Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
L. D.
28/10/2025

gedeeltelijke herstelling nieuwe reservesleutel

Beste, Ik lease een VW Tiguan Plugin Hybride '22. Het is een financiële Renting via D'Ieteren leasing. In de periode van mei '25 maak ik mijn autosleutel per ongeluk onbruikbaar door die te laten meedraaien in de wasmachine. Ik bel de garage Raes in Oostkamp om te vragen naar een nieuwe sleutel en ze geven mij de informatie mee dat een nieuwe sleutel 360€ zal kosten. Ik ga hiermee akkoord en zeg dat ik zal langskomen om de sleutel te laten coderen. Zo gezegd zo gedaan, een tijdje later ga ik langs bij de garage en de vriendelijke garagist wil me er wel tussennemen want ik had geen afspraak maar het zou slechts 15 min duren. Het wou echter niet lukken, ik maak dus een afspraak een tijd later voor een groot onderhoud én voor het laten coderen van de sleutel. De factuur van de sleutel heb ik ondertussen op voorhand beleefd betaald want die lag al een tijdje op mij te wachten. Al was het "product" op dat moment nog niet afgeleverd. Bij de nieuwe afspraak wil het coderen wil opnieuw niet lukken, ze nemen de wagen in herstel met een vervangwagen op eigen kosten ik moet daarvoor niets extra betalen. Goede service dus. Op de garage NIETS aan te merken. Aantal dagen later krijg ik telefoon van medewerker van garage Raes dat de sleutel die ik heb besteld en reeds heb betaald NIET kan gebruikt worden om de wagen te openen maar wél om de wagen te starten. Om de wagen ook te kunnen openen met die sleutel moet ik een nieuw Boordnetregelapparaat laten plaatsen, extra kostprijs 874,16€. Met de sleutel die ik nog origineel heb kan ik dan wel weer de wagen openen én starten. Het is niet het probleem van de consument dat er extra kosten zijn oom iets degelijks te laten werken zoals beloofd en zoals het hoort. De wagen is niet meer in garantie maar deze extra aangerekende kosten zijn niet de afspraak die vallen onder de noemer een reservesleutel die degelijk werkt zoals het hoort en zoals beloofd. Als bijlage zijn de stukken te vinden, het chassisnummer is ook hierop vermeld. Ik neem hierbij verdere stappen en kan deze kwestie niet zo laten. Ik klaag hierbij Volkswagen zelf aan dat ze niet willen tussenkomen in de extra kosten omdat het Boordnetregelapparaat van deze Tiguan niet compatibel is met de nieuwe reservesleutel die de garage heeft afgeleverd. Dat is geen probleem van de klant en is helemaal niet klantvriendelijk. Alvast bedankt. Lien Demaeght

Afgesloten
M. T.
20/10/2025

Productiefout

Beste, Onze VW Arteon heeft momenteel 57996km en is vh bouwjaar 18/12/2019. We kochten deze 2dehands. De auto kreeg steeds het onderhoud in een officiële garage. Tijdens ons weekendje weg naar Breda (rit van 2u) kwam 5min voor aankomst de foutmelding dat de versnellingsbak in noodmodus ging. Versnelling 1,3 en 5 werden niet meer genomen. Onze garage in België ( Tavernier Zedelgem) las de wagen uit en zag dat de mechatronica kapot was en dus vervangen moest worden. Dit alles kostte ons 2700€. Een kost die we duur vinden voor het aantal km de wagen nog maar heeft. De garage had bij Tiguans en Arteons al meermaals ditzelfde probleem gehad. 1maal hersteld komt niemand terug met de klachten. Het moet om een productiefout gaan. Omdat ze blijkbaar ee´n erkende maar geen officiële garage zijn kunne´n we via hen VW niet vragen om hen aansprakelijk te stellen wat we wel heel zuur vinden e´n niet correct. Kunnen we bij jullie terecht voor tussenkomst i´n dit probleem´´?

Afgesloten
R. J.
17/09/2025

Lekkage Panoramadak Schuifdak

Klacht over lekkage panoramadak / schuifdak Ik heb een Volkswagen Passat Variant met een panoramadak dat begon te lekken. Uiteraard ben ik hiervoor naar de dealer gegaan, omdat de auto nog binnen de garantieperiode valt. Tot mijn frustratie werd de klacht niet serieus genomen – er werd gezegd dat het "normaal" was en dat er niets aan gedaan kon worden. Ondertussen liep het water letterlijk mijn interieur in. Omdat ik geen zin had om eindeloos te discussiëren en met de schade te blijven zitten, ben ik zelf op zoek gegaan naar een oplossing. Uiteindelijk heb ik het probleem kunnen verhelpen met een speciale panoramadak schuifdak lekkage tool die ik via https://www.uwautoonderdeel.nl/Volkswagen-Passat-Panoramadak-dak-Reiniger-Verstopt-Doorvoer-Tule-Borstel-Schoonmaken-Schuifdak-Afvoer-Zonnedak-Lekkage?srsltid=AfmBOoqTD7Yyz5aHpwMsAJLO5s52uZ6V7RsyWE6l7WmjFdZHLhsJlKXT heb besteld. Met deze tool was het eigenlijk verrassend eenvoudig om de afvoerkanalen schoon te maken en de lekkage te stoppen. Het blijft belachelijk dat een dealer dit niet netjes onder garantie oplost, maar gelukkig is het zo wel verholpen. Wellicht heeft iemand hier iets aan.

Opgelost
J. H.
21/04/2025

Onderhoud

Geachte mevrouw/heer, Op 8 april 2025, werd mijn voertuig Volkswagen Touran onderworpen aan een groot onderhoud bij D’ieteren Mobility Center Aarschot. Na controle van de factuur die mij per mail werd doorgestuurd merkte in dat er een andere type olie werd gebruiker dan de gewoonlijke zijnde Long life olie 504/507 in plaats van gewone olie type 505. Deze olie type 505 werd gebruikt sinds ik een klacht had ingediend over overdreven olieverbruik. Na een telefonisch gesprek mat de garage werd mij simpelweg gezegd, die olie wordt niet meer gebruikt en de Long life olie wordt in bulk geleverd. Ik heb de garage mondelings in gebreke gesteld als er iets met motor gaande is, tot op heden heb ik geen antwoord gekregen Nadien bij het invullen van een tevredenheid formulier van D’ieteren heb ik dit nogmaals vermeld. Tot nu toe heb ik nog geen antwoord gekregen zowel van de garage als van D’ieteren zelf In bijlage een kopie van mijn laatste onderhoud alsook van de vorige met vermelding van het type olie. Met vriendelijke groeten Holtappels Jean-Pierre Korte beschrijving van uw probleem

Afgesloten
J. B.
27/03/2025

Laadprobleem

Beste, Gisteren is zoals gevraagd mijn auto in de garage geweest, bij D’Ieteren Mobility Center te Puurs. Zoals ik ook verwachtte heeft dit niks opgeleverd en heeft men in de garage het probleem eveneens vastgesteld, maar kon men geen oplossing vinden. Ik kon dus een volledige dag niet over mijn voertuig beschikken en kan nog altijd geen deftig gebruik maken van mijn eigen laadpaal, en ben ik verplicht gebruik te maken van de veel duurdere publieke laadpalen. Wanneer men wat googelt op internet vindt men (zie ook bijlage) verschillende berichten die dit probleem behandelen, en waar me zelfs beweert dat Volkswagen op de hoogte is van het probleem, blijkbaar niet in België, en dat Volkswagen aan een oplossing werkt. Echter de oplossing zou pas in het derde kwartaal van 2025 beschikbaar zijn. Wanneer dit een bedrijfswagen zou zijn geen probleem, als particulier echter kost me dit redelijk wat geld.

Afgesloten
D. W.
6/03/2025

Defect AdBlue systeem

Wij hebben recent 2 zware herstellingen gehad op het AdBlue systeem van onze VW Touran. Door kristallisatie van de AdBlue vloeistof moest de tank vervangen worden: Totale kostprijs 1864,68 €. Enkele weken later was er opnieuw een storing op het AdBlue systeem waarbij een leiding vervangen moest worden: kostprijs 558,33 €. Samen dus 2423 €. Dit is geen klacht tov de garage die de herstelling heeft uitgevoerd. We zijn al blij dat er iemand bereid was om ons vrij snel te helpen. Ik zie dat er een gemeenschappelijke klacht loopt ivm AdBlue tav Stellantis waarbij er over schadeloosstelling gesproken wordt. Doen jullie een gelijkaardig initiatief voor de automerken die onder de Volkswagen groep vallen ? Het internet staat vol met klachten over AdBlue. Als er zoveel problemen zijn met dit systeem dan ligt het aan het systeem zelf en niet aan de gebruiker.

Opgelost
T. S.
6/03/2025

Gps en radio

Het scherm ( touchscreen)van de radio/ gps werkt niet meer. Dit is bij alle VW modellen een gekend probleem, Heb hen gevraagd waarom geen terugroepacties, maar zij negeren het probleem omdat ik niet bij een erkende vw dealer op onderhoud ga. Op internet circuleren veel vragen over deze mankementen. Ik vind als het probleem gekend is dat een bedrijf als Volkswagen hier toch gehoor mag aan geven.

Afgesloten
E. D.
1/02/2025

Onduidelijkheid dieselgate en klachten onbehandeld

Beste Testaankoop, Wij zijn nu ruimschoots 9 jaar verder in de dieselgate procedure. (Pas) op 27 juli 2023 werd Volkswagen door de Brusselse rechtbank van eerste aanleg veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan Belgische kopers die het slachtoffer waren van Dieselgate, waar jullie in de media gretig mee uitpakten. Jullie beloofden toen om nog voor het einde van de zomer alle gedupeerden te contacteren met de te volgen procedure. Tot op heden is dit nog niet gebeurd. De laatste info op jullie website meldt dat het tijdsschema voor terugbetaling nog wordt besproken met VW. Wanneer dit bericht is gepost, is echter niet duidelijk. Alle begrip voor het aanslepen van deze procedure. Ik kan dit echter niet zeggen over jullie communicatie naar de gedupeerden toe. Kort, vaag en steeds vooruitschuivend. Ik heb ook reeds meermaals aangegeven dat ik zelf geen communicatie per email hierover ontvang en er nooit traceability geweest is in mijn account bij jullie. Na een vorige klacht hierover, ook niet meer zichtbaar in mijn account, heeft het weken en meerdere rapels geduurd voordat jullie mijn inschrijving in de individuele vordering konden bevestigen. In een latere communicatie, na de overwinning, stelden jullie dat we hierover snel geinformeerd zouden worden. Tot op heden is dit echter nog niet gebeurd. Ook deden jullie uitschijnen dat als we de software-update hadden laten uitvoeren, ons recht op een schadevergoeding verviel?! Dat de auto dan nog meer onverkoopbaar zou zijn, is jullie ontgaan. Ook betalen we reeds 9 jaar abbonnementskosten, een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de vordering. Graag hadden we dus snel, en eigenlijk al véél eerder, uitsluitsel gehad en een duidelijke communicatie verwacht. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we enkel en alleen hiervoor lid dienen te blijven of anders ons recht op een schadevergoeding verliezen. Als het effectief tot een beperkte terugbetaling komt en we ook onze juridische kosten (= abbonnementskosten) mee in rekening brengen, blijft er niet meer veel over. Ik had ook twee andere klachten lopende die door jullie zijn afgesloten maar niet zijn opgelost. Dit nadat jullie juridische dienst te laat en onvoldoende reageerde. Ook hier kan het toch niet de bedoeling zijn dat als het na brief 1 niet tot een overeenkomst is gekomen, alles dood valt (lees: niet meer gereageerd wordt)? Met vriendelijke groeten,

Afgesloten
J. B.
2/01/2025

Engie drive app

Beste, sinds vorige week heb ik een probleem met het gebruik van de ENGIE drive app, meer bepaald met het connecteren van mijn Volkswagen ID4 met de Engie drive app. Meer bepaald bij het connecteren van mijn voertuig moet ik dezelfde user-id en paswoord ingeven als bij de VW-Connect app. Alleen op dat moment geeft de app aan dat de "credentials" fout zijn. Ook wanneer ik in de VW-connect app het paswoord aanpassen, krijg ik dezelfde foutmelding met het nieuwe paswoord. Na contact met Engie gaven ze aan dat het probleem bij Volkswagen zit. Echter na contact met Volkswagen geven ze aan dat het probleem bij Engie zit. Dit laatste betwijfel ik ten sterkste aangezien eigenaars van een ID en Luminus, dezelfde problemen ervaren. Op deze manier kan ik de auto niet meer slim laden, wat 2 problemen met zich meebrengt: 1. ik krijg normaal een vergoeding voor het slim laden, wat nu dus niet gebeurt; 2. de Engie drive app stuurt het laden van de auto zodanig dat ik maximaal profiteer van de zon van mijn zonnepanelen en ook, vermits ik een variabel tarief heb, laden wanneer het tarief lager ligt. Ik had graag een oplossing gezien binnen de week.

Opgelost Behandeld door Test Aankoop
B. S.
5/09/2024

Gratis vervangwagen tijdens actie VW

Geachte mevrouw/heer, Op 5/09/2024 heb ik van u de hierboven vermelde factuur ontvangen voor een bedrag van € 139,34. Dat moet echter een vergissing zijn: Er is me duidelijk gezegd dat er een gratis vervangwagen werd aangeboden tijdens deze gratis actie van Volkswagen. Nu werd me alsnog een factuur gestuurd voor twee dagen. Indien men mij had verwittigd dat er mogelijke kosten waren had ik de vervangwagen terug ingeleverd. Ik ben echter met de vervangwagen blijven rijden omdat ik er van uitging dat dit gratis was! Verloop van afhaling wagen bij Thoen Aalst: Eerst belde men mij om de wagen af te halen hij was klaar. Men zei hierbij dat ik nog een bedrag voor de vervangwagen moest betalen. Verbaasd over deze factuur vroeg ik waarom. Ik kreeg te horen dat er nog andere werken buiten de actie waren uitgevoerd. Eens in de garage werd ik prima ontvangen en werd me, na inkijken vd papieren, verzekerd dat er geen andere werken naast de actie waren uitgevoerd. Deze man zei, ja maar dit kan niet de bedoeling zijn waarmee hij doelde op de GRATIS actie inclusief vervangwagen. Hij liet me weten dat ik niet hoefde te betalen en dat de zaak verder bekeken zou worden. Toen ik zei dat mijn wagen de eerste twee dagen gewoon op de parking was blijven staan bevestigde deze man met, a ja. Hierop heb ik de zaak verlaten met mijn wagen. Ik betwist die factuur dan ook en vraag u om ze na te kijken. In afwachting van uw reactie betaal ik het niet-betwiste gedeelte van de factuur, namelijk € 0,0 en dit onder voorbehoud van al mijn rechten. Met vriendelijke groet, Ben Seghers

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform