Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Misleidende garantieclaims en weigering kosteloos herstel
Op 10 september 2022 kocht ik in uw winkel Gamma een Qlima split-unit airco SC 5248 (4600 W) (kassabon nr. 22091013200013010603). Op mijn aankoop is de wettelijke garantie van 2 jaar van toepassing en uw webshop vermeldt bovendien garantie tot 10-09-2026. Tijdens de aankoop is mij mondeling toegezegd dat het toestel 4 jaar garantie zou krijgen. In bijlage vindt u een kopie van de aankoopfactuur. 1. Communicatie bij eerste winkelbezoek Bij mijn eerste bezoek aan uw winkel werd geen enkele beperking op de garantie genoemd: noch dat compressorstoringen niet onder garantie vallen, noch dat enkel de printplaat gedekt zou zijn. 2. Reactie bij defect (3 juli 2025) U liet mij per e-mail weten dat: de P4-fout “een compressorstoring” betreft en niet kosteloos onder uw garantie valt; ik zelf een erkende koeltechnicus moet inschakelen voor een betaalde herstelling; de extra garantie van Qlima uitsluitend op de compressor zou gelden, ondanks uw webshopvermelding van garantie tot 2026. 3. Inconsistentie leverancier versus winkel Eerder heb ik rechtstreeks contact gehad met de leverancier PVG Belgium. Telefonisch bevestigden zij dat zowel de compressor als de printplaat in de outdoor-unit defect kunnen zijn, maar zij bieden alleen tegen betaling (€ 185 incl. btw + verzending) een vervangende printplaat aan. Pas nu, wanneer zij constateren dat de compressor vervangen moet worden, zoeken zowel Gamma als PVG een uitvlucht om de garantie af te wijzen. Dit druist in tegen uw eigen garantiebeloften en wekt de indruk van wanpraktijken. 4. Wettelijke garantieverplichtingen De garantiewet stelt dat de verkoper bij een defect tijdens de garantieperiode: kosteloos moet overgaan tot herstelling; bij onmogelijkheid van herstel kosteloos moet overgaan tot vervanging van het product; pas tot terugbetaling mag overgaan als herstel en vervanging beide niet mogelijk blijken; de consument niet mag verplichten tot heraankoop of externe dienstverlening op eigen kosten. Ik beroep mij hierbij op de wettelijke garantie van 2 jaar én op de door u schriftelijk gecommuniceerde garantie tot 10-09-2026 en de mondelinge toezegging van 4 jaar garantie. Ik verzoek u vriendelijk: binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief kosteloos de P4-fout te herstellen door uw eigen technische dienst of een erkende installateur in te schakelen; indien herstel niet mogelijk blijkt, het volledige aankoopbedrag terug te betalen op mijn bankrekening. Ik reken erop dat u uw wettelijke garantieverplichtingen én uw eigen garantiebeloften nakomt. Dit schrijven geldt als ingebrekestelling. Bijlagen: Aankoopfactuur kassabon nr. 22091013200013010603.pdf Screenshot Gamma-webshop (garantie tot 10-09-2026) E-mailcorrespondentie met PVG Belgium E-mailcorrespondentie met Gamma
Levering van gordijnen
Geachte mevrouw/heer, De bestelling van onze gordijnen is voor de 2x weer niet geleverd zoals is afgesproken..we hebben een mail gestuurd maar krijgen naar mail terug geen antwoord meer op onze vraag,het is schandalig dat jullie hier niet op reageren wij zitten nog altijd te wachten op onze gordijnen!
Herstelling duurt al meer dan een maand
Op 7 augustus 2024 koop ik online via Gamma een Hyundai grasmachine en kettingzaag. Hyundai benzinekettingzaag 25cc 25cm Hyundai benzine grasmaaier 50,8 cm 196cc (zelfrijdend) incl. elektrische starter De grasmachine gebruiken we meteen, de kettingzaag niet. Als ik de kettingzaag wil gebruiken, start die niet. Kettingzaag wordt binnengebracht bij Gamma Deinze waar ze zogezegd gerepareerd wordt. Jammer genoeg krijgen we ze nog steeds niet aan de praat. Is zogezegd een easy start systeem maar na half uur trekken en sleuren, krijg ik de machine niet aan de praat. Gamma Gent geeft aan dat het inderdaad geen east start is en stuurt de kettingzaag terug. Herstel zou 2 weken zijn. We zijn 15 april Na herhaaldelijke telefoontjes naar Gamma waar ik te horen krijg dat de leverancier niet erg betrouwbaar is, heb ik mijn kettingzaag nog niet terug. Ook heb ik geen enkel idee wanneer ik die zou terugkrijgen. Grasmachine was niet meer zelftrekkend en hetzelfde verhaal. Al meer dan 2 weken en geen enkel idee wanneer die hersteld zal zijn
Levering geen gegevens
Korte beschrijving van uw probleem Wij hebben een bestelling geplaatst op 21 maart 2025 voor een achterdeur van om en bij de 500 euro. De levering zou plaats vinden op 11/04/2025. Ik heb geen enkel vorm van track en trace , ik heb contact opgenomen met gamma webshop daar kunnen ze de leverancier niet bereiken en verder hebben ze mijn geen verdere uitleg gegeven of oplossing. Dan heb ik contact opgenomen met extra home van post nl daar zeggen ze ik heb zelf geen gegevens dus zij kunnen mij ook niet verder helpen. Wat moeten we doen? Wij verwachten deze levering maar deze zal hoogstwaarschijnlijk te laat komen…
Defect toestel Qlima
Geachte mevrouw/heer, Op [3/10/2024] bestelde ik een [Qlima SRE 3231 C-2 laserkachel zilver 3100 W] in uw winkel en betaalde ik er [239,20€] voor. Bestelnummer: 320000560712 Na levering op [5/10/2024] vanaf de aankoop, vertoont het product gebreken waardoor het niet meer voldoet aan het doel waarvoor het is aangeschaft. Meer specifiek, [e3,e13 storing, vacuum trekken van bidon waardoor storing dat de bidon leeg is ... enz enz]. Op [9/10/24] [ging ik naar uw winkel in Aarschot] om, gezien de aard van het product en de omvang van het geconstateerde defect, vervanging van het product onder garantie te vragen. [Mijn verzoek is afgewezen omdat [door langdurig gebruik was het eerste excuus, dat we niet de juist petroleum gebruikte wat we wel deden, filter was vuil door gebruik dat we niet hadden gedaan vanwege de defecten...]. nu kregen we 3 opties van de verantwoordelijken. 1. aftand van het toestel doen zonder dat we ons ons geld terug krijgen. 2. het toestel ophalen met een extra kostprijs van 50 euro zonder herstelling. 3. 67,50 euro met alleen de vervanging van het de filter mits dat we een document moeten ondertekenen. Ik maak bezwaar tegen het bovenstaande omdat [de toestel al defect was bij het eerste gebruik]. Overeenkomstig de wettelijke garantie van 2 jaar, verzoek ik dan ook onverwijld om vervanging van het product, dan wel om ontbinding van de overeenkomst met terugbetaling van de koopprijs. Met vriendelijke groet,
Schade geleverde douche
Beste, Op 13/09/2024 werd deze douche afgeleverd op mijn werk op een pallet verpakt in plastic. Ik heb mij geen zorgen gemaakt gezien deze verpakking en heb deze in ons magazijn meteen veilig aan de kant gezet. Ik heb na de levering eerst de bestaande douche afgebroken vooraleer ik kon starten met de plaatsing van de nieuwe. Op zaterdag 5/10 heb ik de dozen voorzichtig vervoerd naar huis en heb ik niet meteen iets opgemerkt. Maar bij het uitpakken thuis en bij het openen van de laatste doos kwam ik op een hoop glas uit van de grootste wand. Die hoop glas lag volledig onderaan in een hoek waaruit ik concludeer dat dit niet gebroken was tijdens mijn transport, anders moet die volledig in het rond gelegen hebben. Dit moet al zo verticaal op de pallet gebroken en uitgezakt geweest zijn. Op 7/10 nam ik contact op met de Gamma Webshop Klantenservice met alle foto's en gegevens in de hoop dat ze mij snel verder konden helpen. Jammer genoeg moet ik mijn verzoek, na een maand bellen, mailen en een hoop geduld, opnieuw via Test Aankoop indienen. Hopelijk heeft dit nu wel een positief gevolg. Met vriendelijke groeten Maarten Degryse
Oplossing voor 2x te late levering
Geachte mevrouw/heer, Op [DATUM] kocht ik een [NAAM/TYPE/MERK VAN HET PRODUCT] in uw online winkel en betaalde ik [€] plus [€] verzendkosten. Beste Beste Bij de bevestiging van de bestelling met ordernr 32000526614 Keter Artisan 97 grijs/ zwarte fietsenberging werd mij meegedeeld dat de levering tegen 23/9 zou plaatsvinden. Dan zou het 30/9 geleverd worden vlgs mail. De goederen werden echter pas geleverd op 2/9 totaal onverwacht en onaangekondigd, een volle 9 dagen later dan overeengekomen. Ik voorzag op de 2 geplande data vrienden en mijn broer en vader om te komen helpen om het tuinhuis in mekaar te zetten daar ik een alleenstaande mama ben van 4 eigen kinderen en 3 pleegbabytjes. Deze vertraging heeft mij als ernstige schade opgeleverd: dat mijn broer 2x een dag verlof opnam voor niets, dat het tuinhuis hier nu ligt en ik niemand meer vind om het in mekaar te zetten wat DRINGEND NOODZAKELIJK IS OWV VOCHTPROBLEEM IN DE KELDER WAARDOOR DE BABYSPULLEN DIE DAAR STAAN BESCHIMMELEN, , zal ik niet aarzelen om juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Ik eis dat Gammaservice dit tuinhuis GRATIS in mekaar komt zetten en dat ik 25% krijg op de aankoopprijs om de mensen die maar liefst 2x naar hier kwamen en zelfs verlof opnamen iets te kunnen betalen voor de moeite. Met vriendelijke groet, Bijlagen: • Orderbevestiging • Betalingsbewijs
Wiesbaden toiletblokjes tasten wc-deksel aan
Geachte mevrouw/heer, Op 3/7/2024 kocht Wiesbaden toiletblokjes 12 stuks blauw aan. Na 10 dagen zijn spatten van het blauwe water op het wc deksel van tijdens de spoelingen, niet meer weg te krijgen. Daarmee is ons de mening toegedaan dat dit niet de bedoeling is dat dergelijke spatten niet meer weg te krijgen zijn, en voldoet het product niet naar wens. Ik wil dan ook een terugbetaling van het aankoopbedrag van 16,99 euro. Reeds contact opgenomen te hebben met dichtsbijzijnde Gamma uit de buurt kreeg ik een negatief antwoord omdat de verpakking reeds is geopend. Het gaat mij niet over de al dan niet geopende verpakking, dan wel over de beschadiging dat het product heeft aangericht door ingewerkte blauwe spatten op het wc deksel.
Valse reclame voor korting
Beste, in de week van 13/05/2024 waren wij online op zoek naar een Shine bezem 7 m met telescopische steel. Wij hadden dit product bij Gamma gevonden aan 54,99€. In die week hoorden wij op de radio reclame dat het op zondag 19/05/2024 20% korting was bij elke online bestelling. Daarom hebben wij tot die zondag gewacht. Dus wanneer ik dit product wilde bestellen, zag ik dat ze de prijs verhoogd hadden naar 74,99€ en nu aanboden voor 54,99 €. Omdat wij dit nodig hadden, heb ik het product besteld, maar ineens via de app een klacht neergelegd. Omdat ik nog geen antwoord heb gekregen, heb ik vandaag gebeld naar de klantendienst en het enige wat zij mij zeggen is dat zij niet over de prijs gaan en niet weten waarom de prijs eerst verhoogd werd. Ik heb jammer genoeg geen foto genomen van de vorige prijs, omdat ik dit natuurlijk niet verwacht had. Graag uw advies hierover. Groetjes van Pascale
Huurprijs moeten betalen ondanks defect toestel
Beste,Ik huurde op 08/05/2024 een thermische verticuteermarchine. Ik heb deze opgestart volgens de instructies in de handleiding. Zodra het toestel aanstond, ontstond er een zware witte rookwolk, wat geen normale werking lijkt te zijn voor zo'n toestel. Ik dacht dat dit misschien lag aan een lange periode van stilstand, dus heb ik het toestel enkele minuten laten draaien, zowel in lage als in hoge toerentallen. Echter leek de situatie niet te verbteren. Ik belde de winkel om dit te melden, waarop er mij gevraagd werd om het toestel terug te brengen. Ik heb hier video's en foto's van genomen (zie bijlage). Toen ik de beelden toonde aan de medewerkers, gaven ze toe dat dat niet normaal was. Ik ging ervan uit dat er een oplossing gezocht zou worden, echter is het niet verder gekomen dan mij de volledige dagprijs aan te rekenen van €53,00, terwijl ik duidelijk heb aangegeven dat ik het toestel niet eens heb kunnen gebruiken. Ik vind dit absurd: er wordt mij gevraagd om het toestel terug te brengen, er wordt toegegeven dat de rook niet normaal is maar toch wordt mij de hele dagprijs aangerekend. Ik vind dit onrechtvaardig en voel me bedrogen. Ik vind het niet terecht dat er zo werd omgegaan met deze situatie. Ik gaf in de winkel nog aan dat als zij mij konden bevestigen dat er geen risico's waren ondanks de rook, ik het toestel gewoon terug mee naar huis zou nemen om mijn klus af te werken. Ik had het toestel immers gehuurd tot 18u, ik had dus nog anderhalf uur (ik stond om 16u33 in de winkel) en woon op minder dan 10 minuten rijden. Ik stelde ook voor of ik in ruil eventueel de elektrische verticuteermachine kon meenemen, dan had ik alsnog minstens mijn klus kunnen afwerken en had ik toch voor iets betaald. De medewerker Nathan vertoonde echter geen enkele bereidheid tot het zoeken naar een oplossing en leek de case zo snel mogelijk te willen sluiten. Wellicht voelde hij zich onder druk door de vele klanten die met vragen stonden aan te schuiven aan de balie. Tot mijn verbazing liet hij me weten dat hij de retourbon al had afgesloten en dat er niets meer aan gedaan kon worden. Ik werd dus per definitie schaakmat gezet. Gezien de drukte en de zeer chaotische aanpak heb ik maar besloten om de retourbon te tekenen, veel verder dan dit waren we toch niet gekomen en veel andere keuzes had ik op dat moment duidelijk niet. Ik heb dus €53 moeten betalen voor een toestel dat onbruikbaar was, heb mijn klus niet kunnen afwerken, heb geen oplossing aangeboden gekregen en moet nu nog extra kosten gaan maken om mijn tuin alsnog op orde te kunnen hebben. U begrijpt dat als er toestellen worden verhuurd, de verhuurder de verantwoordelijkheid heeft om de goede en veilige werking van het toestel te waarborgen en eventuele gebreken, zoals deze, op voorhand kenbaar te maken. Dan had ik dit kunnen anticiperen en het toestel kunnen gebruiken. Ik heb niet de juiste service gekregen waarvoor ik uiteindelijk heb moeten betalen. Ik verwacht dus een eerlijke tegemoetkoming.Ik kom al jaren naar deze winkel en betreur ten zeerste deze gang van zaken. Tevens wil ik er graag bij vermelden dat ik op zaterdag 11 mei een identiek toestel heb gehuurd bij Gamma Kampenhout. Hiermee ondervond ik geen enkel probleem, wat voor mij dus de bevestiging is dat er wel degelijk iets mis was met het toestel van Machelen.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten