Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Onderhoud
Geachte mevrouw/heer, Op 8 april 2025, werd mijn voertuig Volkswagen Touran onderworpen aan een groot onderhoud bij D’ieteren Mobility Center Aarschot. Na controle van de factuur die mij per mail werd doorgestuurd merkte in dat er een andere type olie werd gebruiker dan de gewoonlijke zijnde Long life olie 504/507 in plaats van gewone olie type 505. Deze olie type 505 werd gebruikt sinds ik een klacht had ingediend over overdreven olieverbruik. Na een telefonisch gesprek mat de garage werd mij simpelweg gezegd, die olie wordt niet meer gebruikt en de Long life olie wordt in bulk geleverd. Ik heb de garage mondelings in gebreke gesteld als er iets met motor gaande is, tot op heden heb ik geen antwoord gekregen Nadien bij het invullen van een tevredenheid formulier van D’ieteren heb ik dit nogmaals vermeld. Tot nu toe heb ik nog geen antwoord gekregen zowel van de garage als van D’ieteren zelf In bijlage een kopie van mijn laatste onderhoud alsook van de vorige met vermelding van het type olie. Met vriendelijke groeten Holtappels Jean-Pierre Korte beschrijving van uw probleem
Laadprobleem
Beste, Gisteren is zoals gevraagd mijn auto in de garage geweest, bij D’Ieteren Mobility Center te Puurs. Zoals ik ook verwachtte heeft dit niks opgeleverd en heeft men in de garage het probleem eveneens vastgesteld, maar kon men geen oplossing vinden. Ik kon dus een volledige dag niet over mijn voertuig beschikken en kan nog altijd geen deftig gebruik maken van mijn eigen laadpaal, en ben ik verplicht gebruik te maken van de veel duurdere publieke laadpalen. Wanneer men wat googelt op internet vindt men (zie ook bijlage) verschillende berichten die dit probleem behandelen, en waar me zelfs beweert dat Volkswagen op de hoogte is van het probleem, blijkbaar niet in België, en dat Volkswagen aan een oplossing werkt. Echter de oplossing zou pas in het derde kwartaal van 2025 beschikbaar zijn. Wanneer dit een bedrijfswagen zou zijn geen probleem, als particulier echter kost me dit redelijk wat geld.
Defect AdBlue systeem
Wij hebben recent 2 zware herstellingen gehad op het AdBlue systeem van onze VW Touran. Door kristallisatie van de AdBlue vloeistof moest de tank vervangen worden: Totale kostprijs 1864,68 €. Enkele weken later was er opnieuw een storing op het AdBlue systeem waarbij een leiding vervangen moest worden: kostprijs 558,33 €. Samen dus 2423 €. Dit is geen klacht tov de garage die de herstelling heeft uitgevoerd. We zijn al blij dat er iemand bereid was om ons vrij snel te helpen. Ik zie dat er een gemeenschappelijke klacht loopt ivm AdBlue tav Stellantis waarbij er over schadeloosstelling gesproken wordt. Doen jullie een gelijkaardig initiatief voor de automerken die onder de Volkswagen groep vallen ? Het internet staat vol met klachten over AdBlue. Als er zoveel problemen zijn met dit systeem dan ligt het aan het systeem zelf en niet aan de gebruiker.
Gps en radio
Het scherm ( touchscreen)van de radio/ gps werkt niet meer. Dit is bij alle VW modellen een gekend probleem, Heb hen gevraagd waarom geen terugroepacties, maar zij negeren het probleem omdat ik niet bij een erkende vw dealer op onderhoud ga. Op internet circuleren veel vragen over deze mankementen. Ik vind als het probleem gekend is dat een bedrijf als Volkswagen hier toch gehoor mag aan geven.
Onduidelijkheid dieselgate en klachten onbehandeld
Beste Testaankoop, Wij zijn nu ruimschoots 9 jaar verder in de dieselgate procedure. (Pas) op 27 juli 2023 werd Volkswagen door de Brusselse rechtbank van eerste aanleg veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan Belgische kopers die het slachtoffer waren van Dieselgate, waar jullie in de media gretig mee uitpakten. Jullie beloofden toen om nog voor het einde van de zomer alle gedupeerden te contacteren met de te volgen procedure. Tot op heden is dit nog niet gebeurd. De laatste info op jullie website meldt dat het tijdsschema voor terugbetaling nog wordt besproken met VW. Wanneer dit bericht is gepost, is echter niet duidelijk. Alle begrip voor het aanslepen van deze procedure. Ik kan dit echter niet zeggen over jullie communicatie naar de gedupeerden toe. Kort, vaag en steeds vooruitschuivend. Ik heb ook reeds meermaals aangegeven dat ik zelf geen communicatie per email hierover ontvang en er nooit traceability geweest is in mijn account bij jullie. Na een vorige klacht hierover, ook niet meer zichtbaar in mijn account, heeft het weken en meerdere rapels geduurd voordat jullie mijn inschrijving in de individuele vordering konden bevestigen. In een latere communicatie, na de overwinning, stelden jullie dat we hierover snel geinformeerd zouden worden. Tot op heden is dit echter nog niet gebeurd. Ook deden jullie uitschijnen dat als we de software-update hadden laten uitvoeren, ons recht op een schadevergoeding verviel?! Dat de auto dan nog meer onverkoopbaar zou zijn, is jullie ontgaan. Ook betalen we reeds 9 jaar abbonnementskosten, een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de vordering. Graag hadden we dus snel, en eigenlijk al véél eerder, uitsluitsel gehad en een duidelijke communicatie verwacht. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we enkel en alleen hiervoor lid dienen te blijven of anders ons recht op een schadevergoeding verliezen. Als het effectief tot een beperkte terugbetaling komt en we ook onze juridische kosten (= abbonnementskosten) mee in rekening brengen, blijft er niet meer veel over. Ik had ook twee andere klachten lopende die door jullie zijn afgesloten maar niet zijn opgelost. Dit nadat jullie juridische dienst te laat en onvoldoende reageerde. Ook hier kan het toch niet de bedoeling zijn dat als het na brief 1 niet tot een overeenkomst is gekomen, alles dood valt (lees: niet meer gereageerd wordt)? Met vriendelijke groeten,
Engie drive app
Beste, sinds vorige week heb ik een probleem met het gebruik van de ENGIE drive app, meer bepaald met het connecteren van mijn Volkswagen ID4 met de Engie drive app. Meer bepaald bij het connecteren van mijn voertuig moet ik dezelfde user-id en paswoord ingeven als bij de VW-Connect app. Alleen op dat moment geeft de app aan dat de "credentials" fout zijn. Ook wanneer ik in de VW-connect app het paswoord aanpassen, krijg ik dezelfde foutmelding met het nieuwe paswoord. Na contact met Engie gaven ze aan dat het probleem bij Volkswagen zit. Echter na contact met Volkswagen geven ze aan dat het probleem bij Engie zit. Dit laatste betwijfel ik ten sterkste aangezien eigenaars van een ID en Luminus, dezelfde problemen ervaren. Op deze manier kan ik de auto niet meer slim laden, wat 2 problemen met zich meebrengt: 1. ik krijg normaal een vergoeding voor het slim laden, wat nu dus niet gebeurt; 2. de Engie drive app stuurt het laden van de auto zodanig dat ik maximaal profiteer van de zon van mijn zonnepanelen en ook, vermits ik een variabel tarief heb, laden wanneer het tarief lager ligt. Ik had graag een oplossing gezien binnen de week.
Gratis vervangwagen tijdens actie VW
Geachte mevrouw/heer, Op 5/09/2024 heb ik van u de hierboven vermelde factuur ontvangen voor een bedrag van € 139,34. Dat moet echter een vergissing zijn: Er is me duidelijk gezegd dat er een gratis vervangwagen werd aangeboden tijdens deze gratis actie van Volkswagen. Nu werd me alsnog een factuur gestuurd voor twee dagen. Indien men mij had verwittigd dat er mogelijke kosten waren had ik de vervangwagen terug ingeleverd. Ik ben echter met de vervangwagen blijven rijden omdat ik er van uitging dat dit gratis was! Verloop van afhaling wagen bij Thoen Aalst: Eerst belde men mij om de wagen af te halen hij was klaar. Men zei hierbij dat ik nog een bedrag voor de vervangwagen moest betalen. Verbaasd over deze factuur vroeg ik waarom. Ik kreeg te horen dat er nog andere werken buiten de actie waren uitgevoerd. Eens in de garage werd ik prima ontvangen en werd me, na inkijken vd papieren, verzekerd dat er geen andere werken naast de actie waren uitgevoerd. Deze man zei, ja maar dit kan niet de bedoeling zijn waarmee hij doelde op de GRATIS actie inclusief vervangwagen. Hij liet me weten dat ik niet hoefde te betalen en dat de zaak verder bekeken zou worden. Toen ik zei dat mijn wagen de eerste twee dagen gewoon op de parking was blijven staan bevestigde deze man met, a ja. Hierop heb ik de zaak verlaten met mijn wagen. Ik betwist die factuur dan ook en vraag u om ze na te kijken. In afwachting van uw reactie betaal ik het niet-betwiste gedeelte van de factuur, namelijk € 0,0 en dit onder voorbehoud van al mijn rechten. Met vriendelijke groet, Ben Seghers
Crafter, niets dan problemen en op 84.000km motor vervangen
Korte beschrijving van uw probleem: ondanks tijdig onderhoud en meerdere herstellingen in officiële vw-garage haalde mijn Crafter van 2018 niet eens 85000km. Een van de aandrijfassen is afgebroken en de oorzaak zou liggen bij de turbo. De kapotte motor en turbo zijn voor expertise bijgehouden. De herstelling (gereviseerde motor + hoop andere onderdelen) komt op 13.400€, terwijl ik al duizenden euro’s voor herstellingen en onderhoud heb betaald intussen. Laat ons zeggen dat ik al 20.000€ heb uitgegeven en de Crafter had niet eens 85000km gehaald. Ik vroeg aan de officiële vwgarage een tegemoetkoming, maar daar was geen sprake van. Ik kan deze laatste herstelling niet betalen en ben feitelijk genoodzaakt om het bod van 6000€ van de vwgarage te aanvaarden. Terwijl ik nog 12.000€ moet afbetalen aan het krediet. Voor die 6.000€ kan ik geen andere Crafter kopen en als zelfstandige is dit een streep door mijn rekening. Ik kan niet gaan werken zonder bestelwagen. Dit betekent het einde voor mij als zelfstandige. Nochtans kocht ik in 2018 een spiksplinternieuwe Crafter zodat ik gespaard zou blijven van hoge herstellingskosten, maar ik heb er niks dan problemen mee gehad en het eindigt ook heel sneu voor mij nu.
garantie problemen
Geachte mevrouw/heer, Op 11/4/2023 kocht ik een nieuwe vw amarok in uw winkel en betaalde ik er 68432.88voor. Na aflevering bij het verlaten van de garage ben ik al terug gedraaid omdat er stooringen en van alle andere mankementen zijn die in de showroom ook al zijn besproken na bijna op 20/12/2023 is er een ongeval gebeurd wat voorkomen had kunnen worden door dat deels van de wagen niet werkte na 8 maanden in de garage ben ik de wagen terug gaan ophalen en na 1 week kreeg ik terug enkele stooringen afgelopen donderdag 18/7/2024 doet de wagen zonder waarschuwing een noodstop deze melding kwam vaker op het daschbord voor maar altijd zonder noodstop dit was op de ring van antwerpen gelukkig zonder ongeval ik heb meteen de garage gecontacteerd en volgens hun een slecht contact of een blaadje dat voor de wagen waaide deze melding en stooringen had ik al vaker doorgegeven +- 1 uur later in lummen met het nemen van de afrit richting genk doet de wagen het weer en valt de motor en besturing uit waardoor ik tot stilstand ben gekomen tegen de vangrail gelukkig weer zonder andere voertuigen te raken deze problemen lopen nu al meer dan een jaar en na 8 maanden in de garage te staan heeft vw deze problemen nog niet kunnen oplossen ook word er geen vervangwagen of enige compensatie voorzien aangezien ik het voertuig dagelijks voor mijn werk nodig heb als zelfstandige om zware aanhangwagen mee te voervoeren wil ik dit graag aankaarten Mvg Vermeiren Roel info@schrijnwerkerijvermeiren.be 0476.68.15.39 Bijlagen: • Orderbevestiging • Betalingsbewijs
probleem met de garantie /factuur
Geachte,het relaas van de feiten:op donderdag 21/3/ stelde mijn vrouw een grote plas olie onder de achterse as van de wagen, waarschijnlijk remolie,mits dit niet zo gerustelend was en de wagen nog onder fabrieksgarantie viel tot 30/3,besloten ik en mijn vrouw de wagen binnen te doen bij mig motors aalter,daar kregen we te horen dat we er goed aan gedaan hebben de wagen binnen te doen,er ging een check up gepleegd worden nog dezelfde dag voor 14 uur,we kregen te horen dat de wagen ter plaatse moest blijven voor een grondig onderzoek,ook heb ik 4keer het traject van thuis naar de garage te voet moeten, doenmits de bediende niet zo klantvriendelijk was i.v.m met de vervangwagen,pas 2 dagen nadien werd de wagen vrijgegeven,met als uitleg dat er niets gevonden werd en bijgevolg het allen maar onder werkuren viel niets in garantie dus bij gevolg een factuur voor mij van maar liefst 269,23,ik voel mij dan ook onheus en niet correct behandeld geweest.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten