Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Zet deze weinig tot minder bewerkte vleesvervangers eens vaker op je menu

30 juni 2021

Dierlijke producten eens vaker ruilen voor plantaardige voeding doet wonderen voor de planeet, maar ook voor je gezondheid. Wij geven je daarom graag 4 praktische tips om vaker minder bewerkte producten op het menu te zetten en enkele concrete voorbeelden om zelf aan de slag te gaan.

Inleiding

Een voeding die de voorkeur geeft aan lokaal en seizoensgebonden fruit, groenten, granen en peulvruchten en tegelijkertijd de consumptie van vlees, gezoete dranken en verwerkt voedsel vermindert, is gezonder, duurzamer en heel vaak goedkoper. Gezonde voeding is dus niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor het milieu en zelfs voor je portemonnee.

Naar het dossier "Gezond eten is goed voor de planeet"

Onbewerkt en minder bewerkt verdient de voorkeur

Onbewerkte vervangers zoals peulvruchten of minder bewerkte varianten zoals tofu, seitan, tempeh en mycoproteïne verdienen echter de voorkeur. Geen idee hoe je ermee aan de slag gaat? Wij helpen je op weg. We bekeken trouwens ook de voedingswaarde en de ingrediëntenlijst van tal van minder bewerkte vleesvervangers. 

Naar onze analyse van minder bewerkte vleesvervangers

Kant-en-klare vleesvervangers zijn omwille van hun hoog bewerkingsgraad (met een lange ingrediëntenlijst tot gevolg) voor af en toe, en dus zeker geen dagelijkse kost. Maar het moet wekelijks zeker kunnen omwille van het gemak, het comfort en het milieu.

Naar het dossier kant-en-klare vleesvervangers

Er bestaat wel een groot verschil tussen de producten van deze categorie. Tevens is het ook een dynamische markt die constant verbeteringen brengt in de receptuur. Gelukkig maar.... want we willen streven naar een laagdrempelig plantaardig en gezond eetpatroon.

De gezondste variant binnen deze kant-en-klare vleesvervangers is in het algemeen het vegetarisch gehakt. Mijd gepaneerde en gemarineerde vleesvervangers. Let ook op voor vleesvervangers met kaas. Laat je in eerste instantie leiden door de Nutri-Score. Dit is een vertaling van de voedingswaardetabel. Kies als vegetariër en zeker als veganist voor kant-en-klare vleesvervangers met een voldoende gehalte aan eiwitten en verrijkt met ijzer en vitamine B12. 

Kies een gezonde vleesvervanger

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

8 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/04/2021

Ik ben al meer dan 10 jaar overtuigd vegetariër, en dit zowel uit ecologisch standpunt (de CO²-uitstoot verminderen), het dierenwelzijn als voor de gezondheid. Vis eet ik al zeker 15 jaar niet, en dit omdat er in vis in het algemeen sporen van plastiek worden aangetroffen. Dat "vette" vis absoluut noodzakelijk is voor een goede gezondheid geloof ik niet, daar je dan ook de schadelijke stoffen inneemt.
Mijn vrouw is noodgedwongen vegetariër geworden, omdat ze allergisch is voor sulfiet, een bewaarmiddel dat gebruikt wordt bij alle vis (die een visfabriek gezien hebben) en bij al het rood vlees.
1 gezondheidsvoordeel heb ik in ieder geval al "gevoeld": in mijn familie is er veel aanleg voor cholesterol, maar mijn bloedwaarden blijven zeer goed.

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

Tja... er kunnen zo allerhande redenen zijn hé ?
Zoals fervente hobbykok zijn en dan straalverliefd worden op een 'gelovige'.
Maar om niet verzeild te geraken in het zoveelste platgekookte potje dat naar karton smaakt (al meermaals in veggie/vegan restaurants met haar meegemaakt), dan kost het je nachtenlang zoeken naar recepten van een 'hoger' niveau op het internet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/03/2021

Ik eet graag af en toe een stukje vlees, op voorwaarde dat de dieren van bij hun geboorte tot aan de slacht op een humane manier behandeld worden. Ik hou niet van die "kunstmatige" soja- en seitanburgers die sommigen ons willen opdringen en die bovendien veel landbouwgrond in beslag nemen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/03/2021
, Gereageerd:

Ik eet ook nog steeds graag vlees maar vlees neemt meer landbouwgrond in beslag dan vleesvervangers. Houd er rekening mee dat veel landbouwgrond nodig is om het vee te voeden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/04/2021
, Gereageerd:

Bedankt Jérome, Jean-Pierre en Jeffrey om jullie ervaringen en mening met ons te delen. Een goeie steak kan inderdaad lekker zijn, en daar is helemaal niks mis mee, maar overdaad schaadt, vooral als je veel wit of rood bewerkt (bv. vleeswaren en vers bewerkt vlees met additieven) en/of rood vlees eet. Vlees en vis eens vaker ruilen voor plantaardige voeding doet wonderen voor je gezondheid én voor de planeet. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/03/2021

Ik eet nu al een aantal jaar geen vlees of vis meer. Dat is eigenlijk begonnen door eens deel te nemen aan Dagen Zonder Vlees (toen in 2012) puur voor de uitdaging. Zo leerde ik ontdekken hoe lekker, voedzaam en gevarieerd vegetarisch eten wel kan zijn.

Waarom ik nu vegetarisch ben, is omwille van de zware ecologische impact van de vleesindustrie (hoeveel voer, water, ruimte... nodig is om vlees te produceren), het dierenwelzijn, het positief effect op mijn gezondheid...

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/03/2021

Veggie kan ook gewoon lekker zijn. En als je weet dat het niet alleen goed is voor de planeet maar ook voor jezelf, waarom dan niet eens af en toe een vegetarisch gerecht klaar maken? Het recept voor de DIY kikkererwtenburger is me in elk geval goed bevallen!

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/10/2020

Ik eet minder vlees om reden van dierenwelzijn. Niet om de planeet te redden. Want dat kan alleen als de wereldbevolking DAALT. Dus minder kindjes op de wereld zetten. Maar blijkbaar is dit een taboe. Dus waarom zou ik mijn verantwoordelijkheid nemen als dit tot niets leidt? En
Ik blijf zelfs met de auto rijden. Vooral om naar Frankrijk te gaan waar er nog ruimte is in tegenstelling tot het overbevolkte Vlaanderen.