Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Vertraagde vlucht
Op 12/09/2024 vertrokken mijn vrouw en ik op een 8-daagse all-in vakantie naar Zakynthos. Onze heenvlucht met Brussels Airlines van Brussel Zaventem, met vertrek om 16:05 zou ons om 20:05 in Zakynthos brengen. We zijn echter ongeveer 24 uur later gearriveerd. Na vertrek, is het vliegtuig eerst een tijdje blijven cirkelen rond het eiland, dan liet de piloot weten dat hij zou uitwijken naar Athene om brandstof te tanken. In Athene werd ons meegedeeld dat de luchthaven van Zakynthos ondertussen gesloten was. 2 opties: uitstappen in Athene, op eigen verantwoordelijkheid en kost op Zakynthos zien te geraken. 2de optie: terugvliegen naar Brussel , op hotel, en de volgende dag tussen 9 en 10 uur terugvliegen naar Zakynthos. Na 3 uur op de grond in Athene, arriveerden we midden in de nacht in Zaventem. In tegenstelling tot andere passagiers die bij andere reisorganisaties geboekt hadden en informatie kregen over een geboekt hotel en taxi, kwam er van de Blauwe Vogel niets. Hotels in de omgeving waren ofwel volzet of beantwoordden de telefoon niet, wij hebben dus de nacht op de luchthaven doorgebracht, op harde stoelen. In de ochtend hoorden we van Brussels Airlines dat we op een nieuwe vlucht konden om 13:00 uur. Om 10:45 pas kregen we dezelfde informatie van de Blauwe Vogel( na meerdere mails) Later kwam er nog een mail van hen met de boodschap dat er compensatie kan aangevraagd worden via de luchtvaartmaatschappij, iedereen zou daarover gemaild worden. Is nog niet gebeurd. Wij hebben dus ongeveer 24 uur gedaan over een reis van geen 3 uur, hebben een dag vakantie gemist, en het enige dat ik op mijn vele mails als antwoord krijg is: we sturen het door naar de directie. We kunnen ook niet rechtstreeks compensatie vragen aan Brussels Airlines, daar we niet beschikken over de nodige gegevens daar dit een groepsboeking was van de Blauwe Vogel. Dus ofwel zorgt De Blauwe Vogel dat dit in orde komt, ofwel geeft ze ons de informatie om het zelf te doen.
FOLDER STROOKTE NIET MET DE REIS
Geachte mevrouw/heer, Op 11/05/2024 tot 24/05/2024 hadden we (ik spreek voor gans de groep) een reis naar Bali geboekt. Op de infodag te Antwerpen waar we geboekt hebben kregen we een folder waarin stond dat het een 14 daagse rondreis was volpension (zie bijlage) en plots werden we ginds geconfronteerd met het feit dat de lunches en de avondmalen tijdens het strandverblijf (4 dagen) niet inbegrepen was want dit stond zo op de site. Begrijpe wie begrijpe kan. een aantal personen nam contact op met de blauwe vogel via mail maar kreeg enkel te horen dat ze de site maar hadden moeten raadplegen. Dit heeft geleid tot nog een grote bijkomende uitgave. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen 21/06/2024 ons een degelijk antwoord te bezorgen. Met vriendelijke groeten, Bijlage: - Kopie folder. kAN DEZE NIET UPLOADEN.
probleem terugbetaling compensatie
ik bracht de Blauwe Vogel op de hoogte de dag van mijn klacht of ongenoegen. Eens thuis stuurde ik hen een gedocumenteerde email met foto's en gedetailleerd commentaar. Zij hebben mijn klacht au serieu genomen wat ook niet anders kon.... maar ik krijg terug een tegoedbon van 200 euro voor een VOLGENDE REIS. Dit betreur ik ten zeerste, de compensatie die ik vroeg, 170 euro, gaat over de voorbije reis naar Marokko waar ik als single bij de overnachting in de luxetenten in de woestijn, niet was verwacht en naast de keuken sliep en naast de warmwatergenerator met een open deur.... De compensatie handelt niet over deze reis, ik wens effectief een terugbetaling ! Zij brengen hun 'bon' waarschijnlijk onder 'kosten' in die ze kunnen in mindering brengen. IK NIET IK MOET EERST TERUG 2000 EURO SPENDEREN vooraleer ik mijn trauma moet verwerken..... Ik ga hier niet mee akkoord maar wat moet een kleine vis in de oceaan beginnen ???? Dat vraag ik mij af. Ook staat er niet perse dat ik deze bon op naam moet gebruiken maar het blijkt van wel.
begeleide rondreis maar geen gids aanwezig tijdens vertrek en missen van vlucht
Beste,Wij gingen van 2 december tot en met 16 december 2023 met de Blauwe Vogel op begeleide rondreis naar Zuid Afrika. Bij het vertrek was er niemand van de Blauwe Vogel aanwezig op de luchthaven in Zaventem. Geen probleem zou je denken maar onze vlucht Brussel Londen was veel te laat waardoor we de aansluiting misten in Londen richting Johannesburg. Ik probeerde iemand van de blauwe vogel te contacteren maar geen gehoor. Daar sta je dan om 21 u 20 s avonds, waar moesten we heen niemand was te bereiken. Ik heb dan iemand van British Airways aangesproken en die wist ons te zeggen dat we moesten herboeken voor de dag erna. Toen ik vroeg waar moeten we slapen, lieten ze ons wachten. Na een uur wachten kwam hij met de melding dat we op hotel moesten gaan. In het hotel aangekomen bleek dit gewoon kamer en ontbijt te zijn en we moesten de rest van de maaltijden zelf betalen. We hadden nog altijd geen antwoord van de blauwe vogel. De dag erna hebben we allemaal zelf onze herboeking gedaan, dit is toch echt de bedoeling niet van een georganiseerde reis. Uiteindelijk zijn we s avonds vertrokken richting Johannesburg en ja je kunt het al raden, drie koppels hadden hun valiezen niet. Er was nog geen blauwe vogel te zien. De gidsen stonden gewoon aan de hal te wachten. We zijn dan tot bij hun gegaan en ze hebben dan toch eindelijk iets gedaan nl british airways gevraagd om de valiezen te bezorgen. Dit alles was als resultaat 1 volledige dag kwijt van onze rondreis. We hebben die dag nog 8 uren op de bus gezeten en hebben niets gezien. We kwamen in onze lodge om 22 u doodop. De volgende dag waren de excursies ingekort, wat ook niet de bedoeling. was. De rest van de vakantie is goed verlopen, we hebben er nog kunnen van genieten, maar merkten dat sommige zaken die in de planning stonden niet doorgegaan zijn. De laatste twee dagen zou pure luxe moeten zijn, boutique hotel Kaapstad was een schande lauw eten, zand in de lakens, kakerlakken op kamer. Daar betalen wij 6.800 euro voor ons twee voor. En antwoord blauwe vogel : sorry we waren op de hoogte maar konden u moeilijk met een raket naar afrika sturen, mooi antwoord toch. en op melding ongedierte op kamer , Ooh is heel normaal in Afrika zeiden ze. De Blauwe heeft ons ook gemeld dat we als we nog een groepsreis boeken het niet met hun moet zijn. We eisen voor die verloren dag toch een compensatie. De Blauwe Vogel heeft heel de groep laten weten dat we een claim moeten indienen bij British Airways, maar ja dat moeten we natuurlijk ook weer zelf doen.
Slechte planning en organisatie reis en extra kosten
Beste,Wij zijn net terug van een reis naar Zuid-Afrika met de Blauwe Vogel. Deze reis bleek enorm slecht georganiseerd: talrijke uitstappen konden door een slechte tijdsbesteding/ planning niet doorgaan en we hebben verschillende dagen een ganse dag onderweg geweest en niets gezien. Een detail:- dag 1:vliegreis- dag 2 : we landen pas in de late namiddag (rond 15u30 aan het busje). Op de planning staat een wijndegustatie, bezoek aan het Taalmonument en kennismaking met Kaapstad. De gids verwittigt ons dat we voor het wijndomein/ Taalmonument meer dan 3 uur op de bus zullen zitten en we worden afgeraden om deze uitstap te doen. We bezoeken alleen de Tafelberg. De zetellift is gesloten. Ingang Taalmonument en Wijndegustatie: kwijt. - dag 3: bezoek Houtbaai, Kaap Goede Hoop en Boulders: ok. We moeten lang in de rij staan omdat kaartjes niet op voorhand werden aangekocht. Zetellift blijkt opnieuw gesloten door weersomstandigheden- dag 4: Zetellift Tafelberg blijkt opnieuw gesloten. Bedrag ingang: kwijt. We houden geen halt in Stellenbosch: jammer. Wijndegustatie: amper uitleg. Safari gaat door. - dag 5: Diaz museum ok. In Mosselbaai is er weinig te zien en we moeten er meer dan 3 uur spenderen omdat de gids een lunchdate heeft. Bezoek aan de struisvogelfarm uitgesteld. Weinig gezien. - dag 6: Struisvogelfarm ingehaald. Andere geplande uitstappen konden doorgaan (Swartbergpas, Cangocaves)- dag 7: Amper iets gezien: we gaan naar een winkelcentrum en erna naar een overtoeristisch Knysna waar we lunchen. We zien niets van Tsitsikamma National/ Stormsriver park omdat dit volgens de gids optioneel is. Dit staat nochtans vermeld op de planning bij het aankopen van de reis. - dag 8: We bezoeken de big three en we stoppen aan de autosnelweg waar we vanop de pechstrook een kloof bekijken. We rijden naar Port Elisabeth waar volgens de gids veel te zien is. De gids was er blijkbaar in jaren niet geweest want het mooie hotel dat hij wilde laten zien bleek gekraakt, de grootste vlag van Zuid-Afrika bleek weg en er was algemeen heel weinig te zien. Het bleek er bovendien hel onveilig. We werden gewaarschuwd door het personeel van het hotel dat we enkel de kustlijn mochten bezoeken. - Dag 9: binnenlandse vlucht en ganse dag in de bus. Voor oudjaar bleek niets voorzien: om 21u kregen we de rekening voor de dranken waarna we verwacht werden het restaurant te verlaten. Dag 10: Rondavels en Bourkes Luck Potholes: ok. God's Window bleek gesloten door mist. Alweer een ingang (die door de organisatie niet betaald was) 'kwijt'. Dag 11: In de voormiddag bleek niets gepland. Omdat de groep aandrong zijn we naar de Graskop Gorge lift gegaan (omdat dit ook op de planning stond waarvoor we betaald hadden). In de namiddag aankomst Kruger Park. Dag 12: Kruger Park okDag 13: Vreselijk: NIETS gedaan. Meer dan 11u op de bus. We kwamen aan in het donker. Dag 14: Omdat we aandrongen hebben we een verkorte wandeling om 6u in de Lodge gedaan (omdat we anders niks gezien hadden van de Zebra Country Lodge). De reptielenfarm mochten we niet bezoeken. Nadien een spurt door Pretoria (2 uren) om nadien het vliegtuig terug naar naar huis te nemen. Algemeen was het eten van mindere kwaliteit ( in Oudtshoorn was het eten wel in orde). Nochtans is eten à la carte er niet duur en lekker, maar voor de Blauwe Vogelgasten bleken er meestal dezelfde buffetten voorzien te zijn met weinig smaak. Andere groepen aten vaak wel à la carte. De kwaliteit van de lodges was wisselend. Hier kunnen we echter mee leven, maar de vele gemiste kansen en ervaringen om het land beter te leren kennen vinden we onvergeeflijk. De manier van fooien geven vonden we vrij agressief en het bleek een pak meer dan aanvankelijk vermeld door de Blauwe Vogel. We moesten ook telkens fooien geven voor de uitstappen die niet werden gedaan. Het is ook jammer dat niet alles wat op de planning bij verkoop staat op de effectieve planning staat. Het kost meer omdat het doorgaat in de feestperiode, maar er wordt niks voorzien voor Kerst/ oudjaar/ nieuwjaar. Bovendien zijn ook verschillende zaken in vakantie (bijvoorbeeld de school, boerderijen) waardoor we minder konden zien.
Vraag tot compensatie
Beste,Ik heb jullie reeds 4x een klachten e-mail doorgestuurd aangaande de reis naar Guatemala van 06 okt 2023. Echter werden mijn emails door jullie telkens en tot op heden gewoon genegeerd. Ik ben totaal niet akkoord met deze gang van zaken en insisteer dan ook op een deftig antwoord met een voorstel tot compensatie. Hierbij nogmaals mijn email:Beste De Blauwe Vogel,Met deze mail willen we toch nog even terug komen op de Guatemala-Honduras reis van 6-19 okt2023. Tijdens de reis hebben we jullie al een mail doorgestuurd. We willen nog eens benadrukken dat we alle begrip hebben voor de moeilijke situatie die ontstaan is met deze rondreis. En opnieuw ook alle lof voor de Guatemalteekse gids Belinda. Zij was voor ons echt wel een lichtpuntje. Echter blijven we toch wel achter met een kater en wel om verschillende redenen:Ten eerste begrijpen we echt niet waarom jullie deze reis hebben laten doorgaan terwijl jullie toch al op de hoogte waren van bepaalde moeilijkheden. Vooral ook door de aard van het land (als je de adviezen van Buitenlandse zaken erop naleest, zelfs van voor 7 okt, is het toch duidelijk dat Guatemala zelfs onder de beste omstandigheden een vrij onstabiel land is), lijkt het ons dat er nogal lichtzinnig is omgesprongen met de beslissing om alles maar te laten doorgaan. Als jullie al op 5 oktober wisten dat de voorziene gids haar stad niet uit raakte, dan kon men zich toch al afvragen of de situatie mogelijks kon escaleren. En toch laten jullie ons vertrekken om ons dan, bij aankomst, na een lange reis, de koude douche te presenteren bij monde van Belinda, aangaande de situatie in het land en het dan al aangepaste programma. Op 9 oktober hebben we telefoon gekregen van een voor mij onbekend nummer in Brussel. Blijkt nu dat dat Buitenlandse zaken was die probeerde contact op te nemen. Later die dag ook een bericht ontvangen van de Belgische ambassade in Panama om te vragen hoe alles ging en waar we nu waren. (Lang leve travellersonline). We waren daar zeker aangenaam door verrast, en begrepen toen ook dat de situatie al van die aard was dat een goeie opvolging nodig was. Echter van onze reisagent, geen berichtje of boodschap. Belinda mocht alles maar opknappen. Zo komt dat op dat moment over op uw klanten.Eerste contact met jullie was dan op 10 okt, toen wij jullie gebeld hebben. Dat telefoontje heeft trouwens 14 minuten geduurd, benieuwd naar de kost! En daarna kwamen de mails... die zeer teleurstellend waren qua toon. De eerste indruk was toch wel dat jullie behoorlijk onder de indruk waren van eigen kunnen. Wij iets minder.... Bepaalde zaken in jullie mails waren echt not done en kwamen zeer slecht over.Even een paar citaten:De extra vliegtickets alleen al hebben ons 750 EUR per persoon gekost.Dat zijn kosten die de Blauwe Vogel draagt en we doen dat met plezier om jullie alsnog een mooie rondreis in Yucatan aan te bieden.Dit geeft aan uw klanten het gevoel alsof we een knieval van dankbaarheid moeten maken en misschien wel voorstellen om dit terug te betalen. Sorry maar hiervoor zijn jullie ofwel verzekerd, of dit wordt verrekend in het onkostenvakje in jullie jaarbudget. En zo'n onkosten horen nu eenmaal bij de job. Uw klanten hebben aan zo'n opmerkingen geen boodschap.We kregen ook al enkele vragen betreffende compensaties en dergelijke met een ietwat dreigend karakter.Het is niet omdat enkelingen dreigen naar de pers/testaankoop te stappen dat iedereen dan maar over dezelfde kam moet geschoren worden. In onze vorige mail hebben wij de vraag naar compensatie/tegemoetkoming ook gesteld maar zeker niet op een dreigende manier. Vervolgens komt de voorbarige hoera-email met het 7-daagse alternatief in Yucatan. Zoiets doorsturen alvorens alle vluchten geconfirmeerd waren, komt eerder amateuristisch over. Met als gevolg opnieuw een koude douche een uur laten dat er weer 2 extra dagen weg waren.... En dan is er op het einde van de reis ook nog dat akkefietje met een verkeerde link voor de visitax voor Mexico, ons bezorgd via Jonas vanwege het locaal agentschap. Daardoor hebben een aantal mensen 48USD betaald ipv 15USD. Gelukkig waren wij voort gegaan op de link in de TUIfly documenten en hebben we het correcte bedrag betaald en anderen van de groep daar ook mee geholpen (2 uur lang zelfs, we voelden ons net een reisleider, gratis en voor niks. Zal wel beroepsmisvorming zijn zeker...)Begrijp ons niet verkeerd, we zijn echt wel blij dat die 5 dagen Yucatan al met al zijn kunnen doorgaan maar we blijven toch grotendeels met een kater achter. En met het gevoel dat deze reis had moeten uitgesteld worden. Deze vakantie was alles behalve relaxerend, van de geboekte reis hebben we NIKS gezien en moesten we genoegen nemen met 5 dagen Yucatan. En daarom herhalen we onze vraag van de vorige email voor iets van compensatie/tegemoetkoming dat hier mag tegenover staan, ondanks de overmacht die jullie ongetwijfeld gaan aanhalen. Wachtend op een positief antwoord,Katrien GaublommeSibylle Blomme
Betaalde dienst niet uitgevoerd
Beste,als regelmatige reizigers hebben we voor de eerste keer een groepsreis geboekt bij de Blauwe Vogel: een groepsreis naar Jordanië met vertrek op 27 oktober en terugreis op 3 november 2023.De offerte en het voorgestelde programma vermeldde een ochtendvlucht naar Amman op 27 oktober, waarbij bij aankomst een diner en overnachting in Amman zou zijn. Het definitieve programma dat we nu ontvingen vermeldt een avondvlucht met aankomst op de luchthaven na 02.00 uur de volgende dag. Door de veiligheidscontroles en wachttijd afhaling bagage met transport naar hotel is het waarschijnlijk dat we niet voor de vroege ochtend in het hotel aankomen. Na de check-in zullen we bijna zeker direct moeten gaan ontbijten en zonder slaap vertrekken voor het eerste dagprogramma.Hierdoor worden volgende door ons betaalde diensten niet geleverd: diner en eerste overnachting in hotel. Verder zal de slapeloze nacht de kwaliteit van beleving op het eerste dagprogramma zeker hypothekeren.We begrijpen ten volle dat vluchturen kunnen wijzigen tussen reservatiedatum en vertrekdatum. Indien dit echter impliceert dat bepaalde diensten komen te vervallen, dan moeten deze worden terugbetaald aan de reiziger, zeker in dit geval waar de Blauwe Vogel reeds een aantal weken op voorhand op de hoogte was van deze wijziging en dus diner en één nacht kamerreservatie had kunnen annuleren bij het hotel.We hebben hen hierover een paar emails gestuurd maar krijgen enkel een standaard nietszeggend antwoord terug, zonder voorstel tot tegemoetkoming.We zien ons dan ook verplicht om Test Aankoop van deze praktijken op de hoogte te brengen met de vraag om de Blauwe Vogel aan te sporen tot gepaste actie.Concreet zien op de website van hotel Movenpick in Amman dat de prijs voor een kamer (2 pers.) in halfpension 250 euro is op 27 oktober, en deze voor een kamer (1 pers.) 197 euro. De prijs voor ontbijt kennen we niet, we schatten hiervoor 25 euro pp. We vragen dus een terugbetaling van 372 euro als niet geleverde dienst.
Annulatie reis
Beste, ik had een pakketreis geboekt met vertrek op 7 mei 2023.Ik had die betaald met visa en dacht dat er annulatie inbegrepen was. Daarom heb ik bij de reis zelf geen annulatie meegeboekt.Door het plots overlijden van mijn moeder,1st graad,op 6 mei,heb ik jammerlijk genoeg, mijn reis onmiddelijk moeten annuleren.Ik heb kontact opgenomen met de organisator en gevraagd of ik een terugbetaling of voucher kon krijgen.Andwoord Nee. Je moet bij de bank horen. Ze sturen mij een annulatiebon. Bij de bank gehoord en uitgelegd wat de reden was, antwoord NEE. Ik moet bij het reisbureau horen.want bij Visakaart zit Geen annulatie in voor een reis, enkel bij een Masterkaart gold,wat ik niet wist.Nog eens geprobeert bij reisbureau, antwoord weer Nee.ze moeten de diensten betalen, waar ik dus niet was en ook dus niet verbleven heb of gekonsummeerd. Waar is dan het menselijke nog??
CORONAONDERBREKING REIS
Mijn echtgenoot en ik hadden een groepsreis naar Namibië geboekt , vertrek 13/3/2020, bij de Blauwe Vogel die haar afrikareizen afneemt bij Live tot Travel. Ondanks de geruchten dat reizen niet meer mogelijk zou zijn, hebben ze onze groep toch laten vertrekken. Na 4 dagen zijn we noodgedwongen moeten terugkeren omdat Namibië zijn luchtruim ging sluiten. Op 18/3/2020 waren we via Kaapstad en Doha weer in Zaventem. We kregen een schrijven van Live to Travel dat er geen schadevergoedingsrecht was omwille van de onvermijdbare en buitengewone omstandigheden.Later is er dan een toegave gedaan door Live to Travel en konden we via de Blauwe Vogel een afrikareis boeken aan - 20 %. Ik vermoed dat geen van onze reisgenoten hierop ingegaan is. Recentelijk vernamen dat het Europees Gerechtshof beslist heeft dat wie een pakketreis geboekt had in coronatijd, recht heeft op een terugbetaling indien de diensten waarvoor men betaald had niet uitgevoerd waren. Voor ons geval dus. Wij dienen klacht in en wensen een terugbetaling van een gedeelte van de reissom te bekomen.Wij vernemen dat velen van onze groep dezelfde klacht indienden via uw kanalen.
Compensatie vervroegde terugkeer pakketreis door Corona
We boekten een groepsreis Namibië van 14dagen (13/3/20 - 26/3/20) (€3390 + single toeslag = 3740) en na 2 dagen ter plaatse kregen we te horen dat we wegens covid vervroegd dienden terug te keren (18/3/20).We kregen geen enkele compensatie. Na verschillende pogingen bij zowel De Blauwe Vogel als Live To Travel in groep. Telefonisch, aangetekend schrijven... Steeds kregen we 'overmacht' te horen. Het gevoel dit dit kon vermeden worden door ons niet te laten vertrekken was groot maar we gaven het op...In het nieuwsbericht op VTM 19/01/2023 van 19u hoorden we de uitspraak van Europees hof van justitie betreffende de verplichte terugbetaling van pakketreis wanneer men niet heeft ontvangen waarvoor men heeft betaald. Wij vallen duidelijk in deze categorie.Dat dit nu Europees bevestigd werd motiveerde ons om dit terug als groep op te nemen.De juridische dienst van testaankoop raadde via bepaalde leden van de groep aan om eerst via deze weg individueel klacht in te dienen alvorens ons terug in groep te laten vertegenwoordigen.Wij hopen alsnog op rechtvaardigheid en zouden graag de gemiste overnachtingen in de geboekte lodges, de maaltijden en de inbegrepen inkomgelden voor diverse activiteiten, nationale parken enz...terugbetaald krijgen.Ik kijk alvast uit naar jullie reactieThys Charis Oude Bosuilbaan 812100 Deurne 0474 327 593Mijn reisgezel die ook single had was Verveckken Nancy
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten