeds bij het bedrijf is langsgeweest in verband met eerdere klachten. Volgens hem werd het bedrijf in het gelijk gesteld, maar daar gaat het mij niet om. Het feit dat er meerdere klachten zijn toont aan dat ik niet de enige ben en dat er mogelijk sprake is van een structureel probleem binnen de manier waarop Keukens De Abdij met consumenten omgaat. Een goed familiebedrijf zou net klachten vermijden en transparantie vooropstellen. In vergelijking met andere keukenbedrijven, waar ik intussen ben langsgegaan, is het verschil in aanpak schrijnend. Andere bedrijven: werken met duidelijke offertes, geven de klant tijd en ruimte om thuis (in een veilige omgeving) rustig na te denken, hanteren geen dwingende en afleidende verkooptactieken. Tot slot wens ik te wijzen op het onevenwichtige karakter van de contractvoorwaarden. Bij annulering door de klant is volgens de bestelbon een forfaitaire verbrekingsvergoeding van 30% van toepassing, terwijl het bedrijf zichzelf bij annulering slechts 5% als vergoeding oplegt. Deze ongelijkheid in rechten en verplichtingen vormt een onrechtmatig beding in de zin van artikel VI.83, 17° van het Wetboek van Economisch Recht, dat bepaalt dat bedingen die de consument verplichten tot schadevergoeding bij niet-naleving, zonder een gelijkwaardig beding ten laste van de onderneming, als onrechtmatig worden beschouwd. Dit maakt de overeenkomst des te problematischer. Gelet op het bovenstaande verzoek ik Testaankoop om mijn klacht formeel te registreren en mij bij te staan bij de correcte afhandeling. Mijn doel is niet om in een juridisch conflict verwikkeld te raken, maar wel om als consument serieus genomen te worden en rechtvaardig behandeld te worden. Ik wens dat deze overeenkomst, die tot stand is gekomen onder druk, misleiding en zonder transparantie, nietig wordt verklaard zonder dat ik aan enige schadevergoeding of betaling gehouden ben. Groet, Ruben

Berichten (2)

KEUKENS DE ABDIJ

Naar: R. E.

08/08/2025

Geachte, Wij bevestigen de goede ontvangst van uw klacht. Na intern onderzoek zullen wij hierop binnen een redelijke termijn inhoudelijk reageren. Gezien de lopende verlofperiode kan dit langer duren dan gebruikelijk. Wij rekenen op uw begrip. Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis noch verzaking.Met vriendelijke groeten, Armani Van de Schoot Legal Departmentarmani.vandeschoot@keukensdeabdij.be 054 34 19 98 0470 72 00 82 WebsiteInstagramFacebookPinterest Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: vrijdag 8 augustus 2025 10:30 Aan: Info - Keukens De Abdij info@keukensdeabdij.be Onderwerp: Betwisting van bestelbon na misleidend verkoopgesprek – geen transparante prijsopbouw ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

KEUKENS DE ABDIJ

Naar: R. E.

04/09/2025

Geachte, Ik verwijs naar het dossier met in bovengenoemde referte. In bijlage kan u onze mail terugvinden die aan uw organisatie werd verstuurd maar niet kon worden afgeleverd. Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis noch verzaking. Met vriendelijke groeten, Armani Van de Schoot Legal Departmentarmani.vandeschoot@keukensdeabdij.be 054 34 19 98-0470 72 00 82 WebsiteInstagramFacebookPinterest Dit e-mailbericht inclusief eventuele ingesloten bestanden kan informatie bevatten die vertrouwelijk is en/of beschermd door intellectuele eigendomsrechten. Dit bericht is uitsluitend besteld voor de geadresseerde(n). Elke gebruik van de informatie vervat in dit bericht (waaronder de volledige of gedeeltelijke reproductie of verspreiding onder elke vorm) door andere personen dan de geadresseerde(n) is verboden. Indien u dit bericht per vergissing heeft ontvangen, gelieve de afzender hiervan te verwittigen en dit bericht te verwijderen. Ce courriel et les annexes éventuelles peuventcontenir des informations confidentielles et/ou protégées par des droits de propriété intellectuelle. Ce message (y compris la reproduction ou diffusion partielle ou complète sous toute forme) par une autre personne que le(s) destinataire(s) est formellement interdite. Si vous avez reçu ce message par erreur, veuillez prévenirl’expéditeur du message et en détruire le contenu. This e-mail and any attachment thereto may contain information which is confidential and/or protected by intellectual property rights and are intended for the sole use of the addressees. Any use of the information contained herein (including but not limited tot total or partial reproduction or distribution in any form) by other persons than the addressees is prohibited. If you have received this e-mail in error, please notify the sender and delete its contents. Van: Info - Keukens De Abdij info@keukensdeabdij.be Verzonden: vrijdag 8 augustus 2025 11:57 Aan: Armani van de Schoot - Keukens De Abdij armani.vandeschoot@keukensdeabdij.be Onderwerp: FW: Betwisting van bestelbon na misleidend verkoopgesprek – geen transparante prijsopbouw Met vriendelijke groeten, Onthaal Keukens De Abdij info@keukensdeabdij.be 054 34 19 98 WebsiteInstagramFacebookPinterest Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: vrijdag 8 augustus 2025 10:30 Aan: Info - Keukens De Abdij info@keukensdeabdij.be Onderwerp: Betwisting van bestelbon na misleidend verkoopgesprek – geen transparante prijsopbouw ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform