Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Buitensporig geprijsde badkamerrenovatie bij huisbezoek (senioren – Mobilae / Practicomfort B.V.)
Beste Mijn ouders (beiden senioren) werden thuis bezocht door een vertegenwoordiger van Mobilae / Practicomfort B.V. voor een badkamerrenovatie. Tijdens dit huisbezoek moesten ze onmiddellijk een bestelbon ondertekenen en een voorschot van 50% betalen, zonder duidelijke uitleg of gedetailleerde offerte. De uiteindelijke factuur bedroeg € 15.785 incl. btw voor enkel de afbraak van het ligbad en wastafel en de plaatsing van een douche, kast en badkamermeubel. Dit zonder breekwerken in vloer of wandtegels, betegeling of leidingwerk. Aan mijn ouders werd het wel "verkocht" als totaalrenovatie, met nieuwe vloer en wandtegels. Er is in de offerte niets terug te vinden van tegels, maar de ontwerpfoto's tonen wel een afgewerkte badkamer. Dit is enorm misleidend geweest voor mijn ouders, aangezien ze niets begrepen van de offerte. Daarbij komt dat het totaalbedrag moest betaald zijn VOOR de uitvoering van de werken. Wij achten dit bedrag buitensporig en beschouwen de verkoopmethode als mogelijk misleidend en in strijd met de consumentenwetgeving. Wij vragen een onderzoek naar deze handelspraktijken en advies over mogelijke terugbetaling of compensatie. De klacht is eveneens ingediend bij de FOD Economie.
Willen leveren na overleden schoonpapa
Beste , Op 29 september hebben onze schoonouders een bestelling gedaan voor een traplift . Bedoeling was voor mijn zieke schoonpapa zodat hij terug boven kon om bij zijn vrouw te slapen . Had kanker . Op 7 oktober is mijn schoonvader plotsvoverleden in ziekenhuis . Op deze traplift Hadden al een voorschot betaald van bij de 5000 euro . Alle documenten zijn ondertekend door mijn schoonvader . Ik heb de dagen erop gebeld naar klantendienst . Maar telkens geen antwoord waren de lijnen " bezet " Uiteindelijk zaterdag 11 oktober gebeld naar winkel zelf ( door nummer 4 te drukken bij menu keuze ) ik was het beu . Toch een medewerker aan de lijn gehad . Een dame die me verzekerde dat dit wel in orde zou komen en ze dit zou bespreken met hoofd . Beloofde me maandag terug te bellen . Ik heb hierop die dag toch een mail gezonden naar salesdesk om mijn verhaal uit de doeken te doen en overlijdingsakte erbij gevoegd . Maandag 13 oktober begrafenis schoonvader . Maar geen telefoon van firma noch reactie op mail . Dinsdag 14 oktober gans de voormiddag terug gebeld en telkens terug niemand aan de lijn . Ook ingesproken maar niks naar ons toe . Later op de dag hoor ik dat ze onze schoonmoeder hebben opgebeld . En haar min of meer gedwongen dat dit niet meer geannuleerd kon worden . Een arm mens , rouwend hierin de mes op de keel zetten . Wat is zij met een traplift die ze niet kan gebruiken ? Wij snappen dat er administratieve kosten kunnen zijn . Maar wij willen die traplift niet . Voorschot van bij de 5000 euro en dan nog restbedrag voor iets die niet bedoeld was voor haar . Bijna 12000 euro voor alles. Ook documenten zijn ondertekend door mijn schoonvader . Graag hadden wij deze aankoop geannuleerd alsook voorschot terug gehad.
recht op terugkoop
Herroepingsrecht - Terugbetaling traplift – Misleiding tijdens aankoopgesprek Geachte mevrouw/heer, Rond eind Januari 2025 startte ik een telefonisch gesprek met Mevr. Vicky de Feyt, die trapliften van het bedrijf Mobilea verkoopt, met het doel een traplift voor mijn ouders (97j en 74j) In Evergem te kopen. Tijdens dat telefonisch gesprek bood ze mij een traplift aan voor de unieke prijs van 6500EUR. Dat was volgens haar het laagste prijs op de markt. Zo bleek het ook te zijn. Omwille van het interessante aanbod werd het telefonisch gesprek gevolgd door een email-correspondentie vanaf Januari 28 2025 met Mevr. Vicky de Feyt om tot een aankoop over te gaan. Hierbij een chronologisch weergave van de gesprekken die leidden tot deze ingebrekestelling. Ik beschik over de telefoon data op gsm om te bewijzen dat de telefonische gespreken plaatsvonden met vermelding van tijd en datum. 1/ Rond eind Januari 2025 startte ik een telefonisch gesprek met Mevr. Vicky de Feyt. Tijdens dat telefonisch gesprek bood ze mij een traplift aan voor de unieke prijs van 6500EUR. 2/ Op Januari 28 2025 werd mij per email door Mevr, Vicky de Feyt onverwachts (en niet volgens de mondelinge afspraak) een prijs van €7900 incl 6 % btw plus 2 jaar garantie voorgesteld. Na onderhandeling kwam een definitief voorstel van 6900 EUR incl 6 % btw plus 2 jaar garantie plus mogelijkheid op terugname van de trapstoel met een curve model binnen de 5 jaren. Een trapstoel met curve is een trapstoel met rail waarvan een deel recht loopt en een deel in een boog van 45 graad draait gebaseerd op de vorm van de trap van mijn ouders. Hierbij een kopie van haar email met de algemene voorwaarden: Beste, Dit is uiteraard hetzelfde model curve waarvan ik u reeds foto’s heb doorgemailed. Product Essential Curve NL.pdf Via deze link krijgt u de technische fiche open. Het is een nieuwe met 2 jaar garantie. Terugkoop is inderdaad mogelijk tot 5 jaar en is afhankelijk van de staat van de stoel. Ik dank u bij voorbaat. Indien u dit wenst kan er morgen iemand komen inmeten bij uw ouders omstreeks 09u 12u of 15u. Met vriendelijke groeten Cordialement, Vicky de Fleyt De algemene voorwaarden van deze aankoop waren voor mij duidelijk in deze email opgesomd (Zie bijlage): I. de prijs is 6900 EUR incl BTW II. 2 jaar garantie III. Terugname van de trapstoel met een curve is mogelijk binnen 5 jaar na installatie naargelang de staat van de stoel. LET OP: Geen enkele andere voorwaarden of procedure ivm de terugname of terugkoop werd nog telefonisch, nog per email, nog op papier meegedeeld voor de aankoop en installatie van de traplift. 3/ De traplift werd geïnstalleerd na betalen van een voorschot en bij de installatie werd het openstaande saldo ter plaatse onmiddellijke via online banking betaald. Geen enkele nieuwe terugkoop voorwaarden werden meegedeeld. De traplift werkte goed. Geen klacht hierover. Het was een goed product. Enkel een aflever bon werd voorgelegd ter ondertekening. (Zie aankoopdocumenten in bijlage) 4/ Mijn bejaarde ouders zijn naar een woonzorgcentrum moeten verhuizen na een val van de trap op 20 Augustus 2025. Na een verblijf in het ziekenhuis zijn ze op 3 September naar een woonzorgcentrum verhuisd in Gent. Leven in een huis met trappen kan niet meer omwille van evenwichtsstoornissen door medische redenen etc… Het huis staat ondertussen te koop. 5/ Op 15 September 2025 stuurde ik een email naar Mevr Vicky de Feyt met de vraag om de traplift terug te nemen of terug teh kopen volgens de per email afgesproken voorwaarde: III. Terugname van de trapstoel met een curve is mogelijk binnen 5 jaar na installatie naargelang de staat van de stoel. Ik kreeg hierop geen antwoord. 6/ Op 17 September 2025 belde ik met de dienst na verkoop van Mobilea. Ik sprak met twee medewerkers waarvan ik helaas de namen niet weet. Een vrouwelijke collega van de dienst voerde het gesprek gezien haar expertise in het onderwerp groter was. Ik vroeg haar voor een terugname van de traplift omdat mijn ouders het niet meer kunnen gebruiken. Ik kreeg te horen dat mijn vraag snel zou behandeld worden door de verantwoordelijke persoon en dat mijn vraag niet zou verloren gaan omdat alle telefoongesprekken opgenomen worden en deze kunnen opgevraagd en geraadpleegd worden. Dat stelde mij gerust dat er een eerlijke oplossing snel zou komen. 7/ Op 17 September 2025 stuurde ik opnieuw een email naar Mevr Vicky de Feyt, met veel alle details en verwijzingen naar eerder overeenkomsten en afspraken op email, met de vraag om de traplift terug te nemen volgens de vermelde voorwaarde op email: III. Terugname van de trapstoel met een curve is mogelijk binnen 5 jaar na installatie naargelang de staat van de stoel. 8/ Van 24 t.e.m. 26 September converseerde ik per mail met Mr. Frederik van Doorselear die reageerde op mijn email van 17 September 2025 naar Mevr Vicky de Feyt. Hij concludeerde dat het terugkoop niet mogelijk was omwille van de volgende voorwaarden: I. De Terugkoop van een traplift zonder curve of draai is mogelijk. Een traplift met een draai of curve kan echter niet / nooit teruggenomen worden. II. De Terugkoop is niet mogelijk omdat we bij de installatie geen terugkoopcertificaat ondertekend hebben die een terugkoop garandeert. Dit document werd ons nooit voorgelegd. (Zie document in bijlage) III. De Terugkoop is enkel van toepassing op de stoel van 1200 EUR en niet op de hele installatie (het railsysteem en de stoel) en/of verkoopprijs. Mr. Frederik van Doorselear was de eerste persoon die deze algemene voorwaarden meedeelde na 24 sept 2025. (Zie bijlage gesprek met Mr. Frederik van Doorselear) 9/ Tussen 24 en 26 September reageerde ik op de e-mails van Mr Frederick van Doorselear met de volgende opmerkingen: a. Nooit voor sept 24 2025 (niet per email, niet telefonisch, niet op papier) werd ik op de hoogte gebracht dat een terugkoop van een traplift met een curve niet mogelijk is. b. Nooit voor sept 24 2025 (niet per email, niet telefonisch, niet op papier) werd ik op de hoogte gebracht van de procedure waarbij een ondertekend terugkoopcertificaat noodzakelijk is om een terugkoop mogelijk te maken. c. Nooit voor sept 24 2025 (niet per email, niet telefonisch, niet op papier) werd ik op de hoogte gebracht dat de terugkoop enkel betrekking had op de prijs van de stoel. Het heeft geen betrekking op de prijs van het rail systeem en/of de totale verkoopsom van 6900EUR. d. Mobilea maakt geen telefonische opnames van de gesprekken. We kunnen deze dus niet opvragen en raadplegen om over dit dossier te negotiëren. CONCLUSIE Bij deze vragen ik in naam van mijn ouders van 97j en 74j, die de factuur betaalden, aan MOBILEA om de gemaakte afspraken en voorwaarden na te leven i.v.m. de terugname van de traplift zoals per email afgesproken zijn: I. de prijs was 6900 EUR incl BTW II. 2 jaar garantie III. Terugname van de trapstoel met een curve is mogelijk binnen 5 jaar na installatie naargelang de staat van de stoel. LET OP: Geen enkele andere voorwaarden of procedure ivm de terugname of terugkoop werd nog telefonisch, nog per email, nog op papier meegedeeld voor de aankoop en installatie van de traplift. Hierbij vragen we voor het annuleren van dit contract en/of de terugkoop van deze traplift voor een waarde van 6900EUR omdat door Mobilea bewust algemene voorwaarden i.v.m. de terugkoop achterhouden werd, met als doel ons te misleiden en tot aankoop aan te zetten. Hadden we alle algemene voorwaarden voor de aankoop gekend dan hadden we een ander bedrijf gekozen. We wisten voor de aankoop reeds dat de traplift geen 5 jaar zou gebruikt worden door de medische toestand van mijn ouders en een terugkoop zou aangevraagd worden. Het zou voor een of twee jaar maximum gebruikt worden gezien de snelle aftakeling van hun medische toestand. Ik wacht op uw antwoord binnen 7 dagen na ontvangst van deze email. Dit schrijven geldt als ingebrekestelling. Roland Gunst
Niet afgewerkt product
Hierbij een overzicht van mijn wedervaren met de firma. Ik krijg geen antwoord op mijn schrijven en ze willen dat ik betaal voor een onafgewerkt product. Eigenaardig is dat ik geen factuur heb op te betalen. Ongeveer een maand geleden heb ik deze mail verstuurd: Onderwerp: Klacht met betrekking tot levering en plaatsing traplift + voorstel tot oplossing Geachte heer, mevrouw, Hierbij bezorg ik u een formeel overzicht van mijn wedervaren met uw firma, alsook een voorstel om de huidige impasse op te lossen. In januari 2025 bestelde ik bij u een traplift. Op 6 januari werd daartoe een voorschotfactuur opgesteld, die ik prompt betaalde ten belope van 2.450 EUR. De installatie werd vervolgens meermaals uitgesteld wegens niet passende onderdelen. In april bleek het geleverd materiaal niet te passen en vertrokken uw installateurs onverricht naar huis. Tot mijn verbazing werd er wél een eindfactuur (nr. 25592316, bedrag: 5.700 EUR) opgemaakt, terwijl de plaatsing nog niet had plaatsgevonden. Conform mijn rechten heb ik gewacht met betaling tot na de correcte oplevering van de installatie. Niettemin ontving ik herhaaldelijke aanmaningen om het volledige bedrag alsnog te voldoen. De installatie vond uiteindelijk plaats op 9 mei, maar verliep ondermaats. Er werd geen enkele uitleg gegeven over het gebruik van de installatie. De installateurs spraken geen Nederlands, wat de communicatie ernstig bemoeilijkte. Betalen, zo gaven zij duidelijk aan, moest echter wél onmiddellijk gebeuren. Tot overmaat van ramp bleek een onderdeel te ontbreken. Wat ik echter als bijzonder problematisch heb ervaren, is de manier waarop uw onderaannemers zich bij mijn woning hebben gedragen. Zij wachtten daar tot de betaling was uitgevoerd. Mijn echtgenote, die op dat moment alleen thuis was, voelde zich hierdoor ernstig geïntimideerd. Ze heeft dan ook terecht geweigerd om een ontvangstbewijs te ondertekenen. Zelf werd ik op dat moment – terwijl ik als vrijwilliger actief was op een herdenkingsplechtigheid in Duitsland – telefonisch gecontacteerd door een dame die in gebrekkig Nederlands eiste dat ik "onmiddellijk" zou betalen. Dit alles getuigt van een aanpak die ik als bijzonder onprofessioneel en respectloos ervaar. Daarnaast stel ik met stijgende verbazing vast dat er vanuit uw organisatie pogingen zijn ondernomen om mijn financiële betrouwbaarheid in twijfel te trekken. Enkel en alleen omdat ik – in het kader van mijn consumentenrechten – geïnformeerd heb naar de voorwaarden bij een mogelijke opzegging van de overeenkomst, werden er insinuaties gemaakt over mijn betaalcapaciteit. Dit is ongepast en ronduit onaanvaardbaar. Dat ik die informatie heb ingewonnen, klopt. In diezelfde periode werd ik benaderd door een concurrent die mij wees op verschillende tekortkomingen in uw werking. Helaas moet ik vaststellen dat zijn opmerkingen grotendeels gegrond zijn: u werkt met onderaannemers die het Nederlands niet machtig zijn, zich agressief opstellen bij betalingskwesties en daarnaast laat ook de afwerking van uw installatie te wensen over. Zo blijkt de rail 21 cm van de rand gemonteerd, in plaats van de voorziene 18 cm. En toch: aanvankelijk was ik gecharmeerd van uw verkoper, en in het bijzonder door het feit dat de zetel compact in de hoek kon worden geparkeerd. Helaas zijn wij intussen in een situatie beland die onhoudbaar is. Al zijn mij echtgenote de zeventig gepasseerd, wij laten ons niet afdreigen Mijn voorstel is als volgt: U crediteert de eindfactuur van april volledig. Ik behoud de traplift. U vermindert het factuurbedrag met 595 EUR exclusief 6% btw (zijnde de kost die aangerekend wordt indien u de installatie zou ophalen). U zorgt voor de plaatsing van het ontbrekende onderdeel, dat zich al maanden bij mij bevindt. U garandeert dat de traplift volledig functioneel en conform de overeenkomst wordt opgeleverd. U bezorgt mij een nieuwe en correcte factuur, opgemaakt op datum van de effectieve oplevering. De garantieperiode gaat voor mij pas in zodra de installatie volledig naar behoren werkt. Ik reken erop dat u deze situatie ernstig neemt en dat u zich engageert voor een correcte en werkbare oplossing. Bij uitblijven van een redelijke reactie zal ik mij genoodzaakt zien om verdere stappen te overwegen via de bevoegde instanties. Met vriendelijke groet, Luciano Ferro
afstandsbediening
Geachte mevrouw/heer, Op 6/10/2023 kocht ik een traplift met afstandsbediening en betaalde ik er €3550,00 voor. Na 16 maanden vanaf de aankoop, vertoont het product gebreken waardoor het niet meer voldoet aan het doel waarvoor het is aangeschaft. Meer specifiek, de afstandsbediening doet het niet meer Op 25 februari kwam hiervoor uw technicus bij mij langs. Deze bevestigde dat de afstandsbediening defect was en er een nieuwe besteld moest worden onder garantie. Hij heeft dit op de servicebon neergeschreven. Ik heb nog steeds geen nieuwe afstandsbediening gekregen ondanks herhaaldelijke telefoons en mails hiervoor naar uw bedrijf. Overeenkomstig de wettelijke garantie van 2 jaar, verzoek ik dan ook onverwijld om vervanging van het product, dan wel om ontbinding van de overeenkomst met terugbetaling van de koopprijs. Met vriendelijke groet, Bijlagen: • aankoopbon service/reparatiebon • afleverbon
Misleiding door de firma MOBILAE
Op 8 april 2024 heeft de firma Mobilae onder valse voorwendselen mijn zieke schoonvader, en gepensioneerde schoonouders een bestelbon laten ondertekenen in een taal die ze onvoldoende machtig zijn en voor werken die de firma zelf niet kon uitvoeren. Waardoor zij tot op vandaag al 2 maanden zonder veilig en functionele bad of douche leven. Mijn schoonvader Dominique, vecht al enkele jaren tegen kanker, en door de vele behandelingen heeft hij gevoelsstoornissen en krachtsverlies in armen en benen. Hierdoor was het voor hem onmogelijk geworden om veilig in en uit zijn bad te stappen. Zij zochten naar een firma die gespecialiseerd zijn in het ombouwen van een bad naar een inloopdouche en zo kwamen ze online bij Mobilae terecht. Hoewel mijn schoonouders voldoende Nederlands spreken voor dagdagelijkse gesprekken, is hun kennis onvoldoende voor meer complexe gesprekken. Daarom vroegen ze bij het maken van hun afspraak expliciet om in het Frans geholpen te worden, wat volgens de firma ook geen probleem was. Op 8 april vond de eerste afspraak plaats te Asse. Een Franssprekende verkoper (een zeker Kadir Bayar) kwam langs om te onderzoeken of deze werken haalbaar waren en o.a. foto’s te nemen van de badkamer. De verkoper vroeg het bouwjaar van hun woning (1950) dit aangezien het om een oud huis gaat en omdat mijn ouders reeds van kennissen hoorde dat wanneer men een bad wil vervangen door een douche er vaak moeilijkheden zijn om een afdaling te hebben voor de afvoer leek dit zeer relevant. Ze vroegen of hij zeker was dat ze een afvoer gingen kunnen plaatsen. Aangezien de afvoer van het toilet ook onder het bad liep, vroeg mijn schoonmoeder ook uitdrukkelijk of dit geen probleem zou geven aangezien ze een douche wenste zonder opstap. De verkoper verzekerde haar dat het geen probleem ging vormen om van hun bad en inloopdouche te maken. De verkoper vertelde dat, om zieken te ontlasten, hun firma zelf de aanvraag voor subsidies in orde gingen brengen. Toen mijn schoonouders vroegen hoeveel deze zou bedragen, belde de verkoper naar een andere collega (een zekere Frederic). Na enkele vragen, berekende deze collega dat zij €2500 zouden terugkrijgen. Maar om zeker te zijn dat ze snel een afspraak zouden kunnen krijgen voor de plaatsing van de badkamer, moesten ze een voorschot van 40% betalen (€4050). Hoewel ze expliciet hadden gevraagd om in het Frans geholpen te worden, kregen ze enkel Nederlandstalige documenten op dat moment. Zij waren niet in staat om de twee pagina’s “algemene voorwaarden” te begrijpen en deze werd ook niet met hen overlopen. Echter, doordat mijn schoonvader toen al 3 dagen niet in bad had gekund (en dit niet mogelijk zou blijven tot de plaatsing van hun nieuwe douche) en door de snelheid van het gesprek, stemde ze in. Voor het uitbreken en afvoeren van het oud bad en het plaatsen van een veilige inloopdouche werd de prijs van maar liefst 13 460,00 euro gevraagd. Mijn schoonouders hadden echter geen idee welke prijzen tegenwoordig gehandhaafd worden. Als we nu meerdere mensen contacteren vertellen ze ons dat dit een absurd hoge prijs is, voor de werken die ze zouden uitvoeren. Voor deze prijs heb je een volledige nieuwe badkamer. Wij vragen ons zelf af of deze prijs wel degelijk correct is. Op 10 mei zou de plaatsing gebeuren. Ze hebben toen alles uitgebroken. Op hun website staat dat er niemand extern nodig is, en dat zij de nodige vakmensen in huis hebben. Eén van de werkmannen liet weten dat er een buis van 90 cm diameter aanwezig was en zij een buis van 110 cm diameter nodig hadden. Mijn schhonmoeder begreep niet waarom zij niet zelf gekomen waren met hun materiaal en stelde nog voor om deze buis zelf te gaan kopen om dit op te lossen. Ze vroegen haar om meteen een loodgieter te bellen, maar zij vertelde dat ze niet zo snel iemand kon laten komen. Na aandringen vertelde de jonge man dat hij Mobilae ging contacteren om te vragen of hij dit zelf mocht vervangen, omdat dit niet onder zijn verantwoordelijkheden viel. Hij ging naar zijn voertuig en kwam terug met een buis en een syfon. Mijn schoonmoeder dacht toen dat hij goedkeuring had gekregen om verder te werken. Maar de jonge man gaf haar mondeling instructies door die zij moest doorgeven aan haar loodgieter. Mijn schoonmoeder vertelde, dat ze zelf geen loodgieter is, en niet begreep wat er moest gebeuren. Ze vroeg om schriftelijke instructies, die ze kon doorgeven, maar die kreeg ze niet. De werkmannen verlieten het huis en mijn schoonouders bleven achter met al het materiaal voor hun nieuwe douche in hun gang en zonder bad. De volgende dagen belde ze Mobilae op, om deze instructies te krijgen. Telkens beloofde een werknemer aan de lijn om deze direct op te sturen, maar nooit werd dit effectief gedaan. Op 21 mei stuurde ze uit wanhoop een mail naar de verkoper om de toestand uit te leggen, maar ook hier kwam er geen respons. Pas op 27 juni kregen we een mail van de firma, waarin ze vertelde dat (ondanks dat ze het bouwjaar van het huis kenden) zij niet konden voorzien dat de leidingen niet in goede staat zouden zijn en dat dit de verantwoordelijkheid is van de klant. De leidingen zijn niet nieuw maar zijn wel nog te gebruiken. De douche die de firma heeft besteld past gewoon niet in de badkamer vanwege de buizen die onder het bad lopen. Deze staan in de weg voor de douchebak te kunnen plaatsen. Andere professionals zouden dit anders hebben opgelost: een valse muur plaatsen voor de buizen van het toilet en een kleinere douchebak zetten. Ook beweren ze, ondanks al haar oproepen en mail van mijn schoonmoeder, dat zij weigerde om een 3de partij in te schakelen om de leidingen te herstellen. Mobilae biedt nu 2 oplossingen aan: -een annuleringskost van €8076 betalen, omdat we voorbij de bedenktijd zitten of - Mobilae schakelt een 3e partij in en de kosten zullen 50/50 zijn. Beide voorstellen zijn voor ons onaanvaardbaar. De annuleringskosten zijn absurd en de exacte termijn van het herroepingsrecht zijn nergens terug te vinden. Bovendien liep de tijd gewoon verder toen ze mijn schoonmoeder aan het lijntje hielden door telkens te beloven dat ze haar de nodige documenten zouden opsturen. Mobilae maakte een foute inschatting van de werken, ze wisten dat het om een oude woning ging en hadden dit als professionals moeten incalculeren. Ook hielden ze informatie achter, door tijdens de bestelling documenten af te leveren in een taal die niet beheerst wordt door de klanten. Wij hopen hierbij tot een oplossing te komen op korte termijn. Met vriendelijke groeten FAMILIE NYIRABYAGO
Misleiding en weigering herroeping
Beste, wij bestelden een douche bij firma Mobilae. De (aan huis) verkoper vertelde dat we een premie (verbouwingspremie) pas zouden kunnen verkrijgen indien we onmiddellijk ondertekenden en een voorschot van 30%betaalden. Indien dit niet meteen betaald werd liepen we die premie mis. Aangezien ik geen zeker gevoel kreeg en dit toch niet wenste nam de verkoper tijdens de afspraak werd telefonisch contact met de advocaat van het bedrijf (op 'luidspeaker') dewelke dit bevestigde. Omdat met de vermindering op het aankoopbedrag zeer hoog was (douche > 11.820 €, premie: 2380 €) hebben wij inderdaad onmiddellijk ondertekend omwille van de situatie thuis en door het telefonisch gesprek met de zogezegde advocaat. Hierna dienden we het voorschot van 30% direct over te schrijven. Dit alles zonder te beseffen wat de gevolgen hiervan waren. Naderhand hebben we na nazicht :- beseft dat de premies sowieso van kracht zijn op elk moment, zonder dat je direct moet tekenen. - marktvergelijk uitgevoerd: vergelijking van de voorgestelde douche/materialen toonde aan dat de firma veel te hoge prijzen aanrekende en vond ik deze situatie zeer verdacht en voelde ik er mij helemaal niet goed bij na te lezen van alle gelijkaardige klachten. Op basis van bovenstaande wilden we binnen de 1 d de bestelling annuleren o.b.v. herroepingsrecht, waarop de firma stelde dat we ons 30% voorschot sowieso kwijt waren. Hierna werd mij verschillende verwijten naar mijn hoofd gesmeten dat ik loog en aan laster een eerroof deed omdat ik mijn situatie uitlegde over de verkoop tactiek die werd toegepast. Zelfs tot op heden heb ik mijn gelden nog niet teruggekregen en zal ik wellicht genoodzaakt zijn om een raadsman onder de arm te nemen.
niet respecteren van een levertermijn
op datum van 11/06/2024 hebben we een traplift besteld bij Mobilae Xavier de Cocklaan 42Deurle. Mobilae werd door ons verkozen gezien de mondelinge belofte dat het snel zou kunnen worden geleverd. Mijn vrouw heeft een zeer zware operatie ondergaan en is tot nu toe zelfs na de revalidatie niet in staat trappen te doen. Ons huis is zoals zovele huizen met een verdiep. Op het verdiep slapen we normaal en is ook de badkamer. Bij het opmeten met de computer is hier van alles fout gegaan en zijn ze 4 keer moeten terugkomen maar dat zou aan de levering termijn niets doen. Nu heb ik al meerdere follow-ups gedaan en steeds zeer vage antwoorden tot deze middag "DE LIFT ZOU IN DE WEEK VAN 5 AUGUSTUS WORDEN GELEVERD" een koude douche voor mijn vrouw en voor mij. Ge moet goed begrijpen dat ik mijn vrouw dagelijks moet wassen in de keuken, een moeilijke en gevaarlijke operatie wegens het slip gevaar, zelfs met een antislip mat. Wat gebeurt er tegenwoordig met de mensen, hebben die echt geen greintje gevoel meer voor ouderen (75 en 73) Beschamend is dit.
misleiding/bedrog bij verkoop douche
Beste, wij bestelden een douche bij firma Mobilae. De (aan huis) verkoper vertelde dat we een premie (verbouwingspremie) pas zouden kunnen verkrijgen indien we onmiddellijk ondertekenden en een voorschot van 30%betaalden. Zoniet liepen we die premie mis. Tijdens de verkoopspraat werd ook telefonisch contact opgenomen met de premie specialist van de firma (op 'speaker') dewelke dit bevestigde. Omdat de voorgestelde vermindering op het aankoopbedrag zeer hoog was (douche > 10000€, premie: 3750€) hebben wij inderdaad onmiddellijk ondertekend en dienden we het voorschot van 30% direct over te schrijven. Dit alles zonder te beseffen wat de gevolgen hiervan waren. Naderhand hebben we :- beseft dat de premies sowieso van kracht zijn (als ze al van toepassing zijn, grondig zelf controleren), zonder dat je direct moet tekenen. - marktvergelijk uitgevoerd: vergelijking van de voorgestelde douche/materialen toonde aan dat de firma veel te hoge prijzen aanrekende x1,5-2 (zonder enig detail per onderdeel) - ontdekt dat de firma in slechte financiële papieren zitOp basis van bovenstaande wilden we binnen de 2 d de bestelling annuleren o.b.v. herroepingsrecht, waarop de firma stelde dat we ons 30% voorschot sowieso kwijt waren (alhoewel we op dat moment nog geen bevestiging gekregen hadden dat douche al in productie was en we kondne aantonen dat het geen maatproducten zijn). Finaal werd na vele mail communicaties en mits het inschakelen van een advokaat de bestelling toch geannuleerd (zonder inhouding voorschot). LES: teken nooit onmiddellijk en laat je niet misleiden door verkopers, doe een grondig marktonderzoek voorafgaandelijk aan een bestelling
aanvraag tot terugbetaling van het voorschot
Beste,Na op facebook een toets te hebben ingedrukt op een reclamespot van jullie bedrijf die vroeg of ik geïnteresseerd was in het verkrijgen van een folder, ben ik door jullie bedrijf telefonisch gecontacteerd. Dit telefoontje was voor mij reeds te invasief. Ik had om een folder gevraagd en niet om een telefoongesprek. Het telefoongesprek werd omgetoverd in een afspraak. Die afspraak hield het bezoek aan huis in van twee adviseurs die mij de folder zouden brengen en die mij, aan de hand van driedimensionale computerbeelden, zouden tonen wat een mogelijke installatie van een badkuip voor senioren zou betekenen. Uit beleefdheid heb ik toegezegd, terwijl ik eigenlijk enkel een folder wou die ik in mijn ééntje en zonder haast zou kunnen bestuderen.Toen de adviseurs bij mij thuis waren, bleken het geen adviseurs, maar verkopers te zijn. Ik heb getracht om hen duidelijk te maken dat ik nog niet klaar was, dat ik van plan was om pas binnen enkele maanden te beslissen, en dat ik dit eerst allemaal grondig moest onderzoeken en het met mijn omgeving (man en kinderen) moest bespreken. De adviseurs/verkopers wezen mij er meteen op dat de prijzen zouden stijgen. Toen ik toch nog aandrong op het uitstellen van mijn beslissing, begonnen ze telefoontjes te plegen met jullie bedrijf en deden ze me geloven dat er zich plots een buitenkans voordeed waar ik binnen het halfuur op moest reageren. Toen ik toch nog verkoos de hele zaak met mijn man en kinderen te bespreken, suggereerden de adviseurs/verkopers dat die het mij weleens kwalijk zouden kunnen nemen dat ik die buitenkans niet gegrepen zou hebben.Ten einde raad, heb ik getekend en betaald, ook om de heren uiteindelijk te zien vertrekken.Het voorschot dat ik betaald heb (3450 euro) is voor mij een aanzienlijke som en ook ongeveer al mijn spaargeld (net teruggetrokken van de belasting).Toen de heren buiten waren, besefte ik dat ik me psychologisch lelijk had laten manipuleren. Ik heb dan ook de volgende dag gebeld om alles stop te zetten en om mijn voorschot terug te vragen. Jullie bedrijf beweert echter dat ik me niet kan beroepen op intrekking van mijn beslissing. Dat herroepingsrecht van 14 dagen zou, volgens jullie niet geldig zijn voor producten op maat. Toch heb ik hier mijn bedenkingen en wel om drie redenen:1) de buitenkans die me werd aangeboden was een geannuleerde badkuip (precies dezelfde als die die mij voorgesteld werd). Dus is die badkuip niet voor mij op maat gemaakt!2) jullie antwoord dat de omkadering (kraan glazen deur, acrylmuur,...) op maat is, lijkt me ook absoluut onterecht, omdat die elementen niets specifieks voorstellen, tenzij eventueel de maten, maar vermits er nog geen sprake kan zijn van vervaardiging, is er niets onherroepelijks besteld of gereserveerd of vastgelegd. Al wat hierbij komt kijken (als het hele proces al aan de gang werd gebracht, wat ik ten zeerste betwijfel) zijn onderdelen die zonder enig probleem kunnen heringezet worden zonder enig geldverlies.En een derde opmerking in dit verband is het feit dat de adviseurs/verkopers mij op voorhand hadden moeten wijzen op het feit dat een product op maat (als het dan al zo beschouwd wordt) nier herroepen kan worden en dat mijn handtekening en mijn betaling in dat geval onherroepeijk zouden zijn.Ik beschouw mij dus als gemanipuleerd door de marketingspraktijken van jullie bedrijf en door de opdringerige beïnvloedingsmanoeuvres van jullie adviseurs/verkopers.Dit gezegd zijnde, vraag ik om de annulatie van mijn bestelling en om de terugbetaling van mijn voorschot ten bedrage van 3450 euro (30% van het totaal bedrag).
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten