Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
R. V.
22/04/2024

Onmogelijkheid annulering aangevraagd krediet

Beste, Reeds sinds enkele maanden probeer ik zonder succes een kredietaanvraag voor een MacBook Air van Apple (dossiernummer: 113000294991) te annuleren. Ik heb reeds meerdere mails gestuurd en tot tweemaal toe de klantendienst van Cetelem gecontacteerd, maar zonder succes (zie onderstaande berichten). Tot overmaat van ramp kreeg ik vandaag een herinnering voor een onbetaalde schijf van de lening die ik dus al sinds 3 dagen na de aanvraag probeer te annuleren.Mijn eerste contact bij de klantendienst van Cetelem, een drietal dagen na de aanvraag (die door een technisch probleem overigens niet kon worden afgerond), verzekerde me ervan dat, indien ik een mail naar mycredit@cetelem zou sturen, de aanvraag kosteloos geannuleerd kon worden aangezien ik me nog binnen de opzegtermijn van twee weken bevond deze collega vond zelfs geen dossier terug op mijn naam (!) Een tweede telefoontje en drie emails later, blijf ik mails en telefoonberichten krijgen die simpelweg de aanvang van de eerste afbetaling aankondigen. Drie weken geleden antwoordde een medewerker van Cetelem dat Apple op de hoogte was, maar zij het bedrag moeten terugstorten vooraleer de aanvraag geannuleerd kan worden. Dit is echter geen correcte gang van zaken: ik heb er reeds meerdere keren op gehamerd dat bij de ‘afronding’ van mijn initiële online kredietaanvraag een technische foutmelding ervoor zorgde dat deze niet kon worden afgerond (!) Om nog maar te zwijgen van mijn eerste contact bij Cetelem die me ervan verzekerde dat er géén kredietaanvraag op mijn dossiernummer stond. Overigens vielen mijn vorige pogingen tot annulering via mycredit@cetelem.be grotendeels in dovemansoren. De annulering in kwestie wordt mij simpelweg onmogelijk gemaakt door mij in eerste instantie ervan te verzekeren dat er geen dossier op mijn naam staat, om nadien tóch de aanvraag op te starten en mijn mails tot dusver – op één antwoord na – te negeren. Daarnaast heb ik de bestelde computer nooit opgehaald en zou de bestelling via Apple, ten gevolge van het niet ophalen, automatisch geannuleerd moeten zijn. Bovendien heeft mijn opgegeven bankrekening momenteel geen provisie, en zal ik niet aarzelen juridische stappen te ondernemen indien de eerste schijf toch zal worden aangerekend door Cetelem. Hopelijk haalt deze klacht iets uit. Met vriendelijke groet, Raphaël Van Cappellen

Afgesloten
E. C.
8/04/2024

Fraude met gegevens

Beste,Mijn vrouw A.V is op 9 februari 2024 opgelicht. Ze zou een lening aangegaan zijn van 14 000 euro. Na lang aandringen kregen we geen verdere info door de Wet op de Privacy. Door het parket kregen we eindelijk de kredietaanvraag en de aflossingstabellen op 15 maart 2024. De gegevens bij de kredietaanvraag zijn volkomen onjuist. Enkel de gegevens van haar identiteitskaart, bankgegevens waren juist. Bovendien had men dadelijk kunnen zien dat de andere gegevens niet klopten. Was men hier alert voor geweest, hadden we deze schade niet gehadTestaankoop en onze eigen bank vroegen zich dan ook af hoe een elektronische ondertekening verloopt en hoe de kredietinstelling er zeker van was dat mijn vrouw diegene was, die de kredietaanvraag deed.Wij kregen geen aflossingstabellen omdat ook het mailadres onjuist was.Wat we wel kregen was een bericht op 29 februari van 8810 met 2 berichten tegelijkertijd. Een om via de link te ondertekenen (Wat?). En een dat er op 9 maart een sms 379 euro zou afgehaald worden van mijn rekening.Toen ik meldde dat dit een fraudegeval was, heeft men hier geen rekening mee gehouden. Ik had nochtans de PV doorgestuurd. De mail was direct en er was geen bemiddeling mogelijk. Daarop heeft mijn dadelijk de 14 000 euro teruggestort met natuurlijk de nodig kosten bovenop omdat ze zich schaamde en zo vlug mogelijk van alles af wilde zijn. Toch stellen wij ons vragen.De manier waarop u reclame maakt voor een snelle elektronisch lening is een paradijs voor fraudeurs. Mijn vrouw had al snel door dat ze met een oplichter te maken had en had de samenwerking verbroken. Dit was buiten Cetelem gerekend, die met valse persoonsgegevens een krediet heeft toegekend. Daardoor is haar schuld nu vier keer zo groot.Ik raad iedereen aan om GEEN gebruik te maken van een digitale aanvraag bij Cetelem. Mijn vrouw had al eerder een klacht ingediend. We zijn een hele tijd verder en het bedrijf laat niets van zich horen. Ook dit zegt veel. Mijn vrouw heeft zeker fout gehandeld door naief vertrouwen. Toch zou een kredietinstelling een betrouwbare instelling moeten zijn. Deze manier van werken wordt een paradijs voor oplichters indien men niet alerter is bij een elektronische kredietaanvraag.

Afgesloten
B. C.
19/02/2024

ik wens de lening niet aan te gaan

Geachte,Ik wens per onmiddelijk mijn lenign aanvraag te annuleren, omdat ik een andere aan goedkopere interest gevonden heb. En omdat mijn man niet wenst mee te ondertekenen. Ik wens dit voor eind deze week in orde te hebben

Opgelost
J. L.
31/10/2023

Bevestiging herroeping kredietopneming

BesteWij mochten nog steeds geen bevestiging ontvangen van onze herroeping van de kredietopening MU004752946547Op 16/09/ antwoordden jullie Beste, We hebben uw email goed ontvangen en danken u. Om u een volledig antwoord te kunnen garanderen, is een analyse van uw dossier noodzakelijk.We doen er alles aan om u binnen de 8 dagen terug te contacteren. Ondertussen hebben de aanvraag tot maandelijkse betaling stop gezet en de rappelkosten geannuleerd. Wij danken u voor uw geduld.Met vriendelijke groeten, Op 18/09 antwoordden jullie Beste, We zijn nog bezig met het dossier. We doen er alles aan om U zo rap mogelijk terug te contacteren. Wij danken U voor uw geduld. Met vriendelijke groeten, Op 20/09 antwoordde iemand (die niets van het dossier afwist)Beste Klant, Wij hebben uw email goed ontvangen en met aandacht gelezen. Wij contacteren de firma om uw dossier te mogen, hier, afsluiten. Bedankt voor uw geduld. Met vriendelijke groeten, Wie gaat er nu eindelijk eens ons een fatsoenlijk definitief antwoord mailen?In de reacties/revieuws op de sociale media moeten wij lezen dat jullie nalatigheid blijkbaar een handelskenmerk is geworden?Graag een sluitend en gemotiveerd antwoord waarom jullie er niet in slagen na onze melding van herroeping (volgens de modaliteiten in jullie eigen bezorgde algemene voorwaarden) binnen de juiste termijn na drie maanden nog steeds geen antwoord te bezorgen? Ongehoord tergend gedrag is dit!!

Afgesloten
S. R.
12/10/2023

Herfinanciering Cetelem

Beste, Ik deed bij Cetelem een herfinanciering van mijn autolening. Door een scheiding moet deze op mijn naam komen aangezien mijn ex-partner anders geen hypothecaire lening kan aangaan door te veel lopende leningen.Ik heb hiervoor al weken aan een stuk proberen bellen om dit in orde krijgen. Ik heb ondertussen een contract online moeten tekenen nu probeer ik al dagen deze dienst te bereiken maar zonder resultaat. Gisteren 4u aan de lijn gehangen maar geen gehoor. Meerder mails gestuurd maar geen reactie op mijn vraag.Met vriendelijke groeten

Opgelost
I. I.
19/09/2023

Onprofessioneel behandelen van klanten

Beste Ik ben zeer teleurgesteld hoe Cetelem met hun bestaande/nieuwe klanten omgaan!Ik ben al sinds 2019 klant, heb altijd mijn stortingen uitgevoerd zonder problemen. En nu word ik van kastje naar de muur gestuurd…. Zo is mijn situatie gegaan:Ik heb een nieuwe aanvraag gedaan meer dan een maand geleden! Hierna belde een consulent van Cetelem mij op om de nodige info op te vragen. Daarna moest ik de nodige documenten opsturen. Dan werd mijn aanvraag goedgekeurd en kreeg ik het contract opgestuurd dat ik moest ondertekenen en dit heb ik terugbezorgd. De normale gang van zaken. Na een maand niets te hebben gehoord, kan ik niemand telefonisch bereiken, mails worden beantwoord door automatische reply. Daarna krijg ik mais over gelieve een kopie van uw pas en overschrijving van salaris te bezorgen, dit heb ik al van in het begin gedaan maar ik heb het toch nog maar eens bezorgd, een week later gelieve een overschrijvingsbewijs van salaris bezorgen, dit had ik week ervoor voor een 2e keer bezorgd. Nu krijg weer een mail wat totaal niet professioneel is opgesteld:Beste, We ontbreken uw huwelijk contraact.Alle info is zowel telefonisch en per mail bezorgd!!!!Ik krijg wekelijks een mail, dit ontbreekt, de week erna dat ontbreekt,…. Jullie hebben alle info ontvangen!!!! Als er toch documenten ontbreken, vraag dat dan allemaal tegelijk op in 1 mail, hieraan merk je dat het niet professioneel is!Ik wil graag dat iemand van Cetelem mij telefonisch opbelt en niet een of andere persoon die een mail stuurt die er niks van kent! Ik wil weten of dit nog lang gaat duren! Ik ben al meer dan een maand na goedkeuring en ondertekenen vh contract nog altijd bezig!!! Ik ben al 4j klant en zo word je behandeld als trouwe klant???

Opgelost
F. S.
12/09/2023

wijziging na kredietaanvraag/aanbod

Beste, na de aanvraag van een autofinanciering - die heel vlot verliep, diende ik een aanpassing te vragen omdat de wagen ondertussen werd verkocht. Jammer genoeg is Cetelem telefonisch onmogelijk te bereiken. Tot 2x toe dacht ik geluk te hebben en wachtte ik 15 minuten aan de muziekband om dan eveneens de melding te krijgen dat de adviseurs momenteel niet beschikbaar zijn.Sinds vorige week woensdag (vandaag is het een week later dinsdag) heb ik dagelijks de moeite genomen om tussen 9u en 16u elk uur 3x te bellen om een medewerker te spreken en tot op heden is dat niet gelukt - telkens met de voicemail dat alle medewerkers in gesprek zijn en dat ik het later opnieuw moet proberen.Mails worden volgens de automail pas na 5 werkdagen behandeld en mijn dossier dat ik heb aangevraagd, kan ik niet aanpassen zonder medewerker.Ik kan voor de aankoop van een nieuwe wagen niet voor- of achteruit door deze aanvraag, want deze is geregistreerd, dus kan ik ook niet bij een andere kredietmaatschappij terecht. Ik vroeg via mail om de aanvraag te vernietigen, maar daarop ook nog geen antwoord.Om nieuwe kredieten te verstrekken zijn ze er als de kippen bij, maar als klant blijf je in de kou staan wanneer je nog iets dient te wijzigen of het dossier wenst te vernietigen.Bovendien werkt hun chatbot uitsluitend in het FransEen misnoegde ex-Cetelem klant

Opgelost
C. S.
19/04/2023

Niet bereikbaar via mail en telefoon na uren op de wachtlijn

Beste, Ik vroeg een offerte via hun site. Deze was vrij vlug ok. we tekenden dan ook in en bezorgden alle documenten. Toen bleef het stil (2 weken). Vervolgens moesten we het contract onderteken. Onmiddelijk gedaan. Weer niets meer. Omdat het dringend werd voor de aankoop van een camper, contacteerde ik hen verschillende malen. Je wordt na een ellenlang menu gewoon van de lijn gegooid. Wanneer je er uiteindelijk toch door geraakt, kom je op een wachtlijn terecht. Deze wordt ook na 30 minuten afgesneden. Zo doe je er, in mijn geval meermaals meer dan 2u over (continu proberen, dus van de lijn gegooid en onmiddelijk opnieuw inbellen) voor je iemand kan bereiken. Deze persoon was meermaals zo bot dat ik als antwoord kreeg 'geduld is een mooie zaak, geduld meneer'. Later wanneer ik eindelijk wel iemand te pakken had die wel wou helpen, kreeg ik de opmerking dat er een handtekening op de verkoopsovereenkomst ontbrak. Wanneer dit in orde gebracht werd had ik een dag later mijn geld. Onmiddelijk actie ondernomen en het document met handtekening geupload. Dag later opnieuw problemen. Er moest een inschrijvingsbewijs zijn van de camper die we nog moesten aankopen. Onmogelijk dus. Concreet, het meest frustrerende is dat ik voor dat alles reeds meer dan 7u15 heb geprobeerd om iemand te berieken om een oplossing te zoeken. Op mail wordt sowieso nier gereageerd.

Afgesloten
E. D.
23/08/2022

Geen goedkeuring dossier + Cetelem niet bereikbaar

BesteIk vroeg een krediet aan bij Cetelem.Na 2weken nog steeds geraak ik niet binnen op de servicelijn (reeds 25 x opgebeld) Er wordt gewoon afgelegd na 16min wachttijd.Ik wil een antwoord!MVGEline

Afgesloten
B. B.
19/08/2022

Afbetaalde lening, maar ze blijven geld van rekening halen

Beste, ik probeer nu al 14 dagen zowel telefonisch als via e-mail jullie te contacteren zonder succes. Bel ik om een nieuwe lening aan te vragen, heb ik telkens binnen de 5 seconden iemand aan de lijn. Die kunnen mij niet helpen en kel terug op dat zelfde bandje terugschakelen. Ik wil enkel dat jullie stoppen met geld van mijn rekening te halen, want ik zal ook intresten moeten vragen straks aan jullie. Jullie geven mij als wanbetaler aan aan de nationale bank, maar zelf zijn jullie niet in orde met jullie boekhouding. Terwijl ik nooit geen enkele betaling gemist heb. Dit zijn geen praktijken.

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform