Geachte Ik wil een klacht indienen tegen Cambio/Optimobil naar aanleiding van een betwisting die zich twee jaar geleden voordeed betreffende het wegtakelen van een Cambiowagen die reglementair geparkeerd stond op de Cambio standplaats Vlaamse Kaai in Antwerpen. Als toevallige laatste gebruiker van de deelwagen kreeg ik toen de factuur van de sleepkosten aangerekend, ondanks het feit dat ik de wagen volledig reglementair had achtergelaten. Ik heb daarvoor toen mijn beklag gemaakt bij Cambio maar die verwezen me door naar de stad Antwerpen die de takelboete vorderde. Dat deed ik. Eindelijk, twee jaar later is er via justitie meer duidelijkheid in de situatie. Nu moet er nog gerechtigheid komen.De feitenOp 28 april 2019 om 3 uur 's nachts werden drie Cambiowagens getakeld van het station op de Vlaamse Kaai. De stad Antwerpen had die plek in laatste instantie toch nodig voor de organisatie van de Ten Miles. De stad was evenwel vergeten om Cambio daarvan te verwittigen zodat de deelwagenfirma op zijn beurt de klanten niet kon verwittigen en ook naliet het station te ontruimen. De stad Antwerpen beweert dat ze wel tijdelijk enkele verbodsborden over een deel van de Vlaamse Kaai heeft geplaatst, maar die werden in elk geval door geen enkele Cambiochauffeur opgemerkt. Als laatste chauffeur van een van de drie wagens moest ik opdraaien voor de takelkosten (182 euro) en een Gasboete van 58 euro. In eerste instantie heb ik mijn beklag gemaakt bij Cambio (Optimobil), maar zij verwezen me door naar de Stad, die de communicatiefout maakte. Cambio beweerde dat zij geen rechtspersoonlijkheid hadden in geval van boetes.Mijn klacht bij de politie werd afgewezen en ook de sectie Financiën en het Antwerpse schepencollege zagen er geen graten in. Als enige van drie gedupeerde Cambiogebruikers ben ik naar de rechtbank gestapt. Minder om het geld, dan wel om het principe. Procederen voor een bedrag van 250 euro, is altijd kamikaze. Ik heb er dagen in gestoken en moest door corona twee jaar wachten. Nu zijn de vonnissen bekend. Die pleiten mij vrij, maar ik blijf wel met ALLE boetes en kosten zitten! De vonnissenDe politierechtbank van 30 oktober 2020 gaf me over de volledige lijn gelijk. Ik was niet de gebruiker noch de eigenaar van het Cambiovoertuig en had dus geen enkele schuld aan het wegtakelen van de auto. Ik had het voertuig een halve dag voor het getakeld werd, geparkeerd op een honderd percent correcte plek, nl de officiële Cambiostandplaats met afsluitbeugel. De politierechtbank sprak geen oordeel uit over het schuldaandeel van Cambio of stad, maar vernietigde kordaat de Gas-boete, die de politie naar Cambio had gestuurd en Cambio aan mij had overgemaakt voor betaling. Wat ik natuurlijk nooit gedaan heb en betwist. De rechtbank van eerste aanleg waar ik de takelboete aanvocht, strandde op een proceduresalg, die ik verloor. De advocaten van de stad Antwerpen gingen niet in op de schuld of onschuld van de stad, maar speelden het technisch en zeiden dat ik geen recht had om de takelboete terug te eisen. Die was uitgeschreven op naam van Optimobil/Cambio, die ze ook in eerste betaald heeft. Als belastingschuldige moest Cambio het bedrag terugeisen van de stad en eventueel een rechtzaak aanhangig maken. Niet ik, want ik had volgens de stadsadvocaten “geen enkel belang in deze zaak”. Dat Cambio de takelkosten van 182 euro (plus een interne hinderboete van 20 euro!) onmiddellijk via automatische domiciliëring van mijn rekening had genomen, veranderde niets aan de situatie. Cambio moest de kostren betwisten, niet de toevallige klant. Dat is wel een heel ander geluid dan dat ik van Cambio onmiddellijk na de feiten hoorde. Als toppunt van onrechtvaardigheid kreeg ik door de routineuze advocaten van de stad nog een rechtsplegingsvergoeding van 180 euro opgelegd. Ik zelf had zo’n vergoeding in mijn gewonnen eerste proces in alle naïviteit niet eens durven vragen. Het probleem en de eisAls burger die gewoon gerechtigheid wil, word ik doodgeknepen door twee overheidsinstellingen, die weigeren om na te gaan wat er fout is gebeurd. De stad schuift alles af naar Cambio en Cambio beweert dat ze niet tegen de stad kan procederen. Schaakmat dus. En ondertussen worden er nergens lessen getrokken voor de toekomst.Ik had graag dat Cambio mijn probleem, ondanks het feit dat we twee jaar verder zijn en de tijd om de zaak opnieuw juridisch aanhangig te maken verstreken is, opnieuw opneemt en op zijn minst, al dan niet in samenspraak met de stad Antwerpen, met een compensatie of minnelijke schikking over de brug komt. Het vonnis van de politierechtbank is ook voor andere en toekomstige gedupeerden van belang. Voor parkeerproblemen op een standplaats is Cambio en niet de (laatste) chauffeur verantwoordelijk! Cambio had juridisch niet het recht om de sleepkosten van een auto op haar standplaats door te rekenen. Cambio had niet het recht om via mijn doorlopende domiciliëringsopdracht de som van mijn rekening te halen, en zeker niet zonder overleg. En vooral: Cambio had in deze zaak het stadsbestuur en de politie ter verantwoording moeten roepen en niet zijn klanten.Dit terzijde: ik was een van de eerste gebruikers van Cambio in Antwerpen, en investeerde meer dan tien jaar geleden mee in de opstartende vloot. Mede omdat ik me in de steek gelaten voelde, heb ik vorig jaar mijn abonnement opgezegd. En omdat Cambio het niet deed (en hopelijk toch nog zal doen), heb ik mijn beklag nu ook aangekaart bij de directeur bestuurszaken van de stad Antwerpen. Allemaal in de hoop dat overheidsinstelling correcter zouden kunnen functioneren, wat in ieders belang is.PS Alle vonnissen, mijn betoog voor de rechtbank, de rekeninguittreksels en verklaring van Cambio kan ik bezorgen.Hoogachtend