Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Lage opbrengst PV-installatie
Beste, Ik zou graag terug komen op eerdere communicaties zowel mondeling als schriftelijk op de productie van mijn huidige zonnepanelen. Eerder verstuurde mail naar KTI-WTI om de lage opbrengst van de PV-installatie te melden (bijgevoegd als document). In de oorspronkelijke offerte (bijgevoegd als document) kan je in fluo de beloftes die door jullie zijn gemaakt vinden. Na het probleem bij ander installateurs te hebben aangekaart, zijn dit de volgende reacties : Citaat van een concullega : Aangezien jouw installateur (KTI-WTI) een oost/west opstelling op eenzelfde string (DC-bekabeling tussen de panelen en de omvormer) geplaatst heeft, zal de opbrengst steeds beperkt zijn. Het paneel dat het minste vermogen geeft is steeds bepalend voor de totale opbrengst per string. Aangezien dit bij jou een oost/west opstelling is, zal er steeds 50% of meer van de panelen een slechte instaling hebben. Mogelijke oplossingen om jouw opbrengst te optimaliseren zijn : - plaatsen van optimizers op de bestaande panelen - alle panelen zuidgeoriënteerd plaatsen. MIJN EERLIJKE MENING IS DAT JOUW INSTALLATEUR HIER IN DE FOUT IS GEGAAN EN DIT ALTIJD HAD KUNNEN VOORKOMEN. Einde citaat van de concullega. Citaat werknemer KTI-WTI : Ik weet niet waarom onze adviseur destijds heeft gekozen om geen optimizers te plaatsen. Echter liggen al deze panelen op één string aangezien deze niet voldoende zijn om afzonderlijk aan te sluiten. De omvormer zal anders niet opstarten. De keuze voor een grote omvormer is wellicht genomen voor uitbreidingsmogelijkheden naar later toe. Het is eventueel mogelijk om nu optimizers te laten voorzien. Hiervoor zal je een offerte ontvangen via een aparte mail. De bijkomende opbrengsten zullen wellicht de investering niet waard zijn. Er werd een offerte aangeboden om de optimizers nu te plaatsen voor een bedrag van 721,64 euro. Einde citaat werknemer KTI-WTI. Het niet correct adviseren/installeren werd nogmaals bevestigd door een adviseur van KTI/WTI die ter plaatse is geweest voor het opstellen van een offerte voor een laadpaal en bijkomende panelen. Hieruit kan ik maar 1 ding besluiten en dat is dat er één en ander niet correct geadviseerd/geïnstalleerd is. Graag een oplossing van jullie uit zonder bijkomende kosten voor ons. Ik kan niet spreken in de naam van mijn beide buren, maar ik denk dat zij ook meer opbrengst van de panelen verwachten. Met vriendelijke groeten, Peter De Wilde Contactgegevens zijn te vinden in de documenten hierbij gevoegd.
Herstelling zonnepaneel
Hallo, in 2019 werden de zonnepanelen geplaatst. Het heeft toen een jaar geduurd voordat ze werkten na veel gemail langs onze kant. In 2023 kwam ik erachter dat 1 paneel nooit heeft gewerkt. Na veel contactpogingen via mail en telefoon zijn er in sept 23 techniekers geweest. Het paneel was nog steeds stuk. Weer heel veel gemaild zonder gehoor. Na een ingebrekestelling te mailen in januari was er terug contact. Weer techniekers gestuurd maar zonder resultaat. Ze moesten terug komen op een minder winderige dag om alle panelen eraf te kunnen halen. Toen de techniekers hier waren hebben ze meer in de bestelwagen gezeten dan iets anders. Panelen weer niet hersteld. Weer contact opgenomen, toen hebben ze een update gedaan maar was er plots een ander paneel kapot. Weer contact opgenomen en toen moest er een nieuw paneel besteld worden. Na enkele weken weer niets te horen weer zelf contact opgenomen. Toen werden er weer techniekers gestuurd. Heel vreemd zij hadden geen paneel bij maar een omvormer. Het paneel/omvormer is nog steeds stuk. Weer gemaild en toen moesten ze dit navragen bij de techniekers. Weer enkele weken en reminders verder maar er komt weer geen gehoor. Wij hebben vanaf de start van de samenwerking problemen ervaren. Ze zijn telefonisch amper bereikbaar. Na een tijd word je gewoon uit de wachtrij gegooid. We hebben al meerdere keren vakantie moeten nemen zonder resultaat. Er is dus al vanaf de start een paneel die niet werkt en ze weigeren dit op te lossen. We hebben het idee dat ze het op de lange baan schuiven in de hoop dat wij het opgeven.
Problemen met omvormer zonnepanelen.
Beste,Ik heb een code01 fout op mijn omvormer van Saj en heb hiervoor mijn installateur,Kti-Wti, gecontacteerd. Ze beweren dat er problemen zijn met de levering van onderdelen en dat Saj dit probleem moet oplossen maar ik wacht ondertussen van augustus 2023. Ze zijn zelfs nog niet komen kijken wat er precies mis is. Ze houden mij aan het lijntje en ondertussen loopt ik honderden euro's mis aan elektriciteit. Kan ik deze eventueel verhalen op de installateur? Wat is de acceptabele termijn om zoiets op te lossen en welke stappen kan ik ondernemen?Mvg
omvormer zonnepanelen werkt niet meer
Beste, ik heb op 11/11/2023 u via e-mail laten weten dat de omvormer SAJ is uitgevallen via error code 01. Tot op heden is er nog geen gevolg gegeven om deze defecte omvormer te vervangen. Ik heb op de website van Saj de garantie nagekeken, het toestel is nog steeds in garantie. Daar de 30 geplaatste zonnepanelen geen opbrengst meer leveren wegens de niet meer werkende omvormer had ik graag een oplossing van jullie gekregen. Hopend op een duidelijk antwoord hoelang het nog zal duren om dit probleem op te lossen,(er is geen opbrengst ondertussen van de panelen) hoop ik op een goede opvolging .Mvg, De Meulenaere Erwin
Uitstellen van plaatsing zonnepanelen
Beste, wij hebben zonnepanelen besteld bij KTI-WTI op 3 mei 2023. En daarna niets meer gehoord. Telefonisch contact loopt heel stroef Wij stuurden een mail op 23aug met de vraag wanneer de plaatsing zal plaats vinden, het antwoord wij zullen wel laten weten wanneer dit in gepland word. Dus dan na wachten en wachten was de datum van 30 november afgesproken. Nu heeft KTI-WTI deze datum uitgesteld naar 12 januari 2024. Waardoor wij de premie nu mislopen. Dus ik stelde voor of we een compensatie van 750€ krijgen voor het mislopen van de premie. Waarop ze reageerden met veel flauwe excuses door de weersomstandigheden en door de stopzetting van de premie ik 2024 van de regering. En dat het drukker werd dat iedereen zonnepanelen wou. Maar dit is pas beslist in september. Dus ik denk dat wij wel vroeg genoeg besteld hebben om nog recht te hebben op. En ik heb dinsdag nog werknemers gezien van KTI-WTI en gevraagd of ze op deze moment nog zonnepanelen aan het plaatsen zijn ondanks het weer en ze vertelde mij ja.
Levering warmtepomp
Hallo,Wij hebben op 05/09/2022 (een volledig jaar geleden) een warmte pomp besteld bij deze leverancier.Na verschillende keren afgelopen jaar contact met hen trachten op te nemen kreeg ik na lang aandringen als enig antwoort dat de planning mij ging contacteren indien ze iets meer wisten. Heb na een jaar nog niets vernomen van de planning.Ik heb vorige week maandag opnieuw gemaild, ge belt op het algemeen nummer en gebelt op de nummer van de vertegenwoodiger en geen enkele reactie.Nu gaan we richting winter en ik moet een installatie geplaatst hebben of wij hebben komende winter geen verwarming. Dus graag een effectieve plaatsingsdatum of mijn geld terug, vermits ik bij andere leveranciers heb vernomen dat daar een levering en plaatsing mogelijk is binnen de 6 weken.Hopelijk krijgen jullie meer reactie dan ik afgelopen jaar.Mvg,Gino
Levering en plaatsing van warmtepompboiler
Beste,Ik bestelde op 25/08/2022 een warmtepompboiler met bijkomende werken om de verwarming aan te sluiten op de bestaande tweede ketel.De voorschotfactuur van €816.2 werd in september 2022 voldaan.Na verschillende telefonische contacten en mails zijn we bijna een jaar later en geen stap verder.Wij vragen al van 07/06/23 om actie te ondernemen om onze verwarming al op één systeem aan te sluiten zodat deze klaar is voor de winter, ongeacht of de warmtepompboiler geleverd en geplaatst kan worden.Onze laatste mails worden zelfs niet meer beantwoord.Mijns inziens is de redelijke termijn reeds lang overschreden.
Zonnepanelen,batterijen,omvormer en nieuwe roofing op plat dak.
Beste,Wij hebben vorig jaar in maart een overeenkomst getekend voor het plaatsen van 14 zonnepanelen,2 batterijen,1 omvormer en een zonneboiler.Alsook een offerte voor het vernieuwen(nieuwe roofing) en het verwijderen van een koepel op het plat dak.De zonneboiler zijn jullie reeds komen plaatsen op 13/05/2022.Deze staat wel op een voorlopige constructie.Daarvoor is alles reeds betaald en hebben we de premie nog ontvangen.Nu voor de andere werken die nog moeten uitgevoerd worden krijg ik maar geen antwoord van jullie. Na meermaals telefonisch contact zeggen jullie dat jullie contact gaan opnemen.Tot op heden geen enkel telefoontje van jullie gekregen.Er zijn vorig jaar in april voorschotten betaald voor het plaatsen van de zonnepanelen(2385eur) en voor het dak(901eur).We zijn ook de beloofde premies van vorig jaar misgelopen doordat jullie geen zonnepanelen zijn komen plaatsen. Wat zijn jullie van plan want onze moed begint op te geraken?Er moet dringend een oplossing komen.
Uitblijven van datum uitvoering werken
Beste,In maart jongstleden werd ons een prijsofferte bezorgd voor het plaatsen van zonnepanelen. De offerte/overeenkomst werd opgemaakt tijdens een thuisbezoek van de vertegenwoordiger van de firma, Dhr. Denzell Van Den Bosch. Tijdens dit bezoek werd door Dhr. Van Den Bosch ons hellend dak opgemeten en stelde hij in functie hiervan een prijsofferte op. Wij gaven bij de daaropvolgende communicatie met Dhr. Van Den Bosch ook aan dat de werken, in functie van andere werken, uitgevoerd dienden te worden tegen ten laatste 26 juni 2023. In een antwoord van hem gaf hij aan dit doorgegeven te hebben aan de planning en dat hiermee zeker rekening zou gehouden worden.Wij kregen na de ondertekening van de prijsofferte quasi onmiddellijk een voorschotfactuur ten bedrage van € 1.378,00. Deze werd betaald op 31/03/23.Wij hoorden niets meer van de firma en kregen nadien ook geen antwoord meer op mails, gericht aan Dhr. Van Den Bosch.Medio mei zond ik een mail aan de firma met de vraag mij een uitvoeringsdatum te laten weten, daarbuiten vroegen wij ook nog bijkomende info en prijzen voor het plaatsen van extra zonnepanelen (niet onmiddellijk doch eventueel volgend jaar, wij vroegen een prijs aan voor een zwaardere omvormer).Gezien ik geen antwoord kreeg, stuurde ik nadien nog enkele herinneringsmails met de vraag mij een uitvoeringsdatum te laten weten. Ik kreeg hierop geen enkele reactie van de firma.Telefonisch contact met de planningsdienst van KTI-WTI was schier onmogelijk en de enige persoon die ik wel aan telefoon kreeg had duidelijk de boodschap gekregen mij af te wimpelen en beloftes te maken dewelke toch niet gevolgd werden.Gezien wij in tijdsnood kwamen in functie van andere werken, besloten we op 15 juni jongstleden de bestelling te annuleren en ons betaald voorschot terug te vragen.Plots kregen we nu wél antwoord van de firma... zij namen akte van de annulatie van onze bestelling en hielden het voorschot in als compensatie voor het éénzijdig verbreken van de getekende overeenkomst. Deze mail werd niet ondertekend door een persoon doch gewoon KTI-WTI.Door het voorgaande zijn we nu zelf op zoek gegaan naar reviews betreffende deze firma en wij blijken niet de enigen te zijn met dit wedervaren. De firma blijkt enkel en alleen zeer snel te zijn in het verzenden van de voorschotfactuur, waarna elke communicatie schier onmogelijk wordt en de klant aan't lijntje gehouden wordt. Wanneer de klant dan ten einde raad de bestelling annuleert, wordt eenvoudigweg het voorschot ingehouden.Mij lijkt dit een duidelijk een geval van voorbedachtheid en een gemakkelijke manier om geld binnen te halen.Ik wens via deze weg klacht in te dienen tegen deze wanpraktijken en vraag enkel en alleen ons voorschot terug.Mvg,Luc Meys
Anulerren bestelling warmtepomp boiler wegens onredelijke leveringstermijn
Beste ik bestelde een warmtepomp boiler.Op 06/07/2022.Ik heb de voorschot factuur van 795€ betaald.Op de vraag wanneer de warmtepomp boiler zou worden geleverd en geïnstalleerd , heeft u mij bevestigd dat dit 4 tot 6 weken zou duren . Mits levering door u leverancier.Ik heb herhaaldelijk na de levering en installatie gevraagd. Tot nu toe heb ik geen installatie datum gekregen.ik wil de bestelling annuleren en vraag mijn voorschot van 795 € terug.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten