Hoe wij testen

Hoe testen wij banden?

24 september 2024

24 september 2024
Banden zijn de enige manier waarop we de weg kunnen raken - en natuurlijk grip hebben. Daarom worden ze bijzonder streng getest. Onze veiligheid staat op het spel!

Om zeker te zijn dat jouw autobanden veilig zijn, testen we ze bij verschillende weersomstandigheden op verschillende parcours. We beoordelen niet alleen hun wegligging, maar ook hoeveel lawaai ze maken, hun invloed op het brandstofverbruik, hun duurzaamheid, hun gedrag bij hoge snelheden enz.

Uiteindelijk meten we dankzij onze tests de kwaliteitsverschillen tussen merken en modellen. Zo zijn er nog altijd banden van zodanig slechte kwaliteit dat ze bij een bruusk remmanoeuvre op nat wegdek het leven van de inzittenden en andere weggebruikers in gevaar brengen!


Terug naar boven

Welke criteria analyseren we voor autobanden?

Prestaties op droge wegen

Onze experts testen banden op droge wegen en beoordelen daarbij de stabiliteit, het weggedrag, de veiligheid tijdens risicovolle manoeuvres en de remafstand. Ze houden rekening met het seizoen voor zomer-/winterbanden en testen all-seasonbanden in beide omstandigheden. De remweg wordt gemeten door van 100 km/u naar 1 km/u te gaan op droog asfalt.

Meer informatie over onze tests op een droog wegdek

Prestaties op nat wegdek

Bij tests op nat wegdek komen vaak zwakke punten van banden naar voren, vooral als het gaat om remmen, aquaplaning en weggedrag. De remafstand wordt gemeten tijdens aanhoudende regen, terwijl de prestaties bij aquaplaning worden beoordeeld op het moment dat de band grip verliest bij verschillende snelheden. Daarnaast wordt de wegligging en het vermogen van de band om met hoge snelheid bochten te nemen getest in regenachtige omstandigheden. De scores zijn gebaseerd op de tijden en ervaringen van de testrijders.

Meer informatie over onze tests op een nat wegdek

Prestaties op besneeuwde wegen

Sneeuwtesten worden uitgevoerd op winter- en all-seasonbanden. Ze worden uitgevoerd in Finland op opeengepakte sneeuw bij temperaturen onder 0°C. Ze meten de remafstand zonder ABS, het tractievermogen vóór slippen en de wegligging op vlakke grond en in de bergen, met getimede en subjectieve beoordelingen door bestuurders.

Lees meer over onze sneeuwtests

Prestaties in ijzige omstandigheden

De tests op ijs, voor winter- en all-seasonbanden, meten de remweg met ABS en de laterale kracht als functie van de wielhoek, waarbij de grip op ijs wordt beoordeeld.

Lees meer over onze ijs tests

Prestaties bij hoge snelheid

Met deze test – die wordt uitgevoerd voor alle bandentypes – beoordelen we het risico op een klapband bij hoge snelheid. Hiervoor plaatsen we 1 tot 4 exemplaren van elke band (afhankelijk van de duurzaamheid) op een rollenbank met een diameter van 2 m. Zo meten we de snelheid, de stevigheid en de slijtage van de band.

Brandstofverbruik

Het brandstofverbruik hangt onder meer af van de rolweerstand van de banden. Wij meten het verbruik bij een constante snelheid van 100 km/uur over een afstand van 2 km. Die meting gebeurt op twee verschillende parcours en wordt vijf keer per parcours uitgevoerd. Daarna beoordelen we het gemiddelde brandstofverbruik.

Levensduur van de banden

We laten de band 5 000 km afleggen op een testbank die een wegdek nabootst. Om de 1 250 km en na afloop van de test meten we de profieldiepte. Die beoordelen we ten opzichte van een limiet van 0,5 mm aan de zijkanten en van de slijtindicatoren op 1,6 mm over het hele loopvlak.

Geluid

Een band veroorzaakt geluid door het contact met de grond. We meten het geluid in en rond de auto op asfalt en op beton.

  • Het geluid in de auto wordt beoordeeld door de testrijder. Op het moment dat hij een snelheid van 80 km/uur bereikt, schakelt hij de motor uit en beoordeelt hij het geluidsniveau (dat dus enkel afkomstig is van de banden) in de auto terwijl die vertraagt van 80 naar 30 km/uur.
  • Het geluid buiten de auto wordt gemeten in decibels. De testrijder rijdt tegen 80 km/uur en schakelt de motor uit net voor hij het meetinstrument voorbijrijdt dat het volume meet. 
Terug naar boven

Hoe selecteren we modellen?

Gezien het enorme aanbod is het onmogelijk om alle banden op de markt te testen. Daarom kiezen wij elk jaar voor een bepaalde bandenmaat (van zomerbanden, winterbanden en sommige jaren alleseizoensbanden) en een aantal banden van de belangrijkste merken in die maat. De bedoeling is om in de loop der jaren de volledige markt en alle types onder de loep te nemen.

Goed om te weten is dat de testresultaten van een bandenmaat gewoonlijk ook gelden voor de net iets kleinere maten. Als we bijvoorbeeld banden in maat 205/55 testen, gelden die resultaten ook voor de maten 195/55 tot 215/55.


Terug naar boven

Wat zijn de testvoorwaarden?

Eerst worden alle banden op een droog wegdek ingereden over een afstand van 400 tot 500 km, om het laagje dat soms na de productie achterblijft te verwijderen. Pas dan worden ze door ervaren testrijders beoordeeld. Terug naar boven

Evaluatie en weging van testresultaten

De technische en subjectieve beoordeling (van het labo en de testrijders) gebeurt volgens een internationaal erkende beoordelingsschaal, die wordt aangepast aan alle nieuwigheden in de sector.

Om een correcte rangschikking te kunnen opstellen, beoordelen we elke band ten opzichte van een referentieband.

Naar onze bandenvergelijker

Terug naar boven

Tests om je te helpen de beste banden te kiezen

De strenge tests die we uitvoeren helpen je de juiste banden te kiezen, zodat je kunt kiezen voor een model dat veilig rijden in uiteenlopende omstandigheden bevordert.

Winterbanden? Zomerbanden? 4-seizoenenbanden?

Onze tests zijn daar meestal vrij duidelijk over: alleseizoensbanden presteren eerder middelmatig in vergelijking met zowel zomer- als winterbanden. Wij raden ze dan ook af.

Het hele jaar door met zomerbanden rijden is evenmin aan te raden, omdat hun rubber gemaakt is om optimaal te presteren bij meer dan 6 à 7°C. Bij koudere temperaturen verhardt het rubber en “kleeft” het minder goed aan de weg.

Winterbanden bieden dus meer grip als de temperatuur onder 7°C zakt. Bovendien wordt water beter afgevoerd dankzij hun bredere profiel.

Kies de juiste banden dankzij onze vergelijker

Onze tests op droog, nat, besneeuwd en glad wegdek helpen ons het gedrag van banden te beoordelen op belangrijke aspecten zoals remmen, wegligging, brandstofverbruik en geluid. Door deze vergelijkende beoordelingen kunnen we de kwaliteitsverschillen tussen de verschillende modellen zichtbaar maken. Met deze informatie in onze vergelijker kan je de banden kiezen die het beste passen bij jouw behoeften.

Als je bij aankoop van een auto vaststelt dat de banden slechte resultaten hebben behaald bij onze tests, vraag de verkoper dan om een nieuwe bandenset. Ook al moet je daar waarschijnlijk voor bijbetalen.

Naar onze bandenvergelijker


Terug naar boven