Wat moet je doen bij een lekke band?

Je bent in een spijker gereden en staat op de pechstrook met een lekke band. Wat nu? Het simpelste is een pechdienst bellen, maar er zijn nog heel wat andere opties, de ene al wat eenvoudiger dan de andere.
Signalen die op een lekke band duiden
Er zijn meerdere aanwijzingen dat je mogelijk met een lekke band te maken hebt:
- Je hoort een verdacht geluid tijdens het rijden;
- Je voelt dat er iets mis is met de besturing van je auto en hij lijkt minder wendbaar;
- Het stuur voelt vreemd aan in je handen en trilt;
- Je auto trekt ongewoon naar links of rechts.
- De meest recente auto's (jonger dan 10 jaar) zijn uitgerust met een controlesysteem (TPMS) dat meestal een signaal afgeeft voordat je als bestuurder iets merkt.
Vaak voorkomende oorzaken van lekke banden
Een lekke band kan door een aantal factoren worden veroorzaakt:
- Bruusk contact met de stoeprand bij het parkeren;
- Putten, bulten en andere oneffenheden in het wegdek;
- Een te lage of te hoge bandenspanning;
- Banden die te ver versleten zijn.
Sommige van deze factoren kunnen worden vermeden als je regelmatig de spanning van je banden en hun algemene staat controleert. Als je merkt dat ze versleten zijn of onregelmatigheden vertonen, vervang ze dan zo snel mogelijk. Jouw veiligheid en die van je passagiers staat immers op het spel. Om lekrijden te voorkomen, bestaan er ook versterkte banden, bekend als runflatbanden: we bespreken ze verderop in dit dossier.
Wanneer moet je je banden vervangen?
Terug naar boven
Wat moet je doen als je een lekke band hebt?
Wanneer je merkt dat je een lekke band hebt, probeer dan eerst kalm te blijven en zorg voor de veiligheid van jezelf, je passagiers en andere weggebruikers. Hier lees je hoe je te werk moet gaan.
1. Rem geleidelijk af en stop veilig
Activeer je alarmlichten en rem geleidelijk af door het gaspedaal voorzichtig los te laten en een versnelling lager te schakelen. Rem niet te hard en haal je voet niet te snel van het gaspedaal, want dan kun je gaan slippen.
Zorg ervoor dat je op de rijbaan blijft zonder te hard bij te sturen en probeer een veilige plek te vinden om te parkeren. Trek je fluorescerende vest aan en plaats je veiligheidsdriehoek op een afstand van minimaal 30 m op gewone wegen en 100 m op snelwegen. Naderende bestuurders moeten de gevarendriehoek vanaf een afstand van ongeveer 50 m kunnen zien.
Opgelet: als dit je op de snelweg overkomt, ga dan naar de pechstrook, haal alle passagiers uit de auto en vraag hen achter de vangrail te gaan staan of in ieder geval zo ver mogelijk van de rijbaan weg te blijven.
2. Zorg voor het nodige materiaal om de band te verwisselen of roep assistentie in.
Zodra je veilig tot stilstand bent gekomen, heb je twee opties:
- Ofwel contacteer je je pechverhelpingsdienst, en kun je een beroep doen op hen om je een servicemonteur te sturen;
- Of je kiest ervoor om de situatie zelf aan te pakken, door je eigen reserveband te monteren of een reparatiekit of bandenpomp te gebruiken.
Als je ervoor kiest om het alleen te doen, bereid dan de benodigde uitrusting voor, d.w.z. een krik en een moersleutel om het wiel los te draaien (als je het wiel zelf wilt vervangen), of je reparatieset/bandenpomp. Raadpleeg voor deze laatste optie de gebruikershandleiding vóór je dit avontuur aangaat.
Let op: nieuwe auto's hebben zelden nog standaard een reservewiel. Vergeet niet je kofferbak te controleren om te zien waar je over beschikt voor het geval je een lekke band hebt.
3. De lekke band vervangen
Begin met het losdraaien van de wielbouten met behulp van de kruissleutel door ze tegen de wijzers van de klok in te draaien. Als ze vastlopen, aarzel dan niet om je gewicht te gebruiken door de sleutel stevig vast te houden terwijl je tegen de carrosserie leunt. Verwijder de wielmoeren in dit stadium echter nog niet helemaal.
Om het wiel te kunnen verwijderen, moet je auto minstens 5 cm van de grond getild worden. Hiervoor heb je een krik nodig, die je meestal in de kofferbak vindt. De krik moet op een zo vlak mogelijke ondergrond worden geplaatst en moet op het chassis van de auto rusten, bij voorkeur op het hefpunt dat wordt aanbevolen in de handleiding van je auto. Deze bevinden zich meestal onder de deur, dicht bij de wielkast, en zijn te herkennen aan de metalen verstevigingen of specifieke inkepingen. Op het chassis is hun locatie vaak aangegeven met een pijl of markering.
Bedien de krik zodra deze op zijn plaats zit:
- Als het een hydraulische krik is, draai dan aan de hendel;
- Als het een handmatige schroefkrik is (bijvoorbeeld een ruitvormige krik), draai dan aan de hendel.
Draai de wielbouten verder los en verwijder het wiel. Plaats ten slotte het reservewiel of het vervangingswiel en draai het vast zonder te forceren, laat de krik vervolgens zakken en draai de bouten weer vast. De fabrikant geeft vaak een zeker aandraaimoment op, d.w.z. de kracht waarmee de wielbouten moeten worden aangedraaid.
4. Ga naar een garage of bandencentrum
Nadat je een lekke band hebt vervangen of tijdelijk hebt gerepareerd, moet je naar een garage of bandencentrum gaan om een specialist te laten controleren of het wiel correct is gemonteerd of om het lek professioneel te laten repareren.
Ontdek je graag hoe dit in zijn werk gaat? Onze camera volgde het proces van het repareren van een lekke band bij een bandencentrale.
Terug naar boven






Hoe kan je zelf je banden vervangen?
Heb je een lekke band en trek je liever zelf je plan? Dan heb je de keuze: je kunt de band vervangen of het gat dichtmaken met een speciale kit.
Heb je vooruit gepland en heb je runflatbanden met beperkte doorbuiging, dan is het nog eenvoudiger: je kunt gewoon doorrijden met een lekke band.
Gebruik je reservewiel
Een volwaardig reservewiel is vergelijkbaar met en heeft dezelfde afmetingen als de banden die al op je auto zijn gemonteerd. Tegenwoordig is het steeds zeldzamer dat een reservewiel tot de standaarduitrusting behoort (omdat het gewicht ervan het brandstofverbruik enigszins verhoogt), maar je kunt het als optie bijkopen.
Gebruik een klein reservewiel
Sommige voertuigen zijn uitgerust met een klein reservewiel, ook wel thuiskomertje genoemd, dat ook kan worden gekocht bij speciaalzaken voor banden, onderdelen en auto-apparatuur. Het is lichter en gemakkelijker te hanteren dan een conventioneel wiel (zoals een reservewiel), maar moet niettemin snel worden vervangen, omdat het alleen kan worden gebruikt voor korte afstanden en bij beperkte snelheden.
Meer info over kleine reservewielen
Gebruik een reparatiekit met compressor
Veel nieuwe voertuigen zijn uitgerust met een compacte reparatiekit, bestaande uit een plakproduct en een compressor, waarmee lekke banden tot 5 mm tijdelijk kunnen worden gerepareerd. Met deze set kun je op korte afstand naar een garage rijden voor grondiger reparaties.
Meer info over reparatiekits met compressor
Gebruik anti-lekspray
Een anti-lekspray is de goedkoopste noodoplossing. Hij dicht een lekke band door een product en samengeperste lucht in de band te spuiten, waardoor er genoeg druk is om ongeveer 20 km naar een garage of bandencentrum te rijden.
Gebruik een reparatiekit met opvulreepjes
Een reparatiekit met pleisters is een goedkope maar tijdelijke oplossing voor ervaren doe-het-zelvers. Het vereist speciaal gereedschap, een zekere mate van knowhow, kracht en precisie.
Meer info over reparatiekits met opvulreepjes
Vertrouw op je runflatbanden
Als je auto is uitgerust met runflatbanden, ook wel platloopbanden of banden met beperkte doorbuiging genoemd, zijn lekke banden een minder groot probleem. Zelfs als ze lek zijn, kunnen ze dankzij de versterkte zijwanden nog ongeveer 80 km doorrijden bij een snelheid van maximaal 80 km/u.
Terug naar boven
Hoe kies ik mijn banden?
De juiste banden kiezen voor je wagen is essentieel, omdat het zowel de veiligheid als de prestaties beïnvloedt. Of je nu kiest voor zomer-, winter- of vierseizoensbanden, het is belangrijk dat je de kenmerken en verschillen van elk type kent. Daarom vind je hier advies om je te helpen de juiste keuze te maken en om te weten waar je op moet letten.
Terug naar boven
Conclusie: veiligheid voorop
Als je een lekke band hebt, zijn er verschillende oplossingen om weer veilig de weg op te gaan, of je nu een hulpdienst belt of besluit zelf de situatie te verhelpen. Afhankelijk van de uitrusting die je hebt - reservewiel, reparatiekit of runflatbanden - is het belangrijk om snel en voorzichtig te handelen om ieders veiligheid te garanderen en verdere schade te voorkomen. Vergeet tot slot niet om je band zo snel mogelijk door een professional te laten controleren of repareren.
Terug naar bovenEen volwaardig reservewiel heeft precies dezelfde afmetingen als de wielen onder de wagen. Met een volwaardig vijfde wiel in de kofferbak is je mobiliteit te allen tijde verzekerd, ook als jouw autoband zware schade oploopt.
Je moet wel de krik en de sleutel bovenhalen om het beschadigde wiel te demonteren en het reservewiel op te leggen, of hopen dat een barmhartige samaritaan stopt om je daarbij te helpen. Het is en blijft de beste oplossing om verder te kunnen zonder beperking in snelheid en afstand.
Steeds minder vaak standaard in nieuwe voertuigen
Toch behoort het nog zelden tot de basisuitrusting van auto’s. Een reservewiel neemt kostbare kofferruimte in beslag en doet met zijn zware gewicht het brandstofverbruik toenemen met zo’n 0,05 liter per 100 kilometer. Je kunt het voor een fikse meerprijs wel als optie bijkopen.
Voordelen en nadelen van een reserveband
Voordelen
|
Nadelen
|
Vaak hebben wagens een klein reservewiel, een zogeheten thuiskomertje, aan boord. Bij een panne is het kleiner en lichter om te hanteren dan een volwaardig reservewiel, maar door het verschil in diameter ten opzichte van de andere wielen mag je er maar een beperkt aantal kilometers mee rijden, meestal ten hoogste aan 80 km per uur.
De maximaal toegelaten afstand en snelheid vind je terug in de autohandleiding of op het reservewiel.
De voordelen en nadelen van het kleine reservewiel of 'thuiskomertje'
Voordelen
|
Nadelen
|
In de standaarduitrusting van veel nieuwe wagens zit in de plaats van een reservewiel een compacte reparatieset bestaande uit een bus met dichtingsmiddel en een kleine compressor. Daarmee kun je perforaties tot maximaal 5 mm in het loopvlak van de band dichten. Gaten groter dan 5 mm, scheuren of beschadigingen van de zijwanden van de band kun je met dergelijke reparatiekits niet dichtmaken, in die gevallen ben je nog altijd aangewezen op een pechdienst.
Een bandenreparatiekit dient als tijdelijke noodoplossing om tot in een garage of bandencentrale te rijden. We leggen je uit hoe je deze gebruikt.
1. Leg de juiste verbindingen
Je moet de flacon met kleefmiddel verbinden met het ventiel van de band en de stroomkabel van de compressor aansluiten op de sigarettenaansteker in de wagen.
2. Injecteer het afdichtmiddel
Daarna zet je het autocontact aan en schakel je de compressor aan. Het dichtingsmiddel wordt in de band gespoten. Je kunt net zo lang lucht in de band pompen tot de normale bandenspanning is bereikt.
3. Begin te rijden om het product goed te verdelen
Aansluitend is het aangeraden onmiddellijk te rijden, zodat het dichtingsmiddel zich goed kan verspreiden in de band. Je kunt, weliswaar tegen een lage snelheid, een maximumafstand van zo'n 20 km afleggen, genoeg om jouw band in een bandencentrale professioneel te laten herstellen.
4. Plan vooruit: koop een nieuwe kit
Na gebruik moet je enkel een nieuwe bus kleefvloeistof kopen, van een onafhankelijke producent of het -duurdere- merkeigen product van jouw autofabrikant. De compressor kun je blijven gebruiken, niet alleen bij de reparatie van een lekke band, maar eender wanneer om de bandenspanning bij te regelen of een fietsband, luchtmatras of voetbal op te pompen.
Voordelen
|
Nadelen
|
Dit is de goedkoopste noodoplossing in afwachting van professionele herstelling. Bewaar de bus uit de zon in de kofferruimte en houd de houdbaarheidsdatum in het oog. Hieronder de stappen die je moet volgen voor een goed gebruik.
- Je moet het voorwerp dat het lek veroorzaakt indien mogelijk eerst verwijderen en de lucht uit de band laten.
- Draag handschoenen om mogelijke huidirritatie door lekkend schuim te voorkomen.
- Sluit het slangetje aan op het ventiel en de spuit de bus met dichtmiddel en perslucht leeg. Daarvoor moet je de knop 2 tot 3 minuten ingedrukt houden.
Na die operatie houd je nog een bandenspanning van gemiddeld 1,18 bar over, net voldoende om een twintigtal kilometer voort te kunnen, om de band professioneel te laten herstellen bij een bandenspecialist.
Voordelen
|
Nadelen
|
Voor de handige harry’s bestaan er ook professionele kits. Die zijn vrij goedkoop in aanschaf, maar vereisen behoorlijk wat behendigheid en kracht. Je doet het als volgt.
- Demonteer eerst het wiel. Om voldoende kracht te kunnen zetten, moet je immers goed bij het loopvlak van de band kunnen.
- Maak het gaatje eerst gaaf rond met een ruimer of frees, en duw er vervolgens met de bijgeleverde dikke naald een reparatiestrip in. Kleef deze vervolgens ermee vast.
- Snijd de uitstekende eindjes af en pomp de band weer op met de CO2-patronen of een compressor.
- Jouw wagen kan nu weer de baan op!
Voordelen
|
Nadelen
|
Meer en meer wagens zijn tegenwoordig uitgerust met runflatbanden (ook wel ook bekend als lekvrije banden). Dit type van autobanden is extra verstevigd aan de zijkant, waardoor de wagen ook bij afgenomen bandenspanning goed bestuurbaar blijft.
Auto’s met runflats zijn bovendien uitgerust met een drukmeetsysteem, dat de geringste afname van druk in de banden registreert. Staan er runflats onder jouw wagen, dan kun je bij een lekke band aan matige snelheid – tot zo’n 80 km per uur - nog ruim 80 km verder rijden tot bij een garage of bandenhersteller.
Voordelen en nadelen van runflatbanden
Voordelen
|
Nadelen
|