Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
stopzetting van de verzekering
In 2018 besloot ik een overlijdensverzekering af te sluiten bij Dela. Dit jaar wil ik definitief naar het buitenland verhuizen en Dela heeft me een aanbod gestuurd om de polis over te kopen, dat ik onjuist en in strijd met het gezond verstand vind, Ik begrijp de administratieve kosten en andere belastingen, maar ik heb zeven jaar lang onafgebroken premie betaald en nu bieden ze me 200 euro en trekken ze daar nog eens 163 euro aan reeds betaalde belastingen vanaf? Dat is geen respect voor de klant, dat is pure diefstal, Ik eis mijn reeds betaalde geld terug, en niet slechts 75% van het reeds betaalde bedrag, zoals dat gebruikelijk en normaal is.
Opzegging Dela verzekering
opzegging polisingangsdatum polis 1/11/1999polisnummer: 108608natura begrafenisnatura crematiedela plusNa een telefonisch contact met een dela makelaarken ik het volledig gespaarde bedrag van mijn verzekering.namelijk: 4521.56 euro en 7989.76 euro totaal gespaarde bedrag= 12511.32 euro op datum 15/11/2022.Ik wilde nagaan wat mijn afkoopwaarde zou zijn voor mijn contract.De persoon meldde mij dat het bedrag 6820 euro zou bedragen dat ik verlies. Dat is meer dan 50%.Is dit rechtmatig? Zo een hoog percentage.Dank u
Weigering stopzetting polis
Ik heb een uitvaartverzekering bij dela. Na het vernemen van kennissen dat dela nooit uitbetaald, ook niet bij overlijden en de verschillende gelijkaardige klachten terug te vinden bij testaankoop, wilde ik mijn polis stopzetten. Via mail gaat niet, via telefoon gaat niet en een aangetekende brief gestuurd in augustus hebben ze zogezegd nooit ontvangen. Ik heb nu nogmaals geprobeerd via sepastop, maar ik noteer alvast deze klacht omdat dit blijft aanslepen. Het mandaat is bij de bank geblokkeerd maar ze proberen nog elke maand geld van mijn rekening te halen en dit bedrag loopt op.
datum einde contract
Beste,m'n uitvaartverzekering eindigt op 1 oktober 2024 terwijl ik 65 jaar wordt op13 januari 2024.Vermits dit een tak 21 levensverzekering is moet dit contract beëindigen in januari 2024.
Geldigheid Polis
Ik vroeg eind augustus een offerte aan bij DELA ik wilde namelijk een uitvaartverzekering afsluiten. Na aanvaarding van hun voorstel aan de hand van mijn handtekening, ontving ik de betalingsuitnodiging. Ik moest voor 25 september betalen.Ondertussen vertrokken mijn gezin en ik op reis waar ik complicaties in de zwangerschap ondervond. Eens terug thuis, moest ik met spoed opgenomen worden en kwam onze zoon ter wereld. Onze zoon is helaas 2 dagen later overleden.Bij het regelen van de uitvaart, dacht ik beroep te kunnen doen op mijn uitvaartverzekering, aangezien ik de polis ondertekend had.Alsook staat op de betaaluitnodiging dat mijn betaling de periode vanaf 1 september dekt - ik moest gewoon voor 25 september betalen.Mijn polis heb ik op 24 september betaald (voor het verstrijken van mijn betaaltermijn). Mijn zoon is overleden op 23 september. DELA wist me in te lichten dat mijn zoon niet verzekerd is omdat ik niet voor zijn overlijden betaald heb. Ik had de polis al geruime tijd eerder ondertekend, dus niet plots toen ik merkte dat het niet goed ging met mijn zoon… Mijn alsnog tijdige betaling zou de periode vanaf 1 september dekken, maar dat blijkt dus ook niet te kloppen gezien de uitleg van DELA. Sta ik recht in mijn schoenen of heb ik het bij het kortste eind?
afkopen polis
Beste, In 2007 ging ik een begrafenisverzekering aan bij Hooghenraed. Bij aangaan van de verzekering werd me meegedeeld dat ik de verzekering, indien gewenst, zou kunnen afkopen aan een administratieve kost van 150 euro. In 2015 werd mijn Hooghenraed verzekering echter overgenomen door Dela, zonder mijn toestemming. Omdat mijn maandelijkse bijdrage steeds hoger werd wou ik mij opnieuw informeren over mijn reeds betaalde premies en de eventuele afkoopwaarde van mijn polis. Ik kreeg een overzicht van de premies betaald sinds 2015 en een afkoopwaarde van 2137,15 euro. Hierbij kreeg ik geen berekening van hoe deze afkoopwaarde werd bekomen. Ik vroeg vervolgens een overzicht van de premies betaald voor 2015 en een berekening van de afkoopwaarde en kreeg hierop het antwoord dat ze daar geen overzicht van kunnen krijgen. Alsook op mijn vraag van hoeveel ik in totaal heb gestort kunnen ze geen antwoord geven. Als ik dan vraag hoe ze de afkoopwaarde berekenen wordt mij meegedeeld dat dit berekend wordt op de totaal gestorte premies met aftrek van de administratieve kosten. Vreemd dat ze mijn niet kunnen meedelen hoeveel ik totaal heb gestort maar deze informatie wel nodig hebben om de afkoopwaarde te berekenen. Omwille van deze vreemde praktijken had ik beslist om mijn polis stop te zetten en stuurde ik een aangetekende zending op met mijn stopzetting, bijgevoegd met de vraag om een duidelijke berekening te sturen van de afkoop waarde. Hierop kreeg ik een brief per post verstuurd met de datum op van 29 maart, maar echter aangekomen bij mij thuis op 8april. Volgens deze brief, die trouwens geen enkel rechtsmatig bewijs bevat dat deze effectief werd verzonden op 29 maart, moet ik deze: “vandaag nog getekend terug te sturen met een fotokopie van de identiteitskaart van de verzekeringnemer ” Op deze brief van afkoopkwitantie krijg ik nog steeds geen overzicht van hoe de afkoopwaarde berekend wordt. In bijgevoegde brief krijg ik nog de melding dat ik deze uiterlijk 14 dagen van ontvangst ervan terug dien te sturen. Dela vraagt me dus om een akkoord te tekenen onder tijdsdruk terwijl ze mij de gevraagde informatie nog steeds weerhouden. Ik heb Dela hier opnieuw op gewezen per mail en hen gevraagd eerst de detailberekening op te sturen alvorens ik hun brief getekend terug stuur. Op 14/4 kreeg ik antwoord dat ze deze gingen opsturen en mijn afkoopdossier tijdelijk on hold gingen zetten. Tot vandaag 11/6 heb ik nog steeds geen antwoord gekregen van Dela.
Problemen begunstigde
BesteIk kan bij de uitvaartverzekering de begrafenisondernemer niet schrappen als begunstigde. Kunnen zij beslissen wat met mijn gespaarde geld gebeurt? Is dit wettelijk? Ik wens namelijk dat de rest, wat niet voor de uitvaart gebruikt wordt, naar mijn kinderen en echtgenoot gaat.MvgSanna Tant
Problemen met mijn lanceringspremie
Beste,3 dingen:U heeft me vorig jaar zonder verwittiging mijn DELA uitvaartverzekering licentie afgenomen zodat ik geen polissen meer kon verkopen.Wij hebben een overeenkomst waarin staat dat u een lanceringspremie moet uitbetalen.En waarom is jullie adminstratie toch zo verschrikkelijk??Dat er al niet meer klachten over jullie bedrijf zijn geweest, snap ik toch niet goed!Ik hoop dan ook mijn lanceringspremie + intrest te mogen ontvangen.Patricia Govaerts116283 cARoelskouter 13 - 8540 Deerlijk
Probleem met de uitbetaling bij AFKOOP van mijn polis.
Geachte, Ik opende een polis op 01/03/2010. Ik was nog volop in de beweging = Ik had veel collega's op school en vele collega's in mijn (internationale) sportbedrijvigheid. Door omstandigheden vallen al die connecties weg en resteert er voor mij alleen nog de 2 kinderen uit mijn nieuwe (ongehuwde) relatie. Een overlijden regelen kan makkelijk in 1 wagen, geen ceremonie, geen banket...Uitsluitend om die reden zeg ik mijn polis op.De gevolgen voor mij zijn: ongeveer 4.500 euro betaald gedurende die 7 jaar.Terugbetaling = 1517 euro bij AFKOOP. Waarbij er dan nog eens 130 euro wordt aangerekend als AFKOOPVERGOEDING!!! Sorry, maar ik vind deze manier van werken (waar nooit een haan heeft over gekraaid) heel erg onklantvriendelijk en totaal onder de gordel. Ik begrijp dat jullie geen SPAARBANK zijn, maar om op deze wijze te worden behandeld...dit kan echt niet door de beugel. Daarenboven: om mijn polis af te kopen heb ik ondertussen 2 aangetekende zendingen (6,80 euro per stuk) moeten versturen en 2 normale zendingen. Sorry, maar ik vind dit echt niet kunnen. Ik had graag een meer humane, en te verantwoorden tegenreactie mogen verwachten van DELA. Voor mij komt dit over als mensenbedriegerij en onwetende mensen het geld uit hun zakken kloppen.Een erg ontgoochelde klant.
Vader heeft een uitvaartverzekering genomen
Vader heeft een uitvaartverzekering genomen van april 1997 tot begin 2010. Volgens informatie van Dela zou de polis een einde nemen op 31/10/2015 en zou men een 8 tal brieven verstuurd hebben naar het oude adres van vader terwijl hij in een rusthuis verbleef. Vader was dementerend en kon geen premies betalen, wij dachten dat alles verder zou verlopen via het O.C.M.W.Nu vader is overleden op 13/11/2015, 11 dagen na het einde van de polis komt dit wel vrij hard aan dat Dela geen enkele regeling treft om vader zijn uitvaart te regelen. Een schande dat men iemand die jarenlang een premie heeft betaald zo in de steek wordt gelaten. Zelfs de erfgenamen (kinderen) worden niet verwittigd, anders konden we een regeling treffen aangezien vader dementerend was. Wij dachten alles geregeld was gezien gezien zijn echtgenote Marcella Put eveneens Dementeerd en gelijktijdig in het rusthuis verbleef haar resterend eindbedrag na haar overlijden op vader zijn verzekering is gestort. Misschien via test aankoop kunnen we iets bereiken en onze vraag is, waar zijn de gestorte premies dan gebleven? Alvast bedankt.Vervloet Roger, oudste zoon van Vervloet Constant
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten