Wij bestelden een keuken via Keukens De Abdij Ninove.
Op 20/12/2024 werd de definitieve bestelbon voor onze nieuwe keuken met wederzijds akkoord opgesteld én ondertekend door onszelf enerzijds en door een binnenhuisarchitect van Keukens De Abdij, anderzijds.
Op 28/02/2025 werden wij echter via mail op de hoogte gebracht door de binnenhuisarchitect met de melding dat het ontwerp van onze nieuwe keuken dan toch niet realiseerbaar zou zijn omwille van technische redenen:
'De besteklade in de ladenblok zou botsen tegen de kookplaat omdat deze te veel naar onderen uitsteekt, waardoor de besteklade niet gesloten zou kunnen worden.'
Om deze reden zou de ladenblok onder de kookplaat aangepast worden naar een ladenblok met 2 grote korven en een binnenlade.
Wij gingen echter niet akkoord met deze eenzijdig opgelegde wijziging (de optie voor 2 grote korven met een binnenlade werd ons al eens voorgelegd vóór het ondertekenen van de definitieve bestelbon en wij hadden toen reeds aangegeven dat wij dit niet wouden.
Een ladenblok met 3 laden kon perfect, vertelde men ons, en dat hebben wij dan ook gekozen.
Wij waren dan ook ietwat verbouwereerd toen wij in de mail van de binnenhuisarchitect van 28/02/2025 het volgende vernamen: "Dit is een probleem dat wij meermaals zagen terugkomen bij service en willen dit dus naar de toekomst toe vermijden."
Aangezien ons hier niets van werd verteld vóór het ondertekenen van de definitieve bestelbon en ons op 20/12/2024 werd gezegd dat een ladenblok met 3 laden perfect mogelijk was (zonder conflict met de bovenliggende kookplaat) werd dit dan ook zo opgenomen in de definitieve bestelbon van 20/12/2024 en voor akkoord ondertekend door Keukens De Abdij.
Wij stellen vast dat Keukens De Abdij de door hen beloofde keuken niet kan leveren (zonder gebreken, mankementen of conflicten) en dat Keukens De Abdij bijgevolg eenzijdig aan contractbreuk doet.
Wij wouden dit nog enigszins door de vingers zien en tot een gezamenlijke oplossing komen.
Op 11/03/2025 kregen wij echter een mail waar ons als 'commerciële geste' werd voorgesteld om het werkblad van de nieuwe keuken te verhogen mits een meerprijs van 'slechts' €750.
Opnieuw waren wij verbouwereerd te vernemen dat wij nu zouden moeten bijbetalen voor een probleem dat blijkbaar al gekend was bij Keukens De Abdij, maar waar men heeft nagelaten ons dit mee te delen en men dit toch heeft laten opnemen en goedkeuren in de definitieve bestelbon van 20/12/2024.
Bijgevolg kwamen wij in ons antwoord van 12/03/2025 via mail met volgende en méér dan redelijke tegenvoorstellen:
• Aanvaarding van het verhoogde werkblad van 2cm naar 5 cm ZONDER meerkost.
OF
• Toch €750 bijbetalen als bovenop deze 'commerciële geste' onze oude keuken 'GRATIS' afgebroken zou worden door Keukens De Abdij.
Tot op heden, 08/04/2025 (intussen bijna een maand later) hebben wij nog steeds geen enkel antwoord, laat staan ook maar een reactie ontvangen op onze tegenvoorstellen.
Wel ontvingen wij op 19/03/2025 een mail van de dienst facturatie met de eindfactuur en de vraag om deze te betalen.
Deze eindfactuur bleek echter niet te kloppen, daar het hierin nog steeds ging om een werkblad van 2 cm i.p.v. 5 cm en er niets werd opgenomen van de "commerciële geste" en/of onze tegenvoorstellen.
Bovendien was deze factuur totaal niet transparant. Nergens was er een vermelding van eenheidsprijs per element noch was er een duidelijke en overzichtelijke toekenning van de beloofde kortingen (-35% op meubilair en -20% op toestellen en werkblad) te bespeuren.
Wij trachtten diezelfde dag telefonisch contact op te nemen met de binnenhuisarchitect om enerzijds op de hoogte gebracht te worden van de beslissing van Keukens De Abdij en anderzijds om te melden dat er binnen Keukens de Abdij niet gecommuniceerd werd naar de dienst facturatie.
Helaas kregen wij de binnenhuisarchitect niet aan de telefoon, wel ontvingen we een e-mail van hem waarin stond dat we spoedig gecontacteerd zouden worden met de beslissing van Keukens De Abdij.
Gezien onze eindfactuur betaald diende te worden ten laatste op 31/03/2025 en gezien het ontbreken van gedetailleerde eenheidsprijzen, waardoor wij het niet-betwiste gedeelte evenmin konden betalen, zagen wij ons jammer genoeg genoodzaakt om de eindfactuur in zijn totaliteit te betwisten via een aangetekende zending omdat:
1. Keukens de Abdij ons in absolute onwetendheid liet over de beslissing van onze tegenvoorstellen.
2. De laatste onderhandelingen en (mogelijke) wijzigingen niet werden opgenomen in deze eindfactuur.
3. Wij een transparante factuur eisten met eenheidsprijzen en een overzichtelijke toekenning van de beloofde kortingen.
Deze aangetekende zending werd op 26/03/2025 in ontvangst genomen en ondertekend door Keukens De Abdij.
Echter kwam hier geen reactie op (tot afgelopen vrijdag 4/04/2025, waarin ons werd meegedeeld dat we (na intern onderzoek) spoedig een reactie mochten verwachten. Na 5 dagen hebben wij echter nog steeds niets van Keukens De Abdij gehoord).
Op 01/04/2025 ontvingen wij vervolgens van de dienst planning 2 mails. Dit om de leverings- en plaatsingsdata te bevestigen binnen de 2 en de 3 dagen en met de melding dat de eindfactuur nog niet voldaan werd.
Wij antwoordden diezelfde dag via mail dat beide voorgestelde data voor ons pasten, maar dat deze niet bevestigd konden worden omdat wij:
1. nog steeds geen reactie hadden gekregen op onze tegenvoorstellen van 12/03/2025.
2. nog steeds geen transparante en aangepaste factuur hadden ontvangen met daarin de vermelding van eenheidsprijzen en de wijzigingen van werkblad en saldo, waardoor wij niet in staat waren om deze factuur te betalen.
Onze herhaaldelijke vraag om een antwoord op onze tegenvoorstellen van 12/03/2025 en om ons een aangepaste en transparante factuur te sturen zodat wij tijdig konden betalen, werden meerdere malen door verschillende medewerkers van Keukens De Abdij straal genegeerd.
Dit blijkt onder meer uit:
• de mail van de verkoper van 02/04/2025 waarin hij ons antwoordde dat we gewoon de voorgestelde leverings- en plaatsingsdata moesten bevestigen maar verder met geen woord repte over onze tegenvoorstellen en/of een aangepaste eindfactuur.
• de mail van de dienst planning van 04/04 waarin zij ons dezelfde eindfactuur stuurde die wij reeds ontvingen van de dienst facturatie op 19/03/2025 (zonder aanpassingen van de eerder vermeldde punten) met de vraag om te betalen omdat de leverings- en plaatsingsdata anders niet gereserveerd konden worden.
Dit brengt ons bij het volgende: De eerste afgesproken periode voor de plaatsing van de keuken werd in de eerste bestelbon vastgelegd in de krokusvakantie (03 - 09 maart).
Dit werd niet gehaald en bijgevolg door Keukens De Abdij uitgesteld naar de tweede week van de paasvakantie (14 - 20 april). Door het niet kunnen bevestigen van de voorgestelde data (omdat wij geen tijdig antwoord op onze tegenvoorstellen en bijgevolg ook geen correcte en aangepaste factuur mochten ontvangen) zorgt Keukens De Abdij er voor de tweede maal voor dat de plaatsing van onze nieuwe keuken uitgesteld moet worden.
Wij hoeven u niet te vertellen dat wij ontzettend teleurgesteld zijn in Keukens de Abdij.
Gezien de laatste ontwikkelingen, het gebrek aan communicatie en de manier waarop we behandeld worden, zijn wij het vertrouwen in Keukens De Abdij dan ook dusdanig kwijt dat wij de volledige terugbetaling van ons voorschot vragen.