Terug

Defecte huurwagen

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

N. M.

Naar: EUROPCAR

11/10/2025

Ik neem contact met u op in verband met onze huurovereenkomst met Europcar van 2 september 2025 tot en met 11 september 2025 op naam van Nicky Martens (reservatienummer N°1193849045, filiaal Firenze Airport) en het incident met onze huurwagen. Eerdere verzoeken richting de klantendienst van Europcar op 14 september 2025 bleven onbeantwoord. Beknopte schets van het incident: • 9/9 om 19.30 uur: de huurwagen (Fiat Panda, nummerplaat GV354VM) weigerde te starten. • 9/9 om 19.40 uur: eerste contact met de pechverhelping. Na 15 minuten wachttijd werd de oproep verbroken zonder antwoord. Bij een tweede oproep werd beloofd dat binnen 45 minuten hulp ter plaatse zou zijn. • 9/9 om 21.30 uur: opnieuw contact opgenomen omdat er nog niemand was aangekomen. Er werd meegedeeld dat er die avond niemand meer zou komen en dat we pas de volgende ochtend om 8.00 uur hulp konden verwachten. • 10/9 om 8.15 uur: bericht ontvangen dat iemand onderweg was. • 10/9 om 9.15 uur: pechverhelping (Europe Assistance) arriveerde maar kon de wagen niet starten. De batterij bleek defect. Er werd beslist om de wagen te takelen naar een garage. • 10/9 om 9.45 uur: aangekomen bij de garage kregen we de instructie contact op te nemen met Europcar. Twee oproepen bleven onbeantwoord, bij de derde kregen we te horen dat we met een taxi naar het Europcar-filiaal in Parma moesten gaan, op dat moment het dichtst bij onze locatie. • 10/9 om 12.00 uur: aankomst in Parma. Daar werd meegedeeld dat er geen vervangwagens beschikbaar waren en dat we ons moesten behelpen met taxi’s en openbaar vervoer. Dit was echter onmogelijk gezien de ligging van onze verblijfplaats. In aanwezigheid van de filiaaluitbater namen we opnieuw contact op met Europcar Road Assistance. Daar kregen we te horen dat er mogelijk wagens beschikbaar waren in Modena, maar dit kon pas om 14.00 uur bevestigd worden wegens sluitingsuur van het filiaal. • 10/9 om 14.00 uur: bevestiging ontvangen dat er een vervangwagen in Modena beschikbaar was. We kregen de instructie ons per taxi naar Modena te begeven. • 10/9 om 16.00 uur: aankomst bij het filiaal in Modena, waar we de vervangwagen in ontvangst namen. • 10/9 om 18.00 uur: terugkeer naar onze verblijfplaats, 23 uur na de eerste vaststelling van het probleem. Bijkomende aanrekeningen: • Bij terugbetaling van de waarborg werd vervolgens € 32,28 aangerekend voor aanvullen van brandstof. • Echter werd de wagen 5 minuten voor terugbrengen van de wagen volg getankt in een nabij gelegen tankstation, in overeenstemming met de huurvoorwaarden. • Het is met gevolg onmogelijk dat de wagen voor deze hoeveelheid brandstof moest worden aangevuld. Onze juridische vaststellingen: De behandeling van dit incident is in strijd met de principes van behoorlijke dienstverlening zoals vastgelegd in de Europese Richtlijn 2011/83/EU betreffende consumentenrechten en de Europese regelgeving inzake autoverhuur (2015/C 281/01). Als huurder hebben wij recht op: • een deugdelijke vervangwagen binnen een redelijke termijn, • effectieve bijstand conform de geadverteerde 24/7 assistance, • terugbetaling van noodzakelijke kosten en compensatie voor niet-geleverde prestaties. De gebrekkige tussenkomst van de diensten van Europcar heeft ertoe geleid dat wij gedurende 23 uur van onze huurperiode geen gebruik hebben kunnen maken van de gehuurde wagen, met aanzienlijke praktische en financiële gevolgen. Hierdoor zijn zowel onze contractuele rechten (non-conformiteit van de prestatie) als onze consumentenrechten (onevenwichtige behandeling en gebrekkige uitvoering) geschonden. Onze vordering: Op basis van de hierboven vermelde regelgeving verzoeken we Europcar om: 1. Terugbetaling van de gemaakte kosten: o Taxirit 1: Garage – Europcar Parma = € 68,00 o Taxirit 2: Parma – Europcar Modena = € 105,00 2. Terugbetaling van de ten onrecht aangerekende kosten voor brandstof: € 32,28 3. Compensatie voor verloren huurtijd (23 uur = 10,9% van de totale huurperiode) = € 62,77 Totaal te vergoeden bedrag: € 268,05

Berichten (1)

EUROPCAR

Naar: N. M.

11/10/2025

Bedankt om onze klantendienst te contacteren. Uw aanvraag werd geregistreerd onder referentie 24636894. Wees ervan overtuigd dat wij ons best doen om uw vraag zo snel als mogelijk te behandelen. Indien u informeert naar uw huurwaarborg, gelieve te noteren dat dit tot 10 werkdagen kan duren vooraleer het bedrag beschikbaar is op uw bankrekening. Wij informeren u dat, vanwege een toename in activiteit, de verwerkingstijden kunnen worden verlengd. Onze excuses voor het ongemak en wij danken u voor uw begrip. Vriendelijke groeten, ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Chère Cliente, Cher Client, Merci d’avoir contacté notre Service Relation Client. Votre demande porte la référence 24636894. Soyez assurés que nous restons mobilisés pour vous répondre dans les meilleurs délais. Si votre demande concerne votre pré-autorisation, nous vous informons que son montant est généralement disponible sur votre compte bancaire dans un délai de dix jours ouvrés. Nous vous informons qu'en raison d'un surcroit d'activité, les délais de traitement peuvent être rallongés. Nous vous prions de bien vouloir nous excuser pour ce désagrément et vous remercions de votre compréhension. Cordialement, Europcar – Service Relation Client ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Thank you for contacting our Customer Services department. Your request has been registered under reference 24636894. Please rest assured that we will do our best to handle your request as soon as possible. If you are enquiring about your rental deposit, please note this may take up to ten working days for the funds to be available on your account. Please note that due to an increase in activity, processing times may be longer than usual. We apologise for any inconvenience this may cause and thank you for your understanding. Best Regards se.Thread_Id Europcar Belgium Customer Services thread::se9iFYLOcOigEBMe6R-J9Sw:: Save trees. Print only when necessary. thread::se9iFYLOcOigEBMe6R-J9Sw::


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform