Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Voorschotfactuur
Geachte mevrouw/heer, Op 13/06/2025 heb ik van u de hierboven vermelde factuur ontvangen voor een bedrag van € 146.29. Dat moet echter een vergissing zijn: Ik heb een energiecontract bij Energie.be voor gas en electriciteit. Ik betwist die factuur (die ik intussen heb betaald) dan ook en vraag u om ze na te kijken. zie documenten in de bijlagen. Alvast bedankt Met vriendelijke groet,
Betalingsprobleem
Beste, Op 17/05/2025 heb ik een mail gestuurd naar collection.energy@dats24.be met de vraag om een afbetalingsplan uit te werken van mijn openstaande facturen maar tot op heden nog geen antwoord op gekregen, vandaar dat ik via deze weg eens probeer. Zou het mogelijk zijn om een afbetalingsplan (voor 12 maanden) uit te werken van mijn openstaande facturen (zie bijlagen)? klantnummer: 03290981 & 1084065 Alvast bedankt
Probleem met terugbetaling creditnota na afrekeningsfactuur
Beste, ik ben klant bij DATS24 voor levering gas/elektriciteit sinds 16/01/2023. Op 23/02/2024 ontving ik de afrekeningsfactuur van de periode 16/01/2023 tot 01/02/2024. Dit was een creditnota van liefst 5.742,80 EUR. De vervaldatum van deze creditnota was 12/03/2024. Ik heb nog geen geld ontvangen. Ik heb sinds die vervaldatum dagelijks getelefoneerd met de klantendienst. Eerst klonk het dat het tot drie dagen zou kunnen duren voor terugbetaling. Vanaf maandag 18/03 klonk het dat het een probleem was dat die dag zou opgelost worden (en dat het geld dus ten laatste 20/03 op rekening zou staan). Nog steeds niets ontvangen. Gisteren klonk het dat er een probleem was en dat ze verder niets konden zien. Ik heb via Facebook DATS24 aangesproken, zij zouden me heel spoedig laten contacteren. Ik heb vandaag een aangetekende ingebrekestelling gestuurd.
Terugbetaling onterecht geïnd bedrag
Beste, ik tankte op 25/11 CNG te Schoten. Ik kreeg geen gas wel rekening van 290,03€ welke onmiddellijk van de rekening ging. Na verschillende mails en telefoontjes geen actie tot betaling. Op 4/12 mail gekregen dat het geld ging terug gestort worden doch op 28/12 nog steeds niets gezien op mijn rekening.
Er wordt zomaar iets €60 afgeschreven
Er werd zomaar €,61 afgeschreven terwijl ik niet had getankt (EV)Ik heb gebeld en kreeg als antwoord dat ik maar op de site moest kijken.Toen een kwade mail gestuurd maar geen reactie
gesjoemel met facturen
Sinds dit jaar ben ik BTW plichtig. Ik tank telkens bij DATS 24 Kontich en heb hier sinds dit jaar facturatie voor aangevraagd via mijn visa rekening. Er zijn steeds problemen bij de facturatie. Niet alle tankbeurten staan gerigistreerd op de factuur. Vaak krijg je aan de pomp geen bon en is mijn enige bewijs mijn VISA afrekening. Ze doen bij DATS zeer moeilijk telkens ik melding maak dat hun bedragen op de maandelijkse factuur veel lager zijn dan mijn totaal aantal tankbeurten.Ook weer vorige maand en deze maand loopt het fout. Al 3 tankbeurten rolt er geen bon uit het toestel. Zonder copy bon (registreren zij die tankbeurt niet???)krijg ik dat bedrag niet op de factuur, maar het bedrag is wel van de VISA rekening gegaan, dus zij hebben het geld van die tankbeurt ontvangen.Zonder factuur kan ik nu de BTW op die ontbrekende tankbeurten niet recupereren.Ik noem dit gesjoemel. Zij zijn verplicht correcte facturen uit te schrijven.MVG Vanpraet Hilde
Geen soepelheid bij het aanpassen van voorschotten voor energie - minimaal bedrag verplicht
Hieronder vind u de klachtenbrief die ik u stuurde. U vond het zelfs niet nodig erop te reageren.Geachte mevrouw,Geachte heer,Op 26 juli stuurde ik u de onderstaande mail.DATS24 deed zelfs de moeite niet erop te reageren.Uit de mail zult u begrepen hebben dat ik ontevreden ben over de dienstverlening van DATS24.Om die en andere redenen dien ik hierbij dan ook formeel klacht in tegen DATS24.- u rekent mij een voorschot aan dat te hoog is in verhouding met het feit dat ik zelf energie opwek en die bij DATS24 injecteer. Ter informatie: sinds begin 2022 tot nu heb ik bij DATS24 892 kWh stroom geïnjecteerd.- op uw website vermeldt u dat ik mijn voorschotfacturen kan wijzigen. Ik heb dit vandaag gedaan. DATS24 dwingt mij echter om toch een minimaal voorschotbedrag te betalen, voor van ongeveer 50 €, ook al genereert u op dit moment behoorlijk wat inkomsten met de stroom die ik bij DATS24 injecteer. Als consument moet ik immers in de periode waarbij ik heel veel stroom bij DATS24 injecteer het recht hebben om 0 € voorschot te betalen. Ik wil uiteraard mijn voorschotbedrag aanpassen van zodra mijn zonnepanelen minder stroom opleveren en ik dus ook minder stroom bij DATS24 injecteer. Nu blijkt echter dat ik pas na 6 maanden mijn voorschotbedrag kan aanpassen. Ik vind dit totaal onverantwoord. Als klant/consument moet ik namelijk het recht hebben mijn voorschotbedragen aan te passen wanneer ik het wil. Een energieleverancier hoeft toch niet over mijn geld te beschikken tot de eindafrekening wordt gemaakt. Trouwens, waarom verplicht DATS24 om voorschotbedragen te betalen? Ik wil immers met veel plezier alles bij de eindafrekening betalen en intussen mij geld zelf beheren en besteden.Concreet dring ik erop aan dat u mij het volgende toestaat:- mij de mogelijkheid bieden om gedurende een welbepaalde periode 0 € voorschot te betalen voor stroom- mij de mogelijkheid bieden mijn voorschotbedrag aan te passen wanneer ik dat wil, of zeker binnen een kortere en redelijker termijn dan die van 6 maanden die u mij oplegt.Graag wil ik u meedelen dat ik deze zaak aan Test-Aankoop ter informatie heb voorgelegd, zonder evenwel klacht in te dienen tegen DATS24. Ik verzoek u ook te willen meedelen welk gevolg DATS24 zal verlenen aan mijn klacht.Met vriendelijke groet
geen hulp
Beste, ik deed een contractaanvraag voor de levering van gas & elektriciteit voor een appartement met een geschorste meter. Ik heb hier meermaals voor gebeld om dit ASAP in orde te brengen met mijn contract en deze door te sturen naar Fluvius zodat ik eindelijk weer elektriciteit zou kunnen krijgen. (fluvius dient een goedgekeurd contract van de leverancier te ontvangen zodat fluvius de elektriciteit kan komen aansluiten opnieuw) dats 24 ondernam niets en stuurde mij telkens weer naar fluvius, die volgens hen eerst een goedkeuring moest geven zodat dats 24 zelf het contract kon goedkeuren. Dit is dus niet de gebruikelijke procedure en hierin kreeg ik 0.0 hulp van dats 24. Ik zit nog steeds zonder elektriciteit en had nadien gebeld om mijn contractaanvraag te annuleren, ook dit zou met 1 maand opzegtermijn moeten gebeuren volgens hen ( wat betekent dat ik ook geen nieuwe aanvraag kan doen bij een andere leverancier). Uiteindelijk na meerdere keren terugbellen en mailen heb ik dan TOCH asap mijn aanvraag kunnen annuleren. Dit is een enorm slechte ervaring met dats 24 waardoor ik 2 weken tijd verspild heb en dus mijn verhuis heb moeten uitstellen.
Dats 24 reageert niet op klacht van een klant!
Op 19 mei schreef ik onderstaand bericht. Tot mijn grote verwondering heeft Dats 24 niets van zich laten horen. Van de Colruyt had ik toch wel respect voor de klant verwacht. Ik verwacht dit mijn schrijven au sérieux wordt genomen. Daarom geef ik het nog eens door langs deze weg.BesteIk wil toch even iets belangrijks melden i.v.m. de diesel tankbeurten bij Dats 24.Sedert ruim 1 jaar heb ik een andere wagen, Caddy, VW.Voorheen had ik een wagen die met Euro 95 reed.Zodra ik kon ging ik dan steeds naar een DATS 24 tankstation. Daar was ik steeds tevreden van.Ik had geen ervaring i.v.m. diesel, zodoende ging ik met mijn wagen opnieuw naar jullie tankstations.In het voorbije jaar had ik heel veel problemen.Het is een 2de hands wagen, zo wist ik ook niet wat de oorzaak was van dit groot ongemak.Op de autostrade ben ik zelfs 2 maal echt in panne gevallen.Pechdienst dan moeten bellen en de wagen laten takelen.In het voorbije jaar is er tot 2 maal toe een injectiesysteem moeten vervangen worden.Met als gevolg heel hoge kosten en alle ongemakken als gevolg hiervan.De laatste pechdienst melde mij dat het vermoedelijk te maken had met waar ik ging tanken.Sedertdien riskeer ik het niet meer om nog bij DATS 24 te tanken en ik heb ook geen enkele keer meer die klacht gehad.Van de Colruyt Groep had ik toch een betere kwaliteit verwacht.Ik vind het heel belangrijk om dit toch te melden en te vragen of er in de toekomst hiervoor een verbetering kan ingevoerd worden.Daarnaast zou ik het natuurlijk heel sterk appreciëren indien ik een tegemoetkoming zou ontvangen voor de vele ongemakken die ik jammer genoeg hierdoor heb ondervonden.Met vriendelijke groetenRuth CocquytBrugge
Misleidende verkoop en non-cummunicatie
Gebruik van laadpas dats24, die ik zowel privé als voor het bedrijf gebruik (2 verschillende laadpassen): op hun website verklaart dats24 dat de aangerekende prijs bij niet-dats24 laadpalen als volgt is: de prijs van de aanbieder en een bijkomende roamingkost van 10%. Na controle van de factuur bleek dat bij meer dan 10 procent van de oplaadbeurten aan verschillende palen dit principe niet gehanteerd wordt. Na een eerste maandnon-communicatie (ik kreeg geen antwoord, op verschillende herhalingen) kwamen 3 verschillende verklaringen. Finaal beweert dats24 dat ze van bepaalde palen zogezegd geen communicatie krijgen van de laadpaalexploitant, waardoor ze zelf een 'gemiddeld' tarief berekenen. Dit tarief gebruikt een onverklaarbare 'startkost' en daarboven een tarief per kWhdat ongeveer 9 procent duurder is dan het zeer duidelijk gecommuniceerde tarief aan de betreffende laadpalen. Op deze beide bedragen rekenen ze hun roamingpercentage. Uit eigen navraag bij de laadpaalverstrekker blijkt er helemaal geen probleem te zijn van prijscommunicatie naar dats24 toe.Dats24 gaf via telefoon eerst toe dat er fouten gebeuren (ik beschik over een opname) en dat er een creditnota zou volgen. Later werd er een jurist bij gehaald die eerst meldde dat alles correct gebeurde, aangezien ze naast bovenstaande op hun website vermelde prijzenpolitiek in hun algemene voorwaarden verwijzen naar hun eigen niet-gebruiksvriendelijkeprijzenplatform waar ze hun tarieven aan de palen melden. De beide gehanteerde methodes komen echter helemaal niet overeen met elkaar en nergens wordt door dats24 gecommuniceerd over mogelijke en eventuele situaties waar ze geen prijsinformatie zouden krijgen van de laadpaalexploitant én wat ze dan toepassen in dit geval. In een tweede communicatie gaf de jurist te kennen dat ze als 'tegemoetkoming' alle 'verschillen' in gefactureerde bedragen willen crediteren, dit tot datum 1 maart 2022. Dit is voor mij onvoldoende, aangezien ze gewoon verder gaan met deze frauduleuze praktijken. Ook moet er gerechtigheid komen naar alle andere mensen die op deze manier behandeldwerden, zowel bedrijven als particulieren. Ik krijg geen antwoord van dats24op volgende vragen: 1.Wat is de aanleiding/oorzaak dat op de ene laadpaalduidelijk jullie gecommuniceerde prijzenpolitiek (tarief aanbieder + 10% roaming) toegepast wordt maar 100 meter verder deze vervangen wordt door een volledig andere strategie die n niet uitgelegd wordt aan al jullie klanten en duidelijk in het nadeel speelt van al deze klanten. 2.Bent u het er mee eens dat de op jullie website door jullie gecommuniceerde prijzenpolitiek (tarief aanbieder + 10% roaming) niet wordt toegepast op verschillende laadpalen en dan ook niet overeenstemt met de prijzen die jullie communiceren op jullie eigen platform? Indien u het hiermee niet eens bent, hoe verklaart u dan de prijs aan die bewuste laadpalen? 3.Hoe komt u aan de berekening van dat ‘gemiddelde’ tarief dat u hanteert op die palen dat toch zeer duidelijk verschilt met het standaardtarief dat terug te vinden is op de website van Allego? 4.Waarom is er nood aan een bijkomende ’startkost’ bijdie betreffende palen? 5.Bent u het er mee eens dat jullie als bedrijf gigantisch in de fout gegaan zijn in de communicatie naar aanleiding van deze vraag?ter info: een goedemaand terug (1 februari) heeft mijn collega-zaakvoerder een vraag tot uitlegfacturatie gesteld aan jullie, onder zijn eigen naam met eigen emailadres,volledig los van mijn vraag. Tot op vandaag is er nog geen enkel antwoord of reactie op gekomen. Ik diende eerst een klacht in via de ombudsman voor handelvoor particulieren, maar aangezien de factuur daar onder de 25 euro was, kwam mijn klacht in in aanmerking voor behandeling (ik zou me eerst voor meer dan 25 euro moeten laten bedriegen). Ik heb alle communicatiesbewaard, behalve de eerste telefoongesprekken, waarvan ik geen opname heb.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten