Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Niet nakomen van de afspraak
Bij de contactopname met Aqua-Service, was er hier al een geboorde waterput, alsook 2 bestaande regentonnen van elk 10.000 l, die gebruikt worden voor de beregeningsinstallatie. Omdat er ijzer aanwezig was in de geboorde put, heb ik de firma gecontacteerd om een ontijzeraar te plaatsen. Bij de offerte, gemaakt door Mr. Paesmans, werd er dus een ontijzeraar voorzien, alsook een pomp om het water over te brengen naar de bestaande regentonnen. Dit alles voor de prijs van 4.585,56 (incl. BTW). De eerste werknemer Christophe, die hier is aangekomen stelde een andere werkwijze voor : de geboorde put verbinden met de ontijzeraar en die dan aansluiten met de beregeningsinstallatie. Hij heeft echter de geboorde put vernield door een plastieken buis eruit te halen zodat de put verzand is. De firma heeft dat ook toegeven en heeft nadien opnieuw de kosten terugbetaald voor een nieuwe geboorde put. De werknemer is ondertussen ontslagen door de firma. Omdat de druk bij de vernielde put niet genoeg was voor de ontijzeraar is er opnieuw gekozen voor de oorspronkelijke werkwijze. Er is dus nu opnieuw een nieuwe geboorde regenput, die zou moeten verbonden worden met de bestaande regentonnen, zoals oorspronkelijk gepland. Om dit nu te doen wilt de firma dit enkel doen in regie, terwijl er oorspronkelijk afgesproken was dat zowel de bestaande regenput, de ontijzeraar als de beregeningsinstallatie allemaal zou werken voor de betaalde som. Ik stuur u hierbij ook het recente e-mailverkeer met de dr. Deceuninck, alsook de offerte van mr. Paesmans.
Afspraak voor huisbezoek technieker zonder ons voorafgaand akkoord
Beste, ik vraag de onmiddellijke en definitieve schrapping uit uw klantenbestand. We hebben geen vetrouwen meer in uw firma en hebben ondertussen een nieuwe plaatselijke installateur gevonden om onze warmtepompboiler, door u 2 jaar geleden geïnstalleerd, te onderhouden. Wij hebben nooit een onderhoudscontract met uw fa. getekend. Tevens vragen wij om uw kostennota van 28.04.2025 t.b.v. €78,65 onmiddellijk in te trekken. Wij hebben op geen enkel ogenblik onze toestemming gegeven voor het bezoek van uw technieker. Toen u dit bezoek op 16.04.2025 telefonisch aankondigde hebben wij aangedrongen op een voorafgaande offerte. Dit werd toen tel. beloofd maar helemaal niet nagekomen. We hebben uw technieker de toegang tot onze woning ontzegd omdat er helemaal geen afspraak/akkoord was. We rekenen erop dat u hogervermelde verzoeken spoedig inwilligt en schriftelijk aan ons bevestigt.
Misleidende handelspraktijken
Beste, graag dien ik een klacht in tegen IZI Cool, een onderdeel van Aqua service, wegens misleidende handelspraktijken, waarvan ik blijkbaar niet het eerste slachtoffer van ben. 07/10/2023 – Op de bis beurs stap ik naar de stand aqua service aangezien ik opzoek ben naar een plaatser voor zonnepanelen. Ik vraag bijkomend informatie over het koelen/verwarmen via airco elementen die ten toon gesteld staan op hun stand. Dhr Loots geeft me alle informatie mee en stelt een plaatsbezoek voor in functie van de zonnepanelen. Echter krijg ik de boodschap al een document te moeten ondertekenen om de bisbeurs voorwaarden te kunnen ontvangen. Als ik hierop aangeef dat ik nog niet wil beslissen, al zeker niet voor de airco elementen, schrijft ie “op afroep ” en “bevestigen + wijzigen bij plaatsbezoek” op het document (bewijsstuk B6.1). Volgens dhr Loots allemaal geen probleem en niet bindend. 08/10/2023 – Ik ontvang elektronisch een offerte van Dhr Loots voor 12 zonnepanelen (bewijsstuk B1 + B1.1). Deze offerte werd verstuurd via zijn privé email met een link naar een platform waarop men de offerte elektronisch kan accepteren. In een afzonderlijke email, verstuurd via no-reply@izi-offertes.be ontvang ik dezelfde dag een offerte voor de airco (bewijsstuk B2 + B2.1). 11/10/2023 – Plaatsbezoek heeft plaats. Ik word onder druk gezet om snel te beslissen ivm de zonnepanelen aangezien de premie van de overheid vervalt op 01/01/2024. Ik beslis om enkel zonnepanelen te plaatsen en aanvaard enkel de offerte van de zonnepanelen die elektronisch verstuurd werd op 08/10/2023. (bewijsstuk B1 + B1.1). Ik teken NIET voor de airco offerte. Op 27/10/2023 ontvang ik per email het voorschotfactuur voor de zonnepanelen, die ik meteen betaal. Ondanks de vraag om snel te beslissen dien ik meermaals, via verschillende wegen, het bedrijf aan te manen de plaatsing in te plannen. Uiteindelijk kwam alles pas in orde op 31/12/2024 en ontving ik de slotfactuur voor de zonnepanelen. Op dat moment is het hoofdstuk IZI COOL voor mij afgesloten. 03/04/2024 – Ik ontvang per post een aanmaningsbrief voor de voorschotfactuur van airco elementen (bewijsstuk B3). De initiële factuur zou mij zogezegd op 11/01/2024 bezorgd zijn. De eerste factuur heb ik nooit ontvangen of gezien. 24/04/2024 – Ik ontvang een tweede aanmaning per email (bewijsstuk B4+4.1) ondanks dat ik bij de eerste communicatie reeds aangaf geen bestelling te hebben geplaatst. In deze communicatie spreekt men van airco’s terwijl men later beweert dat het om een single unit zou gaan. Sindsdien is het een pingpong aan communicatie waarbij ik meermaals mijn zogezegd getekende offerte opvraag. Eerst (08/04/2024) verwijst men naar een offerte getekend op 17/10/2023 maar voegt men aanmaning 2 in de bijlage (bewijsstuk B5+4.1). Op 20/08/2024 (!!) stuurt men mij voor het eerst een zogezegd getekende offerte op, wat het Bisbeurs document van 07/10/2023 blijkt te zijn (bewijsstuk B6+6.1). Op dat document staat heel duidelijk “op afroep” en “te bevestigen + wijzigen bij plaatsbezoek”. Het bedrijf heeft me op geen enkel moment een effectief getekende offerte kunnen voorleggen van na 07/10/2023, ook niet deze verstuurd op 08/10/2023. Indien zij Bewijsstuk B6.1 als bestelling beschouwen, stel ik me de vraag waarom nieuwe offertes verstuurd werden, daags nadien. Ik stel me tevens vragen bij de interne organisatie van het bedrijf (aqua service/IZI cool). Het ene moment spreekt (en bevestigt) men dat de zogezegde bestelling een multi unit betreft terwijl men op andere communicatie (soms de dag erna) bevestigde dat ik, zogezegd, een single unit bestelde. Conclusie: Het bedrijf kan mij geen getekende offerte/bevestiging voorleggen, er is bijgevolg geen bestelling geplaatst en zie ik deze aanmaningen als onterecht.
Defecte waterverzachter
Op 12/22 kocht ik een waterverzachter type “aquasensor” ( nog steeds te koop) voor 1900€. Deze is geplaatst geweest met levenslange garantie door bedrijf in mechelen. In januari belde aqua service me op voor de verkoop van zout, dit is geleverd geweest door het bedrijf in Marke ( beide zijn zelfde zaakvoerder). Enkele weken stel ik een lek vast in de waterontharder. Na het contacteren van biede bedrijven via mail, gratis nr 0800 82 999, besteldienst zout, laten ze niets van zich horen, enkel via de telefoon zegt men dat het druk is, dat men terug zal bellen, dat ik eens moet bellen als haar college er volgende week is. Er gebeurt niets dus. Mijn eerste contact met vraag voor herstelling was in maart. Ik merk op internet dat er enorm veel klachten zijn over dit bedrijf. Een gratis herstelling of vervanging van het toestel lijkt me een gepaste oplossing gezien de levenslange garantie die men nog steeds geeft.
Oneerlijke praktijken
Beste, op 30-06-2023 kreeg ik het huisbezoek van mijnheer Vermeulen van Izi cool, een onderdeel van aqua service systems. De vraag was voor een buiten unit waarop 3 binnen units konden worden aangesloten. Mijnheer Vermeulen is op de kamers komen kijken en ook buiten op het plat dak waar de buitenunit moest komen. Dit wa allemaal geen probleem en kon mooi door het dak via de zolder etc. De offerte werd opgemaakt(die is bindend volgens hen) voor 7100€ en ondertekend. Een aantal weken later staat er 3 man aan mijn deur op een maandagochtend . Ze komen boven, units konden volgens hen niet boven de deuren, ze kijken buiten en zeggen dat de buitenunit niet ga lukken omdat er geen dakwerker bij is, ze geen dakdoorvoer voor de leidingen hebben( bestaat nochtans) etc. Het ging veel te veel werk zijn voor hen. Ondanks een bindende offerte kreeg ik geen voorstel om mijn voorschot terug te krijgen maar werd ik gepuchd om 3 binnenunits te nemen maar aan 2000€ meer dan de bindende offerte. Komen ze die plaatsen, 2 vooraan in de kamer. Je zou denken ze gaan die toch even hoog hangen, neen dus( dit kon wel) zitten de in en uitlaat op mijn hevel van de ene 30cm hoger dan de andere. Paar weken later komen ze die plaatsen met dak doorvoer. 2 paddestoelen op mijn dak, op het eerste zicht goed gedaan tot ik nadien op mijn dak ga kijken , merk ik op dat er gescheurde lijen in zitten die ze aan elkaar geplakt hebben terwijl ik meerdere keren zei dat ik genoeg reserve heb.
Valse beloften en dienst na verkoop
Geachte,In 2021 verbouwde ik een huis voor mijn zus te Gullegem.Ik kocht toen 2 clima-units bij de firma izi-Cool te Marke. Zoals u kan zien op de bijlagen maakt men op veel manieren reclame dat deze toestellen verwarmen tijdens de winter.De bedoeling was dat mijn zus dit huis zou bewonen vanaf september 2023, wat ook gebeurde.Op die moment verplichtte izi-Cool ons een onderhoud te laten uitvoeren voor eind december 2023 zo niet zouden wij onze garantie verliezen. Wij hebben dit gedaan, dus nadat de clima- units enkel 4 maand gewerkt hadden. De verkoper zei dat het onderhoud voor de warmtepompboiler en de 2 chauffages 200€ zou bedragen… Nadien kregen wij een factuur van meer dan 400€ (zie bijlage). De factuur werd opgemaakt op 31/12/2023 met vervaldag 26/01/2024 en pas ontvangen 29 januari 2024.Deze units hebben een uitlaat om water af te voeren naar buiten maar wanneer het vriest komt er ijs in de uitlaat, vriest deze toe en loopt het water uit de kachel naar binnen. De technieker antwoordde hierop deze units niet te gebruiken als het vriest! Ook konden deze units niet op het internet verbonden worden door deze technieker, omdat hij vermoedde dat er een fout in de unit aanwezig was. De technieker zou de week erna (voorlaatste week van december 2023) terugkeren maar wij zagen niemand... Ondanks meerdere telefoons en mails naar izi-Cool, izi-Heat en Aqua-service (want al deze firma’s staan op de factuur) kwam er geen respons.Bij ontvangst van de 2 onderhoudsfacturen op 29 januari heb ik de boekhouding van Aqua-Service na lange tijd aan de lijn gekregen en gezegd dat wij deze facturen niet zouden betalen als alles niet in orde was. Ook het feit dat de facturen pas ontvangen werden na vervaldatum was om hun boekhouding van 2023 te laten kloppen…ik heb 2 nieuwe facturen geëist. Zoals ik vermoedde was de 200€ voor het onderhoud dat de verkoper zei niet correct…Diezelfde dag, 29 januari, werd er reeds een voorstel gedaan om een technieker te sturen op 22 februari om de smartphone van mijn zus te koppelen met de units en het bevriezen van de uitlaat te bekijken. Aangezien 22 februari een donderdag is, kon mijn zus niet aanwezig zijn en zij moet er bij zijn aangezien haar smartphone moet worden gekoppeld. Op 14 februari heeft mijn zus contact opgenomen met izi cool (056921080) om te melden dat deze afspraak van 22 februari niet kon door en of deze kon verplaatst worden naar een woensdag. Aangezien zij enkel op woensdagnamiddag thuis is.Woensdag 21 februari kreeg mijn zus een sms waarin stond dat de technieker de dag erna zou langskomen. Mijn zus belde direct naar izi cool (056/249494) om hen nogmaals te melden dat deze afspraak niet kon doorgaan en de telefoniste bevestigde dat alles correct was doorgegeven. De dag erna, donderdag 22 februari, kreeg mijn zus telefoon van ons vader dat de technieker aan het huis stond van mijn zus. Ons vader belde toen naar mijn zus, die aan het werken was op dat moment, om te vragen of ze deze afspraak had geannuleerd en zij bevestigde dit.De technieker wist van niets, maar was zeer vriendelijk en gaf ons vader uitleg. Maar hij moest een factuur opmaken van €65 aangezien er niemand thuis was. Ons vader heeft direct contact opgenomen met izi cool (056/249494). De telefoniste, die na lang wachten uiteindelijk opnam, vertelde dat ze het gesprek met mijn zus kon herinneren en dat ze de bevestiging van de annulatie had doorgegeven. Hij heeft toen gemeld dat wij deze factuur niet zullen betalen, omdat de afspraak geannuleerd was en ten tweede omdat dit allemaal nog onder de garantie valt. Tot op heden geen contact meer gehad met izi cool / izi heat/ aqua- service.Kan u mij advies geven hoe ik met deze situatie verder moet en kan er van TestAankoop uit iets ondernomen worden tegen dergelijke handelswijze? Dus op meerdere plaatsen reclame maken dat de clima-units verwarmen tijdens de winter terwijl de technieker zelf zegt deze toestellen best niet te gebruiken tijdens de winter daar de uitlaat vervriest (wij hebben zelf isolatie rond de uitlaat aangebracht om deze toestellen toch te kunnen gebruiken).Ook het feit dat er 195€ aangerekend wordt voor het onderhoud van 1 unit waar er 20 minuten aan gewerkt wordt, zonder enig element te vervangen is buiten proportie alhoewel de verkoper zei dat het 200€ was voor het onderhoud van de warmtepompboiler en de 2 units. Terwijl er een factuur van 420€ wordt aangerekend. De facturen worden de ene maal opgemaakt door izi-Cool, dan izi Heat, dan Aqua-service… Er wordt telkens getelefoneerd met andere nummers waardoor de klant niet meer weet naar wie ze zich moeten richten. Steeds eindigen de telefoontjes met hetzelfde zinnetje: ‘we zullen je terug contacteren’, maar dit gebeurd niet. Ik stel mij hier toch ernstige vragen bij…In bijlage kunt u de mails raadplegen die ons vader mailde omtrent deze afspraak…Alsook een bijlage met de reclames van deze units.Dank bij voorbaatTimmy Ongena
Onrechtmatige schuldvordering
Beste,factuur zomaar in mijn mail gekregen omdat ik zogezegd niet thuis was wanneer de firma zich aanmelden voor onderhoud van mijn ontkalker
Nalatigheid Aqua service na aannemingsovereenkomst
Beste, op 27/09/23 heb ik een aannemingscontract ondertekend nadat één van jullie verkopers advies op maat is komen geven aan huis.Na het afsluiten verzekerde de verkoper me dat ik binnen de week gecontacteerd zou worden om een plaatsingsdatum te bepalen.Op 30/09/2023 ontving ik van jullie een factuur nr 2023093888, de bedragen op deze factuur komen niet overeen met de bedragen vanop het aannemingscontract.Hierop heb ik telefonisch contact opgenomen met jullie klantendienst.Ze deelden me mee het te onderzoeken en de garantie dat er binnen de week terug contact zou opgenomen worden met de juiste informatie en dat er een plaatsingsdatum zou vastgelegd worden aangezien ik aan de verkoper had meegedeeld dat het dringend was en de garantie dat ik binnen de maand zou kunnen verwarmen, heeft me dan ook doen ondertekenen.Helaas tot de aanmaning daterende van 12/12/2023 niets meer gehoord van Aqua Service en op het nummer van de verkoper geen gehoor zelfs geen mogelijkheid om een voicemailbericht in te spreken.Uiteindelijk op 21/12/2023 erin geslaagd om iemand te pakken te krijgen van boekhouding.Daar vertelden ze me dat het bedrag op het factuur een voorschot is van 45% nl 3021,98€ terwijl het totaalbedrag volgens de verkoper 5550€ zou zijn.Nergens op de factuur zijn de bedragen terug te vinden van het aannemingscontract of hoe het voorschotbedrag berekend is.45% van 5550€ is nl 2497,5€.Telefonisch zeiden ze me er iets is misgegaan bij het verwerken van het contract,hetgene u teveel betaald zal later verrekend worden en nadat u u de 3021,98€ betaald heeft, zal er pas contact met u opgenomen worden voor een plaatsingsdatum. Om het contract te bespreken moest ik terug contact opnemen met de verkoper die is helaas onbereikbaar.Aangezien u firma in gebreke is gebleven gedurende bijna drie maanden, ik ondertussen genoodzaakt was elders verwarmingstoestellen aan te kopen doordat jullie afspraken niet nakomen en niet reageren op gemiste oproepen, had ik graag een kosteloze ontbinding van het aannemingscontract.Ik geloofde in jullie product en de capaciteiten ervan,helaas zijn jullie enorm snel wanneer het gaat over verkopen, maar onbereikbaar eenmaal er een handtekening geplaatst is.
Jaarlijks nazicht
Beste,Er is een jaarlijkse controle uitgevoerd door jullie.Van mijn warmtepomp boiler die door jullie is geplaatst vorig jaar (april) De kontroleur vond de stekker niet om het toestel uit te schakelen (dit klopt want was nog niet geplaatst door jullie,terwijl dit wel gevraagd was door mij) Daarna stelt de controleur vast dat hij niet in de de boiler kan omdat deze te hoog hangt +\- 25 cm van het plafond,hij kan er zelfs nog niet in kijken.Ik stel hem de vraag wat er nu staat te gebeuren.Hij antwoord dat hij met wat perslucht het vuil gaat wegblazen .Ik heb met mijn gsm gefilmd in de boiler en heb geen vuil of stof waargenomen.hij ging ook nog de software nazien (even op de menu knop drukken en klaar ?)Hij heeft alles op 30 minuten geklaard.Toen hij vertrok diende ik via een mobiel betaalautomaat te betalen.De prijs was 185 euro,terwijl er via de telefoon 135 euro was afgesproken,ik heb niet betaald.Nu krijg ik een factuur van 200,02 euro.Dit neem ik niet.Mvg Maes Dirk
Annulatie plaatsing waterverzachter
Geachte,Op 26/06 heb ik een bestelling ondertekend om een waterontharder te plaatsen. Na meerdere beloftes wisten jullie na iets meer dan 2 weken te melden dat jullie niet volgens belofte konden leveren en dat dit nog wel even kon duren.Hierop heb ik telefonisch, via jullie vertegenwoordiger, mijn bestelling geannuleerd.Op 23/08 krijg ik een aangetekend schrijven dat ik de installatie 6 maanden kan uitstellen of een schadevergoeding van 35% moet betalen, dit ter waarde van 682,50 €. Reden is dat ik niet binnen de 2 weken na bestelling heb geannuleerd, wat niet mogelijk was omdat jullie toen nog beloofd hadden op tijd te leveren.Als reactie heb ik op 24/08/2023 een aangetekend schrijven retour gestuurd met melding van al mijn telefonische contacten en de verschillende beloftes die aan mij zijn gedaan.Op 13/10/2023 krijg ik een aangetekend schrijven van het advocatenbureau MVDM uit Ieper met de vraag om het bedrag van 682,50€ te betalen als minnelijke schikking. In dit schrijven wordt ook gemeld dat uw vertegenwoordiger geen weet heeft van deze telefonische annulatie alhoewel dit wel telefonisch is doorgegeven.In een aangetekend schrijven dat 17/10/2023 op de post zal gaan meld ik dat ik dit bedrag tot nader order niet zal overschrijven en een dossier zal openen via testaankoop.Hopelijk kan dit via deze weg opgelost worden.Michael
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten