Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
terugbetaling
Geachte mevrouw/heer, Op 15/09/2025 heb ik de eerste maal gemeld dat we te veel betaald hadden en de pro forma facturen niet klopten. Tot op heden word ik na meerdere mails en telefonisch contact opgenomen te hebben nog steeds niet geholpen. Ik betwist die factuur dan ook en vraag u om ze na te kijken. We hebben te veel 241.97 euro te veel betaald. Met vriendelijke groet,
Terugbetaling BTW na plaatsing keuken
Op 27/2/25 kocht ik bij IKEA een keuken waarvoor ik 21% BTW heb betaald. Zoals voorzien bij aankopen die in aanmerking komen voor het verlaagde tarief van 6%, werd mij meegedeeld dat het verschil in BTW zou worden teruggestort. Ik heb het formulier hiervoor na de plaatsing naar Ikea gestuurd. Dit gebeurde op 23/5/25. Na verschillende mails en telefoontjes kreeg ik op 6/11/25 de aangepaste factuur. Hierop stond te lezen dat het verschuldigde bedrag binnen de 10 dagen op mijn rekening ging staan. Dit is echter nog steeds niet gebeurd. Ik wacht dus al meer dan 6 maand op dit bedrag. Bij de klantendienst kunnen ze enkel een mailadres geven want deze dienst wordt door een extern bedrijf geregeld. Mails worden echter niet beantwoord. Ik vind dit echt malafide praktijken.
herhaaldelijk beschadigde leveringen
Geachte, Graag dien ik via deze weg een klacht in tegen IKEA, met betrekking tot de aankoop en plaatsing van onze keuken, die op 9–10 september 2024 werd geïnstalleerd door een officiële IKEA-partner. Tijdens de plaatsing bleek het maatwerk achterwandpaneel beschadigd, waardoor dit niet kon worden gemonteerd. Er werd een nieuwe bestelling geplaatst, maar sindsdien hebben wij vier nieuwe panelen ontvangen, waarvan drie opnieuw beschadigd waren en één te kort werd geleverd. Hierdoor is onze keuken tot op vandaag meer dan een jaar onafgewerkt. Wij hebben meerdere malen contact opgenomen met IKEA om dit probleem op te lossen. Mijn laatste contactmoment vond plaats op 24 november 2025, een telefoongesprek van 51 minuten. Daarbij werd mij verzekerd dat een manager mijn dossier binnen de week zou behandelen en contact met mij zou opnemen. Tot op heden heb ik geen enkele reactie ontvangen. Ondanks herhaaldelijke pogingen van mijn kant blijft IKEA in gebreke, zowel wat betreft correcte levering als wat betreft klantenservice en opvolging. De situatie is intussen duidelijk onaanvaardbaar: wij wachten al meer dan een jaar op een correcte levering van een essentieel onderdeel van onze keuken, zonder enige garantie op vooruitgang. Ik vraag hierbij de ondersteuning van Test Aankoop om ervoor te zorgen dat: IKEA een correct, onbeschadigd en passend maatwerk achterwandpaneel levert en laat installeren, mijn dossier met de nodige urgentie wordt behandeld, en dat ik als consument eindelijk een structurele, tijdige en correcte oplossing krijg. Alvast bedankt voor uw hulp en tussenkomst. Met vriendelijke groeten Feyza Hidiroglu
Slechte klantenservice!!
Beste, al sinds eind juli heb ik een klacht gemeld over een banksteld die ik bij jullie in april 2025 heb aangeschaft. 1ste gesprek was direct positief van ja we gaan kijken wat we voor je gaan doen “stuur ons fotos van het probleem en omschrijving van het probleem” Heb ik netjes allemaal gedaan.. Vervolgens zeiden ze dat ze nog verder contact met ne zouden opnemen over een oplossing. Ik heb heel geduldig gewacht maar geen contact! Dus meermaals heb ik mails gestuurd over waarom ik nog niks gehoord heb. 1ste paar keren werd er verteld van we zullen zo snel mogelijk contact opnemen. Later werd er opnieuw weer gevraagd om weer een omschrijving van mijn probleem te melden, terwijl ik steeds op de mail reageer dus het was allemaal voor hun te zien..? De laatste mail stuurde ze omdat ik mijn frustratie uitte over hun slechte communicatie. Goed ik dacht oke weer een hele beschrijving gekopieerd en geplakt en doorgemaild. En sindsdien weer niks gehoord.. Ook niet meer toen ik nog een laatste poging ?? Stuurde. Dus nu ben ik helemaal klaar met hun slechte klantenservice en heeft het mij naar hier geleid. Hoop dat jullie mijn probleem kunnen oplossen. Het liefst heb ik mijn geld terug, want de kwaliteit van de bank is uitermate slecht.
Terugbetaling niet ontvangen
Op 26/08/2025 een online bestelling geplaatst. Deze is voor het grootste deel met cadeaubonnen betaald en een klein deeltje via bancontact. Daarna die bestelling geannuleerd en op 31/08/2025 een creditnota ontvangen. Daarna nog geen terugbetaling ontvangen op 22/09/2025. Na enkele gesprekken met de klantendienst verschillende verhalen gekregen. De terugbetaling zou wel opgestart zijn maar zou vastzitten bij finance, de terugbetaling zou maximaal 14 dagen duren, de terugbetaling zou in de vorm van tegoedbonnen opgestuurd zijn. Duidelijk is het allemaal niet en intussen zijn we wel al bijna 4 weken €1705,21 kwijt. Terugbetaling in de vorm van tegoedbonnen zou perfect zijn.
Klacht betreffende aankoop en plaatsing keuken
Beste Op 14 april 2025 hebben wij bij Ikea een keuken besteld met een totaalprijs van €12.799,96, waarop een korting van €1.453,20 werd toegepast. De definitieve totaalprijs kwam daardoor op €11.346,76, welk bedrag wij op 14 april 2025 volledig hebben voldaan (betalingsbewijs in bijlage). In de bevestigingsmail van uw medewerker (zie bijlage) staat duidelijk vermeld: "De totaalprijs van de keuken, inclusief levering en installatie, komt op €12.799,96. Van deze prijs gaat de korting van €1.453,20 af. Hierdoor komt de prijs op €11.346,76." Wij gingen er dan ook vanuit dat dit bedrag alle kosten dekte, inclusief het werkblad, levering en plaatsing. De keuken is begin juni geplaatst, zonder definitief werkblad. Uw medewerkers gaven aan dat wij binnen een week gecontacteerd zouden worden voor de opmeting. Dit is echter nooit gebeurd. In de maanden daarna hebben wij meerdere keren gemaild en geprobeerd telefonisch contact te leggen, zonder enig antwoord of resultaat. Pas toen wij begin september zelf naar Ikea zijn gekomen, werd ons meegedeeld dat wij zélf opnieuw een afspraak hadden moeten inplannen. Tot onze verbazing werden er toen bovendien extra kosten van bijna €5000 gepresenteerd voor het werkblad. Dit is volledig in tegenspraak met de overeengekomen totaalprijs en de schriftelijke bevestiging die wij hebben ontvangen. Wij ervaren dit als misleiding en contractbreuk. Wij eisen dat Ikea: De overeengekomen totaalprijs van €11.346,76 respecteert, inclusief het werkblad, levering en plaatsing. Zo snel mogelijk een afspraak maakt voor de opmeting en plaatsing van het werkblad, zonder bijkomende kosten. Schriftelijk bevestigt dat er geen extra kosten in rekening zullen worden gebracht. Mocht er geen passende oplossing worden geboden, dan zien wij ons genoodzaakt verdere stappen te ondernemen via de Consumentenorganisatie en eventueel juridische stappen. Wij verzoeken u binnen 14 dagen na verzenden van deze mail te reageren. Met vriendelijke groet,
Slechte klantenservice
Beste, al sinds eind juli heb ik een klacht gemeld over een banksteld die ik bij jullie in april 2025 heb aangeschaft. 1ste gesprek was direct positief van ja we gaan kijken wat we voor je gaan doen “stuur ons fotos van het probleem en omschrijving van het probleem” Heb ik netjes allemaal gedaan.. Vervolgens zeiden ze dat ze nog verder contact met ne zouden opnemen over een oplossing. Ik heb heel geduldig gewacht maar geen contact! Dus meermaals heb ik mails gestuurd over waarom ik nog niks gehoord heb. 1ste paar keren werd er verteld van we zullen zo snel mogelijk contact opnemen. Later werd er opnieuw weer gevraagd om weer een omschrijving van mijn probleem te melden, terwijl ik steeds op de mail reageer dus het was allemaal voor hun te zien..? De laatste mail stuurde ze omdat ik mijn frustratie uitte over hun slechte communicatie. Goed ik dacht oke weer een hele beschrijving gekopieerd en geplakt en doorgemaild. En sindsdien weer niks gehoord.. Ook niet meer toen ik nog een laatste poging ?? Stuurde. Dus nu ben ik helemaal klaar met hun slechte klantenservice en heeft het mij naar hier geleid. Hoop dat jullie mijn probleem kunnen oplossen. Het liefst heb ik mijn geld terug, want de kwaliteit van de bank is uitermate slecht.
GARANTIE
Wij hebben een keuken gekocht bij Ikea in 2009 met 25 jaar garantie Wij hebben vorig jaar 3/10/24 naar Ikea geschreven dat er verschillende deurtjes waren waar de folie gelost was alsook het werkblad. Wij hebben toen antwoord gekregen dat het inderdaad onder de garantie valt. Na alles opgestuurd te hebben wat ze vroegen : factuur, betalingsbewijs, foto' van de deurtjes enz. kregen wij na maanden wachten, emails,telefoons het bericht dat ze die deurtjes niet meer hadden en dat we andere moesten kiezen. We zijn dan naar Ikea gegaan en andere gekozen.; Na nu bijna een jaar om de maand mailen, bellen, zelfs naar Ikea geweest zouden de deurtjes, waaruit we konden kiezen nog altijd niet voorradig zijn. Dus die stelling waar ze nu nog altijd reklame van maken is dus niet waar. Ze laten ons andere deurtjes kiezen omdat de oude er niet meer waren (wat ik nog kan begrijpen) zijn de nieuwe die we gekozen hebben ook niet verkrijgbaar. Als we bellen is het steeds hetzelfde antwoord. Alles van de bestelling is nog niet binnen. Dus valse beloftes van Ikea. Wij zouden dit graag opgelost zien op gelijk welke manier.
Terugbetaling BTW na aankoop keuken
Geachte, Op 7 april 2025 stuurde ik jullie een eerste mail in verband met een teruggave BTW na aankoop van een keuken bij jullie. Daarop volgde nog vele telefoontjes en mails waar ik telkens opnieuw niets wijzer uit werd en van hier naar daar werd gestuurd door jullie. Enkele keren kreeg ik een mail van jullie terug dat ik het bedrag binnen de 6 weken terug zou ontvangen. Ondertussen zijn we ruim 3 maanden verder en heb ik nog steeds niets ontvangen. Ik stel echter vast dat ik niet de enige ben met dit probleem, vele mensen wordt beloofd het BTW tarief terug te krijgen na aankoop van een keuken bij jullie, en vele mensen laten jullie in de kou staan. Ondertussen ben ik het grondig beu. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen eind deze maand mijn dossier rond het BTW tarief in orde te brengen Met vriendelijke groeten, jolien Vergult Bijlage: - De verschillende mails die ik verzonden heb - De nodige documenten BTW tarief
Pulice Maurizio
Geachte mevrouw/heer, Op 12/12/2024 is mijn keuken geplaatst door de monteur waar we 900€ voor betaald waar ze meer schade hebben gedaan en niet volgens plan is gemonteerd Na 8MAANDEN - vanaf de aankoop, vertoont het product gebreken waardoor het niet meer voldoet aan het doel waarvoor het is aangeschaft. Meer specifiek, [BESCHRIJVING VAN HET DEFECT]. De keuken is niet volgens de planning gemonteerd de eiland is niet volgens plan gemonteerd ik kan niet alles datum geven ik ben 15 keer naar de winkel gegaan en hebben mij voor de gek gehouden ik heb 20keer gebeld naar IKEA Brussel ook voor de gek gehouden er is een steen aan de muur met een vlek wat niet mooi is willen ze dat niet veranderen ik heb hier nog 9 pakken van IKEA wat moet veranderen worden het word tijd dat ik een schade vergoeding gaat krijgen van IKEA en geen kadobon wil ik niet de keuken was gepland 12/12/2024 klaar zijn we zijn 9 maanden verder en nog niks de aannemer kan de plinten niet afwerken als de eiland op zijn plaats staat gelieve een advocaat inschakelen ik ben het moe Op 15 keer ben ik naar uw winkel gegaan/heb ik u een e-mail gestuurd met het verzoek het product onder garantie te laten repareren en heb ik het product op 3maanden bij u afgeleverd. Ondanks talrijke aanmaningen is het defect tot op heden niet hersteld. In het licht van het bovenstaande en rekening houdend met het feit dat volgens de wettelijke garantie van 2 jaar reparaties binnen een redelijke termijn moeten worden uitgevoerd op basis van de aard van de goederen en hun gebruik, verzoek ik om vervanging van het product zonder kosten voor mij of, als alternatief, ontbinding van de overeenkomst met terugbetaling van de aankoopprijs. Indien ik binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief geen antwoord heb ontvangen, zal ik niet aarzelen om juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Pulice Maurizio Bijlagen: • Orderbevestiging • Betalingsbewijs
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten
