Beste,
Ik lease een VW Tiguan Plugin Hybride '22.
Het is een financiële Renting via D'Ieteren leasing.
In de periode van mei '25 maak ik mijn autosleutel per ongeluk onbruikbaar door die te laten meedraaien in de wasmachine.
Ik bel de garage Raes in Oostkamp om te vragen naar een nieuwe sleutel en ze geven mij de informatie mee dat een nieuwe sleutel 360€ zal kosten.
Ik ga hiermee akkoord en zeg dat ik zal langskomen om de sleutel te laten coderen.
Zo gezegd zo gedaan, een tijdje later ga ik langs bij de garage en de vriendelijke garagist wil me er wel tussennemen want ik had geen afspraak maar het zou slechts 15 min duren.
Het wou echter niet lukken, ik maak dus een afspraak een tijd later voor een groot onderhoud én voor het laten coderen van de sleutel. De factuur van de sleutel heb ik ondertussen op voorhand beleefd betaald want die lag al een tijdje op mij te wachten. Al was het "product" op dat moment nog niet afgeleverd.
Bij de nieuwe afspraak wil het coderen wil opnieuw niet lukken, ze nemen de wagen in herstel met een vervangwagen op eigen kosten ik moet daarvoor niets extra betalen. Goede service dus. Op de garage NIETS aan te merken.
Aantal dagen later krijg ik telefoon van medewerker van garage Raes dat de sleutel die ik heb besteld en reeds heb betaald NIET kan gebruikt worden om de wagen te openen maar wél om de wagen te starten.
Om de wagen ook te kunnen openen met die sleutel moet ik een nieuw Boordnetregelapparaat laten plaatsen, extra kostprijs 874,16€. Met de sleutel die ik nog origineel heb kan ik dan wel weer de wagen openen én starten.
Het is niet het probleem van de consument dat er extra kosten zijn oom iets degelijks te laten werken zoals beloofd en zoals het hoort.
De wagen is niet meer in garantie maar deze extra aangerekende kosten zijn niet de afspraak die vallen onder de noemer een reservesleutel die degelijk werkt zoals het hoort en zoals beloofd.
Als bijlage zijn de stukken te vinden, het chassisnummer is ook hierop vermeld.
Ik neem hierbij verdere stappen en kan deze kwestie niet zo laten.
Ik klaag hierbij Volkswagen zelf aan dat ze niet willen tussenkomen in de extra kosten omdat het Boordnetregelapparaat van deze Tiguan niet compatibel is met de nieuwe reservesleutel die de garage heeft afgeleverd. Dat is geen probleem van de klant en is helemaal niet klantvriendelijk.
Alvast bedankt.
Lien Demaeght