Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
S. V.
26/08/2025

Pin code om toestel te laten werken

Geachte heer, mevrouw, Op 18 augustus 2025 heb ik in het Gamma-filiaal in Wilsele een Gardena Sileno Life 750 robotmaaier gekocht. De pin code die als fabriekscode is ingesteld (1234), werkt niet. Om de correcte pin code te verkrijgen, heb ik zoals gevraagd het online formulier ingevuld. Ik heb daarbij alle benodigde gegevens en een kopie van mijn aankoopbewijs meegestuurd om aan te tonen dat ik de rechtmatige eigenaar ben. Helaas heb ik sindsdien geen code ontvangen en blijf ik herhaaldelijk hetzelfde geautomatiseerde bericht krijgen waarin mij wordt gevraagd om opnieuw het formulier in te vullen. Daarnaast heb ik geprobeerd telefonisch contact op te nemen, maar dit is niet gelukt, nummer dat ik online heb gevonden behoort toe aan een andere firma. Ook via de chatfunctie kon ik niet verder geholpen worden. Dit gebrek aan effectieve ondersteuning is onacceptabel, vooral gezien het feit dat ik €699 heb betaald voor een product dat ik nu niet kan gebruiken. Kan u mij aub met spoed helpen, zodat ik mijn toestel eindelijk in gebruik kan nemen. Ik ben niet van plan om nogmaals hetzelfde proces te doorlopen via de gardena site gezien ik toch geen reactie krijg en telkens gevraagd wordt opnieuw hetzelfde te doen. In afwachting van een snelle en adequate oplossing. Met vriendelijke groet, Sonja Van der Auwera

Opgelost
M. V.
16/05/2025

Aangebode compensatie niet ontvangen

We hebben een robotgrasmaaier gekocht op 07/05/2022. Op 18/04/2025 hebben wij dit toestel terug binnengebracht in de winkel waar wij dit hebben aangekocht omdat dit toestel niets meer deed. Wij kregen 24/04/2025 reactie van Gardena dat de herstelling van dit toestel €468,38 zou kosten. Dit toestel heeft ongeveer €1.000 gekost en is altijd goed onderhouden geweest als een goede huisvader. Dit vonden wij niet kunnen en hebben dus heel wat mailverkeer gehad aangezien dit volgens ons een productiefout moest zijn. Of de producten van Gardena (duurste van de lijn) geproduceerd zijn voor nog geen 3 jaar mee te gaan. Hierbij werd er door verschillende collega’s van Gardena gereageerd. Zo hebben wij 7/5/25 van Claude M. te horen gekregen dat zij de kosten van de batterij op zich zouden nemen. Op 8/5/2025 kregen wij van Rebecca S. Te horen dat wij een compensatie kregen van 30% op de reparatiekosten. Zodra ik dan de bevestiging vroeg dat mijn berekening (offerte - batterij - 30% = uiteindelijke prijs) correct was, kreeg ik te horen dat ik moest kiezen tussen een van de twee compensaties. Wij hebben steeds contact genomen met hun referentie als onderwerp. De fout gerust dus geheel bij hen. Alsnog zijn wij niet akkoord dat wij een deel van de reparatiekosten dienen te betalen aangezien dit productiefouten zijn (aangezien we geen bevestiging van Gardena hebben gekregen dat hun producten maar een levensduur hebben van geen 3 jaar).

Opgelost
N. V.
8/08/2024

Robotmaaier niet geleverd

Beste, 28/06 heb ik via de bol.com site een nieuwe robotmaaier van Gardena gekocht. Na deze volledig te hebben geinstalleerd in onze tuin bleek deze niet te werken, na overleg met de klantendienst van Gardena hebben we deze verzonden naar ENFINITEC (maatschappij die de herstellingen doorvoert van Gardena). hier concludeerde ze al gauw dat de MII kaart (de displaykaart) kapot was en deze dus zou hersteld worden. Na herstelling hebben ze deze via DHL verzonden naar een FOUTIEVE adres. Nu de dag van vandaag weten ze niet hoe,wat,waar... Sedert de voorbije 8 a 10 dagen bel ik elke dag naar Gardena klantenservice wanneer ik mijn robotmaaier of gewoon mijn geld terug krijg zodanig ik een nieuwe kan kopen. Ik ben tot de dag van vandaag nog steeds niet geholpen, 28/06 een maaier gekocht we zijn nu 08/08. Dit is absoluut geen klantenservice!

Afgesloten
E. V.
28/10/2023

Water uit tuinslang aangetast

Op 21/09/2023 stuurde ik volgende vraag naar de klantendienst van Gardena (verzoek 1836477): Een goed jaar geleden kocht ik een Gardena Wandslangenbox RollUp XL voor onze tuin.Op een gegeven moment viel het ons op dat het grondwater dat (steeds via de gardena wandslangenbox) uit onze buitenkraan kwam, begon te schuimen en raar rook.De geur kan ik maar omschrijven als ergens tussen detergent en ptfe spray.Wij gingen er initieel van uit dat het een verontreiniging van het grondwater betrof.Ik besloot een staal te nemen in een grote waterfles rechtstreeks aan de kraan... en toen daagde het: het water afgetapt van de buitenkraan schuimt niet en heeft ook niet die vieze geur!Van zodra ik de Gardena wandslangenbox opnieuw aansluit op de buitenkraan en water neem is dat wel het geval: schuim en een vieze chemische geur.Hoe komt dit? Bevat dit water dan schadelijke stoffen? Wat gaan we hier aan doen?GegroetHet antwoord kwam snel: Dit is schimmel dat zich vormt iin de slang doordat het water hier in opwarmt en enkele tijd stil blijft staant.Dit is echter niet schadelijk.Toch was ik er nog niet gerust in en vroeg ik meer uitleg op 25/09/2023:Bedankt alvast voor uw (beknopte) antwoord.Zouden jullie echter iets meer informatie kunnen meegeven hieromtrent?Over welke schimmel gaat het? Kunnen we hier iets tegen doen?Is de schimmel echt compleet ongevaarlijk?Met opnieuw een vlot antwxoord dezelfde dag:Geachte, We vragen hier meer info over in Duitsland en komen er op terug. Met vriendelijke groet, After Sales ServiceGARDENA ServiceSedertdien geen antwoord meer.Blijft mijn ongerustheid gezien het schuim en de erg penetrante geur die de 'schimmel' veroorzaakt in het water:Is het OK om het zwembad(je) hiermee te vullen? Mag ik dit water voor de planten gebruiken? Bedankt om onze vraag te willen behandelenBram Cantryn en Eva Van Crombrugge

Opgelost
A. T.
18/10/2023

verzenden en antwoorden, is te veel gevraagd

Beste, ik bestelde op 26/9 onderdelen, door ergens een fout bij dpd heeft hier nooit iemand voor de deur gestaan (hier zijn beelden van),bij vraag om info heb ik pas antwoord gekregen toe het al was terug gestuurd!! Ik probeer het al 2 weken terug naar mijn adres te laten sturen maar Gardena geeft geen enkele reactie!!! graag pakket afleveren zo snel mogelijk

Afgesloten
P. J.
9/09/2023

Garantie op onderdelen

Beste, Ik heb een Gardena robotmaaier+laadstation (buiten garantie) ingestuurd voor herstel. Na lang wachten kreeg ik van jullie een offerte met daarop 'diagnose: laadstation defect' en 'reden van vervanging: garantietermijn verstreken'. Op de vraag wat er precies stuk is en waarom het niet vervangen kan worden krijg ik geen antwoord - ondanks het feit dat ik 64 euro moet betalen voor deze 'diagnose'. Wanneer ik aanhaal dat 'garantietermijn verstreken' geen reden is voor vervanging in plaats van herstel krijg ik hierop geen antwoord. Ik heb ook geen offerte ontvangen over de eventuele meerkost van een herstel. Ecologisch stel ik me vragen bij deze wegwerpcultuur. Op de offerte wordt mij vervolgens een nieuw laadstation aangerekend. Wanneer ik vraag naar de garantietermijn op dit nieuwe laadstation krijg ik uiteindelijk het antwoord dat deze 1 jaar bedraagt. Als ik jullie confronteer met de wetgeving die een minimumgarantie van 2 jaar oplegt betwisten jullie dit. Verder heb ik de vraag gesteld of ik de garantie krijg dat ook de robotmaaier (die volgens jullie diagnose prima werkt) ook correct functioneert bij aankomst. Ik vraag dus een redelijke termijn (bijvoorbeeld 2 weken) om de werking van de beide onderdelen te controleren na ontvangst en zoniet kosteloos retour te sturen voor nieuw herstel. Ik heb deze vraag expliciet gesteld op 23/8 en herhaald in mijn mailverkeer op 25/8, 30/8, 5/9 én 7/9 maar hierop heb ik nog steeds geen antwoord ontvangen. Inmiddels hebben jullie mijn robotmaaier bijna 2 maanden (sinds 14-07) in bezit, waardoor ik reeds 3x benzine heb moeten kopen voor mijn oude benzinemaaier. Ik heb de FOD Economie hierover eveneens aangeschreven en hoop nu eindelijk een volledig antwoord te krijgen dat past binnen de wetgeving (want het is jullie verantwoordelijkheid om die te kennen én correct toe te passen, niet die van mij). Met vriendelijke groetenPieter Janssen

Afgesloten
A. V.
27/08/2023

Refundactie - product niet ontvangen

Beste, Op 20 juni 2023 bestelde ik op bol.com een kantenmaaier van Gardena waar op dat moment een refund actie liep. Deze actie bevatte dat je een gratis batterij toegestuurd zou krijgen. Ik deed de aanvraag via de website van refundactie zoals het hoort en op maandag 17 juli kreeg ik een bericht dat de aanvraag was goedgekeurd. Ik heb al verschillende mails gestuurd naar Gardena. Zowel via het contactformulier, als rechtstreeks naar het infoadres van België en Nederlands. Nooit heb ik reactie gekregen. Telefonisch kon ik wel Gardena Nederlands bereiken, maar zij konden mij niet te woord staan omdat het een Belgische bestelling was.

Afgesloten
Y. V.
10/07/2023

Refunactie robotgrasmaaier

Beste,Wij kochten in april een robotmaaier van Gardena. Op dat moment was er een refundactie. De garage zou gratis verstuurd worden na registratie op www.refundactie.eu/be, wat wij onmiddellijk na aankoop gedaan hebben. Op 18/4 bevestiging gekregen dat de aanvraag ok was en dat de garage binnen de 4 weken zou verstuurd worden. Wij zijn nu bijna 3 maanden na datum en hebben nog steeds niks ontvangen. Ondertussen hebben wij reeds verschillende keren gemaild en telkens krijgen we te horen dat de garage niet is aangekomen en ze opnieuw wordt verzonden. Steeds zonder resultaat. Wij stellen ons de vraag of we dit ooit nog zullen ontvangen... We kopen alleszins nooit nog iets van Gardena want we weten nu al dat de service onder 0 is.

Opgelost
K. L.
20/07/2022

Robotmaaier werkt niet

Beste, Op 27/05/2021 heb ik een nieuwe robotmaaier R70Li aangeschaft bij doe-het-zelf zaak van Herck in Herenthout. Het geen mijn taak in de tuin zou moeten verlichten heeft alleen nog maar extra werk teweeg gebracht.Mijn nieuwe robotmaaier heb ik al 4 keer terug binnen moeten doen voor herstelling. Telkens een rit Heist-op-den-Berg - Herenthout (en terug). Het laadstation telkens afbreken en terug installeren. Ondertussen ook een occasie grasmaaier gekocht omdat gras nu eenmaal de eigenschap heeft dat het groeit en mijn robot maaier al meer binnen geweest is voor herstelling dan dat hij gereden heeft. We zijn nu anderhalf jaar verder en mijn robotmaaier heeft welgeteld 2 maand rond gereden. Na de laatste herstelling van 14 juni 2022 (nieuw klavier want de '0' registreerde niet) had ik een foutmelding in mijn laadstation dat de grensdraad over of beschadigd zou zijn. Dus mijn grensdraad (60 meter) terug uit de grond gehaald maar niets aan gevonden. Naar Gardena gemaild en de heer Claude Menu heeft daarop geantwoord. Maak een kleine lus van 1 meter en sluit die aan op het station. Dit gedaan en nu geeft het station aan dat er een breuk zou zijn in mijn geleidingsdraad?? De moed zakt mij in mijn schoenen als ik ook de geleidingsdraad uit de grond zou moeten halen. Deze loopt in het midden door mijn tuin!Ik heb aan Gardena (Claude Menu) voorgesteld om een bedrijf (zoals Robotcare) te laten komen om voor eens en voor altijd af te rekenen met alle kwalen die mijn nieuwe robotmaaier al heeft moeten doorstaan. Zij willen hier echter niet op in gaan.Ook nog dit: elke vraag aangaande het verlengen van mijn garantie wordt niet op ingegaan. Mijn robotmaaier heeft tenslotte nog bijna niet gewerkt!Met vriendelijke groeten, Kris

Afgesloten
W. A.
1/12/2021

Refundactie robotmaaier

Beste, Wij kochten in april een robotmaaier van Gardena. Op dat moment was er een refundactie. De garage zou gratis verstuurd worden na registratie op www.refundactie.eu/be, wat wij onmiddellijk na aankoop gedaan hebben. Op 28/4 bevestiging gekregen dat de aanvraag ok was en dat de garage binnen de 4 weken zou verstuurd worden. Wij zijn nu 6 maanden na datum en hebben nog steeds niks ontvangen. Ondertussen hebben wij reeds verschillende keren gemaild en gebeld naar Gardena. Steeds zonder resultaat en bovendien zijn de mensen aan de telefoon zeer onvriendelijk en leggen zelfs de telefoon af. Wij voelen ons serieus bedrogen en vragen ons af of ij überhaupt ooit iets zullen ontvangen. Voor ons is het duidelijk, Gardena komt hier niet meer binnen.Mvg,Wouter Andries

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform