Terug

Misleidende handelspraktijken

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Bestelling

Klacht

E. V.

Naar: Aqua Service

17/11/2024

Beste, graag dien ik een klacht in tegen IZI Cool, een onderdeel van Aqua service, wegens misleidende handelspraktijken, waarvan ik blijkbaar niet het eerste slachtoffer van ben. 07/10/2023 – Op de bis beurs stap ik naar de stand aqua service aangezien ik opzoek ben naar een plaatser voor zonnepanelen. Ik vraag bijkomend informatie over het koelen/verwarmen via airco elementen die ten toon gesteld staan op hun stand. Dhr Loots geeft me alle informatie mee en stelt een plaatsbezoek voor in functie van de zonnepanelen. Echter krijg ik de boodschap al een document te moeten ondertekenen om de bisbeurs voorwaarden te kunnen ontvangen. Als ik hierop aangeef dat ik nog niet wil beslissen, al zeker niet voor de airco elementen, schrijft ie “op afroep ” en “bevestigen + wijzigen bij plaatsbezoek” op het document (bewijsstuk B6.1). Volgens dhr Loots allemaal geen probleem en niet bindend. 08/10/2023 – Ik ontvang elektronisch een offerte van Dhr Loots voor 12 zonnepanelen (bewijsstuk B1 + B1.1). Deze offerte werd verstuurd via zijn privé email met een link naar een platform waarop men de offerte elektronisch kan accepteren. In een afzonderlijke email, verstuurd via no-reply@izi-offertes.be ontvang ik dezelfde dag een offerte voor de airco (bewijsstuk B2 + B2.1). 11/10/2023 – Plaatsbezoek heeft plaats. Ik word onder druk gezet om snel te beslissen ivm de zonnepanelen aangezien de premie van de overheid vervalt op 01/01/2024. Ik beslis om enkel zonnepanelen te plaatsen en aanvaard enkel de offerte van de zonnepanelen die elektronisch verstuurd werd op 08/10/2023. (bewijsstuk B1 + B1.1). Ik teken NIET voor de airco offerte. Op 27/10/2023 ontvang ik per email het voorschotfactuur voor de zonnepanelen, die ik meteen betaal. Ondanks de vraag om snel te beslissen dien ik meermaals, via verschillende wegen, het bedrijf aan te manen de plaatsing in te plannen. Uiteindelijk kwam alles pas in orde op 31/12/2024 en ontving ik de slotfactuur voor de zonnepanelen. Op dat moment is het hoofdstuk IZI COOL voor mij afgesloten. 03/04/2024 – Ik ontvang per post een aanmaningsbrief voor de voorschotfactuur van airco elementen (bewijsstuk B3). De initiële factuur zou mij zogezegd op 11/01/2024 bezorgd zijn. De eerste factuur heb ik nooit ontvangen of gezien. 24/04/2024 – Ik ontvang een tweede aanmaning per email (bewijsstuk B4+4.1) ondanks dat ik bij de eerste communicatie reeds aangaf geen bestelling te hebben geplaatst. In deze communicatie spreekt men van airco’s terwijl men later beweert dat het om een single unit zou gaan. Sindsdien is het een pingpong aan communicatie waarbij ik meermaals mijn zogezegd getekende offerte opvraag. Eerst (08/04/2024) verwijst men naar een offerte getekend op 17/10/2023 maar voegt men aanmaning 2 in de bijlage (bewijsstuk B5+4.1). Op 20/08/2024 (!!) stuurt men mij voor het eerst een zogezegd getekende offerte op, wat het Bisbeurs document van 07/10/2023 blijkt te zijn (bewijsstuk B6+6.1). Op dat document staat heel duidelijk “op afroep” en “te bevestigen + wijzigen bij plaatsbezoek”. Het bedrijf heeft me op geen enkel moment een effectief getekende offerte kunnen voorleggen van na 07/10/2023, ook niet deze verstuurd op 08/10/2023. Indien zij Bewijsstuk B6.1 als bestelling beschouwen, stel ik me de vraag waarom nieuwe offertes verstuurd werden, daags nadien. Ik stel me tevens vragen bij de interne organisatie van het bedrijf (aqua service/IZI cool). Het ene moment spreekt (en bevestigt) men dat de zogezegde bestelling een multi unit betreft terwijl men op andere communicatie (soms de dag erna) bevestigde dat ik, zogezegd, een single unit bestelde. Conclusie: Het bedrijf kan mij geen getekende offerte/bevestiging voorleggen, er is bijgevolg geen bestelling geplaatst en zie ik deze aanmaningen als onterecht.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform