Terug

Slechte planning en organisatie reis en extra kosten

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

S. M.

Naar: De Blauwe Vogel

07/01/2024

Beste,Wij zijn net terug van een reis naar Zuid-Afrika met de Blauwe Vogel. Deze reis bleek enorm slecht georganiseerd: talrijke uitstappen konden door een slechte tijdsbesteding/ planning niet doorgaan en we hebben verschillende dagen een ganse dag onderweg geweest en niets gezien. Een detail:- dag 1:vliegreis- dag 2 : we landen pas in de late namiddag (rond 15u30 aan het busje). Op de planning staat een wijndegustatie, bezoek aan het Taalmonument en kennismaking met Kaapstad. De gids verwittigt ons dat we voor het wijndomein/ Taalmonument meer dan 3 uur op de bus zullen zitten en we worden afgeraden om deze uitstap te doen. We bezoeken alleen de Tafelberg. De zetellift is gesloten. Ingang Taalmonument en Wijndegustatie: kwijt. - dag 3: bezoek Houtbaai, Kaap Goede Hoop en Boulders: ok. We moeten lang in de rij staan omdat kaartjes niet op voorhand werden aangekocht. Zetellift blijkt opnieuw gesloten door weersomstandigheden- dag 4: Zetellift Tafelberg blijkt opnieuw gesloten. Bedrag ingang: kwijt. We houden geen halt in Stellenbosch: jammer. Wijndegustatie: amper uitleg. Safari gaat door. - dag 5: Diaz museum ok. In Mosselbaai is er weinig te zien en we moeten er meer dan 3 uur spenderen omdat de gids een lunchdate heeft. Bezoek aan de struisvogelfarm uitgesteld. Weinig gezien. - dag 6: Struisvogelfarm ingehaald. Andere geplande uitstappen konden doorgaan (Swartbergpas, Cangocaves)- dag 7: Amper iets gezien: we gaan naar een winkelcentrum en erna naar een overtoeristisch Knysna waar we lunchen. We zien niets van Tsitsikamma National/ Stormsriver park omdat dit volgens de gids optioneel is. Dit staat nochtans vermeld op de planning bij het aankopen van de reis. - dag 8: We bezoeken de big three en we stoppen aan de autosnelweg waar we vanop de pechstrook een kloof bekijken. We rijden naar Port Elisabeth waar volgens de gids veel te zien is. De gids was er blijkbaar in jaren niet geweest want het mooie hotel dat hij wilde laten zien bleek gekraakt, de grootste vlag van Zuid-Afrika bleek weg en er was algemeen heel weinig te zien. Het bleek er bovendien hel onveilig. We werden gewaarschuwd door het personeel van het hotel dat we enkel de kustlijn mochten bezoeken. - Dag 9: binnenlandse vlucht en ganse dag in de bus. Voor oudjaar bleek niets voorzien: om 21u kregen we de rekening voor de dranken waarna we verwacht werden het restaurant te verlaten. Dag 10: Rondavels en Bourkes Luck Potholes: ok. God's Window bleek gesloten door mist. Alweer een ingang (die door de organisatie niet betaald was) 'kwijt'. Dag 11: In de voormiddag bleek niets gepland. Omdat de groep aandrong zijn we naar de Graskop Gorge lift gegaan (omdat dit ook op de planning stond waarvoor we betaald hadden). In de namiddag aankomst Kruger Park. Dag 12: Kruger Park okDag 13: Vreselijk: NIETS gedaan. Meer dan 11u op de bus. We kwamen aan in het donker. Dag 14: Omdat we aandrongen hebben we een verkorte wandeling om 6u in de Lodge gedaan (omdat we anders niks gezien hadden van de Zebra Country Lodge). De reptielenfarm mochten we niet bezoeken. Nadien een spurt door Pretoria (2 uren) om nadien het vliegtuig terug naar naar huis te nemen. Algemeen was het eten van mindere kwaliteit ( in Oudtshoorn was het eten wel in orde). Nochtans is eten à la carte er niet duur en lekker, maar voor de Blauwe Vogelgasten bleken er meestal dezelfde buffetten voorzien te zijn met weinig smaak. Andere groepen aten vaak wel à la carte. De kwaliteit van de lodges was wisselend. Hier kunnen we echter mee leven, maar de vele gemiste kansen en ervaringen om het land beter te leren kennen vinden we onvergeeflijk. De manier van fooien geven vonden we vrij agressief en het bleek een pak meer dan aanvankelijk vermeld door de Blauwe Vogel. We moesten ook telkens fooien geven voor de uitstappen die niet werden gedaan. Het is ook jammer dat niet alles wat op de planning bij verkoop staat op de effectieve planning staat. Het kost meer omdat het doorgaat in de feestperiode, maar er wordt niks voorzien voor Kerst/ oudjaar/ nieuwjaar. Bovendien zijn ook verschillende zaken in vakantie (bijvoorbeeld de school, boerderijen) waardoor we minder konden zien.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform