Dossier

Wat moet je doen bij een lekke band?

Reparatiekit met compressor

In de standaarduitrusting van veel nieuwe wagens zit in de plaats van een reservewiel een compacte reparatieset bestaande uit een bus met dichtingsmiddel en een kleine compressor. Daarmee kun je perforaties tot maximaal 5 mm in het loopvlak van de band dichten. Gaten groter dan 5 mm, scheuren of beschadigingen van de zijwanden van de band kun je met dergelijke reparatiekits niet dichtmaken, in die gevallen ben je nog altijd aangewezen op een pechdienst.

Een bandenreparatiekit dient als tijdelijke noodoplossing om tot in een garage of bandencentrale te rijden. Je moet de flacon met kleefmiddel verbinden met het ventiel van de band en de stroomkabel van de compressor aansluiten op de sigarettenaansteker in de wagen. Daarna zet je het autocontact aan en schakel je de compressor aan. Het dichtingsmiddel wordt in de band gespoten. Je kunt net zo lang lucht in de band pompen tot de normale bandenspanning is bereikt. Aansluitend is het aangeraden onmiddellijk te rijden, zodat het dichtingsmiddel zich goed kan verspreiden in de band. Je kunt, weliswaar tegen een lage snelheid, een maximumafstand van zo'n 20 km afleggen, genoeg om jouw band in een bandencentrale professioneel te laten herstellen.

   

Na gebruik moet je enkel een nieuwe bus kleefvloeistof kopen, van een onafhankelijke producent of het – duurdere - merkeigen product van jouw autofabrikant. De compressor kun je blijven gebruiken, niet alleen bij de reparatie van een lekke band, maar eender wanneer om de bandenspanning bij te regelen of een fietsband, luchtmatras of voetbal op te pompen. 

Pro

  • Licht en compact pakketje

  • Compressor kan voor allerlei doeleinden worden gebruikt.

Contra

  • Enkel voor kleine gaatjes tot 5 mm in het loopvlak

  • Beperkte mobiliteit

  • Aansluiting van de kit vereist enige handigheid

  • Iets duurder in aankoop, vooral de sets van de autofabrikanten

  • Houdbaarheidsdatum moet geregeld worden gecheckt.