Terug

stopzetting van de verzekering

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

I. E.

Naar: DELA Assurances

08/09/2025

In 2018 besloot ik een overlijdensverzekering af te sluiten bij Dela. Dit jaar wil ik definitief naar het buitenland verhuizen en Dela heeft me een aanbod gestuurd om de polis over te kopen, dat ik onjuist en in strijd met het gezond verstand vind, Ik begrijp de administratieve kosten en andere belastingen, maar ik heb zeven jaar lang onafgebroken premie betaald en nu bieden ze me 200 euro en trekken ze daar nog eens 163 euro aan reeds betaalde belastingen vanaf? Dat is geen respect voor de klant, dat is pure diefstal, Ik eis mijn reeds betaalde geld terug, en niet slechts 75% van het reeds betaalde bedrag, zoals dat gebruikelijk en normaal is.

Berichten (9)

DELA Assurances

Naar: I. E.

09/09/2025

Beste meneer Enache, Wij hebben uw bericht via Test-Aankoop op 08/09/2025 goed ontvangen en deze heeft al onze aandacht. Naar aanleiding van uw bericht hebben wij de polis 8219662 grondig bekeken.  [1.] Achtergrond Meneer Enache (°22/06/1984) heeft in 2018 een DELA Uitvaartzorgplan (uitvaartverzekering) afgesloten. De polis 8219622 is ingegaan op 01/04/2018. Meneer Enache was 34 jaar oud op het moment dat hij de overeenkomst afsloot. Meneer Enache is momenteel verzekerd voor een overlijdenskapitaal van 5032,00 €. [2.] Premie en verzekeringsovereenkomst Allereerst willen we een aantal zaken verduidelijken. Een DELA-uitvaartverzekering is geen spaarformule, maar een verzekering. Met een DELA-uitvaartverzekering is de verzekerde vanaf de eerste premiebetaling gedekt voor het volledige verzekerde kapitaal. Dit is een essentieel verschil met een spaarformule. We noemen een verzekering een onzekere overeenkomst: niemand weet vooraf wanneer het verzekerde risico zich zal voordoen. Dit risico moet echter vanaf de eerste dag voldoende gedekt zijn, ongeacht de premie die op dat moment al betaald is. Als de verzekeringnemer bijvoorbeeld in een spaarformule acht keer een bedrag van 20 euro heeft betaald, heeft hij 160 euro verworven, vermeerderd met eventuele rente. Als hij daarentegen in een DELA-uitvaartverzekering een maandelijks bedrag van 20 euro zou moeten betalen om een verzekeringsdekking van 5.000 euro te krijgen, zou hij vanaf de eerste premiebetaling gedekt zijn voor het volledige verzekerde bedrag, dat wil zeggen in ons voorbeeld voor 5.000 euro, en zou hij bovendien profiteren van de dekking Formaliteiten na de begrafenis. Met andere woorden, als de verzekerde in ons voorbeeld na 8 maanden zou overlijden, zou DELA 5.000 euro (d.w.z. het volledige verzekerde bedrag) uitkeren en niet 160 euro. Om dit risico te kunnen dekken, moet DELA als verzekeraar de nodige premiereserves aanleggen. De daaraan verbonden modaliteiten, die strikt worden geregeld door de geldende wetgeving, houden met name rekening met de sterftetabellen. De afkoopwaarde wordt berekend door van het totaalbedrag van de betaalde premies alle kosten af te trekken die DELA heeft moeten maken om het verzekerde kapitaal tot dat moment te kunnen garanderen. Dit bedrag wordt nog verminderd met een afkoopvergoeding. Het is dus mogelijk dat de afkoopwaarde gelijk is aan nul. Het koninklijk besluit van 14 november 2003 betreffende het levensverzekeringsbedrijf bepaalt de wijze van berekening van de afkoopwaarde en het bedrag van de afkoopvergoeding. [3.] Besluit Sta ons toe u eraan te herinneren dat u uw polis zonder probleem kan behouden, zelfs als u naar het buitenland verhuisd. U kan de premiebetalingen vanop afstand verderzetten en uw polis loopt automatisch verder. De uitleg over de afkoopvergoedingen vindt u in de algemene voorwaarden van deze polis, die ook als bijlage zijn bijgevoegd (zie “Hoofdstuk I - art. 1 - pt. D - Begrippen die hoofdzakelijk verband houden met de beëindiging van de Polis” en Hoofdstuk IV - art 20 - – Afkoop op initiatief van de Verzekeringnemer). Sommige verzekerden overlijden eerder vroeg, andere verzekerden overlijden eerder laat: op voorhand weet niemand wie er eerder vroeg of eerder laat zal overlijden. Toch is elke verzekerde volledig gedekt vanaf de eerste premiebetaling. Die zekerheid voor iedereen maakt de verzekeringssolidariteit. Het gaat bijgevolg niet op om alle betaalde premies op te tellen om tot het uit te keren afkoopbedrag te komen. Om het te verzekeren risico te financieren en steeds al hun verplichtingen jegens alle verzekeringnemers te blijven waarborgen hanteren verzekeraars de hierboven reeds aangehaalde zgn. actuariële berekeningsmethoden die strikt zijn gereglementeerd. Op die manier is DELA verplicht om bij afkoop de verbruikte sommen in rekening te brengen die nodig zijn geweest om het risico te dekken gedurende de periode dat men verzekerd was. We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groeten, Yannick Jacobs Customer Satisfaction Officer DELA Boulevard Emile De Laveleye 191 4000 Luik t+32 2 800 87 87 (klanten) t +32 2 800 87 88 (makelaars) DELA Natura-en levensverzekeringen N.V. Belgisch bijkantoor (ondernemingsnr. 0665.931.229) gelegen te Noorderplaats 5 bus 2 te 2000 Antwerpen, bijkantoor van DELA Natura-en levensverzekeringen N.V., vennootschap naar NL recht, toegelaten voor Tak 21 levensverzekeringen onder codenr. 2864. www.dela.be

DELA Assurances

Naar: I. E.

09/09/2025

Beste meneer Enache, Zoals aangegeven in ons vorig bericht voeg ik bijlage alsnog de Algemene Voorwaarden waar naar verwezen wordt. We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groeten, Yannick Jacobs Customer Satisfaction Officer DELA Boulevard Emile De Laveleye 191 4000 Luik t+32 2 800 87 87 (klanten) t +32 2 800 87 88 (makelaars) DELA Natura-en levensverzekeringen N.V. Belgisch bijkantoor (ondernemingsnr. 0665.931.229) gelegen te Noorderplaats 5 bus 2 te 2000 Antwerpen, bijkantoor van DELA Natura-en levensverzekeringen N.V., vennootschap naar NL recht, toegelaten voor Tak 21 levensverzekeringen onder codenr. 2864. www.dela.be

I. E.

Naar: DELA Assurances

09/09/2025

Beste Dela, Ik ben het niet eens met uw voorstel en ook niet met de manier waarop u zich uitdrukt. Ik herhaal dat ik wil dat Dela mij 75% van de waarde van mijn polis uitbetaalt, omdat ik naar het buitenland verhuis. Ik heb al een polis bij NN in het buitenland en ik kan niet twee verzekeringen hebben, dat is niet normaal. De manier waarop Dela met klanten communiceert, getuigt van een gebrek aan respect. Ik raad deze verzekeringsmaatschappij niet aan bij mijn vrienden en kennissen. grts,

DELA Assurances

Naar: I. E.

09/09/2025

Beste meneer Enache, We hebben via Test-Aankoop uw antwoord van 09/09/2025 op ons eerder bericht van 09/09/2025 goed ontvangen. De berekening van een afkoopwaarde en een uiteindelijke afkoopsom gebeurt volgens wettelijke en actuarieel vastgelegde berekeningsmethoden. Zoals eerder meegedeeld is uw DELA-polis een verzekering (kanscontract), geen spaarproduct. In het bijzonder wijzen we hier op het koninklijk besluit van 4 november 2003 betreffende de levensverzekeringsactiviteit. Het bedragdat DELA n.a.v. uw verzoek tot afkoop heeft berekend, is dus niet willekeurig. Er is op geen enkel moment sprake geweest van een fout, nalatigheid of slechte wil langs onze kant. We kunnen dan ook niet ingaan op uw verzoek. In het geval van een levensverzekering wordt enkel bij overlijden het volledige verzekerde kapitaal uitgekeerd. Het afkopen van een levensverzekering is financieel nadelig en hier zijn altijd kosten aan verbonden. Bedoelde wettelijk verplichte verzekeringstechnische en actuariële regels zijn hierop afgestemd. Wij betreuren het dat u zich hierdoor benadeeld voelt, maar wij kunnen niet afwijken van de vastgelegde procedures. Indien u alsnog niet tevreden bent met onze afhandeling, staat het u uiteraard vrij om contact op te nemen met de Ombudsman van de verzekeringen: info@ombudsman-insurance.be de Meeûssquare 35 1000 Brussel +32(0)25475871 We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groeten, Yannick Jacobs Customer Satisfaction Officer DELA Boulevard Emile De Laveleye 191 4000 Luik t+32 2 800 87 87 (klanten) t +32 2 800 87 88 (makelaars) DELA Natura-en levensverzekeringen N.V. Belgisch bijkantoor (ondernemingsnr. 0665.931.229) gelegen te Noorderplaats 5 bus 2 te 2000 Antwerpen, bijkantoor van DELA Natura-en levensverzekeringen N.V., vennootschap naar NL recht, toegelaten voor Tak 21 levensverzekeringen onder codenr. 2864. www.dela.be

I. E.

Naar: DELA Assurances

10/09/2025

Beste Dela, Ik herhaal, kom terug met een ander voorstel, uw voorstel is een legale vorm van diefstal. Het spijt me, mijn klacht blijft staan en ik zal deze ook openbaar maken, uw praktijken zijn abnormaal. grts

I. E.

Naar: DELA Assurances

11/09/2025

Beste Dela, Ik heb uw “genereuze” aanbod aangepast. Ik hoop dat u akkoord gaat met mijn aanbod. grts, Ilie

DELA Assurances

Naar: I. E.

17/09/2025

Beste meneer Enache, We hebben uw bericht van 12/09/2025 via Test-Aankoop en uw bericht aan onze dienst van 16/09/2025 goed ontvangen. We hebben daarom uw dossier opnieuw intern besproken en nagekeken met onze interne Actuaris. Op ons verzoek heeft onze Actuaris een gedetailleerde opgave van deze berekening gemaakt. We delen deze informatie hieronder graag met u: De berekeningswijze van de afkoop van een verzekeringscontract is bij Koninklijk Besluit gereglementeerd. Het bedrag berekent DELA dus niet willekeurig. ▪ Vanaf april 2018 tot en met augustus 2025 werden maandpremies gestort aan DELA Natura- en levensverzekeringen, voor een totaalbedrag van € 922,04 (exclusief taks van € 18,69). ▪ Gedurende de periode van 1.4.2018 tot 1.9.2025 heeft DELA voor de verzekerde van deze polis gewaarborgd dat bij overlijden een kapitaal zou worden uitgekeerd ten bedrage van € 5.032. In dit bedrag is € 32 winseelname inbegrepen. Deze winseelname is een gratis extra waarborg toegekend sinds 1 juli 2025. De dienst nabestaandenzorg werd eveneens gewaarborgd. ▪ De kostprijs van deze verzekeringsdekking bedroeg € 531,09, boven de interesten die op de premies worden toegekend. ▪ Op 1.9.2025 bedraagt de reserve aldus € 390,95 zijnde 922,04 – 531,09. ▪ Bij de berekening van de afkoop wordt er overeenkomstig de Algemene Polisvoorwaarden een afkoopvergoeding aangerekend ten bedrage van € 167,16. ▪ Het bedrag van de afkoop resulteert aldus in 390,95 – 167,16 = € 223,79. De waarborgdekking is levenslang en loopt bij een lang leven verder na einde van de premiebetaling. Omdat de premieduurbetaling gespreid werd over een lange duur (tot 79 jaar) bedraagt de maandelijkse premie minder, en kan er bijgevolg slechts een klein deel van de premie gebruikt worden tot opbouw van de reserve. Het grootste deel van de premie wordt gebruikt tot dekking van het risico. Het komt ons voor dat we hiermee de situatie afdoende hebben toegelicht en samengevat. Kan u zich hier alsnog niet in vinden, dan kan u zoals reeds meegedeeld contact op te nemen met de Ombudsman van de verzekeringen: info@ombudsman-insurance.be de Meeûssquare 35 1000 Brussel +32(0)25475871 Indien de polis wordt afgekocht, dient u deze binnen de 3 maanden na datum van afkoop opnieuw te herstellen. Zoals ook eerder meegedeeld kan u ook zonder probleem uw polis van DELA nog steeds verder zetten, zelfs als u naar het buiteland verhuisd. Meer informatie hierover vindt u op de volgende pagina: s:www.dela.be/nl/vragen-en-contact/verzekerd/wijzigingen/algemeen/ik-verhuis-naar-het-buitenland Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Yannick Jacobs Customer Satisfaction Officer DELA Boulevard Emile De Laveleye 191 4000 Luik t+32 2 800 87 87 (klanten) t +32 2 800 87 88 (makelaars) DELA Natura-en levensverzekeringen N.V. Belgisch bijkantoor (ondernemingsnr. 0665.931.229) gelegen te Noorderplaats 5 bus 2 te 2000 Antwerpen, bijkantoor van DELA Natura-en levensverzekeringen N.V., vennootschap naar NL recht, toegelaten voor Tak 21 levensverzekeringen onder codenr. 2864. www.dela.be

I. E.

Naar: DELA Assurances

17/09/2025

Beste Yannick, Ik heb je gezegd dat ik al een buitenlandse verzekering heb bij NN, dus ik kan niet twee opeenvolgende verzekeringen hebben. Ik heb je mijn meer dan genereuze aanbod gestuurd en hoop dat je ook in de toekomst klant blijft. grts, Ilie

DELA Assurances

Naar: I. E.

17/09/2025

Beste meneer Enache, We hebben uw bericht van 17/09/2025 goed ontvangen. Er is op geen enkel moment sprake geweest van een fout, nalatigheid of slechte wil langs onze kant. Een uitzondering is hier dan ook niet aan de orde. In het geval van een levensverzekering wordt enkel bij overlijden het volledige verzekerde kapitaal uitgekeerd. Het afkopen van een levensverzekering is financieel nadelig en hier zijn altijd kosten aan verbonden. Bedoelde wettelijk verplichte verzekeringstechnische en actuariële regels zijn hierop afgestemd Wij betreuren het dat u zich hier benadeeld voelt, maar wij kunnen niet afwijken van de vastgelegde procedures. Wij zullen hierna de opdracht geven aan onze collega's om de afkoop van de polis af te ronden voor het bedrag van € 223,79 op het door ons gekende rekeningnummer. Kan u zich hier alsnog niet in vinden, dan kan u zoals reeds meegedeeld contact op te nemen met de Ombudsman van de verzekeringen: info@ombudsman-insurance.be de Meeûssquare 35 1000 Brussel +32(0)25475871 Met vriendelijke groeten, Yannick Jacobs Customer Satisfaction Officer DELA Boulevard Emile De Laveleye 191 4000 Luik t+32 2 800 87 87 (klanten) t +32 2 800 87 88 (makelaars) DELA Natura-en levensverzekeringen N.V. Belgisch bijkantoor (ondernemingsnr. 0665.931.229) gelegen te Noorderplaats 5 bus 2 te 2000 Antwerpen, bijkantoor van DELA Natura-en levensverzekeringen N.V., vennootschap naar NL recht, toegelaten voor Tak 21 levensverzekeringen onder codenr. 2864. www.dela.be


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform