Terug

Misleidende aankoop via Opteco

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

D. F.

Naar: Opteco

04/07/2025

Geachte heer/mevrouw, Op 29 maart 2025 ondertekenden wij een offerte voor de installatie van zonnepanelen en een warmtepompboiler. Tijdens het voorafgaand overleg werd ons uitdrukkelijk gegarandeerd dat de warmtepompboiler zonder problemen kon worden geplaatst in de hal tussen de keuken en de achterliggende kamer die uitgeeft op de tuin. Toen wij onze bezorgdheid uitten over mogelijke plaats- en geluidsproblemen, werd ons herhaaldelijk verzekerd dat dit geen hinder zou veroorzaken – noch qua ruimte, noch qua geluidsoverlast. Deze garantie werd gegeven tijdens een huisbezoek, waarbij de verkoper ter plaatse bevestigde dat installatie in de berging perfect mogelijk was. Indien dit niet het geval was geweest, zouden wij nooit tot aankoop zijn overgegaan. Na de installatie bleek echter meteen dat de beloften niet werden nagekomen. Ondanks herhaalde pogingen tot overleg, is er vanuit Opteco tot op heden geen aanvaardbare oplossing voorgesteld. Er wordt geen enkele verantwoordelijkheid genomen, en de “oplossing” die men ons biedt is de de-installatie van de warmtepompboiler, waarna wij deze zelf zouden moeten proberen door te verkopen. Dit achten wij volstrekt onaanvaardbaar. Er werd vanuit Opteco voorgesteld om de warmtepompboiler te verplaatsen naar de zolder, maar om diverse praktische redenen is dit voor ons geen haalbare optie. Voor ons is er slechts één correcte oplossing: de warmtepompboiler dient opgehaald te worden, en er moet een creditnota worden opgemaakt. Zoals ook blijkt uit de bijlage, hebben wij in alle redelijkheid gesuggereerd dat het toestel als toonzaalmodel kan worden doorverkocht, een mogelijkheid die overigens initieel ook door de verkoper zelf werd aangereikt. Onze situatie voldoet volledig aan de definitie van een misleidende aankoop: “Een misleidende aankoop is een aankoop die gedaan is op basis van valse of misleidende informatie, waardoor de consument een product of dienst heeft gekocht die hij anders niet zou hebben gekocht. Dit kan gebeuren door onjuiste beweringen, het achterhouden van essentiële informatie, of het opzettelijk creëren van een verkeerde indruk over het product of de dienst.” Wij vragen dan ook met aandrang dat er alsnog op gepaste wijze gevolg wordt gegeven aan onze klacht.

Berichten (1)

Opteco

Naar: D. F.

07/07/2025

Geachte mevrouw Flere, Dank voor uw bericht dat wij met de nodige aandacht gelezen hebben. Vanuit Opteco hechten wij er steeds belang aan om bemerkingen van onze klanten zo goed als mogelijk (en zo snel als mogelijk) op te lossen. Onze klanten kunnen daarvoor rekenen op onze jarenlange ervaring (+ 10 jaar) die hebben geleid tot meer dan 45.000 tevreden klanten. Vandaar dat wij ook uw dossier grondig en zorgvuldig opgevolgd hebben. Wij verwijzen daarvoor naar de talrijke contacten per e-mail/telefoon evenals onze plaatsbezoeken en besprekingen na de installatie. Sta ons toe enkele zaken correct te kaderen: U heeft in het kader van uw verbouwingen diverse installaties bij ons aangekocht. Het betreffen onder meer een zonnepaneel installatie, een thuisbatterij en een warmtepompboiler. De discussie gaat enkel over de warmtepompboiler. Omtrent de overige installaties zijn er geen bemerkingen. Wat de warmtepompboiler betreft, klopt het dat u voorafgaand aan de ondertekening van de offerte heeft meegedeeld dat de voorkeur was om deze te plaatsen in de berging. Wij hebben dat nagekeken en dat was voor ons technisch ook mogelijk (zowel qua ruimte als qua technische aansluiting). Wat het geluid betreft, kunnen wij niet ontkennen dat een warmtepompboiler een bepaald geluid maakt. Dat is bij elk toestel zo. Maar dit geluid is naar onze beoordeling inderdaad binnen de normen (gelet op de aard van het toestel). De normen van geluid worden door de fabrikant ook in alle transparantie gedeeld op de website en zijn in lijn met gelijkaardige toestellen. Na de installatie is inderdaad de bemerking gekomen dat het toestel weliswaar op de juiste plaats is geïnstalleerd (cfr. uw instructies) maar dat het na installatie toch iets groter bleek te zijn dat dat jullie voor ogen hadden. Zo zou het toestel enkele centimeters te ver van de muur komen, rekening houdend met de omkasting van schrijnwerk die jullie zouden willen plaatsen. De installatie werd door jullie na installatie goedgekeurd (zelfs met de uirukkelijke vermelding dat de installateur het prima had gedaan) maar onder de voorwaarde dat het toestel verplaatst moest worden naar een andere locatie. Wij zijn vervolgens onmiddellijk met jullie in overleg getreden om te vernemen naar waar het toestel verplaatst mocht worden. Onze suggestie was om het toestel te verplaatsen en op de zolderverdieping opnieuw te installeren. Wij hebben vanuit commerciële redenen daarbij voorgesteld om de volledige kost van de interventie voor onze rekening te nemen. Uiteraard was de locatie van de zolderverdieping slechts een suggestie langs onze zijde. De uiteindelijke beslissing waar het toestel binnen de woning mag komen laten wij aan jullie over (mits technisch mogelijk uiteraard). U heeft aan ons meegedeeld dat de locatie van de zolderverdieping jullie voorkeur niet geniet. Dat laten wij uiteraard aan jullie beoordeling over. Maar tot op heden mochten wij geen enkel ander alternatief vernemen. In tegendeel, u vraagt ons nu om het toestel opnieuw te komen ophalen en het volledige aankoopbedrag terugbetaald te krijgen. Dat kunnen wij uiteraard niet doen voor een toestel dat correct functioneert en dat wij geleverd en geplaatst hebben in overeenstemming met de overeenkomst. Uw stelling dat het toestel verkocht kan worden als showroommodel, is niet correct. Het is inmiddels een gebruikt toestel en wij bieden aan onze klanten uitsluitend nieuwe toestellen aan. Wij betreuren alleszins dat u laat uitschijnen dat er langs onze zijde geen enkel voorstel tot regeling is gekomen. Dat is niet correct. Wij hebben ons herhaaldelijk bereid getoond om gevolg te geven aan jullie verzoek tot verplaatsing (en daarbij de kosten voor onze rekening te nemen). Deze bereidheid is er vandaag nog steeds maar het is aan jullie om ons mee te delen waar het toestel binnen de woning geïnstalleerd kan worden. U spreekt van een misleidende aankoop maar dat is niet correct. Wij hebben het toestel aan u geleverd dat met u besproken werd. En het toestel werkt vandaag perfect en voldoet volledig aan de vereisten van de offerte en de overeenkomst. Wij hopen alleszins tot een minnelijke oplossing te kunnen komen en blijven ter beschikking voor verder overleg. Met vriendelijke groeten Kind regards Inge Daniëls i.daniels@opteco.be Dit e-mailbericht en enige bijlage is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n) en strikt vertrouwelijk of anderszins wettelijk beschermd. In dit bericht vervatte opvattingen of meningen zijn uitsluitend die van de schrijver en niet per definitie die van Opteco bv. Indien u niet de geadresseerde bent, verzoeken wij u dit bericht en enige bijlage daarbij aan de afzender terug te sturen en alle kopieën ervan te wissen en te vernietigen. Opteco bv is niet aansprakelijk voor virussen in dit e-mailbericht en/of enige bijlage. Opteco bvkan op geen enkele wijze verantwoordelijk of aansprakelijk worden gehouden voor en/of in verband met de gevolgen van en/of schade ontstaan door het onjuist, onvolledig en/of niet-tijdig versturen en ontvangen van de inhoud van dit bericht. Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: vrijdag 4 juli 2025 10:15 Aan: Info info@opteco.be Onderwerp: Misleidende aankoop via Opteco U ontvangt niet vaak e-mail van klachten@test-aankoop.be. Onek waarom dit belangrijk is ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Bemiddeling door Testaankoop 10 juli 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform