Dossier

Wat moet je doen bij een lekke band?

22 juni 2017
lekke band

Je bent in een spijker gereden en staat op de pechstrook met een lekke band. Wat nu? Het simpelste is een pechdienst bellen, maar er zijn nog heel wat andere opties, de ene al wat eenvoudiger dan de andere.

Volwaardig reservewiel

Een volwaardig reservewiel heeft precies dezelfde afmetingen als de wielen onder de wagen. Met een volwaardig vijfde wiel in de kofferbak is je mobiliteit te allen tijde verzekerd, ook als jouw autoband zware schade oploopt. Je moet wel de krik en de sleutel bovenhalen om het beschadigde wiel te demonteren en het reservewiel op te leggen, of hopen dat een barmhartige samaritaan stopt om je daarbij te helpen. Het is en blijft de beste oplossing om verder te kunnen zonder beperking in snelheid en afstand. Toch behoort het nog zelden tot de basisuitrusting van auto’s. Een reservewiel neemt kostbare kofferruimte in beslag en doet met zijn zware gewicht het brandstofverbruik toenemen met zo’n 0,05 liter per 100 kilometer. Je kunt het voor een fikse meerprijs wel als optie bijkopen.

volwaardig reservewiel

Pro

  • Kan elke lekke band vervangen.

  • Je kunt voortrijden zonder beperkingen van snelheid of afstand.

Contra

  • Vaak een dure optie

  • Log en zwaar om op te tillen, vooral bij grotere wagens zoals SUV’s

  • Doet door zijn gewicht het brandstofverbruik licht stijgen.

  • Plaatsrovend in de koffer

  • Kracht en behendigheid vereist voor bandenwissel

  • Risico op aanrijdingen bij het monteren