Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Nieuwe vegetarische hamburgers: niet beter, niet gezonder en ultrabewerkt

24 juni 2019

Veggieburgers zijn helemaal in. Wij wachtten niet af en testten voor jou drie nieuwe vegetarische burgers die zeggen dat ze een echte hamburger met rundvlees perfect kunnen vervangen. Helaas zijn ze volgens onze voedingsexperts niet gezonder en al zeker niet lekkerder dan een gewone hamburger. Tijd voor een grondige analyse.

Smaaktest en analyse

Greenway burger, Beyond burger en Incredible burger: geen enkele van deze veggieburgers viel bij ons voedselteam in de smaak. Veggie is wel populair, maar het is niet noodzakelijk "goed voor de gezondheid". Sommige industriële veggieburgers bevatten veel bestanddelen die niet passen in een gezond en gevarieerd eetpatroon rijk aan verse, onbewerkte producten. Laat staan dat onze smaakpapillen er gelukkig van werden.

Beloften niet nagekomen

Wij testten drie vegetarische hamburgers: de Greenway burger, de Beyond burger en de Incredible burger. Ze worden gepresenteerd als een vervangproduct voor vlees, maar kunnen nauwelijks tippen aan een gewone burger. Bij geen enkele hap hadden we het gevoel dat we vlees aan het eten waren. De smaak, de geur en de textuur deden ons geen seconde aan vlees denken. Erger nog, ze zijn volgens ons voedingsteam ook gewoon niet lekker.

Het begon al bij het bakken. De drie hamburgers werden wel bruin, maar iedereen was het snel eens dat geen enkele veggieburger op een hamburger met vlees leek. De Incredible burger stelde zelfs echt teleur op dit vlak. Ook de geur voldeed niet aan onze verwachtingen. Bij sommige burgers ging onze honger er zelfs van over, en ook de textuur viel niet te vergelijken met echt vlees.

Wie hoopt dat de smaak alles goedmaakte, moeten we ook teleurstellen. De Greenway en Incredible burger deden niemand watertanden. De eerste had een neutrale smaak, de tweede smaakte zelfs wat chemisch. De smaak van de Beyond burger slaagde er wél in een aantal leden van ons voedselteam te overtuigen. Maar geen enkele burger voldeed volledig aan de verwachtingen van onze testers.

Er is nog veel werk aan de winkel om een vegetarische burger in de winkel te krijgen die qua smaak en uitzicht met vlees kan concurreren. Veganisten, vegetariërs en flexitariërs leggen er misschien wel graag één tussen hun hamburgerbroodje, maar een echte carnivoor ga je hier niet mee overtuigen.

Niet gezonder dan een hamburger met puur rundvlees

Als je bewust kiest voor vegetarische burgers om gezonder te leven, dan ben je verkeerd bezig. Deze veggieburgers zijn niet gezonder dan vlees. Een hamburger op basis van puur mager rundvlees bevat zelfs veel minder vet, suiker en zout dan deze vegetarische concurrenten. Een echte hamburger bevat ook meer eiwitten (maar geen vezels).

Een pure magere rundburger krijgt een Nutri-Score A. Enkel de Incredible burger weet deze score te evenaren omdat hij vijf gram vezels bevat. Helaas bevat hij ook meer zout, meer verzadigde vetten en meer suikers dan een pure magere rundburger. Het verschil met een hamburger die zowel varkens- als rundvlees bevat, is wel minder groot.

De Beyond burger en de Greenway hebben elk een Nutri-Score C en scoren dus lichtjes beter dan andere vleesvervangers of een hamburger met zowel varkens- als rundvlees (Nutri-Score D). De Greenway burger bevat meer vezels, maar wel minder eiwitten en meer verzadigde vetten, suikers en zout dan de Beyond burger.

Vegetarisch, maar sterk bewerkt

Deze veggieburgers zijn dus niet gezonder dan vlees en dat heeft alles te maken met het feit dat ze sterk industrieel bewerkt zijn. Naast water, vetten en eiwitten (soja of erwten) bevatten ze ook een lange lijst additieven. En dat terwijl de consumptie van sterk bewerkte etenswaren steeds vaker wordt afgeraden.

Steeds meer onderzoeken tonen aan dat deze een negatieve impact hebben op onze gezondheid. Ultrabewerkte etenswaren hebben een link met obesitas, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en verschillende vormen van kanker. Uit een onderzoek naar sterk bewerkte groenten in 2017 bleek dat wie heel vaak sterk bewerkte plantaardige producten eet meer risico loopt op hart- en vaatziekten, terwijl dat risico daalt voor wie veel onbewerkte plantaardige producten eet.

Dagelijkse consumptie van deze nieuwe vleesvervangers is dus af te raden, maar voor af en toe zijn ze wel oké. Als je echt gezond wilt eten en het milieu een handje wilt helpen, dan maak je je hamburgers beter gewoon zelf. Met peulvruchten, bonen of granen bijvoorbeeld. Heb je er al helemaal zin in? Check dan zeker onze praktische gids "50 vegetarische recepten" voor een gezond en eiwitrijk recept.

Bestel jouw gids