Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
S. D.
9/07/2025

Financiering

In 2020 overgestapt naar Crelan met onze privé en zakelijke rekeningen. Daar een hypothecair krediet aangegaan en een woning aangekocht. Ineens onze verzekeringen ook via de Crelan makelaar in orde laten maken voor het huis, wagens, de zaak,… In 2021 is onze woning die gerenoveerd werd getroffen door stormschade. Dak is ingestort, door de vloerplaat heen. Enorm veel schade en de verzekering komt hier niet in tussen omdat ze ons de verkeerde verzekering hebben aangesmeerd. Financieel aan de grond nu, wij hebben geen geld om alles te herstellen. We hebben dan gevraagd om onze woning te verkopen, waar we dan nog een openstaande schuld van 120.000€ zullen hebben. Ineens gevraagd aan de bank of we een andere woning mogen aankopen, dit was geen probleem. We sturen de nieuwe woning door (recreatiegebied met gedoogbeleid) Terug afspraak op de bank, en er was nergens een probleem aangezien we nog heel wat materialen hadden zoals een nieuwe keuken etc van de eerste woning. We zeggen ter plaatse dat we dan diezelfde avond nog een bod zullen uitbrengen zonder opschortende voorwaarden omdat dit de wens was van de verkoper. Geen enkel probleem volgens onze makelaar. We brengen het bod uit, tekenen deze, tekenen iets later de compromis. Stuur de bank ineens een mail dat het toch niet zal lukken. Wij hebben compromissen getekend om het eerste huis te verkopen, en om het nieuwe aan te kopen. Als dit niet doorgaat moeten we meer dan 50.000€ schade vergoedingen betalen! Uit onze huidige woning moeten we binnen 1,5 maanden uit. Onze kinderen zijn ingeschreven op een andere school dicht bij het nieuw huis (40 minuten van waar we nu wonen)

Afgesloten
B. D.
7/07/2025

Weigering terugbetaling slachtoffer fraude

Geachte mevrouw/heer, Op 15 feb 2025 zijn we slachtoffer geworden van fraude/phishing door derden. Ondanks de uitgebreide communicatie met Crelan waar we de feiten in detail beschrijven blijft men zich beroepen op het feit dat het hier een 'grove nalatigheid' van ons betreft. Gezien de feiten menen we dat deze argumentatie volledig onterecht is. Anderzijds stellen we de beveiliging van Crelan ter discussie. Om veiligheid te garanderen mag men van een professionele instantie verwachten dat dit waterdicht is. Wanneer ik bijvoorbeeld inlog op 'Spotify' of andere apps, van op een ander device, wordt er naar mijn telefoon een bericht gestuurd dat ik moet bevestigen alvorens verder te kunnen gaan. Dit is hier niet gebeurd, ondanks dat er gebruik gemaakt is van een device dat nooit voordien gebruikt geweest is door ons en meer verdacht, waarschijnlijk vanuit het buitenland. Eveneens werden er 10 overschrijving van bijna het max. (+/-450€) gedaan op enkele uren tijd 's nachts. Ook dit had tot de nodige argwaan moeten leiden indien de beveiliging aan de hedendaagse normen voldoet. We stellen echter vast dat ondanks onze klacht en het inschakelen van de 'Ombudsdfin' om deze klacht bij te treden, de bank blijft weigeren in tussenkomst en dit ondanks het feit dat de 'Ombudsfin' onze standpunten bevestigd heeft en advies gegeven heeft aan Crelan tot terugbetaling. Dit heeft geleid tot een totaal aan schade van €3842 Bij deze zouden wij jullie willen vragen welke gerechtelijke stappen jullie nog kunnen ondernemen om alsnog Crelan tot andere inzichten te brengen. Ik verneem graag per kerende welke informatie u verder van ons verwacht om dit vast te pakken en willen jullie bij deze alvast bedanken voor de hulp? Het advies van de dienst 'Ombudsfin' bezorg ik jullie hierbij alvast. Bijlage: - Kopie advies Ombudsfin

Afgesloten
R. S.
24/06/2025

betalen met kredietkaart

Geachte, Op 28/5/2025 meldde ik dat ik geen betaling met mijn Visa kredietkaart kan uitvoeren voor aankopen in het VK. Blijkbaar is dit probleem nog altijd NIET verholpen want ook vandaag kreeg ik dezelfde foutmelding (zie bijlage). Ook betalen in het VK met mijn Paypalrekening, die aan dezelfde kredietkaart gelinkt is, lukt nog altijd niet. Dus bijna een maand later is dit nog altijd NIET opgelost. MVG

Opgelost
C. D.
15/04/2025

kaart geblokkeerd tijdens verblijf in buitenland

Geachte mevrouw/heer, In bijlage kunt u een overzicht vinden van de corespondentie die ik had met Crealn bank. Dit omschrijft de klacht. Indien u de klach op uw site wilt publiceren, gelieve rekening te houden met de disclaimer van Crelan in hun email. Hartelijk dank voor uw nazicht. Chris Devriese

Afgesloten
C. D.
27/01/2025

Uitschakelen contactloos betalen kredietkaart Visa

Beste, Eerder vorig jaar stelde ik vast dat sinds de overdracht van Axa bank naar Crelan de functie contactloos betalen plots niet meer aan te passen was. Het viel me op dat mijn kredietkaart plots WEL contactloos kon betalen, Deze functie had ik reeds bij Axa uitgeschakeld. Na verschillende vragen hieromtrend zou de functie volgens mijn bankdirecteur in de maand januari 2025 terug aanpasbaar moeten zijn. De helpdesk van Crelan kan me niet helpen, het probleem zou bij Visa liggen. Bij Visa vertellen ze me dan dat dit bij Crelan ligt. Van het kastje naar de muur dus. Vandaag liet mijn bankbediende dan weer weten dat je het contactloos niet meer uit kan schakelen. Ik wens dus nog steeds de nfc toepassing uit te schakelen. Ik had in een TA boekje vorig jaar gelezen dat de bank kosteloos een nfc loze kaart zou kunnen afleveren op vraag van de klant. Ik wil hier graag een oplossing voor aub.

Afgesloten
H. V.
21/01/2025

Probleem met VISA

Ik heb, in overgang van AXA naar Crelan nieuwe kaarten ontvangen per 1/1/25. Zowel bankkaart als VISA-kaart. Met deze laatste ontstaat een probleem. Ik activeer de kaart door geld af te halen en betaal uiteraard transactiekosten hiervoor. Geen probleem, maar kaart is nadien onbruikbaar. Ik contacteer het contactcenter van Crelan per telefoon, zij melden om via mail de foutmeldingen door te sturen. Ik doe dit en krijg telefoon met de melding dat ik via Card Stop een nieuwe kaart dien aan te vragen want dat er een probleem is dat zij niet kunnen nagaan. Dit doe ik meteen en ontvang een nieuwe kaart. Ik wil deze activeren in een winkel, wederom een foutmelding. Ik bel naar contactcenter en in het gebrekkig Nederlands wordt mij verteld dat ze niets kunnen doen. Lokaal bankkantoor verwijst mij door naar Wordline. Ik bel met hen en ook zij zien niet wat er misloopt met de kaart. Er wordt door Crelan opnieuw een kaart besteld die ik nu heb ontvangen. Dit op basis van advies dat ik via een bevriende KBC-medewerker moey bekomen. Bij het activeren van deze ondertussen derde kaart krijg ik nu opnieuw een foutmelding. Ik word van kastje naar de muur gestuurd, dat terwijl ik deze kaart net wel nodig had omdat ik vandaag op vakantie vertrek. Ik heb hierin al veel te veel actie moeten ondernemen en ik ben het beu. Crelan kan mij niet helpen, Worldline kan mij niet helpen - maar ondertussen moet ik zonder kredietkaart op vakantie. Een kaart die ik in de eerste instantie zelf niet eens aangevraagd heb. Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen? Hopelijk komt er zo wat schot in de zaak.

Opgelost
B. S.
5/01/2025

Slachtoffer geworden van Phishing en Crelan vergoed de schade niet terug!!

Beste, We zijn op 03/03/2024 om 21:57 slachtoffer geworden van phishing! Jullie accepteren niet om het te vergoeden aan ons terwijl dit niet ons schuld is en jullie als bank dit niet zouden moeten toelaten om de hackers jullie volledige script over te laten nemen! Ik wil terugkeren naar deze procedure met slechts 1 vraag, Wat als u als bank uw gegevens op de website zou beschermen met Disabled Source, Disabled Right Click en Content Protection, zouden wij dan slachtoffer kunnen worden van phishing??? Als je niet weet wat het is, lees het dan op Google We gaan deze procedure verderzetten via alle wegen die mogelijk zijn om ons geld terug te krijgen, want dit is heel onrechtvaardig ! Wij betalen maandelijks de bank, maar willen dan ook als er iets misloopt dan we uiteraard verdergeholpen worden!

Afgesloten
L. M.
18/09/2024

AANREKENING EXTRA KOST LENING

Geachte mevrouw/heer, In september 2023 sloot mijn nog thuiswonende zoon een hypothecaire lening af bij AXA. Enkele maanden later werd deze bank overgenomen door CRELAN Sindsdien betaalt hij elke maand 40 euro reserveringskosten extra (bedrag ifv het nog niet opgenomen leningsbedrag) Hij heeft van CRELAN geen enkel document ontvangen dat hem op de hoogte bracht van deze extra aanrekeningen. Bij AXA betaalde hij niets; we veronderstellen dat in de ondertekende akte van dergelijke extra kost geen sprake is. Hij heeft geen enkel nieuw document voor CRELAN ondertekend. Bijgevolg is de akte van AXA de enige geldende. Dus zonder extra kosten. Hij heeft over deze aanrekeningen verschillende mails verstuurd naar CRELAN die pas na wekenlang afwachten beantwoord worden. Een paar weken geleden heeft hij een opname gedaan om een aannemer te betalen via de lening. Het bedrag wordt pas na 2 weken overgemaakt waarna blijkt dat hij slechts 2500 euro per dag kan overschrijven. Optrekken van dit bedrag kan niet door de klant zelf, niet door de klantendienst van Crelan maar enkel na contact via zijn kantoor. Ook dit was voor de overname van AXA geen probleem. Zoals bij de meeste banken kon je dit zelf aanpassen. Kan het aanrekenen van deze extra kost zomaar gebeuren? Het bedrag wordt sinds juni 2024 elke maand zomaar van de rekening geplukt. Uiteindelijk gaat dit leiden tot een aanzienlijke meerkost bovenop de maandelijkse aflossingen. Voor mij zijn dit om het beleefd uit te drukken zeer klantonvriendelijke, ongeoorloofde en laakbare praktijken Kan Testaankoop hier paal en perk aan stellen? Met vriendelijke groeten, Luc Mols

Afgesloten
W. D.
3/09/2024

Rappelkosten

Beste Wij hebben onze autolening lopen bij Crelan, eerder Axa. De lening is nu sinds het begin van het contract 3 keer zonder reden niet van mijn rekening gegaan. 3 keer ging er van Belfius uit €6,50 van mijn rekening omdat de opdracht niet kon doorgaan, ondanks dat er wel voldoende beschikbaar was. Dit terzijde wordt ook telkens €11,19 bij de eerste herinnering aangerekend! Bij mijn weten mag er zelfs niks aangerekend worden bij een eerste herinnering, nu betalen we telkens zonder reden €17,69 extra. Graag een oplossing.

Afgesloten
R. D.
10/07/2024

Opzegging rekening

Ik kreeg van Crelan een aangetekend schrijven dat mijn rekening binnen de 2 maanden wordt opgezegd zonder enige verklaring waarom. Maar ik denk het te weten waarom en het zou gaan om witwas praktijken. Op mijn rekening zijn geen on gewone transacties gebeurt. ik heb belegt bij traderup en die hadden een ander bankrekeningnummer gevraagd en heb dat vvan Crelan doorgegeven. Hebben die geld gestort weet ik niet. Maar tegen traderup heb ik klacht neergelegd bij de Politie en bij Argenta. IK heb alle bewijzen aan beiden doorgespeeld zoals stortingen ,emas en andere gegevens. Ik heb alles nog in mijn bezit en indien nodig kan ik jullie alles bezorgen ,maar het zijn velen papieren. Mvg Rene

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform