Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
CAMBIO autodelen
CAMBIO AUTODELENVóór het vertrek en vóór het starten, dient elke CAMBIO gebruiker de wagen te controleren op eventuele schade. Op dinsdag 2 april 2024 stel ik krassen vast aan de zijflank en een indeuking boven het achterste wiel (zie foto’s). Ik meld dit aan CAMBIO en bezorg hen foto’s die genomen zijn om 09u39 of zes minuten vóór het starten van de wagen (zie bijlage).Op 4 april krijg ik een email van schadebeheer dat ‘er schade vastgesteld werd door de gebruiker na u’’ en dat ik CAMBIO geen bericht van schade heb toegestuurd voor ik met de wagen vertrok. Ik reageer door hen te verwijzen naar mijn mail van 2 april mét de foto’s gericht aan de klantendienst van CAMBIO : ”ze zullen dit verder opvolgen.”Op 5 april laat CAMBIO mij plots weten dat de schade reeds op 25 maart werd vastgesteld. Toen had ik inderdaad een wagen geserveerd van 14 tot 16 uur maar bij de voorafgaandelijke check van de wagen had ik géén schade vastgesteld (... en tijdens de rit nergens tegenaan gereden). Bizar : opeens wijzigt CAMBIO de datum waarop de schade zich ‘zou moeten hebben’ voorgedaan. Of, er verstrijken 10 dagen tussen het doorgeven van de schade “door de gebruiker na mij” (25/03) en de ingebrekestelling (04/04). Ik betwist andermaal. CAMBIO zegt : “we zullen uitzonderlijk de gebruiker voor u bevragen over de eventuele aanwezigheid van deze schade ten tijde van zijn reservatie. Maar indien dit negatief blijkt, zullen we deze schade aan u doorrekenen.”En ja hoor, op 22 april laat CAMBIO mij weten dat de bevraging van de gebruiker voor mij, negatief is gebleken. Bijgevolg word ik geacht de schade te hebben toegebracht met als gevolg een kost van 555 euro. Conform de algemene voorwaarden bedraagt mijn aandeel hierin 200 euro (ik betaal maandelijks extra voor een Safety Pack, een verzekering bij schade of ongeval dat het eigen risico beperkt tot 200 euro). Het bedrag zal “verrekend worden op uw volgende factuur”.En dan nog dit. De gemelde schades moeten volgens CAMBIO ingeschreven staan op de schadelijst in het boordboek en aangeduid worden door schadestickertjes (een boze smiley - zie bijlage). Ik checkte het boordboek bij mijn eerstvolgende reservatie op 11 april en van de schade aan een zijflank is er geen woord terug te vinden in dat boordboek (laatst genoteerde schade dateert van 2023 - zie bijlage). Ik woon vlakbij de standplaats van CAMBIO en passeer er dagelijks. De schadestickers zijn er pas opgeplakt na 5 april. Door wie ? In het handschoenenkastje van de auto zijn er geen stickertjes te vinden. De gebruiker na mij, die de schade aan CAMBIO op 25 maart meldde, heeft dus nagelaten het boordboek in te vullen en de stickertjes aan te brengen. Is er überhaupt een melding van schade binnengekomen op 26 maart ? Van de gebruiker die de schade meldde ben ik uitgegroeid tot de gebruiker die de schade veroorzaakte. Ik ben heus wel bereid om te betalen, maar enkel als ik in fout ben gegaan. Ik herhaal nogmaals dat ik in deze sterk betwistbare casus niet verantwoordelijk ben. Los daarvan levert CAMBIO geen enkel bewijs : geen schriftelijke verklaring van de gebruiker voor en na mij. Geen foto’s. Geen bestek. Niks in het logboek. Is een expert ter plaatse geweest ? Kan die uitsluitsel geven over de mogelijke oorzaak van de schade ?Als klant van CAMBIO sta je machteloos. Zij bepalen wie de schade heeft aangericht, bepalen de kosten en kunnen zomaar het bedrag van je rekening halen. Laat dit een les zijn voor de huidige en toekomstige gebruikers. Check altijd de auto voor vertrek, neem foto’s van de eventuele schade, verstuur alles per email naar de klantendienst (telefonisch heb je geen enkel bewijs van aangifte) en houdt alle correspondentie zorgvuldig bij.Peter SecelleGulden Peerdenstraat 98310 Assebroek
Schadevergoeding van 650 euro zonder bewijs
Beste, Op 26/02/2024 reserveerde ik een Cambio wagen aan het station in Herentals. Op 07/03/2024 ontving ik een mail dat er schade gemeld werd door de gebruiker na mij. Een onderzoek naar de omstandigheden wordt gestart. Het is geen beschuldiging aan uw adres als zijnde dat u de schade heeft veroorzaakt en deze verzuimd hebt te melden. Omdat ik zeker ben dat ik geen schade aan het voertuig heb veroorzaakt, ben ik hier niet op ingegaan. Ik ging ervan uit dat hun onderzoek dit ging uitwijzen. Op 26/03/2024 ontving ik opnieuw een mail waarin staat:“ De schade werd ons gemeld door de Cambio gebruiker die na u kwam en deze meldde voor vertrek.Wij achten de schade zichtbaar bij de verplichte controle voor vertrek.Volgens Cambio is de schade niet tijdens een stilstaande fase op onzestandplaats ontstaan. Dit soort schade komt meestal voor wanneer men met het voertuig een laag vast object raakt.Op ons voertuig werd onlangs een kostenraming/herstelling gedaan. De kost bedraagt 650 euro. Conform de algemene voorwaarden is uw aandeel hierin 650 euro.Dit bedrag wordt verrekend op uw volgende factuur en hiermee is het dossier gesloten.”Die zelfde dag heb ik een mail teruggestuurd:“Ik ben het niet eens met de beslissing omdat ik er zeker van ben dat ik deze schade niet veroorzaakt heb. Ik heb ondertussen 18 jaar mijn rijbewijs, ik heb nog nooit een ongeval gehad of schade aan een voertuig veroorzaakt. De schade die getoond wordt op de foto’s lijkt mij schade die je niet zomaar onopgemerkt veroorzaakt. Daarbij komend wil ik ook vermelden dat de wagen erg vuil was en dat het voertuig al erg veel schade had, waardoor nieuwe schade moeilijk op te merken is.”Een twee tal uren later kreeg ik hierop al antwoord:“ Wij stuurden u een eerste kennisgeving betreffende deze schade op 07/03/24. Deze bleef onbeantwoord.De reden waarom u werd aangerekend in dit dossier is het volgende:- Deze schade werd ons voor het eerst gemeld door de Cambio gebruiker die na u kwam en deze meldde voor vertrek (en vooraleer het voertuig werd gestart).- Wij achten de schade zichtbaar bij de verplichte controle voor vertrek. U moet weten dat elke Cambio gebruiker vanaf het moment hij/zij het voertuig start, hij/zij de volledige verantwoordelijkheid neemt over alle niet gemelde schade aan dat voertuig.Weersomstandigheden en of het al dan licht of donker is, zijn geen vrijstellingen op de verplichte controle voor vertrek.Bovendien was het voertuig op het moment van de melding door de Cambio gebruiker na u minstens even vuil. Ondanks het vuile voertuig was de schade toen wel degelijk zichtbaar.- Volgens Cambio is de schade niet ontstaan tijdens een stilstaande fase op onze standplaats. Dit soort schade komt meestal voor wanneer men met het voertuig een laag vast object raakt.”Opnieuw deel ik u mee dat ik betwist dat ik verantwoordelijk ben voor de veroorzaakte schade. Ik ben niet akkoord met het franchisebedrag van 650 euro dat aan mij in rekening is gebracht en wil hierbij mijn bezwaar kenbaar maken.Op 27/02/2024 heb ik gebruik gemaakt van een voertuig van Cambio, waarbij ik het voertuig in goede staat heb ontvangen. Bij het terugbrengen van het voertuig heb ik geen schade veroorzaakt en het voertuig in dezelfde staat teruggebracht als waarin ik het heb ontvangen.Desondanks ontving ik een schadeclaim van Cambio waarin mij wordt gevraagd om een franchisebedrag van 650 euro te betalen voor de schade die naar verluidt tijdens mijn gebruik van het voertuig is veroorzaakt. Ik ben het hier absoluut niet mee eens, aangezien ik geen enkele schade heb veroorzaakt.Daarnaast kan ik getuigen aanleveren die kunnen bevestigen dat ik de schade niet heb veroorzaakt.Ik verzoek u vriendelijk om mijn bezwaar serieus te nemen en een herbeoordeling van de situatie uit te voeren. Ik ben ervan overtuigd dat er sprake is van een misverstand of een foutieve beoordeling van de schade. Ik stel voor dat we samen naar een passende oplossing zoeken, waarbij ik niet onnodig opdraai voor kosten die ik niet heb veroorzaakt.Ik verzoek u om binnen twee weken te reageren op dit bezwaar en mij te informeren over de voortgang van de herbeoordeling van de schadeclaim. Mocht er geen bevredigende oplossing worden gevonden, behoud ik mij het recht voor om verdere stappen te ondernemen, waaronder het inschakelen van juridische bijstand.Ik kijk uit naar uw spoedige reactie en een constructieve afhandeling van deze kwestie.Met vriendelijke groet,De Meyer Inneke
Tweemalig gefactureerd
Beste,Ik zou graag een volledige terugbetaling hebben van mijn inschrijving op Cambio. Het bedrag is 2 keer van mijn rekening gegaan (zie bijlage)Ik heb Cambio nooit kunnen gebruiken omdat de login bleef falen. Ik heb mijn contract nooit gebruikt en opgezegd, dus nu verwacht ik een volledige terugbetaling. Mvg,Evy Jacobs
veel te veel gerekend
Ik stuurde deze mail naar Cambio, ze beloofden dat ze alles geregistreerd hadden, maar blijkt dat dit weer niet zo is, zie bijgevoegde mail : Ik kijk juist op mijn Cambio, klantnummer 25285 , en ik zie dat er voor 27 en 28 december , wij hadden een mini van 10 uur de 27ste tot 15 u de dag erna , en reden 18 km . , 233 euro is aangerekend ? ten eerste, wij brachten de auto al om 15 uur terug, konden hem niet afsluiten, hebben dan 2 x met jullie moeten bellen, voor er iemand kon zeggen wat we moesten doen, waarna jullie de auto hebben afgesloten, wij de sleutel mee naar huis moesten nemen, en er de morgen nadien iemand bij ons thuis de sleutel is komen afhalen, , dus dit bedrag is onmogelijk, wij brachten de auto binnen om 15 u en er werd ons gezegd aan de telefoon dat dit ook zo geregistreerd was door jullie. Er gebeuren de laatste tijd heel veel fouten bij Cambio, dit kan toch niet meer , ik stuur deze klacht door naar Test aankoop, want wij zijn echt niet tevreden met hoe de laatste tijd alles bij jullie loopt, ik reken er op dat dit bedrag zo snel mogelijk wordt aangepast . Ludo Van den Sande
onvoldoende service van Cambio, ontbreken van tankkaart enzoverder
deze mail stuurde ik naar Cambio : Wij hadden een wagen M11 gereserveerd van 28/10 tot heden 03/11 , mijn man heeft de wagen nu teruggebracht. Toen hij de wagen de 28ste oktober ’s avonds ging halen was hij niet bijgetankt en kregen wij onmiddellijk dit bericht toen hij hem startte, hij zegde ik zal dan morgen voor we op verlof vertrekken eerst gaan tanken, maar de volgende morgen bleek er geen tankkaart in de wagen te zitten, toen we belden zegde de dame ons, ja dan moet je zelf maar gaan tanken, we vertrokken op verlof, dit was niet voorzien, en ik vind dit echt geen service, wij zijn lid van 2019, en de laatste tijd is het altijd iets, vorige keer was er de wagen er niet toen we hem gingen halen, en dan zegde men ons , hij staat een km. Verder. Mijn man is slecht te been, loopt met een stok, hij kon dus geen km. Verder te voet gaan om die wagen te gaan halen. Dus zijn afspraak bij de kine afgezegd, omdat jullie geen wagen voorzien hadden. Nu zat er weer geen kaart in om te tanken. Wij hebben dan zelf getankt voor 61 , 43 euro, de 29ste ‘ morgens voor we vertrokken, maar dit is geen manier van doen , dit is het bewijs, want het benzinestation was niet open, en er kwam geen ticket uit de automaat, maar dit is het bewijs, want wij hebben zelf geen auto. Ik hoop dat U dit bedrag van de factuur aftrekt, zie onderaan de kopie van het bankafschrift Ik stuur dit ook door naar testaankoop, want wij vinden dat Cambio hoe langer hoe slechtere service geeft. Ludo Van den Sande 25285
Staat wagen+parkeerbeugels
BesteDit is een klacht ivm Cambio. Wij merken dat bij het neerleggen van klachten er weinig of geen gevolg gegeven wordt. De parkeerbeugels zijn al maanden stuk en worden niet vervangen. Telkens wanneer we terugkomen is de parking ingenomen (Molenbeek!). Vandaag met de wagen S1 aan Graaf Van Vlaanderen gereden. De airco is stuk, al verschillende keren gemeld maar hier wordt niets aan gedaan. Hopelijk lukt het via deze weg?Hartelijk dankKristoff Dhont
Schadevergoeding zonder bewijs
Cambio geeft me het bericht dat er werd aan een deelwagen volgende schade vastgesteld werd: Zijflank en dorpel beschadigd. Deze schade werd hen gemeld door één van hun techniekers.Volgens Cambio is de schade niet ontstaan tijdens een stilstaande fase op onze standplaats. Dit soort schade komt meestal voor wanneer men met het voertuig een laag vast object raakt. Indien het voertuig aangereden was tijdens een stilstaande fase op onze standplaats, dan was de schade hoger gesitueerd (op bumperhoogte).Ik ben er honderd procent zeker van dat de wagen niet beschadigd was toen ik hem achterliet. Ik kijk dit steeds grondig na.Ik ben een regelmatige gebruiker van Cambio. In mijn historiek is zichtbaar dat ik geregeld bel om schade aan wagens aan te geven, vermits ik besef dat dit van belang is om op een verantwoordelijke wijze met cambio wagens om te gaan.Er is geen verder overleg met cambio mogelijk. Zij zullen nu allicht een bedrag van een aantal honderden euro's aanrekenen via domiciliëring. En daarmee is de kous af. De kans dat ze de wagen effectief repareren is ook klein. Vaak blijven de wagens gewoon zo nadien.Er wordt mij m.a.w. geld aangerekend voor iets dat ik niet gedaan heb, terwijl er geen direct bewijs is, geen logische argumentatie en ze zich enkel baseren op vermoedens. Het feit dat de auto op een drukke parking van een zwembad staat en dat er heel wat tijd verstreken is tussen mijn gebruik en het volgende, wordt genegeerd. Ook het verhaal dat een technieker de schade zou hebben ontdekt, is bijzonder, vermits er geen enkel technisch probleem was met de wagen. Het is de tweede keer dat ik in een dergelijke situatie verzeild geraak. In 2020 is iets gelijkaardigs gebeurd. Toen heb ik bijna 20 e-mails over een weer blijven sturen. Pas toen ik liet weten dat ik een advocaat ging betrekken, lieten ze weten dat ze het bedrag niet gingen aanrekenen. Ook dat doet vermoeden dat dit soort praktijk niet wettig is. Ze proberen alleen maar. En als je 'te' braaf bent, betaal je voor de schade die anderen aan de wagen gemaakt hebben.Ik heb een groot hart voor cambio en de autodeelwerking. Maar ik vind deze gang van zaken echt niet correct. Het is ook telkens dezelfde medewerker die contact opneemt en mijn inziens dit op een erg klantonvriendelijke en onwettige wijze aanpakt - in tegenstelling tot alle andere cambiomedewerkers.
eenzijdige annulatie door bedrijf, ongeoorloofde opschorting account
Geachte,Op dinsdag 22 juni heb ik mijn rit gereserveerd voor zaterdag 26 juni 15:00-17:00 om mijn dochter naar haar familie te brengen. Om 18u heb ik een zakelijk afspraak met contractbesprekingen.Ik heb 4 dagen op voorhand gereserveerd en bevestiging gekregen.Ik heb voldoende tijd gerekend om op mijn zakelijke afspraak te geraken mocht er met Cambio iets mislopen (een uur extra).De wagen blijkt op 26 juni omstreeks 15:30 niet te staan op de plek door uw app aangegeven, nl. Belgiëlei 96, 2018 Antwerpen. Om 15:38 pleeg ik een eerste telefoongesprek met uw medewerker. Die beweert dat de wagen daar moet staan, en even later beweert hij dat de wagen een “technisch probleem” heeft. Hij biedt mij een alternatief aan maar ik sta met dochter en spullen op straat en kan niet naar eender welke locatie. Hij stelt voor dat ik zelf een alternatief op de app zoek want hij kent Antwerpen niet.Ik zoek zelf een alternatief maar ik ontdek dat mijn app onbruikbaar is geworden omdat er een pop-up bericht in de app elke andere actie verhindert (zie gedeelde folder onderaan deze klachtenbrief).Na telefoongesprekken met nog 4 andere medewerkers van u krijg ik een auto aan Paradeplein (naast mijn domicilie). Die kan ik volgens uw medewerkers niet openen voor 16:15 (einde van vorige reservatie), ook al staat de wagen al klaar en hoort deze service bij het door u geformuleerde voorstel als tegengebaar omdat ik te laat ben door de om onverklaarbare reden door u geannuleerde wagen. Als ik dat duidelijk maak, kan de wagen immers toch open. Maar dan wordt de PIN code geweigerd om zelfde reden, waardoor ik opnieuw telefoneer. Na hetzelfde verhaal kan die PIN code toch weer wel open voor 16:15.Ondertussen annuleert u ook mijn reservatie van de dag erop zondag 27 juni, wanneer ik mijn dochter opnieuw moet ophalen. Ik contacteer meermaals uw reservatiedienst en zij bieden een wagen aan in Oomsstraat, maar die kunnen zij niet bevestigen noch annuleren waardoor mijn account onbruikbaar wordt.Het enige voordeel van Cambio vs concurrent Poppy is het reservatiesysteem dat ik correct heb gebruikt. Dit is de derde keer dat mijn reservatie op het moment van de rit zelf eenzijdig door u wordt geannuleerd omwille van “een technisch probleem”. U communiceert daarover niet transparant en dat kan ik beweren op basis van het vorige incident met uw diensten.U hebt mij namelijk hetzelfde probleem eerder al bezorgd met de wagen GUDULE XL11 op 5 februari aan Sint-Goedele locatie, Brussel. Ook toen hebt u een vlak voor de rit mijn wagen geannuleerd en een vervanglocatie voorgesteld in de bovenstad van Brussel. Ik kon op dat moment mijn schema niet meer omgooien en van benedenstad naar de Louiza locatie geraken.Ik heb uw voorstel aaanvaard. Daarna heb ik op de app uw voorstel zelf weer geannuleerd en opnieuw mijn St-Goedele keuze gereserveerd. Want hoewel volgens u de wagen onbeschikbaar was en zelfs met “technisch” probleem, kon ik hem gewoon opnieuw reserveren een halfuur voor de rit. De Cambio app behoort dus tot een andere realiteit dan die van uw medewerkers.Dat is geen “technisch” probleem met de wagen. Het lijkt eerder een technisch probleem met de automatisering van uw administratie.Op https://www.cambio.be/nl-vla/voordelen beweert u dat uw klantenervaring zorgeloos en flexibel is. Nochtans beweren uw medewerkers aan telefoon dat ze mijn accountprobleem niet begrijpen en dat het onoplosbaar is. Ergo: ik heb vandaag geen wagen want u hebt mijn account geblokkeerd door een bericht vast te pinnen op de interface en ik kan mijn kind dus niet terug afhalen. Telefonisch kunnen uw medewerkers niet helpen in het weekend. Zij beweren voor een ander bedrijf te werken (outsourcing) en dat Cambio zelf niet beschikbaar is in het weekend.Daarbovenop komt nog dat verschillende van uw medewerkers problemen hadden met mij te begrijpen, bij bepaalde zinsconstructies en met cijfers. Ik heb 7 medewerkers gesproken op één uur tijd. Een aantal van hen kon mij geen zinnig alternatief in Antwerpen aanbieden omdat ze Antwerpen “niet kenden”.Eén van uw medewerkers met de codenaam JAK was opvallend klantonvriendelijk en afwijzend met nauwelijks verholen gezucht en ergernis over de zoveelste ontevreden klant.Ik heb haar gevraagd om een superieur te spreken, dat was niet mogelijk volgens haar. Uw medewerkers mogen blijkbaar alleen codenamen doorgeven. Na persoonlijk contact met mij kan u kan beschikken over een gedeelde folder waar u alle documenten vindt ter staving van mijn klacht:- mp4 bestand met browsen door 24 e-mails door u verzonden op 1 uur tijd- mp4 bestand met mijn klantenervaring van door u geblokkeerde interface die mijn abo op CAMBIO zonder reden onbruikbaar maakt- een screenshot van mijn telefoon met 7 gesprekken met Cambio medewerkers en duurtijd daarvan om mijn probleem kenbaar te maken- screenshot van mijn mobiele app die door een boodschap wordt geblokkeerdIk wens een bevredigende en gedetailleerde verklaring en een uitgebreide kosteloosstelling voor het volgende:- 1 uur tijdverlies en vertraging- Ongeoorloofde de facto opschorting van mijn abonnement het hele weekend- De annulatie van mijn ritten zonder verklaring en met enkel een theoretisch voorstel van vervanging, dat niet werkbaar is omdat noch telefonische medewerkers noch de app toelaten om de blokkering door een bericht op te heffen- Vergoeding voor het gebruik van concurrent Poppy om mijn dochter af te halen zondag 27 juni 17:30- 3 uren werk om de elementen samen te stellen van deze klacht
onrechtmatig toegekende takelboete
Geachte Ik wil een klacht indienen tegen Cambio/Optimobil naar aanleiding van een betwisting die zich twee jaar geleden voordeed betreffende het wegtakelen van een Cambiowagen die reglementair geparkeerd stond op de Cambio standplaats Vlaamse Kaai in Antwerpen. Als toevallige laatste gebruiker van de deelwagen kreeg ik toen de factuur van de sleepkosten aangerekend, ondanks het feit dat ik de wagen volledig reglementair had achtergelaten. Ik heb daarvoor toen mijn beklag gemaakt bij Cambio maar die verwezen me door naar de stad Antwerpen die de takelboete vorderde. Dat deed ik. Eindelijk, twee jaar later is er via justitie meer duidelijkheid in de situatie. Nu moet er nog gerechtigheid komen.De feitenOp 28 april 2019 om 3 uur 's nachts werden drie Cambiowagens getakeld van het station op de Vlaamse Kaai. De stad Antwerpen had die plek in laatste instantie toch nodig voor de organisatie van de Ten Miles. De stad was evenwel vergeten om Cambio daarvan te verwittigen zodat de deelwagenfirma op zijn beurt de klanten niet kon verwittigen en ook naliet het station te ontruimen. De stad Antwerpen beweert dat ze wel tijdelijk enkele verbodsborden over een deel van de Vlaamse Kaai heeft geplaatst, maar die werden in elk geval door geen enkele Cambiochauffeur opgemerkt. Als laatste chauffeur van een van de drie wagens moest ik opdraaien voor de takelkosten (182 euro) en een Gasboete van 58 euro. In eerste instantie heb ik mijn beklag gemaakt bij Cambio (Optimobil), maar zij verwezen me door naar de Stad, die de communicatiefout maakte. Cambio beweerde dat zij geen rechtspersoonlijkheid hadden in geval van boetes.Mijn klacht bij de politie werd afgewezen en ook de sectie Financiën en het Antwerpse schepencollege zagen er geen graten in. Als enige van drie gedupeerde Cambiogebruikers ben ik naar de rechtbank gestapt. Minder om het geld, dan wel om het principe. Procederen voor een bedrag van 250 euro, is altijd kamikaze. Ik heb er dagen in gestoken en moest door corona twee jaar wachten. Nu zijn de vonnissen bekend. Die pleiten mij vrij, maar ik blijf wel met ALLE boetes en kosten zitten! De vonnissenDe politierechtbank van 30 oktober 2020 gaf me over de volledige lijn gelijk. Ik was niet de gebruiker noch de eigenaar van het Cambiovoertuig en had dus geen enkele schuld aan het wegtakelen van de auto. Ik had het voertuig een halve dag voor het getakeld werd, geparkeerd op een honderd percent correcte plek, nl de officiële Cambiostandplaats met afsluitbeugel. De politierechtbank sprak geen oordeel uit over het schuldaandeel van Cambio of stad, maar vernietigde kordaat de Gas-boete, die de politie naar Cambio had gestuurd en Cambio aan mij had overgemaakt voor betaling. Wat ik natuurlijk nooit gedaan heb en betwist. De rechtbank van eerste aanleg waar ik de takelboete aanvocht, strandde op een proceduresalg, die ik verloor. De advocaten van de stad Antwerpen gingen niet in op de schuld of onschuld van de stad, maar speelden het technisch en zeiden dat ik geen recht had om de takelboete terug te eisen. Die was uitgeschreven op naam van Optimobil/Cambio, die ze ook in eerste betaald heeft. Als belastingschuldige moest Cambio het bedrag terugeisen van de stad en eventueel een rechtzaak aanhangig maken. Niet ik, want ik had volgens de stadsadvocaten “geen enkel belang in deze zaak”. Dat Cambio de takelkosten van 182 euro (plus een interne hinderboete van 20 euro!) onmiddellijk via automatische domiciliëring van mijn rekening had genomen, veranderde niets aan de situatie. Cambio moest de kostren betwisten, niet de toevallige klant. Dat is wel een heel ander geluid dan dat ik van Cambio onmiddellijk na de feiten hoorde. Als toppunt van onrechtvaardigheid kreeg ik door de routineuze advocaten van de stad nog een rechtsplegingsvergoeding van 180 euro opgelegd. Ik zelf had zo’n vergoeding in mijn gewonnen eerste proces in alle naïviteit niet eens durven vragen. Het probleem en de eisAls burger die gewoon gerechtigheid wil, word ik doodgeknepen door twee overheidsinstellingen, die weigeren om na te gaan wat er fout is gebeurd. De stad schuift alles af naar Cambio en Cambio beweert dat ze niet tegen de stad kan procederen. Schaakmat dus. En ondertussen worden er nergens lessen getrokken voor de toekomst.Ik had graag dat Cambio mijn probleem, ondanks het feit dat we twee jaar verder zijn en de tijd om de zaak opnieuw juridisch aanhangig te maken verstreken is, opnieuw opneemt en op zijn minst, al dan niet in samenspraak met de stad Antwerpen, met een compensatie of minnelijke schikking over de brug komt. Het vonnis van de politierechtbank is ook voor andere en toekomstige gedupeerden van belang. Voor parkeerproblemen op een standplaats is Cambio en niet de (laatste) chauffeur verantwoordelijk! Cambio had juridisch niet het recht om de sleepkosten van een auto op haar standplaats door te rekenen. Cambio had niet het recht om via mijn doorlopende domiciliëringsopdracht de som van mijn rekening te halen, en zeker niet zonder overleg. En vooral: Cambio had in deze zaak het stadsbestuur en de politie ter verantwoording moeten roepen en niet zijn klanten.Dit terzijde: ik was een van de eerste gebruikers van Cambio in Antwerpen, en investeerde meer dan tien jaar geleden mee in de opstartende vloot. Mede omdat ik me in de steek gelaten voelde, heb ik vorig jaar mijn abonnement opgezegd. En omdat Cambio het niet deed (en hopelijk toch nog zal doen), heb ik mijn beklag nu ook aangekaart bij de directeur bestuurszaken van de stad Antwerpen. Allemaal in de hoop dat overheidsinstelling correcter zouden kunnen functioneren, wat in ieders belang is.PS Alle vonnissen, mijn betoog voor de rechtbank, de rekeninguittreksels en verklaring van Cambio kan ik bezorgen.Hoogachtend
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten