Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Reparatie Kia EV6 2DEW210
Beste Carrect, Kia Belgium, Hierbij dien ik een formele klacht in betreffende de onredelijk lange wachttijd voor de reparatie van mijn voertuig, een Kia EV6 met nummerplaat 2-DEW-210. De wagen bevindt zich reeds 40 dagen in uw werkplaats voor reparatie, voornamelijk door een nog niet opgeloste airconditioningprobleem, en dit zonder dat er compensatie of een vervangwagen is aangeboden. Deze situatie heeft geleid tot aanzienlijke en onnodige kosten. (Zie mijn email van 23 juli 2025) De extra laadkosten voor het voertuig, noodzakelijk door het gebruik van openbare snelladers tijdens het wachten op een afspraak voor de reparatie van de ICCU en het verblijf in uw werkplaats. Daar naast is er geen communicatie langs de kant van Carrect Vilvoorde. Ik ben genoodzaakt om dit contact via Test Aankoop te doen omdat volgens mij deze gang van zaken niet conform is met de gangbare praktijken en consumentenrechten. Ik hoop dat we tot een spoedige en bevredigende oplossing kunnen komen. Indien er geen bevredigende regeling wordt getroffen, In afwachting van uw spoedige reactie. Met vriendelijke groet, Nicholas Moens Bestuurder Grapes & Gasoline Comm.V. BTW-nummer: BE0742 992 680
🚨 Bekende motorproblemen bij Kia Sportage 1.6 CRDi (modeljaar ±2021)
Inhoud klacht: Ik ben eigenaar van een Kia Sportage 1.6 CRDi diesel 136 pk, bouwjaar augustus 2021, aangekocht nieuw bij een officiële Kia-garage. De wagen heeft altijd correct onderhoud gehad. Recent begon er brandgeur in de cabine op te treden, zonder foutmelding of waarschuwing. Ik belde de pechhulp die eerst zei dat het niet ernstig was (dichting), maar na overleg met de garage werd de wagen de garage zij tegen tegen takeldienst hij moet getakeld worden maar de takeldienst zij hij kan rijden naar Kia k heb ik ook gedaan .Kia K heeft te wagen getageld naar Kia R Daar stelden ze vast dat twee injectoren defect waren en er motorschade is ontstaan. De schade lijkt bekend bij Kia voor deze motor (1.6 CRDi D4FE), waarvoor eerdere terugroepacties hebben plaatsgevonden. Toch kreeg ik nooit bericht over zo'n actie, en werd ook geen vervangwagen voorzien Ik ben nu al weken zonder wagen en heb geen zicht op oplossing, terwijl ik altijd tevreden was over het merk. Ik voel me in de steek gelaten en zoek ondersteuning van Test Aankoop om mijn rechten te verdedigen en Kia tot een correcte tussenkomst te bewegen. Chassisnummer: U5YPH812GML008427 Kilometerstand: ±129.000 km Eerste inschrijving: 08/2021 Onderhoud telkens bij officiële garage Waarom werd ik als klant niet op de hoogte gebracht van mogelijke defecten, terwijl er online meldingen bestaan over gelijkaardige problemen bij deze motor (1.6 CRDi – D4FE)? Bekende motorproblemen bij Kia Sportage 1.6 CRDi (modeljaar ±2021) 🔍 1. Injectordefecten en brandgeur Uit gebruikerservaringen blijkt dat injectoren regelmatig falen, wat leidt tot brandstofgeur in het interieur en hapertrekkend rijden – vaak zonder waarschuwing of foutmelding. “Volgens meerdere onafhankelijke bronnen en gebruikerservaringen treedt bij de 1.6 CRDi motor (D4FE) een frequente injectordefect op, vaak zonder voorafgaande foutmelding. Tevens is bekend dat de krukas-locking pin zwak is bij de MHEV-versies, wat kan leiden tot motorschade. Recente recall-campagnes zijn uitgevoerd op oudere modellen; ik vraag waarom mijn wagen bij onderhoud niet op deze punten is gecontroleerd.” Met dank voor uw ondersteuning en inzet voor de consument.
Fout veiligheidssensoren die reeds geweten was.
Geachte mevrouw/heer, Op 24/02/2024 kocht ik een KIA Ceed SW met chassisnummer: U5YH7815GSL198887 in uw garage Novoto en betaalde ik er €28 914,2 voor. Ik verwachtte iets anders te krijgen op basis van de informatie die u mij gaf. Ik dacht: veilige en degelijke wagen te krijgen. Uiteindelijk kreeg ik een wagen vol veiligheidsfouten. Deze komen bij elk koud weer, sneeuw en hevige regenbui opnieuw naar boven. Alle veiligheidssensoren vallen uit en het dashboard slaat op hol. Zoals door jullie toegegeven is het probleem reeds gekend en moet ik de sensor maar een beetje afkuisen. Zelf kuis ik deze af, vallen nog steeds alle sensoren uit en krijg ik vele foutmeldingen. Als u mij dit vooraf had laten weten, dan had ik de overeenkomst niet gesloten. Omdat ik de overeenkomst sloot door foutieve/misleidende informatie, vernietig ik de overeenkomst. Ik vraag u daarom ook zo spoedig mogelijk het bedrag van €28 914,2 euro aan mij terug te betalen op mijn bankrekening BE13 7350 6898 1839 en de wagen terug te nemen Met vriendelijke groet, Bijlagen: - Betalingsbewijs
Transmisie/VERSNELLINGSBAK
Beste, Na vele pogingen om tot een oplossing te komen voor mijn kia wagen en na vele uren aan telefoon en via mail. Vind ik het nog steeds ondenkbaar dat door een fabricagefout in de versnelling van mijn 3,5 jaar oude kia dat deze na 90000KM al niet meer werkt dit is een automatische dus geen koppeling die ik zou kunnen hebben stuk gamaakt . Dit is al de 2 fabricagefout op de zelfde auto, hoeveel moet ik er nog ontdekken ?Nu dit kan gebeuren maar dat er vanuit kia niets ondernomen wordt om een vervang auto te voorzien aangezien deze reparatie al tot minstens JANUARI zal duren het is nu al 2 weken dat de auto binnen staat bij de Garage die zijn uiterste best doet maar die geen vervang auto ter beschiking heeft. Daarop wordt gemeld dat ik dan maar een moet huren op mijn eigen kosten dit vind ik onacceptabel. mijn vrouw werkt als zorkundige aan huis en heeft deze auto nodig voor haar werk gelieve hier een oplossing voor te vinden. dit is alvast geen klanten service en dit voor 7jaar garantie is zeer spijtig
geen garantie voor verkleuring dakdragers?
Beste, Mijn wagen is 5 jaar en sedert enige tijd stel ik vast dat de dakdragers beginnen te verkleuren. De 7 jaar garantie hebben me destijds aangezet om bij jullie een auto aan te kopen. Op uw website staat het volgende te lezen: De garantie dekt elk defect dat bij normaal gebruik kan worden toegeschreven aan een productie- of assemblagefout.Ik ben daarom dan ook ven mening dat het verkleuren van dakdragers van een auto te wijten is aan een productiefout, verkeerde materiaal keuze.Ik heb reeds via de dealer vernomen dat Kia deze niet wenst te vervangen onder garantie. daarop heb ik rechtstreeks contact opgenomen met Kia Belgium, maar ook jullie beweren dat externe factoren de oorzaak zijn en de dakdragers dus niet worden vervangen onder garantie.Mocht ik dit voor aankoop hebben geweten dan was ik niet overgegaan tot aankoop. Ik kan ook nergens terug vinden dat de dakdragers na een paar jaar zullen verkleuren? Ik voel mij daarom misleid en onterecht behandeld. Tevens stel ik ook vast via de sociale media dat de meeste eigenaars die het probleem ondervinden wel geholpen worden en dit onder garantie. Ik meen dan ook dat herstel onder garantie de enige juiste beslissing is.
Geen standpunt van garantie
Beste,Op 04/06 is mijn wagen naar mijn verdeler getakeld wegens een abnormaal geluid aan de wagen. Ik heb geen enkele indicatie (melding, lampje,…) gekregen dat er iets mis zou zijn. Op 05/06 was mijn wagen ingepland geweest voor een onderhoud, maar toch heeft het 2 weken geduurd vooraleer er actie ondernomen geweest is van de verdeler. Er werd me tevens geen vervangwagen aangeboden. Na 2 weken blijkt dat de motor vervangen moet worden. Kia Belgie doet moeilijk over het feit dat de wagen op 10000km geen onderhoud gekregen heeft. Tot 17000km was de wagen in bezit van Kia (demowagen). Nu lijkt het me sterk dat men bij een wagen met 100000km terugvalt op iets van de eerste 10000km. Wat me vooral stoort is dat Kia me nog niks heeft laten weten, na een maand en een half nog geen duidelijk standpunt inneemt, en mij als klant in de kou laat staan en me op kosten jaagt om een vervangingswagen te zoeken. Ik heb een 10-tal keer met de verdeler gebeld, maar die schermen dat het Kia Belgie is dat geen beslissing neemt. Ze gingen me ook telkens terug opbellen na die gesprekken, maar ondertussen staat de teller van inkomende gesprekken nog steeds op 0. Ik heb het ondertussen wel gehad en zoek alle wegen te bewandelen die er mogelijk zijn. Dit schrijven is met andere woorden de laatste kans op bemiddeling. De betrokken wagen is een Kia optima gt met nummerplaat 1-cuk-464 en chassisnummer knagv812bh5122956.
Zeer slechte service wanneer het er het meest toe deed
In februari 2020 hebben we een nieuwe KIA Sportage gekocht bij Di Nitto Maasland in Dilsen, België. De auto is in juli van dat jaar bij ons afgeleverd met 7 jaar garantie en heeft vanaf dat moment alle benodigde onderhoudsbeurten gehad.Op 20 juli 2022, tijdens een vakantie in Polen, kreeg onze KIA Sportage een catastrofale motorstoring met slechts 50.000 km op de teller. We hebben direct contact opgenomen met de KIA-hotline. De steun die wij van KIA kregen om de auto naar een lokale KIA-dealer te laten slepen, alsook om een oplossing voor onze verdere mobiliteit te vinden was op zich al bijzonder frustrerend. Maar dat was nog maar het begin van een opeenvolging van teleurstellende KIA-service-ervaringen in deze aangelegenheid.De lokale KIA-dealer in Polen liet ons vervolgens weten dat de oorzaak van de motorstoring van onze auto bekend was bij KIA. Blijkbaar zijn wij niet de enige klanten die dit kwaliteitsprobleem hebben ervaren. Het was ook op dat moment dat de dealer ons liet weten dat het minstens 2 maanden zou duren om de benodigde onderdelen van KIA te krijgen. Een wachttijd van 2 maanden voor onderdelen klonk voor ons vanaf het begin extreem traag, vooral omdat dit, blijkbaar, een bekend probleem was. De realiteit bleek echter al snel veel, veel erger te zijn.Eind augustus 2022 kwam onze auto naar vele telefontjes van onze kant weer bij Di Nitto Maasland aan om gerepareerd te worden. Afgezien van het bijzonder traag hersteltempo vonden we ook de communicatie van Di Nitto met ons erg zwak. Het leek erop dat wij Di Nitto moesten opvolgen om op de hoogte te zijn van voortgangsupdates en hen op zijn minst een gevoel van urgentie te geven. “Proactief”, “zorgzaam” en “efficiënt” zijn woorden die we hier duidelijk niet associëren met Di Nitto en het merk KIA. Uiteindelijk heeft het in totaal 6 maanden geduurd voordat onze auto volledig gerepareerd was en in februari 2023 opgehaald kon worden.Tijdens deze beproeving van 6 maand was de enige mobiliteitshulp die we van KIA Assistance kregen een huurauto voor 5 dagen. We kregen van hen te horen dat dit alles was wat toegestaan was volgens hun contract met KIA België. Hoe erg zielig! Dus een Belgische klant die vertrouwt op een KIA-auto met volledige garantie als zijn primaire vorm van persoonlijke mobiliteit staat in dergelijke omstandigheden maandenlang vrijwel volledig in de kou. Kortom, de service van KIA was erg slecht toen het er het meest toe deed.
Niet nakomen bestelbon
Beste, ik bestelde bij Kia Zuid-Antwerpen op 11/03/2023 een nieuwe wagen. Overname huidige wagen kwam een clausule op de bestelbon te staan met vermelding: overname waarde onder voorbehoud van het krijgen van prijzen diverse externe partners. Kia Vermant staat garant voor 43.000 euro overname onder voorbehoud van eigen verkoop klanten. Prijs enkel aanpasbaar in stijgende lijn.De garage wil nu echter niet aan de 43.000 euro voldoen daar de biedingen die zij kregen veel lager uitkomen, maar dat is eigenlijk toch niet mijn probleem, denk toch dat de bestelbon bindend is, alle gegevens werden deftig ingevuld, en door beide partijen ondertekend.Gisteren nog tijdje aan de lijn gehangen met de verkoper en zegt dat die met een gat van 6000 euro zit, maar dat is toch niet mijn probleem denk ik.Echter willen ze de nieuwe wagen nu niet aan ons verkopen door dit voorval.Ik kan mij hier echt niet mee akkoord verklaren, want wat is dan nog de geloofwaardigheid van een getekend contract.Mvg
Problemen met levertermijn
Beste,Ik heb een auto (KIA Stonic) besteld bij KIA Vermant.De leverdatum stond ingepland op 20/01/2023.Deze datum is van belang aangezien onze huidige wagen op groot onderhoud moest komen vanaf eind januari.Na verschillende pogingen om telkens informatie te verkrijgen omtrent de leverdatum kwam het nieuws dat er vertraging is.De wagen gaat pas midden maart 2023 geleverd worden.Omwille van deze vertraging hebben we verzocht om de mogelijkheden te bekijken. Eventueel een vervangwagen in afwachting op de nieuwe wagen.Naar aanleiding van dit verzoek werden we uitgenodigd op een gesprek. Dit gesprek was heel onvriendelijk, waarbij de verkoper aangaf dat het groot onderhoud niet nodig is en dat een vervangwagen niet aan de orde is.Tijdens dit gesprek vroeg ik bijkomende informatie over bepaalde delen van de wagen, waarop ik het antwoord kreeg: Waarom wilt u dit weten?. Waarop ik aangaf dat het nogal onprofessioneel is en dat ik dat wou weten uit interesse (nogal belangrijk bij de aankoop van een wagen).Vorige week donderdag (16/02/2023) is mijn vader met de huidige wagen in panne gevallen. Dit op drukke baan waarbij hij echter op hulp kon rekenen van omstaanders.Naar aanleiding van dit voorval heeft mijn vader contact proberen opnemen met KIA. Hij had iemand van de infobalie aan de lijn en werd hem verteld dat hij fout zit.Het gebrek aan groot onderhoud zou ook negatieve gevolgen hebben voor depannage. De constructeur wou initieel niet tussenkomen wegens het gebrek hieraan. Na de situatie te hebben toegelicht liet de constructeur weten dit op KIA te verhalen.De huidige wagen werd naar KIA gebracht en ze gingen de volgende dag meer laten weten. Wegens gebrek hieraan hebben we gebeld en kregen het antwoord dat we tot maandag moesten wachten. Er waren tevens geen vervangwagens beschikbaar, moest dit het geval zijn dan zou er nog betaald moeten worden voor deze vervangwagen.Tot op heden hebben we geen informatie over onze auto die bij KIA staat. Dit is onze enige wagen en we hebben deze nodig voor essentiële verplaatsingen (winkel, dokter, werk, ed.).Omwille van de vertraging zouden we nu moeten bijbetalen voor een vervangwagen. Dit zijn bijkomende kosten veroorzaakt door het niet tijdig kunnen nakomen van de overeenkomst door KIA.Is het mogelijk om hier een oplossing voor te vinden? Aangezien we momenteel zonder wagen zitten (tot midden maart) en er het liefst geen of teveel bijkomende kosten aan willen hebben.
garantie kia
Beste, Ik heb een Kia Sportage van september 2014. In september 2019 merkte ik op dat schakelen niet goed ging. Mijn auto is daarvoor bij Laenen (ondertussen geen Kia garage meer) nagekeken. Ze hebben dan ook de belofte gedaan dat het probleem verholpen was. Nu heb ik 2 jaar later, hetzelfde probleem. Door de corona heb ik dan nog bijna geen kilometers gedaan, dus slijtage kan dit niet zijn. Vreemd toch na 2 jaar of niet? En nu net buiten de garantie. Ik neem aan dat dit probleem niet voldoende “verholpen” is, en ik daarom nu terug met deze kwestie zit. Dit oplossen is een dure uitgave. Ik vind het niet correct dat dit op ons verhaald moet worden. Gegevens van de auto: Chassis nr: U5YPC815AEL509726 Hoe lossen we dit op?
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten