banden

Autobanden kopen: zo kies je de juiste band voor jouw auto

Het kiezen van de juiste banden voor je auto is essentieel voor zowel veiligheid als prestaties. We bespreken de verschillen tussen zomer-, winter- en allseasonbanden zodat jij weet waarop je moet letten. 

Expertise:
Redactie:
Stap-voor-stap gids

Welke autobanden heb jij nodig?

Zomerbanden, winterbanden of allseasonbanden? 

Het mag dan al het gemakkelijkste zijn om het hele jaar met dezelfde banden te rijden, een goed idee is het niet. Zowel voor je veiligheid als voor je portemonnee is het beter om te wisselen.

Zomer- of winterbanden

De meeste auto’s in ons land zijn uitgerust met zomerbanden, maar deze zijn niet geschikt voor winterse toestanden. Vanaf het moment dat het kouder wordt dan 7° C, presteren ze beduidend zwakker. Dit wordt nog versterkt naarmate de band breder is, en de trend van bredere banden zet zich de laatste tijd duidelijk door.

Er zijn een aantal redenen waarom het aan te raden is om over te schakelen naar winterbanden bij lagere temperaturen: 

  • Het rubber dat wordt gebruikt voor deze banden heeft een andere samenstelling dan dat van zomerbanden en blijft soepel bij extreem lage temperaturen (tot -40°C), waardoor ze beter op de weg blijven plakken.
  • Daarnaast hebben ze een ander profiel, waardoor sneeuw en slijk gemakkelijker worden afgevoerd dan bij zomerbanden. Dit geldt ook bij regen: de wegligging is ook beter onder deze omstandigheden. Zomerbanden hebben daarentegen aanzienlijk kortere remwegen.
  • De lamellen van het loopvlak van winterbanden grijpen zich vast aan het wegoppervlak voor betere grip en meer flexibiliteit op besneeuwde of ijzige wegen

Allseasonbanden

De alleseizoenbanden zijn op hun beurt af te raden. Enkel op papier is dit de beste oplossing (“presteren even goed als de concurrenten, bij welke weersomstandigheden dan ook”). De ideale tussenoplossing moet eigenlijk nog worden uitgevonden, al is er op dat vlak de voorbije jaren vooruitgang geboekt.  Uit onze laatste tests blijkt dat allseasonbanden matige resultaten bieden op nat wegdek, en niet kunnen tippen aan winter- of zomerbanden. Hun levensduur ligt globaal genomen ook iets lager dan die van een winterband. Ze tonen zich dus (nog) niet als een volwaardig alternatief.  

Meer over zomer-, winter en allseasonbanden

Wat zijn de voor- en nadelen per type band?

Voor- en nadelen winterbanden

 

Voordelen van winterbanden

  • Beter grip op sneeuw en ijs
  • Minder slijtage op natte wegen
  • Veiliger rijden in winterse omstandigheden

Winterbanden blijven soepel bij zeer lage temperaturen (-40°C) en bieden dankzij hun speciale rubber en profiel meer grip op sneeuw, slijk en regen. Hierdoor verbeteren ze de wegligging in winterse omstandigheden. Zomerbanden hebben daarentegen een duidelijk kortere remafstanden.

Nadelen van winterbanden

  • Slechte grip en prestaties bij warm weer

De nadelen die met winterbanden in verband worden gebracht zijn vaak sterk overdreven. Ze maken niet meer lawaai, zijn even comfortabel en presteren goed bij droog, nat of zacht weer. Ze slijten alleen sneller als je ze ook in lente én zomer blijft gebruiken.

Voor- en nadelen zomerbanden

Voordelen van zomerbanden

  • Betere grip bij droog en warm weer
  • Lagere rolweerstand, wat leidt tot minder brandstofverbruik
  • Minder slijtage bij warm weer
  • Vaak in elke maat en voor elke snelheidsindex te krijgen

Zomerbanden presteren beter bij temperaturen boven 7-10°C dankzij hun profiel en rubbersamentselling. Ze zijn ook beter geschikt voor hoge snelheden dan winter- of allseasonbanden.

Nadelen van zomerbanden

  • Slechte prestaties bij natte omstandigheden en lage temperaturen
  • Korte levenscyclus

Zomerbanden verharden bij lage temperaturen, waardoor je minder grip hebt, meer verbruikt en een langere remafstand krijgt. Onder de 7°C presteren ze niet goed en bij winters weer kunnen ze gevaarlijk zijn. Daarnaast slijten zomerbanden sneller door hun lage profiel en korte levenscyclus.

Voor- en nadelen allseasonbanden

Allseasonbanden scoren vaak minder goed dan zomer- of winterbanden in hun specifieke omstandigheden. Slechts enkele allseasonband redelijk scoren en zijn dus geen volwaardig alternatief.

Voordelen allseasonbanden

  • Je hoeft allseasonbanden niet elk seizoen te wisselen

Nadelen allseasonbanden

  • De meeste allseasonbanden scoren zeer slecht in onze tests
  • De beste allseasonband is nog steeds niet even goed als de beste zomer- of winterband

Wanneer autobanden vervangen?  

Het is belangrijk om je banden aan te passen aan het seizoen. Het hele jaar zomer- of winterbanden op je auto laten zitten, raden we sterk af.

Het is ook essentieel om je banden te vervangen wanneer de profieldiepte een bepaalde limiet bereikt. Versleten banden verminderen de prestaties aanzienlijk, vooral bij regen of sneeuw, daarom raden we aan om hun toestand regelmatig te controleren om je veiligheid te waarborgen.

De wettelijke minimale profieldiepte voor banden is vastgesteld op 1,6 mm, maar dat is echt het absolute minimum. Wij adviseren om je banden te vervangen zodra ze een diepte van 4 mm bereiken voor winterbanden en 3 mm voor zomerbanden.

Wanneer je banden vervangen?

Terug naar boven

Hoe weet je welke maat autoband je nodig hebt?

Zo lees je de code op je band

Allereerst moet je een autoband kiezen die de juiste afmetingen heeft om op de velgen van je auto te passen. Zomer- en winterbanden vind je in allerlei maten. Maar wat betekenen deze maten precies, bijvoorbeeld in het geval van de winterband 165/70 R14 91T?

  • 165: breedte van de band, uitgedrukt in mm;
  • 70: verhouding tussen de hoogte en de breedte van de band, uitgedrukt in %. Hoe lager het getal, des te sportiever oogt de band: breed en met een laag profiel;
  • R: alle banden zijn tegenwoordig radiaalbanden;
  • 14: buitendiameter van de velg, uitgedrukt in duim, dus in dit geval 14 x 2,54 cm = 35,56 cm);
  • 91: dat is het draagvermogen. Een code van 91 staat dan voor een draagvermogen van 615 kg per band;
  • T: snelheidsindex, die verwijst naar de gehomologeerde maximumsnelheid van de auto. T betekent dat die maximumsnelheid 190 km/h bedraagt, H betekent 210 km/h en V duidt op een maximum van 240 km/h. Als je auto werd gehomologeerd voor een snelheid van 200 km/h, dan mag je niet met banden met snelheidsindex T rondrijden, ook al liggen de reële prestaties een stuk onder de 200 km/h.

Verder vind je ook een aanduiding met vier cijfers op de band. Dit komt overeen met de productiedatum. Als hier bv. 1310 staat, betekent dit dat hij is geproduceerd in de 13e productieweek van productiejaar 2010. Als op de band “tubeless” staat, dan gaat het om een band zonder luchtkamer.

Terug naar boven

Wat vertelt het Europees bandenlabel je?

Sinds 1 november 2012 moeten alle banden, die na 1 juli van datzelfde jaar werden geproduceerd, een Europees label dragen. Dit bandenlabel geeft informatie over de rolweerstand, het remgedrag bij nat weer, het geluidsniveau en de grip op sneeuw of ijs.

Hoewel deze labels nuttig zijn om de energie-efficiëntie en veiligheid van banden te vergelijken, vinden wij ze onvoldoende. Daarom voeren wij tests uit in realistische omstandigheden die veel grondiger zijn en gedetailleerde beoordelingen bieden van criteria zoals de prestaties op droog wegdek, het risico op aquaplaning en het geluidsniveau in het voertuig.

Lees meer over het Europees bandenlabel

Terug naar boven

Autobanden vergelijken: wat is het verschil tussen merken?

Zijn de dure autobanden beter? 

In het afgelopen decennium hebben we 283 banden van 44 merken getest. De resultaten tonen aan dat:

  • Premiumbanden van grote merken zoals Continental, Dunlop of Michelin betere prestaties leveren op het gebied van veiligheid en gedrag op droge en natte wegen in vergelijking met middenklasse- en low-cost banden.
  • Premiumbanden behalen een gemiddelde kwaliteitsbeoordeling van 60%, terwijl middenklassebanden op 52% uitkomen en low-cost banden op 40%. Het aandeel premiumbanden dat als van goede kwaliteit wordt beschouwd, is daarbij aanzienlijk hoger.
  • Er is geen significant verschil op het gebied van verbruik, duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Deze aspecten variëren eerder per merk en model.

Daarom is het investeren in premiumbanden aanbevolen voor veiliger en betrouwbaarder rijgedrag, ondanks de hogere kosten.

Ontdek de beste automerken

Terug naar boven

FAQ

Hoe bewaar je autobanden?

Het is essentieel om je banden op de juiste manier op te slaan om te voorkomen dat ze uitdrogen, barsten of vervormen, wat hun grip en levensduur zou kunnen verminderen. Bewaar ze uit de buurt van licht, vochtigheid en temperatuurschommelingen, maak ze schoon voordat je ze opslaat, controleer hun staat en markeer ze om ze gemakkelijker opnieuw te kunnen monteren.

In ons artikel lees je meer over hoe je autobanden kunt bewaren

Winterbanden op oude of nieuwe velgen?

Je hebt twee opties: Ofwel koop je nieuwe velgen voor de nieuwe banden, ofwel behoud je je oude velgen.

Als je de oude wilt behouden, zal je garagist telkens je zomerbanden moeten verwijderen en de nieuwe banden erop moeten plaatsen (en dit elke keer de banden moeten worden verwisseld). Je bespaart dus op de aankoop van nieuwe velgen, maar daartegenover staat wel de prijs voor de vervanging bij elke overgang van de seizoenen en ook dat er telkens een - beperkt - risico is op beschadiging van de banden.

Als je een extra set velgen koopt voor je winterbanden kost dat een pak meer (tussen € 700 en € 2 000 voor de set velgen en de banden samen), maar je wielen (band en velg samen) laten wisselen wordt daarmee wel een pak goedkoper en het risico op beschadigingen kleiner. Het is ook mogelijk om de wielwissel zelf uit te voeren omdat dat makkelijker is dan enkel de band te wisselen zonder de velg.

Zijn sportbanden het waard?

Sommige mensen zullen misschien voor sportbanden kiezen. Dan ga je voor "laagprofielbanden", die breder en minder hoog zijn. Maar opgelet: zij kunnen je voertuig een “sportief” uiterlijk geven, maar ze zijn absoluut niet geschikt voor winterse omstandigheden en ze leveren minder goede prestaties bij regen. Bovendien moet je aangepaste velgen voorzien wat ook extra kosten met zich meebrengt.

Terug naar boven