Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Nieuwe vegetarische hamburgers: niet beter, niet gezonder en ultrabewerkt

24 juni 2019

24 juni 2019
Veggieburgers zijn helemaal in. Wij namen de proef op de som en testten drie vegetarische burgers die even smaakvol beweren te zijn als een echte hamburger met rundvlees. Niet alleen zijn ze niet gezonder dan een gewone hamburger, ook de smaak wist ons team van voedingsexperts niet te verleiden.

Smaaktest en analyse

Greenway burger, Beyond burger en Incredible burger: geen enkele van deze hamburgers kon ons voedselteam enkele weken geleden overtuigen. Veggie mag dan wel populair zijn, maar het is niet noodzakelijk synoniem met "goed voor de gezondheid". Sommige industriële veggieburgers bevatten immers heel wat bestanddelen die niet bijdragen tot een gevarieerd eetpatroon rijk aan verse, onbewerkte producten. En ook onze smaakpapillen kwamen van een koude kermis thuis ...  

Beloften niet nagekomen

Wij hebben drie vegetarische hamburgers getest, namelijk Greenway burger, Beyond burger en Incredible burger. Ze worden voorgesteld als een vervangproduct voor vlees, maar komen hun beloften nauwelijks na. Nee, wij hadden niet de indruk vlees te eten. Noch de smaak, noch de geur, noch de textuur deden ons aan vlees denken. Erger nog, de smaak laat echt te wensen over en kon ons voedingsteam niet overtuigen.

Wat de aanblik betreft, viel het op dat de drie hamburgers bij het bakken wel bruin werden, maar ook hier waren we het er al snel over eens: geen enkele lijkt op een hamburger met vlees. Zelfs de Incredible burger stelde teleur op dit vlak. Hetzelfde geldt voor de geur, die ook niet aan onze verwachtingen voldeed. Bij sommige burgers was die zelfs - op z‘n zachtst gezegd - niet te luchten. Ook de textuur viel niet te vergelijken met een hamburger met rundvlees.

Wie hoopt dat de smaak alles goedmaakt, is eraan voor de moeite. De Greenway en Incredible burgers deden niemand watertanden. De eerste had een neutrale smaak, de tweede smaakte chemisch. De Beyond burger slaagde er wél in een aantal leden van ons voedselteam te overtuigen. Maar over het algemeen beantwoordde geen enkele burger volledig aan de verwachtingen van onze testers.

Er is dus nog heel wat werk aan de winkel om een vegetarische burger te creëren die qua smaak en aanblik voor vlees kan doorgaan. Veganisten, vegetariërs en flexitariërs zien er misschien wel de (beperkte) voordelen van in voor tussen een hamburgerbroodje met saus en groenten, maar een echte carnivoor ga je hier jammer genoeg niet mee overtuigen.

Niet gezonder dan een hamburger met puur rundvlees

Als je bewust kiest voor vegetarische burgers om gezonder te leven, dan denk je maar beter twee keer na. Deze veggieburgers zijn niet gezonder dan vlees. Een hamburger op basis van puur mager rundvlees bevat zelfs veel minder vet, suiker en zout dan zijn vegetarische concurrenten. Een echte hamburger bevat ook meer eiwitten (maar geen vezels).

Een pure magere rundburger krijgt een Nutri-Score A. Enkel de Incredible burger weet deze score te evenaren met zijn vijf gram vezels. Desalniettemin bevat ook hij meer zout, verzadigde vetten en suiker dan de pure magere rundburger. Het verschil met een hamburger met zowel varkens- als rundvlees is minder groot.

Beyond burger en Greenway hebben elk een Nutri-Score C en scoren dus lichtjes beter dan een hamburger met zowel varkens- als rundvlees (Nutri-Score D) en heel wat andere vleesvervangers. De Greenway burger bevat meer vezels, maar minder eiwitten en meer verzadigde vetten, suiker en zout dan Beyond burger.

Veggie, maar ultrabewerkt

Deze veggieburgers zijn dus niet bepaald gezonder dan vlees en dat heeft alles te maken met het feit dat ze ultrabewerkt zijn: naast water, vetten en eiwitten (soja of erwten) bevatten ze ook een lange lijst additieven. En dat terwijl de consumptie van sterk bewerkte etenswaren steeds vaker wordt afgeraden.

Steeds meer onderzoeken tonen namelijk aan dat deze een negatieve impact hebben op onze gezondheid. Ultrabewerkte etenswaren hebben een link met obesitas, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en verschillende vormen van kanker. Uit een onderzoek naar sterk bewerkte groenten in 2017 bleek dat wie heel vaak sterk bewerkte plantaardige producten eet meer risico loopt op hart- en vaatziekten, terwijl dat risico daalt voor wie vooral onbewerkte plantaardige producten eet.

Dagelijkse consumptie van deze nieuwe vleesvervangers is dus af te raden, maar voor af en toe zijn ze oké. Wil je gezond eten en het milieu bovendien nog een handje wil helpen, dan maak je je hamburgers beter zelf, bijvoorbeeld met peulvruchten of granen. Zie je dat zitten? Neem dan zeker een kijkje in onze praktische gids "50 vegetarische recepten" voor een gezond en eiwitrijk recept.

Bestel jouw gids