Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Verplaatsen vlucht naar eerdere dag
Op 19/06/2025 hebben wij via Neckermann een "pakketreis" geboekt naar Valencia voor 18/11/2025 (vlucht en hotel) via het kantoor in Gent-centrum. Diezelfde dag hebben wij van het reisbureau de bevestiging gekregen. De vlucht zou doorgaan via Vueling vlucht VY8921 op 18/11/2025 om 13u55. bevestiging diezelfde dag van Vueling in mijn postvak in. Op 24/10/2025 krijgen wij een mail van het reisbureau met de hotelvoucher en de vluchtgegevens nog steeds op dezelfde dag en uur. Op 18/11/2025 staan wij zoals voorzien op de luchthaven, ruim op tijd en met de gereserveerde parking, wanneer blijkt dat de vlucht niet op het vertrekscherm staat. Navraag bij Aviapartners, waar Vueling mee samenwerkt, maakt ons duidelijk dat de vlucht de dag ervoor is vertrokken en er geen mogelijkheid is om dezelfde dag te vertrekken. Wij hadden daarvan geen bericht gekregen (in alle mogelijke mails opgezocht). Wij zouden pas op 20/11/2025 ten vroegsten kunnen vertrekken met Vueling en op eigen kosten (sic Aviapartner). Dan maar gebeld naar het reisbureau dat ook niet wist wat er mis was want de vliegtuigmaatschappij zou hen moeten inlichten ( zij als boeker van de pakketreis). Uiteindelijk heeft het reisbureau een andere vlucht kunnen vinden met overstap in madrid vertrekkend vanaf 19u45 (dus nog kleine 6 uur moeten rondhangen in Brussels Airport en daar dan maar tijd doden en moeten eten gezien we al lang meer wisten hoe het verder zou verlopen) om uiteindelijk in Madrid te landen en daar weer een goed anderhalf extra vetraging te hebben opgelopen. Uiteindelijk geland in Valencia op 19/11/20325 om 01.30 uur, geen metro meer dus taxi moeten nemen (kostprijs 28,.. euro). Tegen 02.30 uur in het hotel en kunnen gaan slapen (geen nut dus van een overnachting) en op 19/11 dus een verloren dag gezien de vermoeidheid. Op 19/11/2025 het klachtendocument ingevuld naar Vueling maar zonder dat we onze extra kosten konden verhalen en ongelooflijk maar waar, nog geen 4 dagen later (op 22/11/2025 iets na 10u00) een mail dat zij ons, volgens de geldende regels tijdig (op 31/07/2025) hebben ingelicht van de verplaatsing van de vlucht. IK heb geen mail ontvangen, ook niet in mijn spam (zou raar zijn want hun mails komen gewoon toe in mijn postvak In) en ik zie niet in waarom ik op mijn voorziene vertrekdag in de luchthaven zou staan en mijn vrouw op 17/11 nog zou moeten werken. Ik heb dus daarop gereageerd met vermelding dat ik hun mail niet heb ontvangen en dat ze hoe dan ook hun mails naar de reserveringsmailadres moesten sturen (zijnde het reisbureau). Tot heden lukt het Vyueling niet zo snel te reageren als het eerder ontkennen van hun fout. Ik weet niet of neckermann een fout treft (mail ontvangen of niet), zij hebben meteen een nieuw ticket geboekt (op hun kosten, sic) en zouden volgens hen niet zijn ingelicht door Vueling. Ik vind het van hen wel raar dat zij ons, in het telefoongesprek in de luchthaven meteen een compensatie van 50 euro zouden betalen (nog niet gebeurd tot heden) en zij alle kosten voor de omboeking op zich zouden nemen. Ik hoop dat U hiermee verder kan. Ik heb zelf reeds op 18/11/20258 naar de helpdesk van test-aankoop gebeld voor info. Alle mails waarover ik beschik zijn ter beschikking. Ik kan deze afdrukken,inscannen en doormailen
annulering vlucht door Vueling om diverse redenen 'overmacht'
Beste, Vliegen – vakantie in het algemeen – is een dure aangelegenheid maar omdat we een even duur feest al helemaal niet zagen zitten, besloten we om de (50ste, 65ste en 70ste) verjaardag van 3 familieleden op een andere manier in de verf te zetten en met z’n allen 10 dagen naar een betaalbaar vakantiehuis in het zonnige Calpe te trekken. Onze oudste deelnemers konden op die manier goed begeleid worden door de jongere, dus onze ‘seniors’ waren compleet ‘in de wolken’ (om in het thema te blijven) met dit voorstel. Eind december 2024 – ruim op tijd zodat we elke maand ook nog wat aan de kant konden zetten voor deze trip (pensioentjes zijn immers niet erg hoog) – boekten we het vakantiehuis, 3 autootjes en 9 vluchten bij Vueling voor het traject Brussels Airport-Alicante. Alles werd meteen netjes betaald. En dan was het aftellen naar het voorziene vertrek: zondag 28/09/2025, vluchtnummer VY1333. Groot was de ontsteltenis toen we de vrijdagavond voor vertrek – d.i. minder dan 48u vooraf! - de melding kregen dat onze heenvlucht was geannuleerd. We kregen een alternatieve vlucht aangeboden maar dat zou betekenen dat we midden in de nacht zouden landen, de auto’s niet meer konden ophalen evenmin als de sleutel van het huis. Dat kan je niet maken t.a.v. de Spaanse leveranciers maar ook niet t.a.v. de oudste deelnemers onder ons die bijzonder ontgoocheld waren en bijna ziek werden van de hieraan verbonden stress. We hebben toen noodgedwongen (owv de engagementen ter plaatse) in allerijl een nieuwe vlucht moeten boeken bij Transavia/Avion Express (HV9003). Kostprijs per persoon: 261€. Als reden voor de annulering gaf Vueling aan dat de vlucht werd geannuleerd door overmacht: de cyber attack bij Brussels Airlines (van de week voordien!). Beetje vreemd want de problemen verbonden aan die cyberaanval waren ondertussen opgelost gezien ook de vele vluchten die wél konden vertrekken. Bovendien hadden we ook al - van zodra het mogelijk was - online ingecheckt zodat dat al niet meer hoefde te gebeuren op de luchthaven van vertrek. Toen we vroegen naar: a) een terugbetaling van de heenvlucht (waarvoor we uiteindelijk slechts 97€ per persoon terugkregen van de oorspronkelijk betaalde 276,10€ per persoon), alsook naar b) een compensatie voor de bijkomende kosten die we hadden moeten maken voor het boeken van een nieuwe vlucht én naar c) een schadevergoeding cfr. Verordening 261/2004 kregen we dan weer de melding dat dat niet aan de orde was owv overmacht: dit keer waren het ‘veiligheidsredenen’. Betekent dat dan dat alle andere vluchten die die dag wél vertrokken (de onze was zowat één van de zeer weinigen die werd geannuleerd die dag) als bijzonder onveilig moeten beschouwd worden? Wij twijfelen dus eigenlijk heel sterk aan de diverse redenen van de annulering en vragen ons af welke rol zowel Vueling Airlines en/of Brussels Airlines hierin hebben. Wie bepaalt welke vlucht wordt geannuleerd door ‘overmacht’? En wordt de reden ‘overmacht’ in dat geval niet al te gemakkelijk aangewend om geen terugbetalingen/schadevergoedingen te moeten betalen aan gedupeerde passagiers? Als passagier sta je blijkbaar gewoonweg met de rug tegen de muur en geheel in de kou als ‘overmacht’ als reden van annulering wordt aangehaald. Bij navraag is het immers duidelijk geworden dat je je hiervoor zelfs niet kan verzekeren: bij geen enkele verzekeringsmaatschappij waar ik ondertussen informeerde kan je terecht voor een verzekering ‘annulering door de luchtvaartmaatschappij’. Het mag wel duidelijk zijn dat ons - oorspronkelijk budgetvriendelijk geplande - familie-uitje waarvoor we bovendien lange tijd hebben gespaard, in mineur startte en ons opzadelde met extra stress en zure bijkomende kosten. Ik meen dat het toch niet onredelijk was om een terugbetaling bij Vueling te vragen - welke jammer genoeg door hen werd geweigerd - voor: Kosten van het nieuwe vliegtuigticket (261€ pp x 9) Schadevergoeding cfr. Verordening 261/2004 (9 pers.) Wij zouden het alleszins zeer op prijs stellen, mochten jullie dit even willen onderzoeken en ons op de hoogte te willen houden van jullie bevindingen. Heel erg bedankt alvast voor de moeite en de tijd die u hieraan besteedt! Met vriendelijke groet.
Claim under EU Regulation 261/2004 – Flight Cancellation [Booking Reference: AKC2UT]
Dear Vueling Customer Relations, I am writing to formally submit a claim under EU Regulation 261/2004 regarding the cancellation of my flight: Booking reference: AKC2UT Original flight number & date: VY2150, 22-09-2025, from AGP to BRU Notification of cancellation received on: 21-09-2025 1. Right to Rerouting At the time of cancellation, Vueling did not provide me with rerouting “at the earliest opportunity” as required by EU261. In order to reach my destination on time, I was forced to purchase a replacement ticket with Ryanair: New flight: FR2924, 22-09-2025, from AGP to BRU Ticket cost: €331,21 I hereby request full reimbursement of this expense. 2. Duty of Care Due to the cancellation, I also incurred necessary expenses for meals, drinks, and ground transport (Uber) while waiting at the airport. Receipts will be provided. Under Article 9 of EU261, these costs must also be reimbursed. 3. Compensation under EU261 As per Article 7 of EU261, I am entitled to fixed compensation for cancellation: €250 per passenger for flights up to 1500 km €400 per passenger for intra-EU flights over 1500 km (and all other flights between 1500–3500 km) €600 per passenger for flights over 3500 km Given my flight, I request compensation of €400. 4. Original flight reimbursement: €98,99 5. Summary of Claim - Reimbursement of Ryanair replacement flight: €331,21 - Reimbursement of meals, drinks, transport: €141,65 (receipts to be provided) - Compensation under EU261: €400 - Original flight reimbursement: €98,99 Total claim: €971,85 Please process this claim within the legal timeframe of 14 days. I look forward to your prompt response. Kind regards,
Bagageprobleem en geen informatie
Geachte mevrouw/heer, Op 20 sept 2025 vloog ik met uw maatschappij op vlucht nr. VY8987 van Brussel naar Barcelona. Bij aankomst op de luchthaven Barcelona werd mijn bagage, die op de luchthaven Brussel was ingecheckt en uitgecheckt, niet aan mij teruggegeven, noch aan alle andere passagiers van deze vlucht. Ik heb onmiddellijk bij het bevoegde kantoor op de luchthaven Barcelona aangifte gedaan van het verlies van mijn bagage . Het blijkt dat het toestel gevlogen heeft zonder alle ingecheckte bagage mee te nemen. We zijn nu 5 dagen later, en er is nog geen enkel spoor van deze bagage. Nergens is uw maatschappij telefonisch bereikbaar. Op mailberichten wordt niet gereageerd. Wij eisen dat u onmiddellijk meedeelt wat er met de bagage van deze vlucht gebeurd is. Staat ze nog op Zaventem, werd ze naar een verkeerde bestemming meegegeven, .... ? Indien ik binnen 5 dagen na ontvangst van deze brief geen antwoord heb ontvangen, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet,
Wijziging vlucht Malaga
Ik heb dezelfde klacht als mijn voorganger : rechtstreekse vlucht op Malaga wordt gewijzigd naar tussenstop in Barcelona. Vertrek 3 november, terug 19 november 2025. Voor de terugvlucht kreeg ik mijn centen al terug, voor de heenvlucht lukt het niet. Vueling contacteren is onmogelijk. Graag uw tussenkomst, waarvoor dank !
Vlucht gewijzigd met tussenstop
Beste, We hebben een terugvlucht geboekt van Malaga naar Brussel op 8/2/2026. Dit was oorspronkelijk een rechtstreekse vlucht van 2u55min. Vertrek Malaga: 17u05 Aankomst Brussel: 20u00 Enkele weken geleden heeft Vueling de vlucht gewijzigd naar een vlucht met tussenstop in Barcelona waardoor we 7 uur onderweg gaan zijn. Vertrek Malaga: 14u40 Aankomst Brussel: 21u15 Dit komt ons echt niet goed uit en hiervoor hebben we niet betaald. Integendeel, het kost ons meer geld omdat onze planning in Malaga gewijzigd moet worden. We hebben reeds klacht ingediend bij Vueling en een terugbetaling gevraagd, maar ze beroepen zich op het feit dat ze een alternatieve vlucht aanbieden meer dan 15 dagen voor vertrek. We vragen ons nu af of dit inderdaad wettelijk is en of we hieraan iets kunnen doen? Alvast bedankt voor uw advies, Met vriendelijke groeten, Julie Van Parijs
Verplaatsing vlucht
Beste, onze vluchttijd via Vueling werd al 2x veranderd. Ik zou deze vlucht nu willen annuleren en mijn geld terug krijgen, maar je kan hen op geen enkele manier bereiken en ik kan enkel goedkeuren in de app. Boekingsnummer is HL379A De originele vlucht was om 16.45 Alicante/Barcelona en dan 19.15 naar Brussel. De tijd van de vlucht van 16.45u hebben ze al eens veranderd naar 13.35u, ik heb dit per ongeluk goedgekeurd, omdat ik anders niet verder kon in de app en nu hebben ze de vlucht van 13.35u nog eens veranderd. Ik kan deze alleen maar goedkeuren, verder kan ik er niets mee. Ik zou absoluut niet weten hoe ik een klacht moet indienen bij hun.
vueling
Geachte mevrouw/heer, Op 27/02/2025 heb ik bij uw maatschappij vlucht nr. VY1334 geboekt van Alicante naar Brussel voor de dag 31/03/2025 Op 28/03/2025 heeft u mij in kennis gesteld van de annulering van deze vlucht. Overeenkomstig Europese wetgeving, wanneer de vlucht vertrekt vanaf een luchthaven van een EU-lidstaat of vanaf een luchthaven in een derde land naar een luchthaven van een EU-lidstaat, verzoek ik u mij een schadevergoeding toe te kennen van - 250€ per passagier (tot 1500 km) - 400€ per passagier (voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km) - 600€ per passagier (over 3500 km) bovenop de terugbetaling van de kosten van het ongebruikte ticket. Er werd mij geen enkel tevredenstellend alternatief geboden voor herroutering. Gelet op het voorgaande verzoek ik om terugbetaling van in totaal 282€. Gelieve mij dit bedrag binnen de 7 dagen te betalen door overschrijving op het bankrekeningnummer dat voor de boeking werd gebruikt. Indien ik binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief geen antwoord heb ontvangen, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Bijlagen: · Kopie van vliegticket · Kopie van de annuleringsverklaring
Refusal to return my money while they essentially change the contract content! Booking code: RNPRRX
I make lots of bookings with Vueling between BRU en ALC. Mostly for business reasons and meetings. So I make my choices based on DIRECT flights only and flight HOUR RS!!! Vueling changes their flights and hours all the time… I find this terribly annoying! This always causes damage to me. Only a full refund (or maybe return the complete paid amount sometimes as an everlasting credit) can partly compensate this damage. So it happened in the past! But not this time!!! This refusal is completely illegal! You break our contract from your side! So I absolutely want my money back! Everything! No other solution is acceptable for me! Your so called ‘policy“ to force me to change to another flight and most of the time pay (a lot) extra or lose all my money doesn’t interest me at all! If no positive response in 7 days from your side I will make an official legal claim and I will openly denounce these dubious practices on various travel websites, to the media, to the ministry of economy and to the existing consumer advocacy organisations. However, I hope that your common sense will prevail and that the money to which I am entitled will be refunded in its entirety to my bank account within seven days or returned to the credit card I used to pay for this flight… Thanks in advance!
Weigeren van compensatie na annulatie en gemiste connecterende vlucht
Geachte mevrouw/heer, Op 26/6/2024 heb ik bij uw maatschappij vlucht nr. VY8990 geboekt van Sevilla (SVQ) naar Brussel (BRU) voor de dag 30/10/2024. Op 30/10/2024 heeft u mij in kennis gesteld van de annulering van deze vlucht. Overeenkomstig Europese wetgeving, wanneer de vlucht vertrekt vanaf een luchthaven van een EU-lidstaat of vanaf een luchthaven in een derde land naar een luchthaven van een EU-lidstaat, verzoek ik u mij een schadevergoeding toe te kennen van 400€ per passagier (voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km). Er werd mij geen enkel tevredenstellend alternatief geboden voor herroutering. Hierdoor was ik genoodzaakt een eigen alternatief te boeken van 309€ met Transavia. Ik heb reeds verschillende keren contact proberen opnemen, met telkens contradicterende informatie. Nooit kreeg ik echter een redelijk voorstel van compensatie waar ik volgens de wet recht op heb. Gelet op het voorgaande verzoek ik om terugbetaling van in totaal €709 (400€ + 309€) Gelieve mij dit bedrag binnen de 7 dagen te betalen door overschrijving op het bankrekeningnummer dat voor de boeking werd gebruikt. Indien ik binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief geen antwoord heb ontvangen, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Bijlagen: · Kopie van vliegticket · Kopie van de annuleringsverklaring
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten
