Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
N. M.
11/10/2025

Defecte huurwagen

Ik neem contact met u op in verband met onze huurovereenkomst met Europcar van 2 september 2025 tot en met 11 september 2025 op naam van Nicky Martens (reservatienummer N°1193849045, filiaal Firenze Airport) en het incident met onze huurwagen. Eerdere verzoeken richting de klantendienst van Europcar op 14 september 2025 bleven onbeantwoord. Beknopte schets van het incident: • 9/9 om 19.30 uur: de huurwagen (Fiat Panda, nummerplaat GV354VM) weigerde te starten. • 9/9 om 19.40 uur: eerste contact met de pechverhelping. Na 15 minuten wachttijd werd de oproep verbroken zonder antwoord. Bij een tweede oproep werd beloofd dat binnen 45 minuten hulp ter plaatse zou zijn. • 9/9 om 21.30 uur: opnieuw contact opgenomen omdat er nog niemand was aangekomen. Er werd meegedeeld dat er die avond niemand meer zou komen en dat we pas de volgende ochtend om 8.00 uur hulp konden verwachten. • 10/9 om 8.15 uur: bericht ontvangen dat iemand onderweg was. • 10/9 om 9.15 uur: pechverhelping (Europe Assistance) arriveerde maar kon de wagen niet starten. De batterij bleek defect. Er werd beslist om de wagen te takelen naar een garage. • 10/9 om 9.45 uur: aangekomen bij de garage kregen we de instructie contact op te nemen met Europcar. Twee oproepen bleven onbeantwoord, bij de derde kregen we te horen dat we met een taxi naar het Europcar-filiaal in Parma moesten gaan, op dat moment het dichtst bij onze locatie. • 10/9 om 12.00 uur: aankomst in Parma. Daar werd meegedeeld dat er geen vervangwagens beschikbaar waren en dat we ons moesten behelpen met taxi’s en openbaar vervoer. Dit was echter onmogelijk gezien de ligging van onze verblijfplaats. In aanwezigheid van de filiaaluitbater namen we opnieuw contact op met Europcar Road Assistance. Daar kregen we te horen dat er mogelijk wagens beschikbaar waren in Modena, maar dit kon pas om 14.00 uur bevestigd worden wegens sluitingsuur van het filiaal. • 10/9 om 14.00 uur: bevestiging ontvangen dat er een vervangwagen in Modena beschikbaar was. We kregen de instructie ons per taxi naar Modena te begeven. • 10/9 om 16.00 uur: aankomst bij het filiaal in Modena, waar we de vervangwagen in ontvangst namen. • 10/9 om 18.00 uur: terugkeer naar onze verblijfplaats, 23 uur na de eerste vaststelling van het probleem. Bijkomende aanrekeningen: • Bij terugbetaling van de waarborg werd vervolgens € 32,28 aangerekend voor aanvullen van brandstof. • Echter werd de wagen 5 minuten voor terugbrengen van de wagen volg getankt in een nabij gelegen tankstation, in overeenstemming met de huurvoorwaarden. • Het is met gevolg onmogelijk dat de wagen voor deze hoeveelheid brandstof moest worden aangevuld. Onze juridische vaststellingen: De behandeling van dit incident is in strijd met de principes van behoorlijke dienstverlening zoals vastgelegd in de Europese Richtlijn 2011/83/EU betreffende consumentenrechten en de Europese regelgeving inzake autoverhuur (2015/C 281/01). Als huurder hebben wij recht op: • een deugdelijke vervangwagen binnen een redelijke termijn, • effectieve bijstand conform de geadverteerde 24/7 assistance, • terugbetaling van noodzakelijke kosten en compensatie voor niet-geleverde prestaties. De gebrekkige tussenkomst van de diensten van Europcar heeft ertoe geleid dat wij gedurende 23 uur van onze huurperiode geen gebruik hebben kunnen maken van de gehuurde wagen, met aanzienlijke praktische en financiële gevolgen. Hierdoor zijn zowel onze contractuele rechten (non-conformiteit van de prestatie) als onze consumentenrechten (onevenwichtige behandeling en gebrekkige uitvoering) geschonden. Onze vordering: Op basis van de hierboven vermelde regelgeving verzoeken we Europcar om: 1. Terugbetaling van de gemaakte kosten: o Taxirit 1: Garage – Europcar Parma = € 68,00 o Taxirit 2: Parma – Europcar Modena = € 105,00 2. Terugbetaling van de ten onrecht aangerekende kosten voor brandstof: € 32,28 3. Compensatie voor verloren huurtijd (23 uur = 10,9% van de totale huurperiode) = € 62,77 Totaal te vergoeden bedrag: € 268,05

In behandeling
A. D.
29/09/2025

Betaling verzekerng huurwagen EUROPCAR

Wij huurden een wagen voor 8 dagen in Alicante bij Europcar via Rentalcar. Wij betaalden 306,21 kosten autohuur en 73,31 verzekering. Bij aankomst op de luchthaven van Alicante, begaven wij ons naar de stand van Europcar. De gevraagde auto was niet beschikbaar, we hadden een wagen met hoge instap geboekt, dit wegens problemen met de knie. De gevraagde wagen was niet beschikbaar, men stelde een andere wgen met hoge instap voor, maar dan dienden wij 50 euro per dag bij te betalen. Dir weigerden wij, we kregen dan een wagen met lage instak toegewezen. Toen vroeg menons nog een bijkomende verzekering van 351,63 euro te betalen. Wij melden he, dat wij reeds een verzekering hadden, en toonden hen het contract, wat zij nauwelijks bekeken, en vertelden ons dat deze verzekering niet geldig was. Indien wij de bijkomende verzekering niet betaalden kregen wij de auto niet mee. Wij hebben deze dan maar betaald, maar gaan helemaal niet akkoord met deze handelswijze.

In behandeling
K. D.
29/09/2025

Onterecht aanrekenen van extra verzekering

Beste, Ik vraag de terugbetaling van een verzekering die mij onterecht is aangerekend. Deze werd mij verkocht als zijnde een garantie die gedeblokkeerd zou worden op het einde van de huur als er geen schade zou zijn. Er werd geen schade vastgesteld bij het inleveren, en enige tijd later kreeg ik een digitale factuur waarop 277,82€ werd aangerekend als "Premium protection package". De medewerker heeft duidelijk gelogen in het Engels en geprofiteerd van het feit dat ik geen Spaans spreek om een Spaans contract op te stellen. Ik heb hier een getuige van.

Afgesloten
V. P.
11/07/2025

Onterecht inhouden garantie

Beste, wij huurden een auto op de luchthaven van Calama, Chile. Na enkele uren rijden begon het lichtje van de motor oranje te branden. Aangezien het toen al laat in de avond was vroegen we de volgende dag aan onze hoteleigenares om ons te helpen gezien ons Spaans maar basis is. Ze belde de assistencia maar die verwezen door naar het verhuurbedrijf. Daar zeiden ze dat we de auto mochten komen terugbrengen maar dat er geen andere auto van hetzelfde model beschikbaar was. We besloten daarom om met de auto verder te rijden maar dienden wel preventief een schadeclaim in bij europcar als bewijs. We stuurden ook foto’s van het lichtje door. Toen de de wagen 3 dagen later terugbrachten vertelden ze ons dat we de garantie niet terugkregen door dat brandende lichtje. Aangezien wij niets verkeerds gedaan hebben en onmiddellijk het kantoor hebben ingelicht willen wij onze garantie asap terug.

Afgesloten
J. V.
7/04/2025

Onterechte aanrekening van schade

Op 25/03 huurde ik een voertuig. Op 01/04 werd dit teruggebracht. Onterecht werd er schade aangerekend. In bijlage kunt u de ontvangen email terugvinden en mijn reeds overgemaakt reactie dd 07/04. Kunt u me verder binnen mijn reeds jaren lange lidmaatschap ondersteunen mbt onderstaand probleem? mvg Jan

Opgelost
L. D.
20/01/2025

Terugbetaling

Geachte mevrouw/heer, Op 11/10/2024 heb ik een contract afgesloten met het bedrijf Europcar Belgie. De inhoud was de huur van een wagen af te halen in Malaga Airport op 22/12/24. De overeenkomst werd bevestigd door Europcar en door mij correct betaald. Bij aankomst aan de balie in Malaga Airport op 22/12/24 werd mij geweigerd de wagen in ontvangst te nemen. Dit omdat volgens hun mijn Europcar Bestuurders ID was geblokkeerd. Er werd toen geen enkele moeite genomen om hun interne diensten te contacteren om dit te verifiëren. Hierdoor heb ik een identieke wagen moeten huren bij een ander bedrijf (Sixt) maar wel tegen veel minder gunstige voorwaarden en een serieuze meerprijs (het was kerstvakantie!). Bij aankomst terug thuis heb ik hun customer service gecontacteerd en men heeft mij schriftelijk bevestigd dat er een administratieve fout is begaan. Er was geen openstaande betaling van mij tov van Europcar (de vorige factuur werd reeds betaald in 2023). Er was dus geen enkele reden om mijn ID te blokkeren. Ik heb toen een mail gestuurd om de extra huurkosten terug te vorderen. (De originele huurkost is wel terug gestort omdat ik het contract ter plaatse heb geannuleerd) Ik stel echter vast dat er tot op heden geen antwoord is op mijn schrijven van Europcar Belgie Dit heeft geleid tot en verlies van minimum €680,55 (€1.271,64 (de nieuwe huurprijs bij Sixt - €591,09 de originele huurprijs bij Europcar). Bovendien wil ik ook andere kosten (verwijlintresten en schadevergoeding) in rekening brengen. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen 01/02/2025 een antwoord op mijn schrijven alsook de betaling van de gevraagde schade te vergoeding. Met vriendelijke groeten, Bijlage: - Aankoop contract Europcar 11/10/24 - Aankoop contract identieke wagen SIXT op 22/12/24 -Bevestiging deblokkering Bestuurder ID (mail) - Mijn schrijven naar Europcar Belgie op 02/01/2025

Opgelost Behandeld door Test Aankoop
R. E.
22/11/2024

foute factuur te veel km aangerekend

Beste, Ik heb een auto gehuurd bij europcar, ze hebben mij extra kms aangerekend. er is een fout op de factuur, Ik zit al maanden met hun te bellen en te mailen hierover maar krijgt van hun geen of duidelijke reactie.

Afgesloten
B. M.
11/04/2024

Bijkomende facturatie

Beste,Ik heb een auto gereserveerd bij Europcar voor 3 dagen. Wegens onvoorziene omstandigheden heb ik de auto 3 dagen en 1uur en 33 minuten gehuurd, waardoor Europcar 4 dagen in rekening brengt. Ik ben zeker akkoord met een pro rata, maar niet met een hele dagvergoeding.

Opgelost
C. H.
22/03/2024

terugbetaling verzekering huurauto

Beste,Op 16 oktober 2023 huren we een auto bij Europcar Carcasonne met een verzekering. Ik betaal 800 euro waarborg. De verzekering is aangegaan via Doyouspain.Op 18 oktober vliegt er een steentje in de voorruit. Ik bel Europcar of het niet beter is, om ofwel een andere wagen ter beschikking te krijgen, ofwel het te laten herstellen. Ze zeggen dat het verzekering is, en nadien het opgelost zal worden.Bij teruggave van de auto, worden er foto's genomen en papieren ondertekend. Thuis gekomen zie ik dat er 965 euro van mijn rekening is genomen. Ik reageer, contacteer de verzekering, vul alle gevraagde documenten in. Na verschillende telefoons en emails, hoor ik dat ze een reparatiefactuur wensen ipv een raming of tarievenlijst. De verzekering wenst dus niet uit te betalen en de verhuurmaatschappij nl Europcar wenst geen reparatiefactuur te geven. Waarschijnlijk niet gerepareerd : verkocht?, uit leasing?, wie weet....Alles is geboekt wegens Doyouspain. Zij boeken zowel de verhuurmaatschappij als de verzekeringsmaatschappij.op 19/01/2024 schrijven we volgend bericht Van: carine heuvinck [carine.heuvinck@telenet.be]Aan: BE [customer.servicesbelgium@europcar.com], Orchard Administration [admin@orchard-administration.co.uk]Verzonden: Vrijdag 19 januari 2024 14:42:29Onderwerp: Re: RE :repair invoice needed NL - Case #18772758 Beste,Aangezien beide partijen geen toegevingen willen doen nl. : de verzekeringmaatschappij wenst enerzijds een factuur voor reparatie van het voertuig en is niet akkoord met de gegeven documenten van Europcar, en anderzijds wil de verhuurmaatschappij, nl. Europcar, geen reparatiefactuur doorsturen.De documenten die vandaag verstuurd zijn, heb ik meermaals naar de verzekeringsmaatschappij verstuurd, zonder resultaat aangezien het steeds over dezelfde documenten gaat behalve de reparatiefactuur.Ik wil toch ook melden dat het niet wettelijk is dat er 965 euro op 29 oktober van mijn rekening is gegaan : niettegenstaande ik een borg van 800 euro heb gegeven via mijn kredietkaart. Ik verwacht dat jullie onderling de nodige transacties verrichten.Sinds 16 oktober heb ik al ontelbare mails en telefoons verricht. Hopelijk ben ik niet genoodzaakt om verdere stappen te ondernemen. Met vriendelijks groeten,Carine HeuvinckOp 26/01/2024 schrijven wij volgende brief naar de betrokken instanties en stellen ze in gebrekke : Monsieur, Madame, Par la présente je tiens à vous mettre en défaut pour ne pas avoir été rembourser la somme de 965 EUR que vous avez retenu de mon compte le 29/10/2023. Cette somme me dois être rembourser ou bien par EUROPCAR ou bien par la compagnie d’assurance DOYOUINSURANCE / RIVERSIDE INSURANCE. Cette dernière réclame copie de la facture de la réparation du dégât causé lors de la location d’une voiture chez votre compagnie. Malgré des multiples rappels vous n’avez toujours pas envoyé cette facture à moi-même ou à la compagnie d’assurance, raison pour laquelle le remboursement ne se fait pas. Ce mail est mon dernier rappel. Si vous ne me mettez pas en possession de la facture demandée je n’hésiterai pas à prendre les mesures légales nécessaires afin d’obtenir satisfaction. Avec mes salutations le plus distinguées. Carine Heuvinck Tot op vandaag, zonder resultaat en zijn wij ten einde raad : indien het een kleiner bedraag was geweest, hadden we het zo gelaten, maar deze praktijk is niet aanvaardbaar en willen we ook anderen consumenten beschermen tegen deze wanpraktijken.Wat staat ons te doen om deze wantoestand aan te kaarten?MVGCarine Heuvinck

Afgesloten
P. Y.
12/03/2024

Klacht over Onredelijke Schadeclaims en Gebrekkige Communicatie bij Autoverhuur

Op 10 februari werd ik bij het huren van de auto niet duidelijk geïnformeerd over eventuele schade aan het voertuig. Het personeel wees alleen naar het contract en zei dat de schade daarin was opgenomen. Vertrouwend op hun woord, heb ik niet verder gevraagd naar specifieke details en heb ik de auto niet geïnspecteerd. Op 15 februari tussen 18:30 en 19:00 bracht ik de auto terug naar Brussels Airport. Ondanks de aanwezigheid van personeel ter plaatse, werd mij niet gevraagd de auto persoonlijk over te dragen, maar werd mij verzocht de sleutels in een sleutelbox te deponeren. Op 22 februari ontving ik een e-mail met de bewering dat er tijdens mijn huurperiode een nieuwe kras op de auto was gekomen, met een kostenpost van bijna 300 euro. Daarna heb ik gevraagd om de eerdere huurgeschiedenis opnieuw te onderzoeken om duidelijk te maken of deze kras daadwerkelijk tijdens mijn huurperiode was ontstaan. Echter, tot begin maart ontving ik geen serieuze reactie. Op 12 maart kreeg ik te horen dat, aangezien ik het contract had ondertekend, ik verantwoordelijk was voor deze kras. Dit roept verschillende vragen op: Waarom heeft het personeel, wetende dat ik het Nederlands en Frans niet beheers, de schade niet eenvoudig in het Engels toegelicht, maar in plaats daarvan vaag verwezen naar 'de schade'? Waarom werd ik pas een week na het inleveren van de auto over de schade geïnformeerd? Waarom is er geen onderzoek gedaan naar eerdere huurgeschiedenissen? Waarom nam het personeel ter plaatse de auto niet in ontvangst? Waarom kost een kras van 2-5 cm op een Skoda Fabia bijna 300 euro? Om deze redenen betwist ik de geldigheid van deze schadeclaim (compensatieverzoek).

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform