Terug

Garantie op onderdelen

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

P. J.

Naar: Gardena Shop - Bestellingen

09/09/2023

Beste, Ik heb een Gardena robotmaaier+laadstation (buiten garantie) ingestuurd voor herstel. Na lang wachten kreeg ik van jullie een offerte met daarop 'diagnose: laadstation defect' en 'reden van vervanging: garantietermijn verstreken'. Op de vraag wat er precies stuk is en waarom het niet vervangen kan worden krijg ik geen antwoord - ondanks het feit dat ik 64 euro moet betalen voor deze 'diagnose'. Wanneer ik aanhaal dat 'garantietermijn verstreken' geen reden is voor vervanging in plaats van herstel krijg ik hierop geen antwoord. Ik heb ook geen offerte ontvangen over de eventuele meerkost van een herstel. Ecologisch stel ik me vragen bij deze wegwerpcultuur. Op de offerte wordt mij vervolgens een nieuw laadstation aangerekend. Wanneer ik vraag naar de garantietermijn op dit nieuwe laadstation krijg ik uiteindelijk het antwoord dat deze 1 jaar bedraagt. Als ik jullie confronteer met de wetgeving die een minimumgarantie van 2 jaar oplegt betwisten jullie dit. Verder heb ik de vraag gesteld of ik de garantie krijg dat ook de robotmaaier (die volgens jullie diagnose prima werkt) ook correct functioneert bij aankomst. Ik vraag dus een redelijke termijn (bijvoorbeeld 2 weken) om de werking van de beide onderdelen te controleren na ontvangst en zoniet kosteloos retour te sturen voor nieuw herstel. Ik heb deze vraag expliciet gesteld op 23/8 en herhaald in mijn mailverkeer op 25/8, 30/8, 5/9 én 7/9 maar hierop heb ik nog steeds geen antwoord ontvangen. Inmiddels hebben jullie mijn robotmaaier bijna 2 maanden (sinds 14-07) in bezit, waardoor ik reeds 3x benzine heb moeten kopen voor mijn oude benzinemaaier. Ik heb de FOD Economie hierover eveneens aangeschreven en hoop nu eindelijk een volledig antwoord te krijgen dat past binnen de wetgeving (want het is jullie verantwoordelijkheid om die te kennen én correct toe te passen, niet die van mij). Met vriendelijke groetenPieter Janssen

Berichten (4)

Gardena Shop - Bestellingen

Naar: P. J.

15/09/2023

---------------------------------------------------------------Subject---------------------------------------------------------------Klacht - Garantie op onderdelen - (CPTBE01872406-15)Discussion Thread---------------------------------------------------------------Response By Email (Arno) (15/09/2023 16:42) Beste TestAankoop,Dank voor uw bericht. Wij zullen dit met uw klant verder afhandelen aangezien wij geen logingegevens hebben. Gelieve u onderstaande reactie in opdracht van Husqvarna Gardena B.V. te plaatsen.Wij betreuren uiteraard de vertraging die is ontstaan bij de behandeling van zijn vragen.Wij gaan er van uit dat wij dit samen met de klant kunnen oplossen.Customer By CSS Email () (09/09/2023 12:31) Question Reference 230909-001586 Date Created: 09/09/2023 12:31 Date Last Updated: 15/09/2023 16:42 Status: Solved[---002:007444:12128---] test-aankoop.be/klagen/gebruiksvoorwaarden/test-aankoop.be/klagenrivacy (s:www.test-aankoop.be/~/media/aa08e4bbc7b641bca16054c1d9173084.png) (s:www.test-aankoop.be/~/media/aa08e4bbc7b641bca16054c1d9173084.png) Question Reference 230909-001586 Date Created: 09/09/2023 12:31 Date Last Updated: 15/09/2023 16:42 Status: Solved[---002:007444:12128---]

P. J.

Naar: Gardena Shop - Bestellingen

24/09/2023

Beste,Volgend antwoord kreeg ik van jullie op mijn persoonlijk mailadres. Geachte heer Janssen, Allereerst bieden wij u onze welgemeende excuses aan voor alle ongemak inzake late of geen reacties op uw vragen. Wij begrijpen van TestAankoop dat u daar uw klacht heeft geplaatst. Graag wensen wij dit samen met u op te lossen dit hebben wij ook zo gecommuniceerd naar TestAankoop. Voor RMA 112209NL staat op dit moment een prijsopgave open. Hier staat alleen het laadstation op.Nadat uw middels betaling hiervan akkoord heeft gegeven, sturen wij deze aan u uit. Er zit 12 maanden garantie op dit onderdeel. Mocht er in deze periode een defect hier aan ontstaan, dan kunt u deze insturen en u ontvangt dan een gerepareerd laadstation of een vervanger hiervoor. Echter, mocht er een defect ontstaan met elk ander onderdeel, dan zal dit niet vallen onder deze garantie. De engineer heeft op dit moment vermeld in RMA 112209NL:Received: Mower, Tower Charging, base.PIN 0001The charging tower does not light up green.Charging tower fail. // All test pass with TEST Charging tower.The logbook on the mower shows a history of loop signal alarms.If problems persist, please check the installation of the charging station, loop wires and guide wire at the customer premises. Metal objects near or under the loop wire can cause disturbances.Gelieve u met deze diagnose rekening te houden bij het opnieuw in gebruik nemen van het toestel. Graag vernemen wij van u of u nog aanvullende vragen heeft naar aanleiding van het vorenstaande. Wij zien uw reactie graag tegemoet. Met vriendelijke groet,ArnoGARDENA KlantenserviceMijn reactie hierop vandaag: Beste, Ik ben nog steeds niet tevreden met jullie antwoord. Jullie "diagnostiek" ter waarde van 64 euro bestaat er gewoon uit te bepalen of het probleem in maaier of laadstation zit en dan het falende onderdeel zonder meer te vervangen. Ik zie nergens een echte diagnose van de oorzaak van het probleem binnen het laadstation. Indien dit in de software zit zou dit moeten kunnen worden gereset, indien de printplaat in het laadstation defect is zou deze vervangen moeten worden. Ik wens te weten waarom daar 1. niet naar gezocht werd of kan worden en 2. waarom ik geen offerte krijg voor een eventuele reparatie om te vergelijken met de kost van aanschaf van een nieuw laadstation. Wat betreft mijn vraag naar garantie van 2 jaar op het nieuwe laadstation en garantie dat de beide componenten correct functioneren bij aankomst ben ik wachtende op een antwoord van de FOD Economie. Met vriendelijke groetenPieter JanssenPS: Graag zou ik hebben dat u via dit kanaal communiceert, alsook het onderdeelnummer ontvangen van (de printplaat van) het laadstation

P. J.

Naar: Gardena Shop - Bestellingen

26/09/2023

Geachte heer/mevrouw,Inmiddels kreeg ik betreffende mijn vraag naar garantie volgend antwoord van de FOD Economie: "Als er een aankoop gebeurt van een nieuw roerend goed, zoals een laadstation, geldt hierop de wettelijke garantie van 2 jaar na levering. Dit is evenzeer zo bij bv. de aankoop van een nieuwe batterij, gezien het om de aankoop van goederen gaat en niet om een dienstverlening. U kan dan ook uw wettelijke garantierechten laten gelden mocht dit nodig blijken bij bv. een defect aan het nieuwe laadstation binnen 2 jaar na levering ervan"Met andere woorden: u hebt tot 4 maal toe schriftelijk geweigerd uw wettelijke verplichtingen na te leven, zelfs nadat ik u met het corresponderende wetsartikel heb geconfronteerd. Dit is met andere woorden zuiver consumentenbedrog. Ik hecht bijgevolg ook geen enkele geloofwaardigheid meer aan de overige door u verstrekte informatie. Bovendien heb ik kostbare tijd en middelen geïnvesteerd in het zelf maaien van mijn gras tijdens deze vertraging, die volledig te wijten is aan de trage en onbevredigende afhandeling van mijn zaak door uw bedrijf - een eerste maand omdat jullie ondanks mijn verwittiging van verzending het toestel bij aankomst niet correct hebben geregistreerd en slechts begonnen zijn met herstel na nieuwe expliciete vraag hierover van mijnentwege, een tweede maand wegens niet nakomen van jullie wettelijke verplichtingen. Verder heeft u geweigerd om uw laatste (eveneens onwettige) antwoord naar Test Aankoop te versturen, wetende dat er via deze manier mensen met meer kennis van zaken de correspondentie mee volgen. Ook dit is een doelbewuste poging om de consument te bedriegen. Ik stel u hierbij dan ook in gebreke en eis een schadevergoeding voor jullie nalatigheid en bedrog. Hierbij vind ik dat ik recht heb op:1- De wettelijke garantie van 2 jaar op het nieuwe laadstation2- Termijn van 2 weken na ontvangst van maaier en nieuw laadstation om correct functioneren te kunnen nagaan, en zoniet een kosteloos herstel. 3- Vergoeding van de tijd en kosten die ik heb gemaakt om het gras zelf te maaien of heb geïnvesteerd in deze klacht. * 63,97 euro aan materiaal * Gedurende 8 weken wekelijks (minimum) 1.5 uur werk a rato van 75 euro per uur, in casu 900 euro * Administratieve kost voor vruchteloos verzenden van 9 mails en 3 klachten via Test Aankoop a rato 50 euro per stuk, in casu 600 euro4- Een schriftelijke verontschuldiging aan te bieden voor de vertraging en het ongemak dat ik heb ondervonden als gevolg van uw slechte klantenservice.Ik geef uw bedrijf echter 10 werkdagen om volgende minnelijke schikking te accepteren: 1- De wettelijke garantie van 2 jaar op het nieuwe laadstation2- Termijn van 2 weken na ontvangst van maaier en nieuw laadstation om correct functioneren te kunnen nagaan, en zoniet een kosteloos herstel. 3- Vergoeding van geïnvesteerde tijd en kosten door gratis vervangen van het laadstation.4- Een schriftelijke verontschuldiging aan te bieden voor de vertraging en het ongemak dat ik heb ondervonden als gevolg van uw slechte klantenservice.Als ik binnen deze termijn geen bevredigende reactie van uw kant ontvang, zal ik geen andere keuze hebben dan verdere juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Ik hoop dat we dit geschil snel en op een bevredigende manier kunnen oplossen, en ik verzoek u om onmiddellijk actie te ondernemen om dit mogelijk te maken.Met vriendelijke groet,Pieter Janssen

P. J.

Naar: Gardena Shop - Bestellingen

26/09/2023

PS: hebben jullie werkelijk zo weinig vertrouwen in jullie materiaal dat een simpele vraag naar respecteren van een garantietermijn van een schamele 2 jaar op dergelijke wijze moet ontsporen? Dit zegt veel over de kwaliteitseisen die jullie stellen aan jullie materiaal..


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform