Terug

Misleidende garantieclaims en weigering kosteloos herstel

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Garantie

Klacht

S. K.

Naar: GAMMA (Webshop)

08/07/2025

Op 10 september 2022 kocht ik in uw winkel Gamma een Qlima split-unit airco SC 5248 (4600 W) (kassabon nr. 22091013200013010603). Op mijn aankoop is de wettelijke garantie van 2 jaar van toepassing en uw webshop vermeldt bovendien garantie tot 10-09-2026. Tijdens de aankoop is mij mondeling toegezegd dat het toestel 4 jaar garantie zou krijgen. In bijlage vindt u een kopie van de aankoopfactuur. 1. Communicatie bij eerste winkelbezoek Bij mijn eerste bezoek aan uw winkel werd geen enkele beperking op de garantie genoemd: noch dat compressor­storingen niet onder garantie vallen, noch dat enkel de printplaat gedekt zou zijn. 2. Reactie bij defect (3 juli 2025) U liet mij per e-mail weten dat: de P4-fout “een compressor­storing” betreft en niet kosteloos onder uw garantie valt; ik zelf een erkende koeltechnicus moet inschakelen voor een betaalde herstelling; de extra garantie van Qlima uitsluitend op de compressor zou gelden, ondanks uw webshopvermelding van garantie tot 2026. 3. Inconsistentie leverancier versus winkel Eerder heb ik rechtstreeks contact gehad met de leverancier PVG Belgium. Telefonisch bevestigden zij dat zowel de compressor als de printplaat in de outdoor-unit defect kunnen zijn, maar zij bieden alleen tegen betaling (€ 185 incl. btw + verzending) een vervangende printplaat aan. Pas nu, wanneer zij constateren dat de compressor vervangen moet worden, zoeken zowel Gamma als PVG een uitvlucht om de garantie af te wijzen. Dit druist in tegen uw eigen garantiebeloften en wekt de indruk van wanpraktijken. 4. Wettelijke garantieverplichtingen De garantiewet stelt dat de verkoper bij een defect tijdens de garantieperiode: kosteloos moet overgaan tot herstelling; bij onmogelijkheid van herstel kosteloos moet overgaan tot vervanging van het product; pas tot terugbetaling mag overgaan als herstel en vervanging beide niet mogelijk blijken; de consument niet mag verplichten tot heraankoop of externe dienstverlening op eigen kosten. Ik beroep mij hierbij op de wettelijke garantie van 2 jaar én op de door u schriftelijk gecommuniceerde garantie tot 10-09-2026 en de mondelinge toezegging van 4 jaar garantie. Ik verzoek u vriendelijk: binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief kosteloos de P4-fout te herstellen door uw eigen technische dienst of een erkende installateur in te schakelen; indien herstel niet mogelijk blijkt, het volledige aankoopbedrag terug te betalen op mijn bankrekening. Ik reken erop dat u uw wettelijke garantieverplichtingen én uw eigen garantie­beloften nakomt. Dit schrijven geldt als ingebrekestelling. Bijlagen: Aankoopfactuur kassabon nr. 22091013200013010603.pdf Screenshot Gamma-webshop (garantie tot 10-09-2026) E-mailcorrespondentie met PVG Belgium E-mailcorrespondentie met Gamma

Berichten (2)

GAMMA (Webshop)

Naar: S. K.

08/07/2025

Nous vous remercions de votre courriel. Nous ferons de notre mieux pour vous répondre dans les plus brefs délais. Afin de vous offrir le meilleur service possible, nous avons créé pour vous un numéro de ticket personnel :3202056. Merci de communiquer ce numéro de ticket lorsque vous recontactez notre service clientèle. Avez-vous déjà consulté la foire aux questions surnotre site? Il est très probable que vous y trouverez la réponse. Vous avez une question sur un travail à exécuter ou sur un de nos produits? N’hésitez pas à passer dans un magasin GAMMA. Nos collaborateurs se feront un plaisir de vous aider. Grâceà cette carte, vous trouverez rapidement le magasin le plus proche avec les heures d’ouverture, le numéro de téléphone et l’itinéraire. Cordialement, Votre équipe GAMMA Ce message est envoyé automatiquement. Merci de ne pas y répondre.

GAMMA (Webshop)

Naar: S. K.

08/07/2025

Nous vous remercions de votre courriel. Nous ferons de notre mieux pour vous répondre dans les plus brefs délais. Afin de vous offrir le meilleur service possible, nous avons créé pour vous un numéro de ticket personnel :3202056. Merci de communiquer ce numéro de ticket lorsque vous recontactez notre service clientèle. Avez-vous déjà consulté la foire aux questions surnotre site? Il est très probable que vous y trouverez la réponse. Vous avez une question sur un travail à exécuter ou sur un de nos produits? N’hésitez pas à passer dans un magasin GAMMA. Nos collaborateurs se feront un plaisir de vous aider. Grâceà cette carte, vous trouverez rapidement le magasin le plus proche avec les heures d’ouverture, le numéro de téléphone et l’itinéraire. Cordialement, Votre équipe GAMMA Ce message est envoyé automatiquement. Merci de ne pas y répondre.

Bemiddeling door Testaankoop 15 juli 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform