Terug

afkopen polis

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

N. T.

Naar: DELA Assurances

11/06/2021

Beste, In 2007 ging ik een begrafenisverzekering aan bij Hooghenraed. Bij aangaan van de verzekering werd me meegedeeld dat ik de verzekering, indien gewenst, zou kunnen afkopen aan een administratieve kost van 150 euro. In 2015 werd mijn Hooghenraed verzekering echter overgenomen door Dela, zonder mijn toestemming. Omdat mijn maandelijkse bijdrage steeds hoger werd wou ik mij opnieuw informeren over mijn reeds betaalde premies en de eventuele afkoopwaarde van mijn polis. Ik kreeg een overzicht van de premies betaald sinds 2015 en een afkoopwaarde van 2137,15 euro. Hierbij kreeg ik geen berekening van hoe deze afkoopwaarde werd bekomen. Ik vroeg vervolgens een overzicht van de premies betaald voor 2015 en een berekening van de afkoopwaarde en kreeg hierop het antwoord dat ze daar geen overzicht van kunnen krijgen. Alsook op mijn vraag van hoeveel ik in totaal heb gestort kunnen ze geen antwoord geven. Als ik dan vraag hoe ze de afkoopwaarde berekenen wordt mij meegedeeld dat dit berekend wordt op de totaal gestorte premies met aftrek van de administratieve kosten. Vreemd dat ze mijn niet kunnen meedelen hoeveel ik totaal heb gestort maar deze informatie wel nodig hebben om de afkoopwaarde te berekenen. Omwille van deze vreemde praktijken had ik beslist om mijn polis stop te zetten en stuurde ik een aangetekende zending op met mijn stopzetting, bijgevoegd met de vraag om een duidelijke berekening te sturen van de afkoop waarde. Hierop kreeg ik een brief per post verstuurd met de datum op van 29 maart, maar echter aangekomen bij mij thuis op 8april. Volgens deze brief, die trouwens geen enkel rechtsmatig bewijs bevat dat deze effectief werd verzonden op 29 maart, moet ik deze: “vandaag nog getekend terug te sturen met een fotokopie van de identiteitskaart van de verzekeringnemer ” Op deze brief van afkoopkwitantie krijg ik nog steeds geen overzicht van hoe de afkoopwaarde berekend wordt. In bijgevoegde brief krijg ik nog de melding dat ik deze uiterlijk 14 dagen van ontvangst ervan terug dien te sturen. Dela vraagt me dus om een akkoord te tekenen onder tijdsdruk terwijl ze mij de gevraagde informatie nog steeds weerhouden. Ik heb Dela hier opnieuw op gewezen per mail en hen gevraagd eerst de detailberekening op te sturen alvorens ik hun brief getekend terug stuur. Op 14/4 kreeg ik antwoord dat ze deze gingen opsturen en mijn afkoopdossier tijdelijk on hold gingen zetten. Tot vandaag 11/6 heb ik nog steeds geen antwoord gekregen van Dela.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform