Hoe testen wij banden?

Om zeker te zijn dat jouw autobanden veilig zijn, testen we ze bij verschillende weersomstandigheden op verschillende parcours. We beoordelen niet alleen hun wegligging, maar ook hoeveel lawaai ze maken, hun invloed op het brandstofverbruik, hun duurzaamheid, hun gedrag bij hoge snelheden enz.
Uiteindelijk meten we dankzij onze tests de kwaliteitsverschillen tussen merken en modellen. Zo zijn er nog altijd banden van zodanig slechte kwaliteit dat ze bij een bruusk remmanoeuvre op nat wegdek het leven van de inzittenden en andere weggebruikers in gevaar brengen!
Terug naar boven
Welke criteria analyseren we voor autobanden?
Prestaties op droge wegen
Onze experts testen banden op droge wegen en beoordelen daarbij de stabiliteit, het weggedrag, de veiligheid tijdens risicovolle manoeuvres en de remafstand. Ze houden rekening met het seizoen voor zomer-/winterbanden en testen all-seasonbanden in beide omstandigheden. De remweg wordt gemeten door van 100 km/u naar 1 km/u te gaan op droog asfalt.
Meer informatie over onze tests op een droog wegdek
Prestaties op nat wegdek
Bij tests op nat wegdek komen vaak zwakke punten van banden naar voren, vooral als het gaat om remmen, aquaplaning en weggedrag. De remafstand wordt gemeten tijdens aanhoudende regen, terwijl de prestaties bij aquaplaning worden beoordeeld op het moment dat de band grip verliest bij verschillende snelheden. Daarnaast wordt de wegligging en het vermogen van de band om met hoge snelheid bochten te nemen getest in regenachtige omstandigheden. De scores zijn gebaseerd op de tijden en ervaringen van de testrijders.Meer informatie over onze tests op een nat wegdek
Prestaties op besneeuwde wegen
Sneeuwtesten worden uitgevoerd op winter- en all-seasonbanden. Ze worden uitgevoerd in Finland op opeengepakte sneeuw bij temperaturen onder 0°C. Ze meten de remafstand zonder ABS, het tractievermogen vóór slippen en de wegligging op vlakke grond en in de bergen, met getimede en subjectieve beoordelingen door bestuurders.Lees meer over onze sneeuwtests
Prestaties in ijzige omstandigheden
De tests op ijs, voor winter- en all-seasonbanden, meten de remweg met ABS en de laterale kracht als functie van de wielhoek, waarbij de grip op ijs wordt beoordeeld.Prestaties bij hoge snelheid
Met deze test – die wordt uitgevoerd voor alle bandentypes – beoordelen we het risico op een klapband bij hoge snelheid. Hiervoor plaatsen we 1 tot 4 exemplaren van elke band (afhankelijk van de duurzaamheid) op een rollenbank met een diameter van 2 m. Zo meten we de snelheid, de stevigheid en de slijtage van de band.
Brandstofverbruik
Het brandstofverbruik hangt onder meer af van de rolweerstand van de banden. Wij meten het verbruik bij een constante snelheid van 100 km/uur over een afstand van 2 km. Die meting gebeurt op twee verschillende parcours en wordt vijf keer per parcours uitgevoerd. Daarna beoordelen we het gemiddelde brandstofverbruik.
Levensduur van de banden
We laten de band 5 000 km afleggen op een testbank die een wegdek nabootst. Om de 1 250 km en na afloop van de test meten we de profieldiepte. Die beoordelen we ten opzichte van een limiet van 0,5 mm aan de zijkanten en van de slijtindicatoren op 1,6 mm over het hele loopvlak.
Geluid
Een band veroorzaakt geluid door het contact met de grond. We meten het geluid in en rond de auto op asfalt en op beton.
- Het geluid in de auto wordt beoordeeld door de testrijder. Op het moment dat hij een snelheid van 80 km/uur bereikt, schakelt hij de motor uit en beoordeelt hij het geluidsniveau (dat dus enkel afkomstig is van de banden) in de auto terwijl die vertraagt van 80 naar 30 km/uur.
- Het geluid buiten de auto wordt gemeten in decibels. De testrijder rijdt tegen 80 km/uur en schakelt de motor uit net voor hij het meetinstrument voorbijrijdt dat het volume meet.
Hoe selecteren we modellen?
Gezien het enorme aanbod is het onmogelijk om alle banden op de markt te testen. Daarom kiezen wij elk jaar voor een bepaalde bandenmaat (van zomerbanden, winterbanden en sommige jaren alleseizoensbanden) en een aantal banden van de belangrijkste merken in die maat. De bedoeling is om in de loop der jaren de volledige markt en alle types onder de loep te nemen.
Goed om te weten is dat de testresultaten van een bandenmaat gewoonlijk ook gelden voor de net iets kleinere maten. Als we bijvoorbeeld banden in maat 205/55 testen, gelden die resultaten ook voor de maten 195/55 tot 215/55.
Terug naar boven
Wat zijn de testvoorwaarden?
Eerst worden alle banden op een droog wegdek ingereden over een afstand van 400 tot 500 km, om het laagje dat soms na de productie achterblijft te verwijderen. Pas dan worden ze door ervaren testrijders beoordeeld. Terug naar bovenEvaluatie en weging van testresultaten
De technische en subjectieve beoordeling (van het labo en de testrijders) gebeurt volgens een internationaal erkende beoordelingsschaal, die wordt aangepast aan alle nieuwigheden in de sector.
Om een correcte rangschikking te kunnen opstellen, beoordelen we elke band ten opzichte van een referentieband.
Terug naar bovenTests om je te helpen de beste banden te kiezen
De strenge tests die we uitvoeren helpen je de juiste banden te kiezen, zodat je kunt kiezen voor een model dat veilig rijden in uiteenlopende omstandigheden bevordert.Winterbanden? Zomerbanden? 4-seizoenenbanden?
Onze tests zijn daar meestal vrij duidelijk over: alleseizoensbanden presteren eerder middelmatig in vergelijking met zowel zomer- als winterbanden. Wij raden ze dan ook af.
Het hele jaar door met zomerbanden rijden is evenmin aan te raden, omdat hun rubber gemaakt is om optimaal te presteren bij meer dan 6 à 7°C. Bij koudere temperaturen verhardt het rubber en “kleeft” het minder goed aan de weg.
Winterbanden bieden dus meer grip als de temperatuur onder 7°C zakt. Bovendien wordt water beter afgevoerd dankzij hun bredere profiel.
Kies de juiste banden dankzij onze vergelijker
Onze tests op droog, nat, besneeuwd en glad wegdek helpen ons het gedrag van banden te beoordelen op belangrijke aspecten zoals remmen, wegligging, brandstofverbruik en geluid. Door deze vergelijkende beoordelingen kunnen we de kwaliteitsverschillen tussen de verschillende modellen zichtbaar maken. Met deze informatie in onze vergelijker kan je de banden kiezen die het beste passen bij jouw behoeften.
Als je bij aankoop van een auto vaststelt dat de banden slechte resultaten hebben behaald bij onze tests, vraag de verkoper dan om een nieuwe bandenset. Ook al moet je daar waarschijnlijk voor bijbetalen.
Terug naar boven
Twee ervaren testrijders hebben de prestaties van de banden beoordeeld in normale omstandigheden, dit wil zeggen bij een gemiddelde temperatuur van het seizoen waarvoor ze bedoeld zijn. Alleseizoensbanden hebben ze bij beide temperaturen beoordeeld.
De stabiliteit en wendbaarheid
De stabiliteit en wendbaarheid bij een maximale snelheid van 150 km/uur: wegligging, stuurprecisie en stuurrespons (gevoel, reactietijd, zwaar/stroef sturen, stuurkoppel).
De veiligheid
Aan de hand van deze test bij hoge snelheid beoordelen ze de prestaties van de banden in gevaarlijke omstandigheden: bij een plotse verandering van richting, te snel genomen bochten, opeenvolgende slingerbochten of een snelheid waarbij de band zijn grip verliest.
De remprestaties
Voor deze test hebben we 5 keer na elkaar gemeten welke afstand de banden nodig hebben om op droog asfalt te vertragen van 100 naar 1 km/uur met ABS. Daarna beoordelen we de gemiddelde remafstand.
Vooral de prestaties op een nat wegdek laten vaak te wensen over, zowel bij winterbanden als bij zomer- en alleseizoensbanden. De banden worden getest bij de gemiddelde temperatuur van het seizoen waarvoor ze bedoeld zijn. Alleseizoensbanden worden bij beide temperaturen getest.
Remprestaties
We beoordelen de remprestaties van de banden met ABS op asfalt en op beton bij constante regen.
Hiervoor meten we 5 keer na elkaar welke afstand ze nodig hebben om te vertragen van 80 tot 20 km/uur. Daarna beoordelen we de gemiddelde remafstand.
Voorwaartse aquaplaning
Om de voorwaartse aquaplanning te testen rijdt de auto over een baan met 7 mm water van constante regen op de linkerhelft. De linkerwielen rijden dus door het water, de rechterwielen op droog wegdek. Op een bepaald moment versnelt de testrijder tot de banden grip verliezen op de natte ondergrond.We noteren de snelheid waarbij dit gebeurt.
Deze test voeren we 6 keer uit. Daarna beoordelen we de gemiddelde snelheid waarbij de banden last krijgen van aquaplaning.
Zijdelingse aquaplaning
De auto rijdt over een cirkelvormige baan met een diameter van 200 m, waarvan een stuk van 20 m bedekt is met 7 mm water van constante regen. In het begin rijdt hij 70 km/uur, maar bij elke ronde versnelt hij 5 km/uur tot hij 100 km/uur rijdt met de wielen in dezelfde positie.
Wanneer hij over het natte stuk rijdt, neemt de zijdelingse versnelling af en kan hij van zijn koers afwijken. Bij elke ronde wordt die snelheidsvermindering geregistreerd door een versnellingssensor in het midden van de auto. Vervolgens beoordelen we de gemiddelde vertraging.
Wegligging
Bij deze test rijdt de auto tegen maximale snelheid (tot de limiet voor de stabiliteit) over 1 900 m nat wegdek bij constante regen. We meten elke rondetijd, terwijl de testrijders tijdens twee rondes de wegligging beoordelen.
Daarna beoordelen we de gemiddelde tijdsduur en de ervaringen van de testrijders.
Bochten
De testrijders rijden zo snel mogelijk (tot de limiet voor de stabiliteit) over een cirkelvormige asfaltbaan bij constante regen. We meten de tijdsduur van 5 opeenvolgende rondes.
Hoe sneller de tijd, hoe hoger de snelheid die de banden aankunnen en hoe beter ze zijn.
De tests hebben enkel betrekking op winterbanden en all-season banden. Ze worden uitgevoerd op harde sneeuw bij een temperatuur onder 0°C. Hiervoor trekken we naar Finland.
Remprestaties
We meten de afstand die de banden nodig hebben om zonder ABS op een compacte laag sneeuw te vertragen van 40 tot 20 km/uur. De auto legt 3 tot 5 rondes af, waarbij we telkens minstens 5 keer de remafstand meten. Daarna beoordelen we de gemiddelde remafstand.
Trekkracht
Met deze test meten we de maximale snelheid vooraleer de banden gaan doordraaien (bijvoorbeeld bij het vertrekken), dus zich niet meer aan de sneeuw “hechten”.
We vertrekken tegen lage snelheid en versnellen trapsgewijs met 2,5 %. Een apparaat meet de trekkracht op het moment dat de banden doordraaien. Dit herhalen we 3 tot 5 keer, waarbij we telkens minstens 6 metingen doen. Daarna beoordelen we gemiddelde trekkracht.
Wegligging
De test wordt uitgevoerd op een vlak terrein en in een bergpas. Beide trajecten worden getimed en de bestuurders beoordelen:
- de trekkracht en wegligging in bochten voor het bergachtige terrein;
- de trekkracht en zijdelingse wegligging voor het vlakke terrein.
Enkel winter- en alleseizoensbanden testen we ook op ijs bij een constante temperatuur.
Remprestaties
We meten de afstand die de banden nodig hebben om met ABS te vertragen van 20 tot 5 km/uur. We herhalen de test nog een keer en doen telkens vijf metingen. Daarna beoordelen we de gemiddelde remafstand.
Zijdelingse kracht
Bij deze test meten we de zijdelingse kracht in functie van de hoek van de banden. Terwijl de auto over een rail wordt getrokken, meten we de kracht op de banden door het contact met het ijs bij een steeds grotere stuurhoek. We leggen het parcours minstens twee keer af, waarbij we minstens twee metingen doen. Daarna beoordelen we de gemiddelde kracht.