Meest recente klachten

D. F.
4/07/2025

Misleidende aankoop via Opteco

Geachte heer/mevrouw, Op 29 maart 2025 ondertekenden wij een offerte voor de installatie van zonnepanelen en een warmtepompboiler. Tijdens het voorafgaand overleg werd ons uitdrukkelijk gegarandeerd dat de warmtepompboiler zonder problemen kon worden geplaatst in de hal tussen de keuken en de achterliggende kamer die uitgeeft op de tuin. Toen wij onze bezorgdheid uitten over mogelijke plaats- en geluidsproblemen, werd ons herhaaldelijk verzekerd dat dit geen hinder zou veroorzaken – noch qua ruimte, noch qua geluidsoverlast. Deze garantie werd gegeven tijdens een huisbezoek, waarbij de verkoper ter plaatse bevestigde dat installatie in de berging perfect mogelijk was. Indien dit niet het geval was geweest, zouden wij nooit tot aankoop zijn overgegaan. Na de installatie bleek echter meteen dat de beloften niet werden nagekomen. Ondanks herhaalde pogingen tot overleg, is er vanuit Opteco tot op heden geen aanvaardbare oplossing voorgesteld. Er wordt geen enkele verantwoordelijkheid genomen, en de “oplossing” die men ons biedt is de de-installatie van de warmtepompboiler, waarna wij deze zelf zouden moeten proberen door te verkopen. Dit achten wij volstrekt onaanvaardbaar. Er werd vanuit Opteco voorgesteld om de warmtepompboiler te verplaatsen naar de zolder, maar om diverse praktische redenen is dit voor ons geen haalbare optie. Voor ons is er slechts één correcte oplossing: de warmtepompboiler dient opgehaald te worden, en er moet een creditnota worden opgemaakt. Zoals ook blijkt uit de bijlage, hebben wij in alle redelijkheid gesuggereerd dat het toestel als toonzaalmodel kan worden doorverkocht, een mogelijkheid die overigens initieel ook door de verkoper zelf werd aangereikt. Onze situatie voldoet volledig aan de definitie van een misleidende aankoop: “Een misleidende aankoop is een aankoop die gedaan is op basis van valse of misleidende informatie, waardoor de consument een product of dienst heeft gekocht die hij anders niet zou hebben gekocht. Dit kan gebeuren door onjuiste beweringen, het achterhouden van essentiële informatie, of het opzettelijk creëren van een verkeerde indruk over het product of de dienst.” Wij vragen dan ook met aandrang dat er alsnog op gepaste wijze gevolg wordt gegeven aan onze klacht.

Afgesloten
R. K.
17/03/2023

Ontbreken keuringsattest

Beste,In mei 2022 bestelde ik een zonneinstallatie bij Opteco NV. Deze werd zoals afgesproken geplaatst in september (20/09/2022) . In de offerte staat dat de keuring van de installatie is inbegrepen. Na verschillende herinneringen gebeurde de keuring op 27/11/2022 door de firma Electro-Test op vraag van Opteco NV.Tijdens deze keuring vermeldde de keurder dat hij nog geen plaatsingsplan had ontvangen van Opteco.Op 14/12/22 meldt Opteco dat dit plan reeds is doorgestuurd naar de keuringsinstantie.Op 18/01/23 en 10/03/23 stuur ik herinneringen naar Opteco NV. Op 10/03/23 laat Electro-Test weten dat zij geen rapport kunnen terugvinden. Op 13/03/13 stuurt Opteco een 'legplan'. Tot vandaag heb ik nog geen keuringsattest ontvangen. Ik heb de installatie nog niet zoals verplicht kunnen aanmelden bij Fluvius. Ik heb daardoor de premie nog niet kunnen aanvragen. Ik ontvang daardoor nog geen terugleververgoeding voor de stroom die ik lever aan het net.

Opgelost
I. M.
8/03/2021

Foute instellingen op omvormer = slechts 1/3de opbrengst energie

Beste,Wij hebben sinds september 2020 zonnepanelen laten instaleren door Opteco.In januari ontdekten we dat onze omvormer maar tot op 2,7 kan oplopen en zich dan afsluit. Wat wil zeggen dat we op een normale Belgische dag zo'n 3,67 kwh opwekken in plaats van de 10,5 die we minimum zouden moeten opwekken.Dit ligt aan een instelling die fout staat op onze omvormer. Opteco is al maanden op de hoogte van deze foute instelling (zijn dezelfde fout al gaan oplossen bij mijn schoonbroer een maand geleden). Ze hebben ons echter nooit op de hoogte gebracht, we zijn er zelf moten achter komen.Nu dat we er achter zijn hebbe we ook contact genomen met Opteco. De vertegenwoordiger is hier eens geweest maar hij snapte zelf niet waarom ze hem sturen, hij is niet van de instellingen op de hoogte. Er moet dus weer een technieker te komen om het probleem op te lossen.Ben hier al weken mee bezig om een afspraak te krijgen na de kantooruren, kan niet voor de 4de keer verlof nemen voor Opteco..Ze gingen het navragen bij de manager maar ook dan horen we weeral niets meer. De persoon waarmee we contact hebben via mail zegt ons ook doodleuk ach met het Belgische weer zal het verlies wel niet zo groot zijn..Barslechte service.Wij wensen dat er een technieker hun eigen fout komt rechtzetten na de kantooruren door de week of in het weekend. Alsook een vergoeding voor het verlies dat we al geleden hebben omdat de installatie niet naar behoren werkt.

Opgelost
A. C.
2/10/2018

Garantie maar toch gefactureerd

Maart 2017 airco en zonnepanelen laten plaatsen. Deze zomer koelde de Airco helemaal niet en tevens was er een lek bij de binnenunit. Technieker van Opteco hier geweest op 22/08 maar hij kon probleem niet oplossen en daarom interventie van firma Ariston (merk Airco). Nu heb ik een factuur ontvangen voor werkuren en verplaatsingskosten van technieker Opteco. Kan hier helemaal niet mee akkoord gaan wegens garantie.Ik had na deze interventie contact opgenomen en men bevestigde mij dat het garantie was en ook geen aantekening zou volgen.Na ontvangst van factuur 2x contact opgenomen en vermeld dat ik niet akkoord ben. Ze waren voor geen rede vatbaar: moest betaald.Ik heb dit nog niet betaald en ben niet akkoord. Is dat garantie?

Opgelost
E. D.
9/07/2018

Probleem met premie aanvraag

Eandis weigert mijn premie te betalen omdat het certificeringsnummer dat op mijn gegevens van de zonneboiler staat niet overeen komt met de firma Opteco.Ik heb Eandis gecontacteerd en zij vragen mij de factuur van de onderaannemer en een keuringsverslag van hem. SB Verwarming & Sanitair.Opteco reeds verschillende malen gecontacteerd maar het wordt almaar stiller van hun kant. Ik krijg van niemand van hen nog enige informatie.Voor mij was Opteco de uitvoerder van de werken gezien zij mij de factuur hebben laten betalen notabene vooraleer de werken mochten starten.Ook waren de bestelwagens van Opteco.Een openstaande creditnota is ook nog steeds hangende desondanks ze volgens Opteco drie weken geleden al ging vereffend worden.

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform