banden

Koopgids: welke band biedt de beste kwaliteit voor jou?

Het kiezen van de juiste banden voor je auto is essentieel voor zowel veiligheid als prestaties. Of je nu op zoek bent naar zomerbanden, winterbanden of all-season banden, het begrijpen van de bandenmaat en specificaties is van groot belang. We bespreken alle verschillen zodat jij weet waarop je moet letten.

Stap-voor-stap gids

Hoe lees je de bandenmaat?

Allereerst moet je een autoband kiezen die de juiste afmetingen heeft om op de velgen van je auto te passen. Zomer- en winterbanden vind je in allerlei maten. Maar wat betekenen deze maten precies, bijvoorbeeld in het geval van de winterband 165/70 R14 91T?

  • 165: breedte van de band, uitgedrukt in mm;
  • 70: verhouding tussen de hoogte en de breedte van de band, uitgedrukt in %. Hoe lager het getal, des te sportiever oogt de band: breed en met een laag profiel;
  • R: alle banden zijn tegenwoordig radiaalbanden;
  • 14: buitendiameter van de velg, uitgedrukt in duim, dus in dit geval 14 x 2,54 cm = 35,56 cm);
  • 91: dat is het draagvermogen. Een code van 91 staat dan voor een draagvermogen van 615 kg per band;
  • T: snelheidsindex, die verwijst naar de gehomologeerde maximumsnelheid van de auto. T betekent dat die maximumsnelheid 190 km/h bedraagt, H betekent 210 km/h en V duidt op een maximum van 240 km/h. Als je auto werd gehomologeerd voor een snelheid van 200 km/h, dan mag je niet met banden met snelheidsindex T rondrijden, ook al liggen de reële prestaties een stuk onder de 200 km/h.

Verder vind je ook een aanduiding met vier cijfers op de band. Als hier bv. 1310 staat, betekent dit dat hij is geproduceerd in de 13de productieweek van productiejaar 2010. Als op de band “tubeless” staat, dan gaat het om een band zonder luchtkamer.

Terug naar boven

Zomer- en winterbanden of all-seasonbanden?

Het mag dan al het gemakkelijkste zijn om het hele jaar met dezelfde banden te rijden; een goed idee is het niet. Zowel voor je veiligheid als voor je portemonnee is het beter om te wisselen.

Wanneer wissel je je autobanden?

Het is belangrijk om je banden aan te passen aan het seizoen. Het hele jaar zomer- of winterbanden op je auto laten zitten, raden we sterk af. De meeste auto’s in ons land zijn uitgerust met zomerbanden, maar deze zijn niet geschikt voor winterse toestanden. Vanaf het moment dat het kouder wordt dan 7° C, presteren ze beduidend zwakker. Dit wordt nog versterkt naarmate de band breder is, en de trend van bredere banden zet zich de laatste tijd duidelijk door.

Heb je echt winterbanden nodig?

Bij lagere temperaturen is het daarom aan te raden om over te schakelen op een winterband. Het rubber dat voor deze banden wordt gebruikt, is van een andere samenstelling dan dat van de zomerbanden en blijft daardoor soepel tot extreem lage temperaturen (tot -40° C). Ze plakken beter op de weg. Bovendien hebben ze een ander profiel en zogenaamde lamellen, waardoor sneeuw en slijk gemakkelijker kan worden afgevoerd dan bij een zomerband, wat ook geldt bij regen. De wegligging is daardoor beter in deze omstandigheden.

Waarom wisselen naar zomerbanden?

Verder zijn de nadelen die met winterbanden in verband worden gebracht vaak sterk overdreven: ze produceren niet meer lawaai en zijn niet minder comfortabel dan zomerbanden, sommige zijn gehomologeerd voor hoge snelheden, ze presteren niet minder goed op een droog of nat wegdek of bij zachter weer en ze zijn niet sneller versleten dan zomerbanden in de zomer. Enkel als ze ook in de zomer en in de lente worden gebruikt, zullen ze sneller afslijten.

Winterbanden op oude of nieuwe velgen?

Denk er dus aan om geschikte banden te kopen, als de winter eraan komt. Je hebt dan twee mogelijkheden. Ofwel koop je nieuwe velgen voor die nieuwe banden, ofwel behoud je je oude velgen. Als je de oude houdt, zal je garagist telkens je zomerbanden moeten verwijderen en de nieuwe banden er op moeten plaatsen (en dit elke keer de banden moeten worden verwisseld). Je bespaart dus op de aankoop van nieuwe velgen, maar daartegenover staat wel de prijs voor de vervanging bij elke overgang van de seizoenen en ook dat er telkens een - beperkt - risico is op beschadiging van de banden.

Als je een extra set velgen koopt voor je winterbanden kost dat een pak meer (tussen € 700 en € 2 000 voor de set velgen en de banden samen), maar je wielen (band en velg samen) laten wisselen wordt daarmee wel een pak goedkoper en het risico op beschadigingen kleiner. Het is ook mogelijk om de wielwissel zelf uit te voeren omdat dat makkelijker is dan enkel de band te wisselen zonder de velg.

Wat betreft het opbergen van de banden die je niet gebruikt: vaak heeft je garagist nog wel een plekje om ze te stockeren, maar de kans is reëel dat je daar dan voor moet betalen. Lees ook ons dossier over autobanden bewaren om je banden in de beste omstandigheden te stockeren.

All-seasonbanden: een twijfelachtig alternatief

De alleseizoenbanden zijn op hun beurt af te raden. Enkel op papier is dit de beste oplossing (“presteren even goed als de concurrenten, bij welke weersomstandigheden dan ook”). De ideale tussenoplossing moet eigenlijk nog worden uitgevonden, al is er op dat vlak de voorbije jaren vooruitgang geboekt. Uit onze laatste tests blijkt echter dat geen enkele alleseizoensband voldoende scoort op een natte ondergrond. Ze tonen zich dus (nog) niet als een volwaardig alternatief. Hun levensduur ligt globaal genomen ook iets lager dan die van een winterband.

En sportbanden?

Sommige mensen zullen misschien voor sportbanden kiezen. Dan ga je voor "laagprofielbanden", die breder en minder hoog zijn. Maar opgelet: zij kunnen je voertuig een “sportief” uitzicht geven, maar ze zijn absoluut niet geschikt voor winterse omstandigheden en ze leveren minder goede prestaties bij regenweer. Bovendien moet je aangepaste velgen voorzien wat ook extra kosten met zich meebrengt.

Terug naar boven

Wat geeft een Europees bandenlabel aan?

Indicator van prestaties

Sinds 1 november 2012 moeten alle banden, die na 1 juli van datzelfde jaar werden geproduceerd, een Europees label dragen. Dit geldt voor alle voertuigen, ook de bedrijfswagens, maar niet voor motoren en ook niet voor banden die een nieuw loopvlak hebben gekregen en voor 4x4 terreinbanden. Op dit label vind je als potentiële klant informatie over de rolweerstand en het energieverbruik, over het remgedrag bij nat weer en over het rolgeluid. Sinds mei 2021 wordt er ook op aangegeven of de band geschikt is voor op sneeuw of ijs.

Bandentest veel uitgebreider

Elk seizoen opnieuw voeren wij, samen met de Duitse automobielvereniging ADAC, een test uit van de zomer- en winterbanden die dan op de markt zijn. Maar is dat wel nodig? Want op het EU-label vind je toch al veel info?

Uit een vergelijking tussen die info en wat wij testen, blijkt dat onze tests veel verder gaan en veel uitgebreidere resultaten geven. Zo geeft het EU-label geen info over de prestaties van de banden op een droog wegdek, terwijl uit onze tests blijkt dat ook daar heel wat verschillen te noteren vallen tussen de verschillende banden. Op een nat wegdek geeft het Europees label wel aan hoe goed de band remt, met de hulp van het antiblokkeersysteem (ABS), maar daarmee weet je niet wat het risico op aquaplaning is bij deze band.

Aquaplaning komt voor wanneer er zich, bij een stortbui, een grotere hoeveelheid water voor de band ophoopt dan dat de band kan verwerken. Daardoor ontstaat een laagje water tussen de band en de ondergrond en verliest de band grip op het wegdek. Die aquaplaning kan zich in de rijrichting voordoen en ook zijwaarts, in bochten. Het is dus vrij cruciaal om te weten of je band hier goed mee overweg kan. Ook hoe de band reageert op jouw stuurinstructies vind je terug in onze testresultaten.

De indicatie over sneeuw en ijs op het Europees bandenlabel geven aan of de band geschikt is voor deze weersomstandigheden, vooral voor de Scandinavische markt. Ook op dit vlak geven onze tests meer gedetailleerde resultaten.

Wat betreft het geluid dat de banden maken, meten wij niet alleen dit geluid buiten de wagen, maar ook wat je hoort als je in de wagen zit. Het EU-label geeft enkele inlichtingen over de band, maar helaas niet alle. Het beperkt zich helaas tot de rolweerstand, de wegligging bij nat weer en het aantal geproduceerde decibels. De twee eerste criteria worden gequoteerd aan de hand van de letters A tot G.

Terug naar boven

Veiligheid heeft prioriteit

Als je geen veiligheidsrisico wilt nemen, zijn premiumbanden de beste optie, zelfs als ze een hogere investering met zich meebrengen. Je zou misschien verwachten dat middensegmentbanden het beste van twee werelden combineren, maar de realiteit is dat dit bijna nooit het geval is. En in de tien jaar waarin we banden testen, hebben de premiummodellen vaak de titel van de Juiste Keuze gewonnen, vaak in combinatie met de Beste van de Test-prijs.

Toch kunnen er soms verrassingen zijn. Als je nieuwe banden moet kopen, is het beste advies om onze tests te volgen en te beslissen met het extra voordeel dat je zo ook de goedkoopste prijs in je omgeving kent. Goedkope banden zijn verbeterd in de tweede helft van het decennium, maar laten nog steeds veel te wensen over.

Vermijd gebruikte banden, ongeacht het merk dat ze dragen. Zolang er geen duidelijke regels zijn met de vereisten waaraan gebruikte banden moeten voldoen om te kunnen worden verkocht, heb je geen enkele garantie dat je een veilig product koopt. Gebruikte banden mogen niet worden verkocht zonder de juiste certificering.
Terug naar boven

Premiumbanden en budgetbanden: welke presteren beter?

Gedurende het afgelopen decennium werden in onze testfaciliteiten in totaal 283 banden van 44 merken getest: 9 premiumbanden, 17 middenklasse-banden en 18 budgetbanden. Het meest opvallende verschil tussen deze banden is de prijs, met aanzienlijke verschillen.

Premiumbanden, afkomstig van grote merken zoals Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin en Pirelli, staan bekend om hun kwaliteit en technologie, maar zijn ook de duursteMiddenklasse-banden, geproduceerd door merken als BF Goodrich, Fulda, Uniroyal en Firestone, streven naar een goede prijs-kwaliteitverhoudingBudgetbanden zijn het goedkoopst en komen vaak van minder bekende merken uit China en India.

Premiumbanden: duurder, maar hogere kwaliteit

Van alle geteste banden behaalden de premiumbanden gemiddeld 60 % voor de algehele kwaliteit, terwijl middenklasse-banden 52 % scoorden en budgetbanden niet meer dan 40 % behaalden. Deze kwaliteitsverschillen zie je terug in de beoordelingen van de banden. Ongeveer 49 % van de premiumbanden werd als goede kwaliteit beschouwd, terwijl slechts 15% van de middenklasse-banden en 2% van de budgetbanden deze waardering kregen.

Aan de andere kant werd 43 % van de budgetbanden als slechte kwaliteit beoordeeld, terwijl slechts 3 % van de premiumbanden deze negatieve beoordeling ontvingen. De middenklasse-banden vormen een compromis tussen kwaliteit en prijs, met 15 % goede banden en 10 % slechte banden.

Premiumbanden presteren beter op het gebied van kwaliteit en veiligheid in vergelijking met middenklasse en budget banden. Hoewel premiumbanden duurder zijn, lijkt deze extra investering de moeite waard te zijn voor betere prestaties en veiligheid op de weg. Budgetbanden zijn weliswaar betaalbaarder, maar ze brengen een hoger risico met zich mee op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid. Daarom is het raadzaam om te kiezen voor premiumbanden voor een veiligere en duurzamere rijervaring.

Zijn goedkope “exotische” banden gevaarlijk?

De afgelopen jaren zijn veel bandenmerken uit het Verre Oosten opgedoken in onze winkels, vaak tegen zeer lage prijzen. Deze banden dragen het Europese bandenlabel, anders zouden ze niet bij ons verkocht kunnen worden. Maar uit onze tests blijkt dat de prestaties van deze banden, van merken zoals Goodride, Sunny, Wanli en Nankang, vaak (aanzienlijk) lager zijn dan het gemiddelde. Niet alleen zijn ze van mindere kwaliteit, maar ze zijn ook zeer milieuvervuilend en onder bepaalde omstandigheden zelfs gevaarlijk. Over het algemeen is ons aankoopadvies dat je deze goedkope banden moet vermijden en beter iets meer betaalt voor betere kwaliteit.

De beste banden tegen de laagste prijs

Terug naar boven

Welk autobandmerk is het beste?

We benadrukken de feiten en weerleggen waar nodig enkele mythen.

Leiden premiumbanden tot hoge rem- en gripprestaties?

Ja. De resultaten tonen significante verschillen in het gedrag van het bandentype, zowel op droge wegen als vooral op natte wegen. Premiumbanden springen er positief uit, met veel betere resultaten dan de rest. Middelmatige banden zijn op hun beurt ook aanzienlijk beter dan goedkope banden.

Leiden premiumbanden tot brandstofbesparing en hoge duurzaamheidsniveaus?

Nee. De gegevens onthullen geen significante verschillen op het gebied van verbruik en duurzaamheid. Er zijn inderdaad verschillen tussen merken en modellen, maar deze zijn niet van toepassing op alle drie de categorieën.

Zijn premiumbanden milieuvriendelijker?

Nee. Er is geen verschil tussen de categorieën wat betreft respect voor het milieu. Er zijn goedkope banden die milieuvriendelijker zijn (duurzaamheid, verbruik, geluid) dan premiumbanden en vice versa. Deze verschillen komen alleen op individueel niveau voor, tussen specifieke merken en/of modellen.

Gedurende de laatste jaren hebben we resultaten per merk opgesteld. De resultaten daarvan zullen vooral nuttig voor je zijn als je een andere bandenmaat nodig hebt dan degene die we hebben getest (of waarvoor de resultaten ook gelden). Hieronder vind je hoe zowel de zomer- als de winterbanden scoren.

 
Terug naar boven